Fast en Hive tyrant eller daemon Prince förlorar ju inte sin mc status bara för att dom får vingar. Står det egentligen någon stans att mc inte får vara jump infantry?
Övriga monstrous creatures som kan flyga har väl "move as jump infantry". Om ett monstrous creature skulle bli jump infantry rakt av så tappar den ju alla fördelar med att vara monstrous och det vore ju lite underligt. Förhoppningsvis står det i codexet. :)
Om det inte hinner komma en FAQ på Grey Knights: enligt turneringsledningen, kan en Dread Knight som köpt teleporter och därmed blivit Jump Infantry åka i en Storm Raven?
Om inte det kommer en FAQ som säger annorlunda (vilket jag verkligen inte hoppas det gör) så kommer den absolut inte vara något annat än en monstrous creature som "move as jump infantry".
Ok då är turneringen i princip full. Om ni vet att ni har anmält intresse men ej betalat än är det hög tid att se till att betala nu (om ni är med på anmälningslistan på sida 1 i denna tråd så har ni betalat redan).
Om ni inte har anmält er än och vill vara med så finns det fortfarande plats för lite fler spelare, men ta kontakt med oss först för att få bekräftat att vi har plats kvar åt er.
Finns det någon fingervisning om vilka restriktioner som är att vänta kring orcs & goblins?
Enda O&G specifika restriktionen blir nog någon form av ändring av NG-shaman svamparna, annars är det nog fritt fram.
Av de som är anmälda i skrivande stund, är det 32 som spelar någon form av Space Marines (inkl. Grey Knights), 4 Chaos Space Marines, 3 Necrons och 1 Whitchhunterspelare. Det är åtminstone 40 spelare med 3+ save.
Känns som plasmaguns (och motsvarande) och powerweapons kommer att vara väl representerade i övriga arméer eftersom sannolikheten är störst att möta någon med bra kroppspansar.
Därefter är IG mest representerad på 12 spelare. Craftworld och Dark Eldar har 5 resp 6 anmälda, Nids 5 och Orks hela 8 spelare. Minst populära Xenos är Chaos Daemons med 2 spelare och 1 ensam TAU Empire spelare.
Sen har vi dock 14 okända... där det är tänkbart att vi får ytterligare några SM och IG spelare.
För att balansera ut 4th-editionsnacket: MEQ är ett dött koncept. Arméer med T4 och 3+ till fots existerar knappast i dagens 40k-scen (förutom stackars Necrons kanske).
Ta BA t.ex, de är antingen T4 och 3+/4+ (FNP) till fots, eller så möter du 10-15 AV11-fordon eller Av13-spammen ELLER kanske en Stormraven/Landraider-lista...har nog aldrig mött en BA-armé som jag skulle kalla MEQ, så jag skulle absolut ta ditt tips om att "zomg plasma gun will be king" med en nypa salt.
PS. Ta inte detta som ett personligt påhopp, vi pratar om ett SPEL på ett INTERNETFORUM ;0)
Fast nog är väl infanteriet av vikt om man ska hålla objekt?
Dock var det bara ett antagande att en viss typ av beväpning med lågt AP kan vara att inkludera då sannolikheten att du behöver skjuta ihjäl någon med 3+ Sv är tämligen hög.
vart är alla fantasy spelare : , : dom flesta fantasy spelarna har börjat med 40k pga det är för stort riskmoment i fantasy, de e iaf det jag har hört. . . . . lol rofl lamao wtf . . . . .
Regelboken har för mig skapat lite frågetecken kring hur det funkar med beridna monstrous beasts. Det står under Monstrous Beast (s.85 i BRB) att om en karaktär rider en sådan räknas modellen som en Monstrous Cavalry.
Mina frågor:
Innebär detta att denne förlorar Swiftstride-regeln?
@barrskog tror du har fel här, det är bara karaktärer som räknas som monster som inte får joina enheter (och uppenbara fall som typ anvil osv)
Beroende på om man "passar" i enheten får man då stå i den eller på sidan av den. Se s97 o framåt.
(En DarkElf-strategi jag läst om i cirkuslistorna är t ex att dra in med 2 pegas-dreadlords i ett stort block spearmens. Har du champion så är det den och de två pegas-karaktärer som står i front. Detta har potential att vara rätt farligt med tanke på att det är en enhet som tar ut steadfast och svår att göra wounds mot!)
Halloj! sitter och limmar nya GK. Men hur kommer Fanatic att ställa sig till de udda saker som codex GK innehåller om vi inte hinner få en faq?
