Fantasia Fanatic höst 2009

1356

Kommentarer

  • Sajon, sandpeople: Ni kanske inte tänkt på det, men de nya scenario- och objective-systemet balanserar också upp arméerna. Jag är övertygad om att exempelvis en bra OK spelare kan vara med och tävla.

    Jag tycker reglerna ser mkt spännande ut, även om jag hade sett några små tweaks (max 35 ranged, TK 2250pts)
  • edited 13 augusti 2009 23:28

    @Sajon och Sandpeople: Som Barrskog redan varit inne på så är de 200 extrapoängen som Kategori C har mot Kategori A bara till en eventuell nackdel i två av fem matcher, där dessa extra 200 poäng max kan orsaka en extra förlust av 2 Turneringspoäng (och 4 tappade poäng jämtemot den man möter). I de andra tre matcherna har du bara fördel av dessa extra poäng, då victory points inte ens är med i bilden. Så att säga att dessa arméer inte har en chans pga poänggränserna tycker jag är att ta i lite väl mycket. Sen kan man argumentera om hur mycket mer poäng vissa armeer ska ha för att vara "optimalt" om man nu väljer att sätta olika poäng för olika arméer, men vi tycker vi har det på en bra nivå för att testa denna typen av scenarios.

  • @barrskog och dante82: Absolut! Jag håller med i mycket av det ni säger. Jag tänkte mer på att även om te x beastmen har många units som kan vara scoring, så gäller det ju ändå att de finns kvar på bordet när poängen ska räknas.
    Det är inte min mening att låta gnällig. Jag gillar fanatic och spelar varje match med ett leende på läpparna hur det än går. Jag skulle bara vilja se större spridning på arméerna. Hoppas ingen tagit illa upp :-)

    Jag ska sikta på att undvika mina demoner och komma med någon armé som inte tillhör de som är mest representerade (goblins eller ogres kanske?). Kommer speltesta ett par veckor och se hur det går.

    Hur som helst, det ska bli intressant att prova på de nya scenariona i turneringsmiljö!
  • Tidschema i Fantasy häftet är fixat och har också förtydligat Capture and Control scenariot (detta i 40K). Självklart är det PDF´en från hemsidan som gäller till Blood Angel (är också ändrat).

    Vi ska se över lite Witchhunter frågor under nästa vecka, återkommer med svar om detta

    Vi förstår att det finns mycket åsikter om balans mellan arméer och personligen tror jag att det är ett hopplöst uppdrag att få alla arméer exakt lika "bra". Förhoppningsvis har vi med scenariona förändrat vad som oftast är bäst i en turnering, men visst kommer det vara svårt att göra Ogre Kingdom lika bra som demoner.

  • Just nu är både 40K- och Fantasyreglerna länkade till endast Fantasy.

  • Ang Witch Hunters undrar jag om reglerna för Zealots kommer vara tillåtna? (ur WD, men minns inte vilken)

    I princip IG-grunts med sämre save, pistol, ccw, annat Ld och möjlighet till andra vapen, bl.a fist.
  • Speedfreek, det står uttryckligen att inget material ur WD utöver Q&A & errata kommen användas, så gissningsvis inte.

  • Visst får Ogre Kingdoms köra med Rhinox riders, med reglerna ur white dwarf?
  • Se Serpents post...
  • Zealots till Witch Hunters hoppas jag inte blir aktuella, det må vara fluffigt men de är obalanserade och alldeles för bra till det pris som betalas.
  • Kanske skulle damma av SoB listan med mina Zealots...2-3 units med 20 Zealots och 4 Eviserators i varje unit :D
  • Just nu är både 40K- och Fantasyreglerna länkade till endast Fantasy.

    Fixat:-)

    Ang Witch Hunters undrar jag om reglerna för Zealots kommer vara tillåtna? (ur WD, men minns inte vilken) I princip IG-grunts med sämre save, pistol, ccw, annat Ld och möjlighet till andra vapen, bl.a fist.

    Som Cedric skrev så spelar vi inte med några regler från WD

  • Tack vör snabbt och tydligt svar ang Zealots.

    Passar på att fråga om annat som är oklart med *-hunters

    När man har Induced Guards, kan man då köpa Sentinel/Leman Russ?
    Vilka sorter (armoured/scout sentinel, russvarianter) och hur många (russar) kan man då köpa?
  • Ang samma fråga som Serpent (den om ifall hunters har spelets dyraste chimeror/rhinos och med andra regler) så finns det som sagt en IA update där dessa frågor blir lösta (samma kostnadfer och regler som för IG/SM)
    Där står också att Storm Troopers/Inquisitors får köpa Valkyrie (flyer) som transport.
    Kommer de att få det (förslagsvis ut Codex IG), dvs skall jag bygga och måla min Valkyrie?
  • http://www.forgeworld.co.uk/pdf/ia2-update.pdf
  • edited 14 augusti 2009 15:19

    Punkt nummer fyra under rubriken "Regler" i 40k-häftet lyder som följer;

    "4) ”Imperial Armoury” supplement får ej användas"

    Med andra ord, är det inte publicerat i ett armekodex är det inte legalt i höstens Fanatic.

  • edited 14 augusti 2009 16:30

    Det är kanske just det vi hoppas på ska ändras. För hur kul är det att spela med dyrare och sämre bilar?

