Regelfrågor in för FF XX

245

Kommentarer

  • Hur ska Terrorgheistens Deathshriek rulas? - Skrika in i närstrid om den inte själv är i närstrid, ja/nej? - Om den själv är i närstrid - kan den skrika på närbelägna (fristående eller inte ) units som den inte är i närstrid med? Och som frågan ovan lyder - får units använda generalens Ld och/eller Strenght in Numbers mot Deathshriek?

  • @barrskog: Där ser man. Det verkar som att det är glasögon och inte ny armé som jag bör skaffa :)

  • dea
    edited 24 augusti 2011 18:59

    Hur får man tag i programmet? Är det fritt?

    Faktiskt ingen aning, vår license kommer från GW

    att kasta magi är reglerat till 5 tärningar för alla raser, men hur är det med dispel. är det också reglerat till 5 lr får man använda 6 träningar??

    Finns ingen begränsning på Dispel dices

    Och som frågan ovan lyder - får units använda generalens Ld och/eller Strenght in Numbers mot Deathshriek?

    Har ingen WD framför mig just nu men den här kan jag svara på ändå. Ja, generalens LD får användas och även Strength in Number

  • Har en fråga angående dark elf's PoD och sac dagger. Räknas dessa mot max antal extra tärningar man får generera varje magifas?

  • Hm varför skulle man bara få använda 6 dispel dices? Det är väl bara kasta så många du vill, per regelboken? :)

  • Fråga om scenario 1:

    In the middle of the table an objective is marked. At the end of both players turn 4 you recieve 3TP if you have at least one unit within 6” of the objective. If both players have units within 6” count the total amount of points of all your units within 6” and the highest total recieve the TP. The following unit types can not capture the objective: Characters of any kind, Unique, War Machines, Chariots, Monsters, Monstrous Beasts, War Beasts and Swarms.

    Menar ni all your units within 6” som tie breaker, eller menar ni bara enheter som kan hålla objektiv? (Som dessutom bara borde vara infanteri och cav + monsterous infanteri och cav?)

  • Hm varför skulle man bara få använda 6 dispel dices? Det är väl bara kasta så många du vill, per regelboken? :)

    Ibland är det bra att läsa regelboken:-)

    Dea got trixed!

    Oh yes

  • Kommer det inte att vara restriktioner på Vampyrernas wraits? Kommer skavens weaponteams räknas som warmachines?

  • The following unit types can not capture the objective: Characters of any kind, Unique, War Machines, Chariots, Monsters, Monstrous Beasts, War Beasts and Swarms.

    Karaktärer kan inte ta objektiv. Hur är det om en karaktär står i en enhet som kan ta objektiv; räknas karaktären in i den totala poängsumman enheten är värd?

  • När det ändå finns en fråga om objektiv och poäng så slänger jag in min också. Sist jag spelade turnering så tog jag objektiv med US, därav min okunskap..

    Räknas poängen per modell eller räknas enhetens totalpoäng om det är kvar över 50 % av modellerna? På samma sätt räknas 50 % om det finns kvar 1-50 % av modellerna?

    Ja, ni förstår hur jag menar.

  • edited 30 augusti 2011 15:55

    Har en fråga angående dark elf's PoD och sac dagger. Räknas dessa mot max antal extra tärningar man får generera varje magifas?

    Ja

    In the middle of the table an objective is marked. At the end of both players turn 4 you recieve 3TP if you have at least one unit within 6” of the objective. If both players have units within 6” count the total amount of points of all your units within 6” and the highest total recieve the TP. The following unit types can not capture the objective: Characters of any kind, Unique, War Machines, Chariots, Monsters, Monstrous Beasts, War Beasts and Swarms.

    Menar ni all your units within 6” som tie breaker, eller menar ni bara enheter som kan hålla objektiv?


    The following unit types can not capture the objective: Characters of any kind, Unique, War Machines, Chariots, Monsters, Monstrous Beasts, War Beasts and Swarms.

    Karaktärer kan inte ta objektiv. Hur är det om en karaktär står i en enhet som kan ta objektiv; räknas karaktären in i den totala poängsumman enheten är värd?


    När det ändå finns en fråga om objektiv och poäng så slänger jag in min också. Sist jag spelade turnering så tog jag objektiv med US, därav min okunskap..

    Räknas poängen per modell eller räknas enhetens totalpoäng om det är kvar över 50 % av modellerna? På samma sätt räknas 50 % om det finns kvar 1-50 % av modellerna?

    Vi måste uppenbarligen bestämma lite tydligare angående detta. Kommer i uppdateringen, mest troligt något i stil med att kan man inte hålla objektivet räknas man heller inte till eventuell contestning och karaktärer räknas inte in.

    Kommer det inte att vara restriktioner på Vampyrernas wraits? Kommer skavens weaponteams räknas som warmachines?

    Inga specifika restriktioner på Vampire counts stämmer så dubbla wraiths är tillåtna. Inga restriktioner på skaven weapon teams heller.

  • Har uppdaterat min post precis här ovan med svaret ang. VC & skaven restriktioner.

  • 40K-fråga ang scenario 4 - Area Control. När man i runda tre räknar "flest scoring units per bordshalva", räknar man då scoring i transporter eller är de ej scoring av att de sitter i transport?

  • Hur ska Terrorgheistens Deathshriek rulas: - Skrika in i närstrid om den inte själv är i närstrid, ja/nej? - Om den själv är i närstrid - kan den skrika på (fristående) units som den inte är i närstrid med?

  • Kanske man kan rula terrorgheistens shriek som bansheens?

