Regelfrågor in för FF XX

124

Kommentarer

  • bsb's får ha magic equip om dom inte har ngt magisk baner om jag minns regelboken rätt

  • Brettonia är så pass gamla så vad jag kommer ihåg från deras bok så får de inte ha sköld om de samtidigt är Bsb, men det kanske har kommit en FAQ på just det.

  • Anledningen till att jag frågar är för att jag får en ful röd BSB i armybuilder då jag har magisk sköld på honom. För att undvika tjaffs senare skulle det vara bra med en ruling på detta. Tror det fanns en regel i 7th som förbjöd magisk EQ av samma slag som förbjuden Mundane EQ. Bretonnias BSB får inte ha extra equipment förutom häst eller pegasus enligt armybook, men han får ha magisk EQ om han inte har magisk flagga.

    Finns ingen officiel FAQ på det tror jag.

    Från The Round Table Community FAQ:

    Paladin: Battle Standard Bearer Q. 1: Can the Battle Standard Bearer use a Magical Shield? A. 1: There is no rule in the BSB section, the magic armour section or the Bretonnian armybook that would forbid this. As long as he does not take a magical banner, all magical items including shields normally accessible to Paladins are accessible to him. The rule of the 7th edition prohibiting magical shields unless the model had access to a mundane version of the armour piece has been removed from the rulebook.

    Så vad säger Dante82/dea?

  • edited 22 september 2011 01:43

    The rule of the 7th edition prohibiting magical shields unless the model had access to a mundane version of the armour piece has been removed from the rulebook.

    Jag spelar också Brets och såvitt jag förstår finns det inte längre några tvivel om man får ha magisk sköld på BSB, eftersom regeln som tidigare förhindrat det är borttagen i 8:th.

  • det står ingenting i FAQn så jag antar att det är så som det står i deras army bock.

    (faq:n) http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m1610145a_FAQ_Bretonnia_V1_4.pdf

    PS: Wood elves BSBn inte får ha varken vanlig eller magisk sköld vilket står i den nyaste versionen av deras faq så ni bretonnia spelare är inte ensamma med att vara utan sköld. (vet dock inte hur det står i bretonnia bocken)

  • Han får absolut ta magisk sköld, inget snack om saken. Regeln att man måste ha mundane ekvivalent är borttagen i 8th.

    Enda som står är att magiker måste kunna ta mundane armour för att kunna ta magisk armour.

  • Jag vet inte om den här frågan passar in här. Om ett night goblin block med fanatics väljer flee! som charge reaction får dom släppa sina fanatics före eller efter dom rullar flight distance?

  • Du släpper dom direkt någon kommer inom 8".

  • Dör inte fanatics så fort blocket som gömmer dom flyr?

  • ...............b***s

  • fråga, Ska armelistan skrivas på t,ex ett roster blad som detta http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m870008a_WH_roster.pdf eller går ett vanligt A4 bra?

  • Vad händer med en enhet som förklarar en charge på en warpfire thrower som väljer stand and shoot och exploderar av en missfire. Är det en failed charge, får man redirecta eller bara välja ett annat mål? Och ja det har hänt mig några gånger :)

  • edited 26 september 2011 20:58

    Hur ska man bedöma helm of command på en vampyrlord med fencers blades? Ger han enheten ws 10 eller 7. Har sett olika svar på det på andra forum :p Hjälp önskas ^^

    Edit: enheter som inte räknades till t.ex. minimum core choices i 7:e hur funkar sånt nu? Kan man tillgode ge sådana enheter idag minimum 25% core med te.x. dire wolves eller batswarms? Hittade inget sånt i faq

  • @Garang: Vanligt A4 funkar. Kör via Excel eller dylikt så blir det fint och prydligt :)

    Angående cracks call så får den kastas från en närstrid och man får look out sir i alla lägen.

    Min fråga här är inte besvarad ännu; Får man kasta den in i en närstrid man själv inte står i?

  • edited 27 september 2011 05:17

    Två frågor för 40K: Wargearet Thunderwolf mount har regeln att ryttaren inte får joina vanliga units för att han skulle äta upp dem men får en karaktär till fots joina en unit med TWC då de inte har regeln?

    Logan Grimnars regel The High King: Som den är formulerad antyder den att man kan springa mellan två units så båda får boost (förkortar lite). Choose a special rule at beginning of turn. "Logan and any unit he is with have that rule for the duration of that players turn." Så om LG lämnar uniten vad händer?

