Dreadnought svarade på din fråga till mig, Norrland. De rättar inte till spelets svagheter på något snyggt sätt, utan gör det bara potentiellt mer obalanserat.
@speedfreak: Endast en assassin(officio assassinorum operative) är tillåten oavsett allianser eller ej.
Dessa assassins är identiska i de bägge codex.
Edit:
@dreadnought & nilssonharhund: Håller med om att turneringsmässigt så öppnar IA för många nya parametrar. Däremot är uppdateringen av IA från GW intressant just för DH & WH transporter.
@imcrazy: Tau auxiliary forces finns i IA3, taros campain - vilket går fetbort på fanatics ;)
@imcrazy: Helt rätt, det jag menar är att 2b under regler i fanaticdokumentationen sätter stopp för våra möjligheter att fluffa till taulistorna. (Spelar tau själv och hade gärna fått en anledning att bygga las-cutter teams...)
Den ia som behövs är en pdf-fil. inte alla böcker. se speedfreaks tidiga post där han länkar till den. vi kan helt klart strunta i ia, men den pdf-en är viktig. annars är vissa saker helt ur balans. Tex sw rhinorush med smokefordon som du bara kan glanca.
argumentet om att det är svårt att lära sig IA är snarare inverterat. det är enklare att läsa en pdf, än att hålla koll på vilka böcker som har vilka olika regler för exakt samma saker
Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.
I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp).
Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.
sen skulle jag själv lätt föredra vp istället för kp på iaf 2 mission, menmen ;)
Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.
Det kan jag hålla med om. Så nära regelboken som möjligt om det inte finns mycket bra argument för att spela annorlunda.
Den ia som behövs är en pdf-fil. inte alla böcker. se speedfreaks tidiga post där han länkar till den. vi kan helt klart strunta i ia, men den pdf-en är viktig. annars är vissa saker helt ur balans. Tex sw rhinorush med smokefordon som du bara kan glanca.
argumentet om att det är svårt att lära sig IA är snarare inverterat. det är enklare att läsa en pdf, än att hålla koll på vilka böcker som har vilka olika regler för exakt samma sake
Ska kolla upp det tills uppdateringen av häftet
Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.
Samma sak här. Kollar upp det och blir eventuellt en ändring i det uppdaterade häftet
I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp).
Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.
Ignorera det som står i stycket (har hängt med från tidigare år)
Jag och Dea har nu samtalat och victory points för scenario 3 kommer att räknas enligt regelboken sida 300 (Vi hade missat att det stog hur man räknar victory points i senaste editionen).
I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp).
Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.
Det är en miss. Varje match kan ge spelaren mellan 0-25 alt. 0-26 poäng beroende på scenario. Räkneexemplet i stycket efter är korrekt.
Jag undrar lite vad beskrivningen "Ranked infantry and Raiders" står för i scoring units. Är Raiders modeller större än mansize som kan gå i rank t.ex. ogres, troll osv?
Raiders är beast of chaos core-choices. Eftersom beast of Chaos inte har rankade infanteritrupper får de räkna sina core skirmishers (de som är raiders) som rankat infanteri.
Jag kan ju passa på att påminna om min tidigare fråga om hunters jag också:
När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ?
Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?
När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ?
Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?
Vi kommer tillåta Witchhunter/Daemonhunter att köpa det choice som finns i IG Codexet
Vi kommer tillåta Witchhunter/Daemonhunter att köpa det choice som finns i IG Codexet
Ganska ofullständigt svar. När det gäller Leman Russ antar jag att det bör tolkas som att DH/WH får köpa en "Leman Russ Squadron" från Codex:IG, alltså 1-3 stridsvagnar av olika konfiguration.
Men när det gäller Sentinels så finns det inget entry i codex:IG som motsvarar "Sentinel Squadron".
Den tredje klämpunkten när det gäller DH/WH har ju varit "Armoured Fist Squads" som på en del större turenringar lösts med att DH/WH har fått köpa "Veteran Squads" från Codex:IG vilket har mötts med både jubel och beklagan eftersom det helt plötsligt för upp DH/WH till en relativt kompetitiv armé istället för att vara en "rolig flufflista som vissa spelar med för skojs skull".
Jag tycker att det är rätt klart vad som hänt med Armoured Fists i en GH/WH-armé.
De finns inte i IG-codexen, alltså kan man inte välja dem.
Done and done. Sentineller finns i codexen, sedan är det upp till arrangören att bestämma om man kan använda både Scout och Armoured. Veteran Squads nämns inte ens i någondera Codexet. Vad det gäller Russar är frågan om man kan köpa fler än en. Jag skulle nog säga att som det är formulerat nu, så är det fritt fram med en Squadron...
Shit, hade jag möjligheten att välja Veterans hade jag helt klart kört på det. Snälla, GÖR INTE SÅ! Skitdålig idé.
Armoured Fist är borta och sen är det inte mer med det, de "ingår" ju i vanliga plutoner nu ändå.
Ang Sentinels så måste det till ett förtydligande om vilka det är som gäller, men Russarna blir ju isåfall 1-3 med nya fräcka vapen, dvs precis som i södra Sverige.
varför jag skrev om Veterans är ju inte för att jag själv tycker att det "vore häftigt", utan för att det spelats så på ett flertal större turneringar bland annat Ard Boyz, som ju är en nationell turnering i USA och kanske den absolut största GW-turneringen i världen.