  • Med tanke på hur många inkonsekvenser det finns kodexarna emellan i fråga om poäng & regler är det ett ogörligt Sisyfosarbete att balansera upp allt.

    Åtgärdar man en sak finns tusen andra saker som man kan argumentera för att fixa.

  • edited 14 augusti 2009 17:03

    Men i det här fallet är det två av spelets mest basic fordon som plötsligt inte beter sig som alla andra fordon av samma sort.

    Det är mitt argument. Inte poängen per se, även om det också är en skillnad. En naken WH-Rhino:50pts. Naken SM-Rhino:35pts. Det är ganska många poäng redan på en bil...

  • Det är inte alla som har koll på IA, jag hoppas att dessa fortsätter att stanna utanför turneringen.
  • Hejsan får "tau human auxiliary troops" användas? finns inte i nuvarande codexen men funnits på gws hemsida. och finns fortfarande ute på nätet?
  • IA är verkligen inte en omöjlig vetenskap. Det mesta är ganska kul (i vissa fall snygga) och kostsamma prylar. Titans, Super Heavy och Flyers ur IA är såklart ohållbart på vanliga turneringar (samt förmodligen Drop Pod med Death Storm). Resten tycker jag ger kul variation. Såklart måste man ha med boken (kopia) på själva reglerna för enheten.

    Personligen skulle jag gilla om Fanatic körde med IA, men kan helt klart överleva utan också.

  • Det är inte alla som har koll på IA, jag hoppas att dessa fortsätter att stanna utanför turneringen.

    Oh, for the love of Christ...

    Som Norrland säger så är det inte allt eller inget som behöver gälla för IA-prylar. Och om det skulle vara något som är mystiskt, så kan man säkert få info om det av spelaren som använder prylen. Om en har med sig reglerna så är det inte direkt svårt att klämma in i huvudet. Herregud, varje gång jag spelar mot Tau får jag trycka in vad olika saker gör. Kan du allvarligt säga att du har plåtkoll på varenda enhet i 40K, så länge de inte kommer från IA eller WD?

    Sedan finns det självklart saker i IA som är bingbångandes tokiga (såsom Flyers, Superheavies, etc.), men det är inte någon turnering i hela långa landet som ens har funderat på att använda just de bitarna. Bara det som fungerar.

    Och som jag påpekat om och om igen: IA-dokumentet för inkvisitionsfordon jämställer alla Imperiefordon så att de kostar lika mycket och gör likadant. Annars kan vi ju köra med Smoke Launcherreglerna från WH-boken. Eller? ;)

  • edited 14 augusti 2009 22:57

    Annars kan vi ju köra med Smoke Launcherreglerna från WH-boken. Eller? ;)

    Ja, såsom Fanatic spelas är det RAW som gäller, alltså är dina Smoke Launchers, Force Weapons och Psychich Hoods bättre än andras medan dina Rhinos, Chimeras och Storm Shields är dyra och på gränsen till ovärda. Du får helt enkelt ta det goda med det onda och spela med de regler som gäller för den turnering du valt att åka på. Försöker inte vara dryg eller otrevlig bara påpeka att "inget ont som inte har något gott med sig" ;0)

  • Jag tycker inte IA-reglerna tillför något intressant i turneringsväg. Kan säkert vara kul hemma på föreningen dock.

  • edited 15 augusti 2009 10:30

    Är kroot mercenaries verkligen äldre än Daemonhunters??
    Det känns som att vissa gamla codexar borde skrotas helt och hållet tills de får nya.

  • Kroot Mercenaries är en WD-lista.

    Och att förbjuda listor för att de är "för gamla"... Nej. Behöver vi säga Dark Eldar?

  • @Nilsson Har Hund: Har du något exempel på vad som gör IA ointressant? Du har ju spelat på en del turneringar här nere, där IA är tillåtet. Tycker inte själv turneringarna direkt översållas av IA grejer för det.

  • edited 15 augusti 2009 17:17
    Kroot mercenaries finns i en gammal chapter approved (2004?).

    Uppdateringen till IA tycker jag tillför en hel del i turneringsväg, speciellt de turneringar som använder olika husregler. Om man nu inte får använda godsakerna(codex över BRB) så kan åtminstone transporterna ha samma kostnad.

    "Insta' gibb" med grandmaster är intressant, daemonhunters kanske gör sig på 2000p samt att det vore kul att besöka Fanatic som har gott rykte. Hmm, får nog fundera lite på att åka norrut...
  • @Norrland, För min egen del handlar IA mer om att hitta roliga och intressanta saker till en hobby armé. Tyvärr har dessa listor en hel del "russin" att plockas till arméer som egentligen inte har tillgång till dessa fordon/uppgraderingar.

    Problemet blir, vilka "Russin" skall vi plocka och vilka skall vi inte få tillgång till...

    Jag kan se en droppod med 5 assault cannons som en tillgång, men knappast balanserat.

    Jag skulle nog vilja påstå att vi sitter med våra codex i föreställningen att de ÄR hyffsat ok.
    Lägger vi till IA, då blir det en ny nivå att ta hänsyn till.
    Jag som har en hel del att hålla reda på som det är behöver knappast råka ut för.. "ja, just ja, jag har denna sak i min armé som du kanske inte hade en aning om" som "surprise"
    På samma sätt som jag knappast vill veta av "count as" i en turnering, för hur skall vi då förhålla oss till wysiwyg??
Sign In or Register to comment.