    • 1, uniten och LG behåller den men uniten han joinar får den inte
    • 2, uniten och LG behåller den och uniten han joinar får den
    • 3, uniten förlorar den men LG behåller och uniten han joinar får den
    • 4, LG behåller och ingen annan får den?
  • Benji:

    Man får inte tillgodoräkna sig de som ej räknas till min core. så inge bats/wolves för att fylla ut. Samma med giant rats/rat swarms...

  • edited 27 september 2011 04:46

    Nicke ska det ju stå dumma smartphone..

  • edited 27 september 2011 08:42

    De VC-regler som fanns in en white dwarf för ett tag sedan, gäller tydligen.

    Vet att QFA inte kommer tillåta dessa utifrån att reglerna inte går att få tag på längre. (White dwarf är slut och inga fler trycks, reglerna finns inte på hemsidan och går därmed inte att få tag på)

    Så var kan jag hitta reglerna?

  • angående Logans regel.

    Den enhet han är med har hans bonusregel, inte den enhet han var med. Så alternativ tre, eller om man skall hårddra det, egentligen fyra, men vad jag vet spelar de flesta enligt tre.

  • Wargearet Thunderwolf mount har regeln att ryttaren inte får joina vanliga units för att han skulle äta upp dem men får en karaktär till fots joina en unit med TWC då de inte har regeln?

    OBS! Jag är inte regelansvarig för FF, detta är endast min personliga åsikt ;0)

    Ja, en karaktär till fots kan joina en enhet TWC eftersom de, precis som du säger, inte har någon regel om att de skulle äta upp någon.

  • Kan kanske kopiera en kopia åt dig sandpeople^^

  • edited 27 september 2011 10:12

    Med tanke på att Dundervargarna tappar sina fräckeregler (Fleet, Cavalry) om någon annan joinar dem, så är det kanske en hyfsad utjämning...

    Hur var det med gubbar i bilar - de fick claima i 3:e rundan i uppdrag 4 även om de satt i bil, men inte i slutet. Right?

  • Vet att QFA inte kommer tillåta dessa utifrån att reglerna inte går att få tag på längre. (White dwarf är slut och inga fler trycks, reglerna finns inte på hemsidan och går därmed inte att få tag på) Så var kan jag hitta reglerna?

    Finns på Fantasia:-) kan tas med på lördag om folk är intresserad

    Tänkte svara på alla regelfrågor på eftermiddagen men blev för mycket folk på jobbet (har inte tillgång till alla böcker hemma). Löser det under morgondagen (vi har inte glömt bort er)

    Vill också passa på att meddela att Fantasia kommer att ha stängt på lördag under dagen. Däremot har vi kvällsöppet mellan 19.30-22.00 på lördag med massor av rabatter (inte bara för turneringsdeltagare). Bland annat kommer vi ha 30-50% rabatt på all metall från GW, så se till att kika förbi

    För att minska köerna från tidigare år så kommer vi att ha minst två kassor (en bara för kontanter men en uttagsautomat finns bara ett stenkast från Fantasia)

  • Hur ska ni få in 170 pers i butiken?

  • dea
    edited 28 september 2011 14:24

    Får t.ex Bretonnias BSB ha magisk sköld?

    Den får ha magsika sköld men inte "vanlig" sköld

    Fanatics

    If concealing units flees or is destroyed, any Fanatics yet to be released are lost

    Vad händer med en enhet som förklarar en charge på en warpfire thrower som väljer stand and shoot och exploderar av en missfire. Är det en failed charge, får man redirecta eller bara välja ett annat mål? Och ja det har hänt mig några gånger :)

    jag skulle säga att man får redirecta chargen

    Hur ska man bedöma helm of command på en vampyrlord med fencers blades? Ger han enheten ws 10 eller 7. Har sett olika svar på det på andra forum :p Hjälp önskas ^^

    WS10

    Två frågor för 40K: Wargearet Thunderwolf mount har regeln att ryttaren inte får joina vanliga units för att han skulle äta upp dem men får en karaktär till fots joina en unit med TWC då de inte har regeln?

    Det får den

    Logan Grimnars regel The High King: Som den är formulerad antyder den att man kan springa mellan två units så båda får boost (förkortar lite). Choose a special rule at beginning of turn. "Logan and any unit he is with have that rule for the duration of that players turn." Så om LG lämnar uniten vad händer? * 1, uniten och LG behåller den men uniten han joinar får den inte * 2, uniten och LG behåller den och uniten han joinar får den * 3, uniten förlorar den men LG behåller och uniten han joinar får den * 4, LG behåller och ingen annan får den?

    Vi kör på alternativ tre

Sign In or Register to comment.