Fantasia Fanatic XXI, April 2012

2456789

Kommentarer

  • Dax för lite restriktioner snart.......?

  • word på Erko...

  • Äääh det som e så trevligt med FF ju (iaf 40k sidan) att det är så fritt som det är. Kul å se hur grisiga armeer folk kan komma med. Eller sådär allmänt bara kul att kunna tänka så fritt iaf. Keep it up Dea, Dante och ni andra

  • edited 2 februari 2012 04:28

    Som jag förstod det så ska det följa ETC? och första draftet är klart.

    Rules changes: - Characters will get "look out sir" versus the following spells that automatically kill models or automatically remove an entire regiment: Dwellers Below, Final Transmutation, Dreaded 13th, Infernal Gateway 11-12 effect. Normal requirements for lookout sir apply.

    I. General Restrictions:

    2400 Points. No Special or Named Characters. Army used can be any of the currently published GW Army books. Forge World based army lists & units may not be used on the event A maximum of 3 identical core choices may be taken (regardless of equipment and other upgrades) An army may have up to 5 war machines and template weapons. Warmachines that use a template count as a single choice in this regard. All template weapons (from magic items, abilities, etc.) count, except for spells. Max. 45 models with missile weapons with a range of 20”+ (not incl. war machines, characters and chariots).

    Unit sizes are limited as follows: Units cannot be more than 40 models nor 450 points (including all command, upgrades, magic items/banners). This restriction applies during the creation of the roster - unit size/cost may be increased during the game (for example - by joining characters to the unit). This restriction does not apply to characters.

    Magic Restrictions: - Apart from Winds of magic, an army may only generate 2 PD/DD per magic phase. Including channeled PD/DD. - Player can use maximum 5 PD to cast spell (+ wizard level). - An army may use up to 12 PD during each phase. - You may have units/abilities that actually would generate more than 2 extra dice, but any excess dice are lost - Some magic items/abilities count as generating dice toward this limit. - “Count as” items/abilities may never exceed a cumulative 2 PD/DD per phase. This means that player who already spent his limit PD limit, cant take more items which “count as adding PD” or add PD from channeling during game (same for DD). - All modifiers are applied from the army list and will not change during the game.

    Detailed description Apart from winds of magic, an army may only ever add 2 dice to its power or dispel pool in each magic phase (unless army restrictions specify otherwise). Any dice added to the pool, regardless of source (generated, stolen, stored from previous magic phases, generated by magic items/abilities to boost spellcasting before or after the casting attempt, produced by spells, lore abilities, and so on) count. Excess dice are simply discarded and cannot be used in any way (i.e. - they can’t be stored).

    If a dice is stolen from the opponent’s pool, but your army has already generated two extra dice, the dice is removed from the opponent’s pool and then discarded.

    Some special items and abilities DECREASE the limit of power or dispel dice you can add to the pool. We refer to those as “count as” items. What this means is that, if your roster includes one “counts as 1 Power Dice (PD)” item, your army can only add 1 power dice (instead of the usual 2 dice) to the pool in each of your own magic phases of the entire game (regardless of whether the item is destroyed or used up). Please note that you cannot have a combination of items that would decrease the limit of extra power or dispel dice to below zero.

    Item restrictions: - Any item that auto-dispels a spell counts as generating 1 DD each magic phase. - Folding Fortress is not allowed

    Army Specific Restrictions: Beastmen: Beastmen armies have an extra 200 points for their roster (2600 total), All victory points scored against this army are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.), Beastmen can generate 3 extra pd instead of 2

    Bretonnia: No Restrictions

    Dark Elves: Hydra is a 0-1 choice. Max. 35 repeater Crossbows (including characters and excluding chariots) in the army. Repeater Bolt Throwers 0-2. Flying units (inc. characters on flying steeds) in the army limited to 0-3. Shades max 20 models per army, Pendant of khaeleth cannot be taken by lord characters, player may take up to 2 of following: Pendant of khaeleth\Crown of command\any number of wizards using death & shadow magic\Cauldron of Blood\Hydra.

