Fantasia Fanatic XXI, April 2012

1235789

Kommentarer

  • ...anmäld.

    Det trodde ni aldrig. Kommer bli hjältehammare och dreadnaughts för hela slanten.

  • Målet är att spela Orks.... vi får se hur det går :-)

    Linus

  • Nu ligger regel-/scenario häftet för 40K upp på Fantasias hemsida

  • edited 9 mars 2012 18:33

    Har lite 40k Regelfrågor inför FF.

    1. Royal courts (necrons) räknas varje cryptek/necron lord som en sergeant för den unit dom joinar? eller ska dom räknas som en egen unit?? Personligen så tycker jag dom borde räknas som en sergeant för annars ser det ungefär ut så här 5 crypteks spridda över 5 units betyder att du måste döda alla 5 units för att få killpoints/VP för royal court

    2. Senaste GW FAQ ang fire points o LoS, påverkar det open topped vehicles något??

    3. Kan Solar Pulse nullifiera motståndarns Solar pulse?

    4. Om unit 1 är i b2b med ett fordon och blir anfallen av unit 2, ska då unit 1 "consolidera" in 6" mot unit 2 eller måste dom som är i b2b med fordonet behålla sin kontakt med nämnda fordon?

    5. Impaler Cannon FAQ för nids, Internet är delat på denna fråga. Tar dom bort "Smoke Launcher" och "Flat out" cover saves ??

    //Stefan

  • I fjärde scenariot (hålla halvor, sedan quarters), talas det om att spelaren får 1,5 poäng för att hålla quarters. Är det 1,5 poäng per quarter eller är det den som har mest quarters som får 1,5 poäng?

  • Impaler Cannon FAQ för nids, Internet är delat på denna fråga. Tar dom bort "Smoke Launcher" och "Flat out" cover saves ??

    En mot hundra betyder inte att "internet är delat" Stefan :) FAQen kan inte vara så mycket tydligare - du får bara skydd från cover som genereras av terräng. Inga undantag är uppräknade.

  • I fjärde scenariot (hålla halvor, sedan quarters), talas det om att spelaren får 1,5 poäng för att hålla quarters. Är det 1,5 poäng per quarter eller är det den som har mest quarters som får 1,5 poäng?

    1,5 poäng per quarter

  • Svar på regelfrågorna kommer

  • Det står att dedicated transports inte kan contesta objektiv, men de kan väl fortfarande hålla objektiv om det sitter en troop i den (per regelbokens regler), va?

  • Det står att dedicated transports inte kan contesta objektiv, men de kan väl fortfarande hålla objektiv om det sitter en troop i den (per regelbokens regler), va?

    Enheter i transporter kan hålla och kontesta objektiv denna gång ja.

  • edited 13 mars 2012 10:16

    Någon fingervisning om när nästa fantasy ETC-mall kommer så att man kan börja bygga och testspela? :)

  • Nja, ETC människorna sa ju själva att det skulle komma ett utkast i början av Mars... Men jag tror nog att det kommer att märkas när nästa utkast kommer :)

  • Så transporten kan alltså contesta så länge det sitter nått i den, men inte när den åker omkring tom?

  • I princip ja, fast det är ju det som sitter i som contestar, transporten contestar aldrig.

  • Tycker det är lite trist att man går ifrån regeln att man måste ut ur sin no-brainer transport för att hålla och contesta, vilket öppnade upp matcherna på ett skönt sätt. Om den läckta 6th ed-pdfn håller till release, så kommer den regeln att implementeras i nästa edition, vilket skulle betyda att ni var inne på rätt spår.

  • Om jag minns rätt så var det många som tyckte det slog väldigt olika mellan arméerna att vara tvungen att kliva ut för att contesta/hålla efter förra Fanaticen. Det är liksom lite lättare att skjuta bort en tia alvdjävlar eller gardister jämfört med en tia plaguemarines.

  • Exakt. Det blir extremt svårt för Eldar och Dark Eldar att hålla objektiv. Jag som Eldar spelare antar direkt att en Eldar infanteri enhet utanför sin transport redan är död.

  • Och jag som Tyranidspelare tycker det är trist att ALLA andra kan sitta o chilla o skjuta i sina kassaskåp i fyra turns och sen trollololtankshock FTW turn 5.

  • Vi har en Eldarspelare i föreningen som tröttnat på att spela med bilar hela tiden. Han spelar till stor del/helt utan bilar med hyfsat stor vinststatestik. Vi har en Dark Eldar spelare med. Han har iofs bilar, men sitter sällan kvar i dem när spelet är slut. Trots det vinner han de flesta striderna med dem.

  • I södra Sverige finns en spelare som vunnit två mellanstora turneringar med traskande Eldarer. Så det går tamigtusan att göra. (Även om bägge turneringarna var kompade.)

  • Holm körde väl Footdar på ETC?

    Men det är ju lite synd att tvinga eldarspelarna att spela med Avatar :)

  • Skit samma, de som arrar är de som bestämmer puckarna. Förra gången var alla tvungna att vara ute på marken för att hålla nåt, nu är det andra grejer. Jag kommer hur som helst.

  • Jag litar fullt ut på arrangörerna. Testa smått istället för stort, från gång till gång.

  • " If you have warriors, knights and or chosen with marks of tzeentch in army then you can take max 2 out of 3 of warshrines and favor of the gods (2xwarshrines or warshrine and favor of the gods). "

    Vad menar dom?

  • De menar att man inte kan ha 2 warshrines samt Favor of the gods i armén om man har warriors, knights eller chosen med mark of Tzeentch :)

    Någonting som jag däremot reagerade på är att Orc and Goblins får 100 pts extra att leka med... Vad tänker de med? När ska folk börja förstå att Orcerna är en bra lista?

  • Kommer denna draft #2 vara till grund för fanatic nu? Så man kan börja bygga sin armé. Blir ju till att bygga om efter denna nu...

  • edited 18 mars 2012 08:22

    @mattias jag tror inte att det menas att dom får 2500p utan att dom får en större maxpoäng dom kan lägga på enskild enhet dvs 550p istället för 450. Män det är ju bättre nu än förut då dom hadde obegränsat (för motståndaren)

    Jag hoppas bara att CD är bra (hårt) kompade. Går som inte att veta när man inte kan titta i deras codex

  • edited 18 mars 2012 08:37

    Hade de menat att det var max +100p för en enhet, hade de väl skrivit det? Det som har varit uppe på förslag har varit 100p för armén istället för deras no-size-cap och med all sannolikhet är det också detta som införlivats i draften.

  • Tror O&G får använda +100pts i deras enhets-cap i och med att det står sist i deras mall i anslutning till unit cap, och inte först som för wood elves och beastmen.

    Så nu kör vi alltså efter denna draft?

Sign In or Register to comment.