Vad jag funderar på är detta:
1Dreadknight och dennes "nävar" kommer dom att fungera som dccw fast "knighten" inte är en walker?
2 Är denne monsterous creature även om den har teleporter?
3 Falcions kommer i ett par CCW, ger dessa 1+1=2 attacker eller blir det bara en väldigt dyr extra attack? (med eftertryck :p)
4 Jockaero (sp?) om man har flera i en enhet, kommer detta sabba resultatet på tabellen? själv hoppas jag att detta är ett genomtänkt sätt att begränsa dessa :p
5 "stackar" granater? tex 2 rad granades, ger det -2? eller rullar man 2ggr på psyckostr... tabellen om två har samma granat?
6 hur många enheter "henchmen" can inquisitor Cortez tillåta?
Fråga 2 är redan officiellt svarad på av Dea tidigare, fråga 6 fattar jag inte ens hur folk kan ha funderationer om (har sett den cirkulera på andra platser). "Inquisitorial henchmen warbands ARE TROOPS...."
Inget att fundera över, de är Troops, punkt slut (alltså 0-6)
Detta är ju dock bara min personliga åsikt även om jag inte är ensam ;0)
Övriga frågor känns ju dock lite klurigare...
Kommentarer
Fast en Hive tyrant eller daemon Prince förlorar ju inte sin mc status bara för att dom får vingar. Står det egentligen någon stans att mc inte får vara jump infantry?
Övriga monstrous creatures som kan flyga har väl "move as jump infantry". Om ett monstrous creature skulle bli jump infantry rakt av så tappar den ju alla fördelar med att vara monstrous och det vore ju lite underligt. Förhoppningsvis står det i codexet. :)
Om inte det kommer en FAQ som säger annorlunda (vilket jag verkligen inte hoppas det gör) så kommer den absolut inte vara något annat än en monstrous creature som "move as jump infantry".
PUSS!
Finns det någon fingervisning om vilka restriktioner som är att vänta kring orcs & goblins?
Ok då är turneringen i princip full. Om ni vet att ni har anmält intresse men ej betalat än är det hög tid att se till att betala nu (om ni är med på anmälningslistan på sida 1 i denna tråd så har ni betalat redan).
Om ni inte har anmält er än och vill vara med så finns det fortfarande plats för lite fler spelare, men ta kontakt med oss först för att få bekräftat att vi har plats kvar åt er.
Enda O&G specifika restriktionen blir nog någon form av ändring av NG-shaman svamparna, annars är det nog fritt fram.
jag vill anmäla mig till fantasy.
Lite statistik:
Av de som är anmälda i skrivande stund, är det 32 som spelar någon form av Space Marines (inkl. Grey Knights), 4 Chaos Space Marines, 3 Necrons och 1 Whitchhunterspelare. Det är åtminstone 40 spelare med 3+ save.
Känns som plasmaguns (och motsvarande) och powerweapons kommer att vara väl representerade i övriga arméer eftersom sannolikheten är störst att möta någon med bra kroppspansar.
Därefter är IG mest representerad på 12 spelare. Craftworld och Dark Eldar har 5 resp 6 anmälda, Nids 5 och Orks hela 8 spelare. Minst populära Xenos är Chaos Daemons med 2 spelare och 1 ensam TAU Empire spelare.
Sen har vi dock 14 okända... där det är tänkbart att vi får ytterligare några SM och IG spelare.
För att balansera ut 4th-editionsnacket: MEQ är ett dött koncept. Arméer med T4 och 3+ till fots existerar knappast i dagens 40k-scen (förutom stackars Necrons kanske).
Ta BA t.ex, de är antingen T4 och 3+/4+ (FNP) till fots, eller så möter du 10-15 AV11-fordon eller Av13-spammen ELLER kanske en Stormraven/Landraider-lista...har nog aldrig mött en BA-armé som jag skulle kalla MEQ, så jag skulle absolut ta ditt tips om att "zomg plasma gun will be king" med en nypa salt.
PS. Ta inte detta som ett personligt påhopp, vi pratar om ett SPEL på ett INTERNETFORUM ;0)
Fast nog är väl infanteriet av vikt om man ska hålla objekt?
Dock var det bara ett antagande att en viss typ av beväpning med lågt AP kan vara att inkludera då sannolikheten att du behöver skjuta ihjäl någon med 3+ Sv är tämligen hög.
