BUBBLE 2 - infotråd

1111214161724

Kommentarer

  • Jag röstar för top 12, samma upplägg som förra säsongen. Jag tyckte det blev rätt lagom med två slutspelsmatcher. Man kan väl eventuellt köra tre slutspelsmatcher också (3st 4-grupper alltså) och låta bästa tvåan gå vidare om man kör typ en två-veckors slutspelsperiod men det blir lite mer räknande och svårare för de som har mindre tid att lägga på bb. Jag skulle som sagt föredra 4st 3grupper.
  • Jag tycker bättre om att låta även de bästa tvåorna i slutspelsgrupperna gå vidare. Särskilt om vi ska inleda slutspelet tidigt.

  • edited 20 oktober 2009 18:19

    Kapten det var jättekul att spela med dig, men jag måste fråga om du fick en sympatihjärnskakning?

    Jag tror inte att det är några som har "börjat" hoppa av, alltså jag tror inte att det är en trend, bara att det var några människor som prioriterar andra saker eller känner att det har gått för dåligt i ligan. Om man tittar så har inga av lagen gjort många matcher eller haft tempo.

    Blackbog Boulders t.ex. spelade Blood Bowl med Ogres och Goblins, inget av de lagen är ett nybörjarlag. Plus före ligan tror jag aldrig han spelat Blood Bowl. Sen går det väl inte spela så bra med en roster där ca 5 spelare inte kan göra mer än en drive?

    Lustria Avengers, tror jag mycket väl hade kunnat vara med. Tills den 12 December är det ca 8 veckor va? Om han spelar en match !varannan! vecka så har han 10 matcher. Han kan också spela 2 matcher på en helg så är han uppe i en match i veckan tempot utan att behöva lägga ner mycket tid alls.

    NHH, det där går att jämföra med salary cap i N.F.L. Det finns väl av olika orsaker att den finns, en är att ett lag inte ska kunna sitta med alla de bästa proffspelarna. Jag skulle trycka hårt på 1000K isåfall. När du nämner 1100-1200k då tycker jag verkligen att nya rookielags-rosters ska ha samma mängd att skapa sina lag från. Lät lite intressant med behållna lag.

    Om påhittet att avsluta ligan tidigare än tänkt tycker jag att det känns väldigt dumt och varför, vi kommer knappast att hinna med en nystart före jan, feb. Eller hur? Att spela Blood Bowl var väl hela idéen? Liga-matcherna är ju det roliga. Ibland tror jag det det är lite för mycket "vinna" och match-statistiksexualitet.

    Slutgruppspel med så många lag som möjligt i röstar jag för, med tanke på nöjes och rolighetsfaktorn. Att ha turnering under en helg, är optimalt för att det var så jäkla kul förra Blood Bowl turneringen. Dessutom blir det trevligare och har mer gruppkänsla.

    Till Odium Khan, silkesvantar vad är det? Det var trist att den nedskrivna tidningsartikeln från Trashcan Burners blev stulen. I den hade man kunnat läsa att även om det kanske var snitt att 9 alver var utkastade ur matchen, och på sidlinjen. Så var ca hälften utkastade av domaren.

    Spelträffar med flera coacher, matcher & pizza/mat och allt annat med låter hur kul som helst tycker jag. :)

  • Jag hade väl hela tiden planerat att alla skulle få vara med i slutspelet, givet att vi är ett sådant antal att vi enkelt kan delas upp i små grupper.

    Som det ser ut nu så skulle jag nog lägga antingen alla 15, i fem grupper om tre, där endast topp fyra kvalar vidare (alltså fyra av de fem vinnarna av grupperna) - eller tolv i fyra grupper om tre, så vi får fyra ettor som möter varandra i semifinal.

  • Senaste nytt! Nippon Kappas kastar in rökbomberna och Immaterium United tar över!
    Favoritlaget Teenage Mutant Nippon Kappas har idag meddelat att de drar sig ur ligan för att bekämpa brott från kloakerna i Altdorf. I dess frånvaro på spelplanen mot The Holy Sons of Pitches uppenbarade sig dock en ny motståndare för det förvirrade High Elf laget.
    Laget heter Immaterium United och består av lägre daemoner från alla de fyra kaoskrafterna. Daemonlaget gjorde bra ifrån sig i sin första match, inte minst lagets ledande stjärna Newman the Pink Horror som sprang in två touchdowns. Det blev uppenbart i slutet av första halvlek att Newman leddes av sin härskarguds framtidssyn; allt han gjorde var perfekt timat och utfört med en utomvärldslig precision.

