Fantasia Fanatic XIX, vår 2011

1456810

Kommentarer

  • En Tank Shock är väl inte samma sak som en Ram, man kan väl bara tank shocka icke-fordon?

  • Får en karaktär som rider på ett monstrous cavalry ett "Look out sir!" roll om denne gått med i en vanlig kavallerienhet?

  • icket, de är inte av samma trupptyp.

    Det är inte deras foot print som avgör look out sir, utan endast om de är av samma trupptyp nu förtiden.

  • edited 10 maj 2011 03:06

    Mangler squig base size?

    Edit: Eftersom det inte står något i faq-en så bygger jag dom på runda 60mm-baser som games workshop-anställda berättar att de använt i speltestandet, och hoppas att det är ok. Verkar också vara det som är allmänt accepterat om man kollar runt lite på nätet. Säg till om det inte skulle vara ok.

  • Mangler squig base size? Edit: Eftersom det inte står något i faq-en så bygger jag dom på runda 60mm-baser som games workshop-anställda berättar att de använt i speltestandet, och hoppas att det är ok. Verkar också vara det som är allmänt accepterat om man kollar runt lite på nätet. Säg till om det inte skulle vara ok.

    Tycker jag låter som en klart vettig tanke

  • Combat squading från "reserve" Om jag har en enhet assault squad 10 modeller som jag väljer att hålla i reserve. kommer jag att kunna dela dessa i combat squad på olika platser när dessa skall "deploy" ? eller kommer dessa som en enhet i "reserv" och måsta "deepstrika" som full enhet?

    Oj vad jobbigt med svengelska...

    Själv har jag en hel del "brainfarts". Hur är det med GK interceptor squads, finns det något som hindrar dem från att hoppa ombord ett fordon?

  • Finns väl bara ett fordon de kan hoppa ombord på ändå? Jag skulle kunna tänka mig att det kommer att vara okej. Vad gäller reserves och combat squads så har jag förstått det som att man inte får chansen att dela upp en grupp om de hålls i reserv OM de inte åker i en drop-pod.

  • Space Marine codex, s. 51
    "The decision to split the unit into combat squads, as well as which models go into each combat squad, must be made when the unit is deployed. Both combat squads can be deployed in separate locations."

  • Så om man inte deployar så kan man inte Combat Squadda.

  • Beror på om man spelar med Swe-FAQ:n eller inte.

  • Combat squading från "reserve" Om jag har en enhet assault squad 10 modeller som jag väljer att hålla i reserve. kommer jag att kunna dela dessa i combat squad på olika platser när dessa skall "deploy" ? eller kommer dessa som en enhet i "reserv" och måsta "deepstrika" som full enhet?

    Beslutet att combatsquadda tas när enheten deployar, vare sig det är i i början av matchen eller när de anländer från reserven. Så i fallet med deep strike får du dela dem i två delar men båda delarna måste deepstrikea, du kan inte deepstrikea den ena och komma in från kanten med den andra.

  • Så om man har 10 Terminators i deep-strike, så slår man ett reserves-slag för dem sammanlagt och sedan kan man deepa två 5-mannagrupper separat, eller måste man deepa dom som en 10-mannagrupp och dela upp dom när de landat klart?

  • 40K - är det ok att pivota fordon (eller andra modeller) för att på så vis kunna flytta dom längre?

  • "40K - är det ok att pivota fordon (eller andra modeller) för att på så vis kunna flytta dom längre?"

    GW har väl FAQ:at att det är OK?

  • Så om man har 10 Terminators i deep-strike, så slår man ett reserves-slag för dem sammanlagt och sedan kan man deepa två 5-mannagrupper separat, eller måste man deepa dom som en 10-mannagrupp och dela upp dom när de landat klart?

    De deepstrikar som två enskilda enheter om du combatsquaddar dem.

    40K - är det ok att pivota fordon (eller andra modeller) för att på så vis kunna flytta dom längre?

    Ja

  • edited 13 maj 2011 08:08

    Men om någon har en 5 dm bred , 5 cm djup battlewagon/landrider som har luckor på sidorna så du får en typ 9" extra charge range på någons orker/terminators kommer jag slå den/dom ....

    Jag tror att domarna skulle vara på min sida...

    btw en fråga , finns "spirit of the game" i 40k ? Och har den någon effekt på fanatic ? (även fantasy). Kommer minuspoäng delas ut för osportsligt beteende ?