    Dwarfs: Each spellbreaker/spelleater rune counts as +1 DD. Grudge Throwers are a 0-2 choice; May generate Max. +4 dispel dice instead of +2; 0-3 of anvil, miners & rangers (in any combination of them)

    Daemons of Chaos: Max. 28 Models per unit; Flamers are a 0-1 choice. All daemonic gifts are 0-1. Bloodletters and Herald of Khorne are 0-3 total. Daemonic Battle Standard can take either daemonic icon or gifts. Siren song cannot be taken by Herald of Slaanesh. Master of sorcery cannot be taken by Herald of Tzeentch.

    The Empire: Steam Tank counts as a war machine; Tank, Rocket battery and Engineers are a 0-1 choice High Elves: High Elves armies have an extra 100 points for their roster (2500 total); High elves army can generate extra 3 powerdice instead of 2; Vortex Shard counts as +1DD; Book of Hoeth counts as 2PD and 2 DD; Banner of the World Dragon counts as +1 DD

    Lizardmen: Salamanders are a 0-1 Choice;Scar-Veterans 0-2, Terradons and Stegadons (any kind) are 0-2 choices; player may take up to 2 of following: Beclaming Cogitations\ Focus of Mystery\ Focused Rumination \Higher State of Consciusness; Beclaming Cogitations counts as +2DD; Cupped hands of the Old Ones counts as +2PD; Higher State of Consciusness counts as 2 discplines (takes two slots, but cost same points); Crown of Command & Higher State of Consciousness cannot be taken on 1 model; A maximum total of 6 Skink, Chameleon skinks and Skink Cohorts units combined maybe taken in an army (Cohorts containing kroxigor or numbering above 20 models do not count for this restriction).

    Ogre Kingdoms: Hellheart counts as 2dd & 1pd, greedyfist on death magic user counts as 1dd

    Orcs&Goblins: Night Goblin Shamans are 0-3 (max 3 of any kind of NG shaman); mushroom dice do not count as power dice in regard to the PD limit. Maximum model cap is removed for this army

    Skaven: All Skaven rare choices 0-1; Gutter runners are limited by 2 units & 20 models total; Engineers are a 0-3 choice; Can take max 2 of the following: doom rocket, brass orb, storm banner;

    Vampire Counts:To be revised in the following drafts.

    Tomb Kings: Tomb King armies have an extra 200 points for their roster (2600 total), All victory points scored against this army are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.), Neferra's Scrolls of Mighty Incantations counts as 2 PD AND 2 DD. Hierotitan is worth 1 PD so long as it's alive. Sphinxes of all kinds: 0-3 per army. Tomb Kings may generate up to 3 power dice per phase

    Wood Elves: Wood Elf armies have an extra 200 points for their roster (2600 total) All victory points scored against this army are decreased by 10% (excluding bonus points for banners, general, etc.), Wood Elves can take 4 of the same core unit instead of 3, Wand of Wych Elm counts as +1 DD; Only Glade guards (including scouts) count for max of 45 models with shooting weapons

    Warriors of Chaos: Hellcannon is a 0-1 choice. Infernal Puppet counts as +1 PD and +2DD; Tendrils of Tzeench and Conjoined Homunculus both counts as +1 PD.

  • Finns att läsa i sin helhet här: ETC

    Spontant känns det rätt OK, även om jag som DE spelare givetvis tycker att de är hårt straffade :)

  • Det blev liite kompakt att läsa när jag bara kopierade in det... Både Delves och Demonerna har ganska hårda restriktioner.

  • Är förvånad att bästa armen imho (Empire) inte fått i princip några restriktioner. Tycker inte att demonrestriktionerna är hårda, man kan i princip spela "allt man vill". Klart tuffare för DE (visst kan de ha hårda restriktioner men då behöver dessa balanseras med andra armeer vilket inte riktigt är fallet). Tomb Kings +200 pts, man blir ju sugen om man hade en arme :)

  • Mjo empire kommer billigt undan.. hade gärna sett en cap på max 2 cannons. I övrigt tycker jag det är bra att DE/DoC dras åt lite extra och att vissa arméer får mer poäng att handla för.

