Utvärdering Fantasia Fanatic XX

1235»

Kommentarer

  • edited 15 oktober 2011 03:47

    Det är jag som kommer att bygga rapporteringssystemet, så jag kan passa på att berätta lite om hur det är tänkt:

    • Sidan som används för att rapportera in resultatet kommer i stort sett se identisk ut som papperslappen. Man klickar på sin match (på sitt eget namn) och skriver in resultaten som vanligt
    • Båda spelarna rapporterar resultatet för varje match, och passar samtidigt på att lämna fairplaypoäng på motståndaren.
    • Datorerna som står vid sekretariatet är det huvudsakliga sättet att rapportera in (och kommer enbart att användas till detta), personer som vill använda sina egna telefoner har möjlighet att göra det, men det kommer antagligen gå snabbare att bara gå till datorerna som står uppställda på rätt sida redan.

    Genom att flytta rapporteringen från papper till datorer så kommer det dels bli lättare för sekritariatet, men framförallt är det mycket mindre chans att det blir fel i matchrapporteringen. Detta eftersom a) båda spelarna rapporterar in resultatet (och systemet reagerar om det inte stämmer mellan spelarna), b) resultatet behöver inte översättas från papper -> turneringsprogrammet av sekritariatet. Med den minskade risken för att resultat är fel så behövs inte heller (i alla fall på lite längre sikt) lapparna med matchresultaten hängas upp för att spelare ska kunna kontrollera dem.

    Fairplaypoängen som getts kommer inte att kunna ses på resultatsidan utan bara av administratörer. Planen just nu är att inte visa de inrapporterade matchresultaten heller, vilket borde göra det lite svårare för spelarna att inbördes hålla rätt på den exakta ställningen i turneringen, och därmed bidra till mer spänning och ovisshet!

  • Jag applåderar möjligheten att kunna ge Fair Play-poäng efter varje match. Det är jättebra! Men en sak... Var kommer denna fetisch att hålla folk ovetande om hur mycket poäng de har ifrån? Jag vill minnas att den funnits på tidigare Fantasia, när man inte fått veta sin placering förrän i runda tre någon gång. Eller blandar jag ihop saker nu?

    Att inte kunna kontrollera sitt resultat gör väl dessutom att felrapporteringar blir svårare att upptäcka? De senaste två Fantasia har topp-5 i 40K ändrats efter att fel i rapporteringen upptäckts efter prisutdelningen. Är det inte meningen att vi ska kunna undvika det i framtiden?

    Jag förstår idén om ett juste och trevligt spelande, men att inte veta hur man ligger till poängmässigt kan resultera i risigare matcher. Oftast kan man lista ut ungefär hur man ligger till med hjälp av bordsplacering och hur det gått innan, men om man vet att det räcker med en liten vinst kanske man inte spelar stenhårt för att utplåna sin motståndare?

  • Genom att flytta rapporteringen från papper till datorer så kommer det dels bli lättare för sekritariatet, men framförallt är det mycket mindre chans att det blir fel i matchrapporteringen.

    Så brukar det låta då nya IT-system skall säljas in på olika företag. Verkligheten brukar se något annorlunda ut, ofta läggs mer tid på administration efter det nya IT systemet införts än innan.

    Planen just nu är att inte visa de inrapporterade matchresultaten heller, vilket borde göra det lite svårare för spelarna att inbördes hålla rätt på den exakta ställningen i turneringen, och därmed bidra till mer spänning och > ovisshet!

    Det blir också svårare att upptäcka eventuella fel, och kommer att leda till betydligt mer gnäll, och mer berättigat gnäll, om sådana fel påverkar toppresultaten.

  • Jag gillar hemliga resultatlistor. Daniel Hesselberg och Joakim Engström har nog perfekt koll ändå, så man kan ju alltid fråga dem om man inte gillar det hemliga...

Sign In or Register to comment.