Regelfrågor in för FF XX

edited 3 juli 2011 04:58 in Turneringar / konvent

Här kan ni ställa och diskutera regeltolkningar inför höstens Fantasia Fanatic XX

«1345

Kommentarer

  • edited 1 juli 2011 06:13

    På förra Fanatic kom det upp en situation där jag misstänker att alla vår kära Dea gjorde en misstolkning av reglerna. Varken jag har fel i mina misstankar eller inte tycker jag diskussionen är nödvändig för att det är i väldigt många fall spelomvändande om man får gör som Dea påstod.

    Modellerna jag använt för att visualisera matchen är inte de som användes i slaget men det är i nästan samtliga fall samma enhetstyper.

    På första bilden ser vi en kärra som vill anfalla det snabba kavalleriet som hotar artilleriet och även om det inte syns på bilden så var vagnen under matchen som spelades i kavalleriets front.

    Bild 1

    Fråga 1: Som jag har förstått det får man inte anfalla en enhet i fronten om man helt enkelt inte ryms i fronten. Har jag rätt i detta?

    Dessutom fanns problemet att en enhet spjutalver stod i vägen för att kärran ska kunna svänga (wheela) mot fienden så att ett anfall är möjligt. Själv är jag inte hundra på att detta är fallet och därav frågan:

    Fråga 2: Kan man ignorera att en enhets bak tar i ens egna enheter när man anfaller så länge de inte slutar sitt anfall där?

    På följande sätt löste Dea situationen genom sitt resonemang:

    Spjutalverna anföll en enhet långt borta för att på så sätt göra det möjligt för kärran att kunna svänga in så att ett anfall mot kavalleriet blir möjligt.

    Fråga 3: Får man verkligen deklarera ett anfall som är illegalt då man deklarerar det (jag syftar på kärrans anfall)?

    Därefter förflyttades kärran så att den kom i kontakt med kavalleriets vänstra hörn:

    Bild 2

    Bild 3

    Till sist hävdade Dea att kavalleriet var tvungen att "stänga dörren" då kärran inte kunde röra sig mer och i och med att det var ett frontanfall rankade kavalleriets front upp mot kärrans:

    Bild 4

    I den stora röda boken, sid 22, kan man läsa och se vad som avses med att "stänga dörren" och att en fiendeenhet ibland kan bli tvingad till det. Det står ingenting om att man får slita loss dörren från dess gångjärn för att sedan flytta och sätta fast den igen på ett annat ställe för att sedan stänga den.

    Fråga 4: Hur tolkar ni begreppet "stänga dörren" i detta sammanhang?

    Fråga 5: Låt oss säga att det inte fanns något framför det snabba kavalleriet, och att spjutalverna inte hade någonting att anfalla, kunde kärran ha åkt fram och svängt (wheelat) framför spjutalvernas fronlinje och sedan tagit sig in i kavalleriets front?

    För övrigt: Anton ska spela med sina troll (O&G) och inte High Elves.

  • edited 1 juli 2011 07:14

    (kanske bättre att göra en egen tråd om detta istället för att kapa FF 2011 höst-tråden?)

    1: Ja
    2: Om du menar Får man komma inom 1" från sina egna när man chargar - Ja.
    3: Man får inte deklarera illegala charges, men om man som i detta fall deklarerar charge med Spearmen först så blir chariot chargen inte illegal eftersom man kan flytta spearmens först och göra plats för kärran.
    4: Jag skulle tolka det som att du i första hand ska aligna dig efter motståndaren. Går inte det, pga av terräng eller andra enheter som inte är involverade i chargen, så ska motståndaren göra det. Går inte det heller så blir det failed charge. Vet att det spelas på olika sätt dock, lite beroende på var man är.
    5: Njet, eftersom den bara får göra en 90grader wheel, vilket inte räcker för att connecta med fronten hos cavet.

    ( Reserverar mig för ev. felaktigheter :D )

  • edited 1 juli 2011 07:14

    @barrskog:

    2 Får man med ens bak överlappa ens egna enheter när man chargar så länge man inte stannar i dessa?

    3 Problemet ligger i det faktum att alla anfallande enheter förflyttar sig efter ALLA anfall har blivit deklarerade. Därmed borde kärran inte fått göra det denne gjorde, dvs deklararera en charge den inte kunde utföra vid tidpunkten då den deklarerade anfallet.

  • Du kan självklart INTE wheela "över" dina egna utan mste kunna utföra din wheel på vanligt sätt. Ignorerar 1" apart p.g.a charging dock.