  • Shit, vad skaven vart åtklämda. Kan inte använda mycket där. Både items, war machines, weapon teams, 5tärningar för 13th, slavar är hårt åtsatta. Trist trist om man kollar på vissa andra armeer. Blir nog att hoppa SM tyvärr om inget händer....

  • Undra vad de ger VC för restrictions...

  • edited 2 februari 2012 07:10

    @Modrian: Varför är slavar speciellt hårt åtsatta? Inget extra mot dem i skaven restriktionerna.. Tycker Skaven restriktionerna är bra, skaven är fortfarande en topp armé

  • Vart tog chaos dwarfs vägen då? får inte dom vara med? :(

  • @Sajon, verkar inte bättre, tycker också att det är trist. Nu ska vi ju komma ihåg att alla är "ganska" hårt kompade, inte bara Skaven. Det jag tycker är bökigast med Demonerna är Loremaster grejen på Tzeenchheralder. Jag har hunnit vänja mig vid att ha en Tzeenchherald som springer omkring bakom linjerna och buffar trupper. Med ETCs line of sight så hade den varit ännu bättre. Nu måste iallafall jag tänka om och det finns ju en poäng i det också.

  • Sen att just 13:e får sig en liten känga är ju inte speciellt trist IMO...Sen får ju faktiskt alla hårda spells det.

  • Ja, i och med att man bara får använda 5 tärningar så blir det svårare att kasta alla stora spells

  • Jag väntar med att säga nått om FF ett tag till. För detta är väl ETCs restriktioner som bara ska vara riktlinjer för hur Sm kommer att bli. Svårt att tro allt ovan kommer att komma med på FFs lista.

    För jag hoppas att SM gänget med Hampus i spetsen kan se skillnaden på en lag turnering där man måste detaljstyra alla möjligt setups och där man har möjligheten att sätta upp vissa specefika armeer mot varandra och en turnering där vem som helst kan mötas.

    Men jag väntar med stort intresse på vad för restriktioner vi kommer hamna på, vill veta med säkerhet hur jag ska tänka i arme byggandet.

  • Håller med Eldborn. Det är en klar skillnad på en lagturnering där man kan styra bästa matchups jämfört med att spela vanlig swiss-turnering.

    Med risk för att tala för mkt i egen sak (som DE-spelare) så känns AR på DE väldigt hårda.

    "player may take up to 2 of following: Pendant of khaeleth\Crown of command\any number of wizards using death & shadow magic\Cauldron of Blood\Hydra"

    Den tillsammans med bef. restrictions från ETC, och förra Fanatic, kommer göra att det inte finns så många olika sätt att göra en DE lista på.

    Dessutom hade vi inte en enda Dark Elves armé på top30-placering på förra Fanatic :)

  • "player may take up to 2 of following: Pendant of khaeleth\Crown of command\any number of wizards using death & shadow magic\Cauldron of Blood\Hydra" Den tillsammans med bef. restrictions från ETC, och förra Fanatic, kommer göra att det inte finns så många olika sätt att göra en DE lista på.

    Blir det inte mer variation på DE-listorna med den begräsningen? Jag tycker man ser Pendant, shadow/death, cauldron och hydra i samma armé i 90% av alla DE listor.

  • Nej jag ser inte heller riktigt hur Delves blir tvingade till ett bygge, förutom restriktionerna som alla har och en restriktion på 20 Shades, så handlar ju nästan alla restriktioner om Characters och deras utrustning.