  • The Pink, han är helt overklig.

    Det är inget skämt. :)

  • Så en tanke är:

    Tidigarelägga slutspelet till mitten av Nov. dvs. om nästan en månad, vilket ju ger lag längre ned i tabellen (sett till matcher spelade) möjligheten att "spela upp sig", då 4-5 matcher inte är orimligt under den tidsperioden; vilket förhoppningsvis, leder till ett (i TV) jämnare slutspel.

    Slutspelsgupper om 3x4: där gruppsegrarna + bästa tvåan går vidare till Semi, eller 4x3: där enbart gruppsegrarna går till Semi.

    Med outsidern: 5x3: där de fyra främsta gruppsegrarna går vidare. Problemet med den varianten är nog framför allt att ett 2-1grind'ar lag (som t.ex. mitt) kanske missar semin helt, trots 2 vinster, då andra - snabbare/mer tekniska - lag gjort fler TD's; vilket ju kan kännas orättvist; även om jag förstår tanken bakom att alla ska kunna spela slutspel; det är roligare för alla.

    En tanke där är ju att de mest värdelösa (insert: smiley) coacherna spelar om placeringarna 13-15, emedan top 12 går vidare till det riktiga sluspelet. Vilket ju ger alla en möjlighet att spela ett slutspel, men bara vissa om pokalen. Orättvist det också, kan tyckas.

    Anledningen till tidigareläggningen är väl i främsta rummet den obalans som lätt uppstår då vissa coacher är mer aktiva än andra; och att ha ett definitivt slutdatum inom en (mer) överskådlig framtid kanske kan sporra dem som är långt efter (i spelade matcher) att rycka upp sig, samtidigt som det inte är så lång tidsperiod för de coacher som spelat mycket att ligga på sparlåga inför slutspelet (om det finns ett intresse av ett jämnt slutspel dvs.).

    Poängen med tidigareläggningen är inte att försöka starta en ny liga innan årskiftet. Poängen är att kunna behålla något sorts momentum för denna ända in i kaklet, och inte ha en liga som stagnerat långt innan slutspelet drar igång (vilket är en verklig möjlighet om vi väntar till Dec.).

    Om vi skulle rösta så röstar jag på:

    • Tidigareläggning (mitten av Nov.).
    • Slutspel alá 4x3 där de 4 främsta går vidare (som sist).
    • (med en tanke om placeringsmatcher för dem som missar slutspelet).

    Vad säger ni andra?

  • Hemlighållaren: Immaterium United, varför finns där inget roster i rostertråden? Vad proxas som vad, är det dvärgar?
  • Jag tycker det låter som ett vettigt förslag!

  • edited 20 oktober 2009 09:08

    Om man vill ha med samtliga lag i slutspelet bör man köra 4st grupper så jämnt fördelat som möjligt, framförallt av den anledningen som kaptenen tar upp att man bör gå vidare om man vinner sin grupp annars blir det rätt orättvist mot de långsammare lagen.

    Jag tycker definitivt att vi ska köra samma variant av gruppbildning som förra säsongen, dvs att topp-fyra väljer motstånd i turordning enligt följande:

    • Ett lag från tabellposition 4-8
    • Ett lag från tabellposition 9-12
    • Ett lag från tabellposition 13-16*

    *Om man väljer laget på den tänkta plats 16 så bildar man en tre-grupp.