  • Fusk och olämpligt uppträdande kan ge minuspoäng som vi specificerat i häftet ja, inkl olika former av osportsligt uppträdande som t.ex. att ovanligt designade figurer i syfte att kunna utnyttja reglerna.

  • Långa smala DE-vehicles tjänar ett antal tum på en pivot. Det hör väl till en gråzon regelmässigt, har sett olika tolkningar. Finns ingen officiell FAQ på det.

  • "Fusk och olämpligt uppträdande kan ge minuspoäng som vi specificerat i häftet ja, inkl olika former av osportsligt uppträdande som t.ex. att ovanligt designade figurer i syfte att kunna utnyttja reglerna."

    Innebär det att man kan få bonuspoäng om man har konverterat ovanligt ofördelaktiga modeller? :P

  • Att göra regler mot att tjäna på att pivota vore nog väldigt besvärligt. Knappast nödvändigt heller, finns vad jag vet inget fordon där du kan tjäna mer än 2 tum.

  • Man skulle väl bara kunna säga att ingen del av fordonet kan vara längre bort från fordonets ursprungliga position än det antal tum som den tänkt köra?

  • Det har för mig uppstått lite oklarheter kring hur man skjuter, eller snarare siktar, med kanoner och katapulter.

    Om man kikar ur artilleripjäsens synvinkel för att se vad den ser, tittar man ur crewns eller katapultens synvinkel? Jag frågar eftersom de olika modellerna har olika höjd.

    Kommer ni för övrigt spela med nya ETCs husregler som säger att det är okej att sikta på en punkt man inte ser så länge det är i syfte att träffa en fiendeenhet man ser (syftar på kanoner)?

  • ta tex DE raiders, du sätter den på sidan, i tur 1, vrider du upp den flyger fram 12" deployar 2" ifrån spetsen längst fram , fleetar o chargar, kommer lätt över bordet på tur 1. fan till o med utan fleet kommer du över för den där satans spetsen på raidern är ju 2" lång bara den,, och inget som säger att det inte är en del av hullet.

    Är det fusk. Nej inte enligt min mening, GW har format fordonet och finns inget som säger att man inte får göra en pivot, och man ska ju pivota runt centrum, inte flytta tillbaka fordonet så fronten är vart sidan var. Det är väl nått man får ta. tills GW kommer ut med nån FAQ som säger annat.

  • Då kommer ju spetsen på fordonet ha färdats mer än 12" från den ursprungliga positionen. Jag tycker det är dålig stil.

  • Egentligen inte då en pivot inte är movement i form av avståndsmovement (dvs, man måste kunna röra sig för att få pivota, men man räknas inte som att ha rört sig för shooting). Det är ett litet fult knep, men det går enbart att göra en gång och om man pressar sig mot kanten av deployment zone. Sen har jag sett oerhört få spelare som faktiskt försöka göra så ändå.

  • Det är inte bara fördelar att deploya sidledes. Du har svårare att få cover, du tar upp mer plats om du har många raiders. Och är det verkligen så farligt att ge dark eldar 2 tum extra när dom ändå kan vara överallt, när dom vill med sin störda movement :)

  • Hela den här diskussionen kring "pivot" med fordon är ganska symptomatisk för 5th Ed. Det är lite av bokstavstrogna RAW-anhängare mot "spirit of the game" tänkande RAI-anhängarna. Mitt eget störningsmoment är hur man plockar W ur en enhet. Föredrog gamla 4th Ed reglerna där endast modeller som syntes kunde dö, medan nuvarande är att du kan ha ett IG-HW-team med 10W då endast det tunga vapnet syns och övriga "W-markörer" gömmer sig helt out-of-sight.

    Nåväl, det är en turnering och RAW lär ha tolkningsföreträde.

  • Som protest mot all sorts Pivot så spelar jag en armé helt utan fordon av något slag! :)

  • Nu är inte jag moderator, men jag skulle uppskatta om tråden hölls för frågor till arrangörerna och kommentarer/information från dessa. Diskussioner kan väl göras i någon annan tråd.

  • Fantasyhäftet är nu uppdaterat med ny VP tabell och uppdaterade restriktioner.

    40K häftet har vi inte behövt göra någon uppdatering på men en sammanställning av de arméspecifika rulings vi gjort i 40K finns på Fantasias hemsida (direktlänk nedan):

    Länk till Turneringsinfo

Sign In or Register to comment.