  • edited 3 februari 2012 05:20

    Skrev ett kort inlägg om vad jag tycker om DE restriktionerna på ett annat forum, så slänger ut det här (och därav engelskan), givetvis är det påverkat av att jag spelar Dark Elves själv. :)

    First, why there is such a fear of Crown of Command wearing Dark Elf characters I can't understand. Yes, the Pendant + Crown is a broken combo, but apart from that there are many armies that can do stubborn flying characters even better then we do! Chaos with Disks, High Elves, Bretonnia, Empire etc. etc.

    That said, I can't understand why Death and Shadow magic needs to be restricted on Dark Elf armies, is it the Hatred? High Elves got "better" hatred than we do, they got a free banner of Sorcery with their extra 100 pts and they got the PD limit increased to three. This reasoning is beyond me.

    What makes Death and Shadow good lores for Dark Elves is that it helps us deal with things that we otherwise stuggle against. Steamtanks, big Ogre death stars, even Blood Thirsters. With other lores, I would have nothing to counter the above in the entire army. No cannons, no big-enough stuff of my own, and no stuff cheap enough to just go in and absorb the pain. Hatred combined with lots of attacks from e.g. Witches and also buffed with Occam's and the Cauldron is devastating of course, but would not the 5 dice limit already make that combo quite hard to pull off?

    All in all, I think the DE restrictions are too harsh and I can't really see what they're trying to fix, just bann the Pendant and be done with it.

    @barrskog

    Blir det inte mer variation på DE-listorna med den begräsningen? Jag tycker man ser Pendant, shadow/death, cauldron och hydra i samma armé i 90% av alla DE listor.

    Shadow / Death är ju inte så konstigt med tanke på att alternativen är Metal och Fire (och Dark, men den funkar bäst som en andralore). Ser vi många Metal och Fire från andra arméer? :P Jag skulle gärna spela Light eller Life om jag fick.

    Pendant + Cauldron + Hydra är vanligt, men varför inte bara banna pendant? De flesta lär ju vara överens om att den är för billig för vad den gör. Cauldron / Hydra däremot ser jag inte riktigt varför folk klagar på, de är vanliga för att de är bra, men det är Empires kanoner / War Altar, Warriors War Shrines, Ogres Ironblasters, Demonernas Flamers, High Elves Örnar, Skavens Warplighting Canons / Abominations och Dvärgarnas Anvils också, och alla ovanstående är antagligen med i 90% av alla respektive arméer.

  • gillar wood-elves "restriktionerna" :) In med mer gladeriders

    Dock undrar jag hur italiens etc lag tänker . Dom vill ha en max "4 pd / cast atemt " för att tvinga folk att ta andra lores än mindrazor . . . lol

  • edited 3 februari 2012 06:42

    @Seto:

    Min kommentar kring "90% blabla" var som svar till joda som tycker att det blir färre sätt att bygga DE listor på. Visst, restriktioner begränsar alltid, men jag menar är att den begränsning som föreslås tror jag kommer leda till att vi får se FLER olika typer av DE listor - inte färre. Vissa väljer att spela med Hydra/Cauldron - andra med Pendant/Death.. Principiellt har jag inget emot att listor i stort ser likadana ut, som du säger så är det knappast unikt för DE. Men jag tycker denna lösning är snyggare än att bara banna items/combos rakt av. Nu får spelare ivf ett val..

    Jag håller inte med dig i kritiken kring DE restrikionerna. Jag tycker du lyfter ut och jämför alternativ mot varandra som om de vore fristående från armén i övrigt. En chaos lord kanske kan byggas för att låsa enheter lika bra som en dreadlord, men förmågan att kunna lås ner motståndarens största enhet, medan man skjuter/magiar bort det övriga, är så jävla mycket bättre i en DE-lista än i en chaos-lista.