  • Liten fråga för att vara på säkra sidan. ("an army may only generate 2 PD/DD per magic phase")

    Men Dwarfs får ha +4 DD per tur.

    Så en Rune lord (+2DD) med Master Rune of Balance (Snor en PD och gör till en DD, så +1 DD), detta blir +3DD per tur. Om man sedan tar med 2st Rune of Spellbreaking och bara använder en per tur.

    Vist klarar man sig då fortfarande under gränsen med max +4DD per tur?

  • Så som jag har tolkat det så kan du ha saker som ökar din PP/DD men som dwarf kommer du endå bara kunna använda +4 max allting över försvinner. Jag tolkar det som så att räknar de ej in MroBalance (se nedan)som du nämde som tar en av motståndarens PD. - You may have units/abilities that actually would generate more than 2 extra dice, but any excess dice are lost - Some magic items/abilities count as generating dice toward this limit. Each spellbreaker/spelleater rune counts as +1 DD. May generate Max. +4 dispel dice instead of +2

  • Man kan alltså som VC inte köra både med MotBA (+2PD) och Forbidden Lore (kan alla spells) som räknas som en extra dice?

  • edited 1 september 2011 04:27

    Liten fråga för att vara på säkra sidan. ("an army may only generate 2 PD/DD per magic phase")

    Men Dwarfs får ha +4 DD per tur.

    Så en Rune lord (+2DD) med Master Rune of Balance (Snor en PD och gör till en DD, så +1 DD), detta blir +3DD per tur. Om man sedan tar med 2st Rune of Spellbreaking och bara använder en per tur.

    Vist klarar man sig då fortfarande under gränsen med max +4DD per tur?

    Det är inte korrekt, dispel runorna räknas som +1DD var i varje magifas, oavsett om du använder dem eller inte. Kombinationen är dock tillåten, det som händer är att Master rune of Balance stjäler en power dice från din motståndare, men du får den inte till din dispel pool (den discardas istället).

    Man kan alltså som VC inte köra både med MotBA (+2PD) och Forbidden Lore (kan alla spells) som räknas som en extra dice?

    Kombinationen är tillåten men Master of the Black arts ger dig bara en extra tärning i rundan.

  • 40K-fråga ang scenario 4 - Area Control. När man i runda tre räknar "flest scoring units per bordshalva", räknar man då scoring i transporter eller är de ej scoring av att de sitter i transport?

    De räknas även om de sitter i en transport ja.

    Hur ska Terrorgheistens Deathshriek rulas: - Skrika in i närstrid om den inte själv är i närstrid, ja/nej? - Om den själv är i närstrid - kan den skrika på (fristående) units som den inte är i närstrid med?

    Den kan inte skrika in i andra enheters närstrid. Om den själv är i närstrid kan den skrika i sin egen närstrid

  • Hur presenteras armén inför min motståndare i fantasy? Säger man alla magiska föremål exakt? eller beskriver man dess mundane typ? Hur gör man med items som inte har en tydlig mundane motsvarighet?

  • Varför inte vara konsekvent med trupp i transport? och aldrig ränkna dem som scoring?

  • Varför inte vara konsekvent med trupp i transport? och aldrig ränkna dem som scoring?

    För att specialregeln vi skapat säger inte "Trupper i transport är inte scoring". Regeln säger "Trupper i transport kan inte hålla eller contesta objektiv" vilket är en markant skillnad. Således har vi inga specialregler som ändrar om trupper är scoring eller inte. Så det vore snarare att införa ytterligare en specialregel att ta bort deras scoringstatus i scenario 4, vilket vi inte känner behövs.

  • Tack för svaret.

    40K-fråga: Hur är det med enheter och karaktärer som rör sig olika snabbt och den snabbare vill lämna den andra. Hur snabbt får den röra sig då?

  • edited 8 september 2011 04:05

    Har pratat om det här i butiken, men har inte hört något svar så jag tänkt skriva frågan här också.
    Detta rör Fantasy och sjätte spells som kastas med och får dubbel sexa.
    1. Blir det fortfrande misscast om spellen dispellas?
    2. Går spellen igenom fast man inte når casting value?

    1. Kommer "Cracks Call" att ge "look out sir!"? Den är ju definitivt inte en template, men jag vet att vissa har rulat den som en sådan ändå.

    2. Kommer scouts att påverka +1 for first turn, då de deployar sist?

  • Jag och Daniel ska ha ett pre-fanatic möte ikväll. Återkommer med regelsvar imorgon

  • edited 17 september 2011 09:42

    Hur presenteras armén inför min motståndare i fantasy? Säger man alla magiska föremål exakt? eller beskriver man dess mundane typ? Hur gör man med items som inte har en tydlig mundane motsvarighet?

    Du behöver inte nämna annat än mundana items och magic items mundana typ om de har det. Har du magic items som inte har klar mundane typ så behöver du inte säga något angående det itemet.

    40K-fråga: Hur är det med enheter och karaktärer som rör sig olika snabbt och den snabbare vill lämna den andra. Hur snabbt får den röra sig då?

    Om karaktären börjar movementfasen tillsammans med enheten och inte slutar movementfasen tillsammas med samma enhet får båda gå sin respektive fulla movement.

    1. Blir det fortfrande misscast om spellen dispellas?
    2. Går spellen igenom fast man inte når casting value?
    1. Nej
    2. Ja
    1. Kommer "Cracks Call" att ge "look out sir!"? Den är ju definitivt inte en template, men jag vet att vissa har rulat den som en sådan ändå.

    2. Kommer scouts att påverka +1 for first turn, då de deployar sist?

    1. Svar kommer senare
    2. Nej
Sign In or Register to comment.