Fantasia Fanatic höst 2009

1246

Kommentarer

  • Dreadnought svarade på din fråga till mig, Norrland. De rättar inte till spelets svagheter på något snyggt sätt, utan gör det bara potentiellt mer obalanserat.

  • edited 15 augusti 2009 22:28
    @speedfreak: Endast en assassin(officio assassinorum operative) är tillåten oavsett allianser eller ej.

    Dessa assassins är identiska i de bägge codex.

    Edit:
    @dreadnought & nilssonharhund: Håller med om att turneringsmässigt så öppnar IA för många nya parametrar. Däremot är uppdateringen av IA från GW intressant just för DH & WH transporter.

    @imcrazy: Tau auxiliary forces finns i IA3, taros campain - vilket går fetbort på fanatics ;)
  • edited 15 augusti 2009 22:39

    @bulgrim ja jo, men dom fanns även på wgs hemsida tidigare, och var så kallad "chapter approved".

    google vet

  • @imcrazy: Helt rätt, det jag menar är att 2b under regler i fanaticdokumentationen sätter stopp för våra möjligheter att fluffa till taulistorna. (Spelar tau själv och hade gärna fått en anledning att bygga las-cutter teams...)
  • Human auxilliaries skrevs väl till förra Tau-codexen?

  • Jag lägger ned IA snacket nu, verkar vara en fråga om "smaken är som baken" :)

  • edited 17 augusti 2009 15:19
    Nu har jag kikat igenom regelhäftet.

    Den ia som behövs är en pdf-fil. inte alla böcker. se speedfreaks tidiga post där han länkar till den. vi kan helt klart strunta i ia, men den pdf-en är viktig. annars är vissa saker helt ur balans. Tex sw rhinorush med smokefordon som du bara kan glanca.
    argumentet om att det är svårt att lära sig IA är snarare inverterat. det är enklare att läsa en pdf, än att hålla koll på vilka böcker som har vilka olika regler för exakt samma saker


    Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.



    I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp).
    Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.

    sen skulle jag själv lätt föredra vp istället för kp på iaf 2 mission, menmen ;)
  • Nu tycker jag vi sörlänningar börjar blanda oss i lite väl mycket :)

  • Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.

    Det kan jag hålla med om. Så nära regelboken som möjligt om det inte finns mycket bra argument för att spela annorlunda.

  • Den ia som behövs är en pdf-fil. inte alla böcker. se speedfreaks tidiga post där han länkar till den. vi kan helt klart strunta i ia, men den pdf-en är viktig. annars är vissa saker helt ur balans. Tex sw rhinorush med smokefordon som du bara kan glanca. argumentet om att det är svårt att lära sig IA är snarare inverterat. det är enklare att läsa en pdf, än att hålla koll på vilka böcker som har vilka olika regler för exakt samma sake

    Ska kolla upp det tills uppdateringen av häftet

    Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.

    Samma sak här. Kollar upp det och blir eventuellt en ändring i det uppdaterade häftet

    I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp). Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.

    Ignorera det som står i stycket (har hängt med från tidigare år)

  • Jag och Dea har nu samtalat och victory points för scenario 3 kommer att räknas enligt regelboken sida 300 (Vi hade missat att det stog hur man räknar victory points i senaste editionen).

    I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp). Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.

    Det är en miss. Varje match kan ge spelaren mellan 0-25 alt. 0-26 poäng beroende på scenario. Räkneexemplet i stycket efter är korrekt.

  • Visst får Ogre Kingdoms köra med Rhinox riders, med reglerna ur white dwarf?
  • Jag undrar lite vad beskrivningen "Ranked infantry and Raiders" står för i scoring units. Är Raiders modeller större än mansize som kan gå i rank t.ex. ogres, troll osv?
  • Raiders är beast of chaos core-choices. Eftersom beast of Chaos inte har rankade infanteritrupper får de räkna sina core skirmishers (de som är raiders) som rankat infanteri.

  • Hur går det i funderandet runt uppdateringen av fordonen? :)
  • Finns det ett bra ställe att parkera? Jag tänker mig gratis (eller nästan).
  • Jo parkering utanför som är gratis.

  • Haha, jag läste lite för snabbt.

    Serpent: Hur går det i funderandet runt uppdateringen av fordonen? :) ...inget.... DonConcho: Jo parkering utanför som är gratis.

    :D

  • Hur går det i funderandet runt uppdateringen av fordonen? :)

    Sakta framåt, vi är ju från Norrland:-)

  • Jag kan ju passa på att påminna om min tidigare fråga om hunters jag också:


    När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ?
    Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?
  • När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ? Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?

    Vi kommer tillåta Witchhunter/Daemonhunter att köpa det choice som finns i IG Codexet

  • Fortfarande inget beslut om huruvida alla Rhinos är lika eller om WH/DH-Rhinos är dyrare och sämre?
  • Vi kommer tillåta Witchhunter/Daemonhunter att köpa det choice som finns i IG Codexet

    Ganska ofullständigt svar. När det gäller Leman Russ antar jag att det bör tolkas som att DH/WH får köpa en "Leman Russ Squadron" från Codex:IG, alltså 1-3 stridsvagnar av olika konfiguration.

    Men när det gäller Sentinels så finns det inget entry i codex:IG som motsvarar "Sentinel Squadron".

    Den tredje klämpunkten när det gäller DH/WH har ju varit "Armoured Fist Squads" som på en del större turenringar lösts med att DH/WH har fått köpa "Veteran Squads" från Codex:IG vilket har mötts med både jubel och beklagan eftersom det helt plötsligt för upp DH/WH till en relativt kompetitiv armé istället för att vara en "rolig flufflista som vissa spelar med för skojs skull".

  • Jag tycker att det är rätt klart vad som hänt med Armoured Fists i en GH/WH-armé.

    De finns inte i IG-codexen, alltså kan man inte välja dem.

    Done and done. Sentineller finns i codexen, sedan är det upp till arrangören att bestämma om man kan använda både Scout och Armoured. Veteran Squads nämns inte ens i någondera Codexet. Vad det gäller Russar är frågan om man kan köpa fler än en. Jag skulle nog säga att som det är formulerat nu, så är det fritt fram med en Squadron...

    Shit, hade jag möjligheten att välja Veterans hade jag helt klart kört på det. Snälla, GÖR INTE SÅ! Skitdålig idé.
  • Håller med.

    Armoured Fist är borta och sen är det inte mer med det, de "ingår" ju i vanliga plutoner nu ändå.
    Ang Sentinels så måste det till ett förtydligande om vilka det är som gäller, men Russarna blir ju isåfall 1-3 med nya fräcka vapen, dvs precis som i södra Sverige.

    Tack för svaret.
  • varför jag skrev om Veterans är ju inte för att jag själv tycker att det "vore häftigt", utan för att det spelats så på ett flertal större turneringar bland annat Ard Boyz, som ju är en nationell turnering i USA och kanske den absolut största GW-turneringen i världen.

  • Kommer det händelsevis upp en lista på vilka som har anmält sig?
  • Lista över anmälda kommer i veckan.

    Svar på IA erratan kommer i regelhäftesuppdatering som finns färdigt i helgen.

    Angående Leman Russ och Sentinels i Witchhunter/Daemonhunter så får dom köpa Scout och Armoured sentinel suqdrons och Leman Russ Squadron

  • Visst kommer det att stå på listan vilken ras man spelar med?
  • Finns det ens några platser kvar för en som är seg å ambivalent...?
Sign In or Register to comment.