    Om man går på top-12 med tre grupper där bästa tvåan går vidare så blir det topp-tre som väljer:

    • Ett lag från tabellposition 4-6
    • Ett lag från tabellposition 7-9
    • Ett lag från tabellposition 10-12

    Om man går på topp-12 med fyra grupper så blir det Topp-fyra som väljer:

    • Ett lag från tabellposition 4-8
    • Ett lag från tabellposition 9-12

    Säg att man då sätter en tidsperiod för slutspelet typ fr.o.m måndag 16 nov t.o.m. måndag 30nov sedan semifinal och final onsdagkväll 2 december på föreningen (om vi går på en tidigarelaäggning alltså). Vi bör dock kräva bekräftelse från ligadeltagare om de anser sig ha tid att genomföra sina slutspelsmatcher under angiven slutspelstid annars bör man avstå att deltaga då gruppspelsresultatet blir skevt om inte alla matcher spelas.

  • Insåg just att vi har regler som stoppar lag som inte spelat sina sex förlottade matcher inte får delta i slutspelet, vilket var en bra tanke men kanske inte supergenomtänkt när vissa lag släpar så pass mycket som nu (då deras motståndare är de som blir straffade). Den reglen borde kanske varit "spelat minst sex matcher och majoriteten av sina förlottade matcher". Hur som helst är det för tillfället bara 13 lag som kvalificerar sig för mitt modifierade förslag, så vi får väl se hur det ser ut när vi är nära slutspelet. Dock bör ett beslut fattas inom inte en allt för lång framtid, om det är GvE som har äran att bestämma hur det ska vara får han väl suga åt sig allt föreslaget och bestämma något. Vi kan väl dock lämna det ett litet tag till om någon fler har någon input att ge.

  • Bra poäng angående de förlottade matcherna, själv har jag en ospelad också så jag är just nu inte kvalificerad! En bra lösning skulle vara att säga "minst X matcher", där X antingen kan vara 6 eller något högre (8?).

  • Jag tycker att kaptenes förslag är mkt bra, det känns helt klart som om ligan tappat moment. Det skall dock understrykas, att som heltidsarbetande familjefar, är det inte alltid helt enkelt att trolla fram den BB-tid man önskar.

  • Är all så upptagna med att fundera på slutspel och nästa liga redan? Eller är det ingen som vill möta Plaguemates snart? =)

  • Jag kan nog ta en match till helgen om du har tid då

  • Jag ser det inte riktigt som att ligan saktat in, men jag har ju just börjat om så jag är väl som mest peppad just nu. Och ja, de är dvärgar rent spelmässigt, roster finns nu uppe.

  • Jag håller heller inte med om att ligan saktar in eller stagnerar. Tycker det känns som farten varit konstant. Det är en utopi i ett öppet ligaformat att alla ska ha samma nivå av tid och intresse för att spela matcher. Kör man ett öppet format får man gilla läget att lagen kommer ha olika antal spelade matcher när slutspelet nalkas.

    Jag gör iakttagelser:
    1. Ju längre tid till öppet grundspel, desto större blir den potentiella skillnaden mellan lagen som spelar få och de som spelar många matcher.
    2. Eftersom vi spelar LRB6 med inducements samt Spiralling Expenses så motverkas (1) ovan och lagen planar ut kring TV 1750-2000. Vi hade haft ännu effektivare utjämning på detta sätt om vi inte hade haft regeln om minst 30k winnings i effekt.

    Så om vi vill att det ska bli jämnare inför slutspelet borde vi snarare förlänga grundspelet än förkorta det. Topplagen har precis nått gränsen när de planar ut, medan familjefäderna har en bit kvar innan de upplever samma sak.

    På min önskelista inför nästa säsong tror jag högst upp är ett definitivt datum, så att alla vet från början exakt när gruppspelet är över och kan planera efter det.
  • edited 20 oktober 2009 19:31

    Snälla professionella alver vill möta vilka lag som helst som de inte mött tidigare. Gärna onsdag eller torsdag kväll. Any takers?

  • NHH: Om du vill så spelar jag gärna en match imorgon från strax före 17

  • Vindicators är ute;

    sorry sorry, men jag har svårt att prioritera in regelbunden BB i mitt schema.

  • ...And the prophecy of the endtymes is beginning to be fulfilled with profescious professions...

    Tam-tam-ta!

    Kanske dags att rösta om huruvida vi ska tidigarelägga slutspelet eller ej.

    Jag röstar:

    • JA.