    Stängandet av dörren i bilden är helt fel. Hade kavalleriet varit längre bort så att de kunde wheela upp mot din front utan att ta i bolt throwers så hade det funkat. Där hade det blivit en failed charge.

    Om man kan declara en charge som är medvetet omöjlig vet jag inte då jag inte har boken framför mig.

  • 2: Vad Hive Mind sa..

    3: Om du läser under "Can I charge?" i regelboken tror jag du håller med mig. Där står det uttryckligen att om hindret utgörs av andra enheter, som kan charga undan, så får man declara charge i situationer som denna.

    @Hivemind: Man får inte declara en omöjlig charge.

  • Innebär detta att man kan stå med t ex Ogres bakom en enhet gnoblars och kunna charga med båda på samma enhet?

  • Det gör det. Så länge som du kan Wheela legalt och inte köra in i andra dumheter.

  • Jag håller med att vi flyttar dom här regerlfrågorna till en separat tråd (låter någon annan datakunniga moderator fixa det:-)

    Jag tolkat reglerna fel, kan väl aldrig ha hänt. Måste vart första gången.-) Men om jag inte minns fel så kom jag och rättade mitt fel om hur man stänger dörren innan ni hade hunnit vidare i matchen. Jag tillät inte en omöjlig charge däremot att man får charga undan med enheter, vilket man får (visade det i regelboken på plats) Nu ska vill jag iofs inte göra det här till en tråd med peka på vem som har fel (men kan väl vara schysst att berätta att jag gör rätt ibland;-)

  • Få flytta undan enher, hurdå?

  • Få flytta undan enher, hurdå?

    Enligt stycket "can I charge" på sidan 16. Vad är det du tycker är oklart efter att du läst det?

  • edited 3 juli 2011 08:35

    Enligt dina bilder skulle jag säga att kärran inte får plats i fronten mot WRs och därför inte kan charga. Om den istället är i sidan hade du kunnat köra rakt fram, wheela efter du passerat spearmen och smälla in i sidan på WRs.

    Det korta mer generella svaret är helt enkelt: om du kan genomföra chargen i rätt sida, utan att wheela på någon annan enhet eller wheela mer än 90 grader så går det bra att charga, annars inte.

  • Då har frågorna mina besvarats. Tackar för det.

  • Jag har planer på att försöka dyka upp med en Dvärg-armé på Fanatic i höst och i samband med lite speltestande dök det upp en fråga kring hur optimerat kanoner egentligen kan skjuta.

    Efter att ha läst på diverse forum som Bugmans Brewery och liknande upplever jag att många spelar som följer.

    Exempel: För att optimera träffchanserna på en modell som har 2" djup bas placeras skottet så att det är exakt 10" från målets bakre kant på basen. Detta så att du inte kan skjuta över även om du rullar 10" på din första artillery dice. Men även så att om du slår totalt 8" på båda dina artillery dices så ska det träffa i målets främre del av basen.

    Vår spelgrupp kom fram till att det omöjligt kan bli en träff på 8", eftersom "markören" måste placeras på basen, vilket gör att det krävs över 8" totalt för att nå fram (inklusive bounce). Även om det rör sig om millimeter så kan det omöjligt vara en träff.

    Vissa hävdar dock att det endast kräver att kulan snuddar. Men låt oss säga att det står två modeller bakom varandra och man gissar som ovan. Man slår 10" på första artillery dicen och kulan landar precis mellan två modeller. Vem blir träffad? Endast en modell kan bli träffad av en nedkommande kanonkula. Kulan är också oändligt liten och saknar helt template, vilket gör det hela ännu lite roligare att tänka på! :)

    Hur brukar det spelas nere i Umeå och under Fanatic-turneringarna vad gäller detta?

  • edited 15 juli 2011 11:14

    En inch = 2.54cm, så det finns ingen som har en 2" bas. Med det sagt så kommer ett skott som är gissat 10" i bakkant på en 50mm bas att missa ifall man bara slår totalt 8". Detta förutsätter att man skjuter rakt framifrån - skjuter man från sidan blir det millimetermätning. :) Lättast då är att ha med sig en tom 50mm bas som man kan mäta på för att se ifall det är en träff eller inte.

  • edited 16 juli 2011 07:12

    Jo, det är lite längre snett över vissa baser. Men om vi förutsätter att skottet kommer i fronten på modellen. :)

  • (Tillhör samma spelgrupp som Khaain) Barrskog har ju helt rätt såklart, missat det triviala att monsterbaserna inte är 2" utan faktiskt 50mm, vilket såklart inte är samma sak. D.v.s. skott framifrån (+- några grader) kan aldrig träffa på totalt 8" eftersom att 50 mm-baserna är ~1,9685 inches.