    Likadant med DE-HE jämförelsen.. HE har bättre hatred, 100 extra pts och en extra pd, men nästan alla DE enheter är bättre pointwise och armén som sådant skjuter betydligt bättre. Skulle tro främst det senare är förklaringen till varför dom lagt in shadow/death som ett av de fem valen man måste göra. Se på arméerna som sådant och inte på enskilda restriktioner

    Hursomhelst vore det kul ifall någon bra DE-spelare kunde testa restriktionerna och se ifall DE nu helt plötsligt inte kan hävda sig. Jag har mina tvivel..

    edit: Sen kan jag hålla med om att DE är hårt straffade i förhållande till vissa andra, men då tror jag snarare att det är vissa andra som kommit lätt undan. Tex Empire. Max 2 cannoner eller en generell regel på max 4 warmachines skulle vara vettigt - särskilt med deras LOS regler där man ser igenom enheter per automatik (true LOS krävs inte).. Railgun cannons here we come.

  • Nejmen som tidigare nämnts så blir det lite krångligt att bara plocka restriktioner från en lagtävling. Jag menar Drakar används ju inte direkt ofta men om jag redan innan visste att jag mest troligt skulle slippa kanoner så skulle de vara ganska bra. Min förhoppning är att begränsningar på Unitsize blir lite mer lika mellan böckerna. Ok att Skaven tjänar ganska mycket mer än Orcs and Goblins på stora enheter men just nu så är det skumt. Att Steadfast och poängkostnaden för trupper inte är balanserad tror jag att vi är ganska många som håller med om, men det blir lite kaka på kaka med restriktioner på unitsize på varje armé. Lite skumt att den slutliga LoS omröstningen landade på det här förslaget, jag trodde tvärtom att de skulle välja ett förslag som gjorde att man var tvungen att spela lite mer öppet med sina Krigsmaskiner och inte bara gömma dom bakom sina andra trupper.

  • Det är skapligt jobbigt att möta dessa listor. Känns chanslöst med min arme (DE) iaf.

    Empire: arch lector war altar, lvl4a, 2 pegaskaptener, 1 gående bsb, 2x 40 halbs med 2detachments, 4x 10 crossbowmen, 5 outriders, 5 pistoliers, 2/3 3/2 cannon+mortar

    WE: Lv4, Treeman Ancient, BSB doomhail, 45 glades guarde i 4 units, 5x 5 glade riders, 2trämän, 1örn

    barrskog: gissar att inte Seto kommer försöka med din utmaning med de här restriktionerna utan köra annan arme, tror inte jag heller gör det, särskilt inte om jag får tag i att låna något i stil med det ovan...

  • Ja, just nu är jag mer inne på att spela VC eller kanske Bretonnia. :P

  • Challenge not accepted...

  • @barrskog:

    Jepp, du har helt klart en poäng. Alla listade grejer är bra och därför används dom i stor utsträckning. Men samtidigt så måste ju en klen alv-armé få använda sina pro's också :)

    Pendant är ju bruten och skall givetvis cappas på något sätt. Att den är förbjuden på lords känns som en bra grej. Men samtidigt så var "moved to arcane" som kördes på förra Fanatic en bra grej. Inga Dreadlords som pow-wowar, Sorc lord kan inte ha både PoK och Sacrificial/Scroll etc. Dock så borde kanske kombinationen CoC och PoK vara bannad.

    Det jag främst tycker är lite synd med AR'en på DE är att man restrictar sånt som står vissa andra arméer fritt, CoC och Shadow/Death.

  • Som vanligt är det Lizardmen som fått hårdast restriktioner (får jag servera en anorexipadda). Nåja ingen idé att whina. Det får bli Tomb Kings istället. Ser fram emot 200 extra pts.

  • Det var väl ändå att ta i. Tycker både DE och DoC har hårdare restriktioner än Lizardmen.

  • Underbara restriktioner!!! :) Det blir antingen WE eller Beastmen med 200pts extra eller OnG med obegränsad storlek på enheterna. Skönt att man sätter åt bland annat DE. Var lite trött på att bli utskjuten, utmagiad, utdubbelhydrad och utchargad-av-lord-på-häst-som-inte-går-att-döda-om-man-inte-har-en-level-4-bloodthirster-med-great-cannon-som-rider-på-en-drake.

Sign In or Register to comment.