    (Exakt format för slutspelet kan GvE bestämma om när/om omröstningen passerar)

  • Jag har just mött samtliga andra spelare, hur sker egentligen utdelningen av min Extra MVP? Vi körde på det vanliga sättet att man nominerade tre spelare och slog tärning.

  • Hemlighållaren: Det är så det är tänkt :)

  • Jag röstar:

    • Nej.
  • Näst högst upp på önskelistan (inför nästa säsong) tror jag antingen en strängare league cap alternativt en restriktion på hur mycket man får spela. Båda dessa för att jämna ut ligan förstås, men det senare alternativet är trist för de som vill spela mycket och skulle i så fall behöva följas åt av en sekundär tävlingsform (t.ex. en resurrection-turnering som löper parallellt). Jag har en vag känsla av att en del av avhoppen pga tidsbrist hade kunnat undvikas om alla kände att de kunde delta på lika villkor, oavsett tillgång på fritid. Jag kan ha fel. Hoppas på en diskussion lite längre fram om hur man kan balansera ligan (de som vill spela mycket) VS (de som vill spela lite mindre).

    Det kan bli problem att hinna både ett gruppslutspel samt semifinal och final före julsemestern (och jag tycker det skulle vara skönt att vara klar före julsemestern) om gruppspelet klipper i mitten av december. Klipper vi i mitten av november istället så hinner vi. Dantes förslag ovan ser gjutet ut. Jag röstar därför JA till förkortning av ligan, med viss reservation (att ändra grundläggande datum mitt under ligan kan vara en stötesten).

    Fast egentligen behövs ju ingen omröstning, om ligageneralen tar ett beslut så är det bara att finna sig i det. Eller om det ska vara omröstning så är det väl de som ingår i styrningen av ligan som ska rösta (i de fall det inte finns en singulär ligageneral, vilket är fallet i BUBBLE om jag förstått rätt).
  • Personligen kan jag finna mig i vad beslutet än blir.

  • edited 22 oktober 2009 19:05

    Jag tycker Inducements jämnar ut Team Value rejält bra. Kan kanske hålla med om antal matcher..

    Jag kan faktiskt inte minnas en enda match. Där jag känt att den var ojämn för att motståndaren hade så mycket mer i Team Value. Vår match för inte jättelängesedan nu, mellan mig och KristofferMcSorley (han hade ca 700k högre) var faktiskt inte enormt ojämn nån gång innan det började rinna iväg TD's. Trots att han är riktigt erfaren B.B. spelare och jag hade spelat en match på typ 7 månader eller något sånt..

    Dessutom förra säsongen. Så var jag relativt lågt (hade aldrig spelat skaven tidigare), Team Value mässigt mot Setomidors Skaven (ca 500k). I vår match blev jag den enda som fick en vinst mot hans dittills helt obesegrade lag i slutspelsmatchen.

  • Möjligtvis tidigare lägga två v, jag skulle personligen vilja strida mot de lag som jag ej ännu mött och inte dragit sig ut vill säga. Tror det är 4 lag just nu. Antar att man får bonus mvp då man spelat mot samtliga coacher som är kvar i ligan?

    Dock är jag såklart med på allt som beslutas oavsett när eventuellt slutspel går av stapeln, bara jag får röja lite =)
  • Helgen 21-22nov.? Det är 4v. dit, och med (bara) en match i veckan ger det ju dem som är lite längre bak (i matcher) tid att komma ikapp, de som är trugade kan säkert klämma in 5-6 (om inte fler) matcher under denna tidsperiod, samtidigt så undviker man att dra ut på det fram till 12:e Dec. (som var originaldatumet). Hur verkar det som kompromiss?

    Vad säger ligageneralerna, lite s**g h**l får de allt vara ibland, så vi får ett beslut.
    That's why you've been elected; för att fatta de svåra, tårdrypande, besluten.
  • Inducements fyller ut skillnaden per match, men när det gäller liga-poäng så är det ju rakt av en fördel att spela många matcher. Däremot så påverkar ju inte liga-poängen hur mycket som helst i slutspelet.

    Jag tycker absolut man ska försöka göra så att alla kan vara med.

    (Och nån modd får gärna uppdatera match-tråden; Immaterium United byter ut Nippon Kappas)

Sign In or Register to comment.