Kommentarer
Dreadnought svarade på din fråga till mig, Norrland. De rättar inte till spelets svagheter på något snyggt sätt, utan gör det bara potentiellt mer obalanserat.
Dessa assassins är identiska i de bägge codex.
Edit:
@dreadnought & nilssonharhund: Håller med om att turneringsmässigt så öppnar IA för många nya parametrar. Däremot är uppdateringen av IA från GW intressant just för DH & WH transporter.
@imcrazy: Tau auxiliary forces finns i IA3, taros campain - vilket går fetbort på fanatics ;)
@bulgrim ja jo, men dom fanns även på wgs hemsida tidigare, och var så kallad "chapter approved".
google vet
Human auxilliaries skrevs väl till förra Tau-codexen?
Jag lägger ned IA snacket nu, verkar vara en fråga om "smaken är som baken" :)
Den ia som behövs är en pdf-fil. inte alla böcker. se speedfreaks tidiga post där han länkar till den. vi kan helt klart strunta i ia, men den pdf-en är viktig. annars är vissa saker helt ur balans. Tex sw rhinorush med smokefordon som du bara kan glanca.
argumentet om att det är svårt att lära sig IA är snarare inverterat. det är enklare att läsa en pdf, än att hålla koll på vilka böcker som har vilka olika regler för exakt samma saker
Victorypointtabellen i mission 3 är knepo. det står i regelboken hur man räknar victorypoints. kör likadant! det enda som skiljer är att fordon som förlorat ett vapen ger halva poängen. ingen stor ändring, men, likväl en jättestor förenkling.
I uppdrag 1 och 4 är max 12 poäng (varav 2 på kp), 2 och 5 13 (varav 3 på kp) och i match 3 12 (varav 10 i vp).
Men i stycket matchpoäng står det att poäng/match är 14-15.
sen skulle jag själv lätt föredra vp istället för kp på iaf 2 mission, menmen ;)
Nu tycker jag vi sörlänningar börjar blanda oss i lite väl mycket :)
Det kan jag hålla med om. Så nära regelboken som möjligt om det inte finns mycket bra argument för att spela annorlunda.
Ska kolla upp det tills uppdateringen av häftet
Samma sak här. Kollar upp det och blir eventuellt en ändring i det uppdaterade häftet
Ignorera det som står i stycket (har hängt med från tidigare år)
Jag och Dea har nu samtalat och victory points för scenario 3 kommer att räknas enligt regelboken sida 300 (Vi hade missat att det stog hur man räknar victory points i senaste editionen).
Det är en miss. Varje match kan ge spelaren mellan 0-25 alt. 0-26 poäng beroende på scenario. Räkneexemplet i stycket efter är korrekt.
Raiders är beast of chaos core-choices. Eftersom beast of Chaos inte har rankade infanteritrupper får de räkna sina core skirmishers (de som är raiders) som rankat infanteri.
Jo parkering utanför som är gratis.
Haha, jag läste lite för snabbt.
Serpent: Hur går det i funderandet runt uppdateringen av fordonen? :) ...inget.... DonConcho: Jo parkering utanför som är gratis.
:D
Sakta framåt, vi är ju från Norrland:-)
När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ?
Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?
Vi kommer tillåta Witchhunter/Daemonhunter att köpa det choice som finns i IG Codexet
Ganska ofullständigt svar. När det gäller Leman Russ antar jag att det bör tolkas som att DH/WH får köpa en "Leman Russ Squadron" från Codex:IG, alltså 1-3 stridsvagnar av olika konfiguration.
Men när det gäller Sentinels så finns det inget entry i codex:IG som motsvarar "Sentinel Squadron".
Den tredje klämpunkten när det gäller DH/WH har ju varit "Armoured Fist Squads" som på en del större turenringar lösts med att DH/WH har fått köpa "Veteran Squads" från Codex:IG vilket har mötts med både jubel och beklagan eftersom det helt plötsligt för upp DH/WH till en relativt kompetitiv armé istället för att vara en "rolig flufflista som vissa spelar med för skojs skull".
De finns inte i IG-codexen, alltså kan man inte välja dem.
Done and done. Sentineller finns i codexen, sedan är det upp till arrangören att bestämma om man kan använda både Scout och Armoured. Veteran Squads nämns inte ens i någondera Codexet. Vad det gäller Russar är frågan om man kan köpa fler än en. Jag skulle nog säga att som det är formulerat nu, så är det fritt fram med en Squadron...
Shit, hade jag möjligheten att välja Veterans hade jag helt klart kört på det. Snälla, GÖR INTE SÅ! Skitdålig idé.
Armoured Fist är borta och sen är det inte mer med det, de "ingår" ju i vanliga plutoner nu ändå.
Ang Sentinels så måste det till ett förtydligande om vilka det är som gäller, men Russarna blir ju isåfall 1-3 med nya fräcka vapen, dvs precis som i södra Sverige.
Tack för svaret.
varför jag skrev om Veterans är ju inte för att jag själv tycker att det "vore häftigt", utan för att det spelats så på ett flertal större turneringar bland annat Ard Boyz, som ju är en nationell turnering i USA och kanske den absolut största GW-turneringen i världen.
Lista över anmälda kommer i veckan.
Svar på IA erratan kommer i regelhäftesuppdatering som finns färdigt i helgen.
Angående Leman Russ och Sentinels i Witchhunter/Daemonhunter så får dom köpa Scout och Armoured sentinel suqdrons och Leman Russ Squadron