    Bra, då slipper man bli förbannad på empire/dvärgar som försöker tjiiita med sina kanoner ;-)

  • Äh, får vrida motståndarens modeller när de inte tittar för att optimera istället!

  • Följande inlägg gäller för fantasy.

    Vad jag förstår så kommer reglerna inför FF xx att sättas nu i dagarna. Vill därför gärna ge lite feedback på hur jag (och spelgruppen jag spelar med) ser på magireglerna.

    Som jag har förstått det pratas det om att cappa pwr dices till 5 stycken per spell, vilket jag har argumenterat för tidigare och tycker är en suverän lösning. Har dock hört att det kommer ytterliggare restriktioner som att ingen spell kan kastas med IF, d.v.s. att detta inte bara gäller för sjätte spellen. Vid dubbel-sexa skall alltså motståndaren få prova att dispella, med scroll exempelvis. Efteråt slår magikern iaf på miscast-tabellen. Ifall att detta inte är sant är jag felinformerad och är bara glad för det :)

    Ifall att tanken är att spela på det här viset vill jag ge feedbacken att lösningen inte fungerat bra, i våra matcher. Kontentan blir att magin blir på tok för nerfad. Vid dubbel-sexa kan motståndaren scrolla spellen och då effektivt stänga ner en fas. Arméer med två scrolls stänger effektivt ner två faser helt och hållet utan att den kastande spelaren fått något gjort förutom att ta skada genom sin miscast. Iom miscasten tappar magikern d6 dices, dör eller får inte kasta mer den fasen. Har motståndaren ingen scroll kan han alltid kasta alla kvarvarande tärningar utan eftertanke, för kastande magiker kan ändå inte göra något mer denna fas (och troligtvis inte övriga magiker heller).

    Som sagt, har jag/vi missförstått är all good, bara att ignorera ovanstående. Ifall att det stämmer föreslår jag att antingen bara köra med en cap på 5 pwr dices. Alternativt skona den kastande trollkarlen från att behöva slå på miscast-tabellen om hans spell blir dispelled.

  • Kommer Storm of Magic-reglerna användas på något sätt under Fanatic?

  • Har dock hört att det kommer ytterliggare restriktioner som att ingen spell kan kastas med IF, d.v.s. att detta inte bara gäller för sjätte spellen.

    Har aldrig varit på tal, så du kan känna lugnet

    Kommer Storm of Magic-reglerna användas på något sätt under Fanatic?

    Det kommer dom inte att göra. Är inte gjort för turneringsspel

  • dea: Får man generalens leadership mot terrorgheistens skrik ?

  • Måste man måla utsidan på en drop pods vingar om man endå har dem utfällda hela tiden?

    För att få fulla målar poäng dvs.^^

  • (Låtsad panik) Vafan, fäller ni UT dörrarna?!?!?! (/slut Låtsad panik)

    Allvarligt talat hade jag nog limmat den och målat utsidan istället...

  • edited 22 augusti 2011 03:49

    Måste man måla utsidan på en drop pods vingar om man endå har dem utfällda hela tiden?

    För att få fulla målar poäng dvs.^^

    Vi lyfter normalt inte på modeller när vi gör målningsbedömningen, men för din skull kan vi göra det.

  • Vad använder ni för datorprogram under turneringarna för att få ett fungerande swiss-system?

  • Vad använder ni för datorprogram under turneringarna för att få ett fungerande swiss-system?

    Ett program som är utvecklat av några danskar för Fanatic turneringskonceptet som startades i Danmark sent 90 Tekniska detaljer låter jag andra svara på då jag är en sådan grym datahacker och är rädd för att ingen skulle förstå vad jag pratar om :-) eller så har jag ingen aning om det

  • Hur får man tag i programmet? Är det fritt?

  • Kommer Skavens THE DREADED 13TH nerfas när de andra autokill spellsen nerfas? Jag vet att den inte är nummer 6 på deras magilista men varför begränsa sig till ett nummer? Det är inte så att Skaven behöver den hjälpen...

  • att kasta magi är reglerat till 5 tärningar för alla raser, men hur är det med dispel. är det också reglerat till 5 lr får man använda 6 träningar??

  • @Avatar of Mork det står i regelhäftet

Sign In or Register to comment.