4 IG med lasgun vs. 1 IG med plasmagun mot en SM:
Range 24: Lasguns 16.6% Plasmagun 50%
Range 12: Lasguns 33.2% Plasmagun 75%
"First rank fire, second rank fire": Lasguns 49.8% Plasmagun 75%
4 IG med lasgun vs. 1 IG med plasmagun mot en SM med coversave:
Range 24: Lasguns 16.6% Plasmagun 25%
Range 12: Lasguns 33.2% Plasmagun 32.5%
"First rank fire, second rank fire": Lasguns 49.8% Plasmagun 32.5%
Observera: Jag är Beteendevetare, mina kunskaper i statistik och matematik är sjukt begränsade! ;0)
... och om IG-spelaren kör med en Veteran Squad med BS4 och 3 Plasmaguns då, och inte med Platoons eller Command? ;D
Vars fasen har Fantasy-spelarna tagit vägen?
vart är alla fantasy spelare : , : dom flesta fantasy spelarna har börjat med 40k pga det är för stort riskmoment i fantasy, de e iaf det jag har hört. . . . . lol rofl lamao wtf . . . . .
Riskmoment i form av Random Charge Range?
nej för mycket restriktionen...
Jag måste till någon annans glädje avanmäla mig själv.
Betalar GW dig för dåligt för att du ska ha råd att åka hem? :0)
Regelboken har för mig skapat lite frågetecken kring hur det funkar med beridna monstrous beasts. Det står under Monstrous Beast (s.85 i BRB) att om en karaktär rider en sådan räknas modellen som en Monstrous Cavalry.
Mina frågor:
monstrous cav har swiftstride så det går bra och ja en kille på ett monstrous beast tex juggerkillar kan joina enheter.
Får alvkaraktärer på örnar joina enheter?
forts. Eller är det något speciellt med att dom kan flyga eller liknande?
Finns det plats för två till fantasy spelare?
Det gör det. Skicka ett mail till fantasiafanatic@gmail.com med namn och betala in anmälningsavgiften på vårt BG så är ni med
//Andreas
Njet
Edit: Markus har rätt, det verkar dom få! fortfarande alldeles för många 7th regler som ligger i bakhuvudet..
Skapat en ny tråd för diskussioner om 7:th vs. 8:th edition fantasy.
@barrskog tror du har fel här, det är bara karaktärer som räknas som monster som inte får joina enheter (och uppenbara fall som typ anvil osv)
Beroende på om man "passar" i enheten får man då stå i den eller på sidan av den. Se s97 o framåt.
(En DarkElf-strategi jag läst om i cirkuslistorna är t ex att dra in med 2 pegas-dreadlords i ett stort block spearmens. Har du champion så är det den och de två pegas-karaktärer som står i front. Detta har potential att vara rätt farligt med tanke på att det är en enhet som tar ut steadfast och svår att göra wounds mot!)
Det är faktiskt som så att de får joina enheter, satt o läste igenom boken igår och det får man tydligen nu i åttonde.
De kan inte joina andra flygare, men monstrous cav kan joina andra enheter.
Halloj! sitter och limmar nya GK. Men hur kommer Fanatic att ställa sig till de udda saker som codex GK innehåller om vi inte hinner få en faq?
Vad jag funderar på är detta: 1Dreadknight och dennes "nävar" kommer dom att fungera som dccw fast "knighten" inte är en walker? 2 Är denne monsterous creature även om den har teleporter? 3 Falcions kommer i ett par CCW, ger dessa 1+1=2 attacker eller blir det bara en väldigt dyr extra attack? (med eftertryck :p) 4 Jockaero (sp?) om man har flera i en enhet, kommer detta sabba resultatet på tabellen? själv hoppas jag att detta är ett genomtänkt sätt att begränsa dessa :p 5 "stackar" granater? tex 2 rad granades, ger det -2? eller rullar man 2ggr på psyckostr... tabellen om två har samma granat? 6 hur många enheter "henchmen" can inquisitor Cortez tillåta?
finns säkert fler :p
Fråga 2 är redan officiellt svarad på av Dea tidigare, fråga 6 fattar jag inte ens hur folk kan ha funderationer om (har sett den cirkulera på andra platser). "Inquisitorial henchmen warbands ARE TROOPS...." Inget att fundera över, de är Troops, punkt slut (alltså 0-6)
Detta är ju dock bara min personliga åsikt även om jag inte är ensam ;0)
Övriga frågor känns ju dock lite klurigare...