Utvärdering Fantasia Fanatic XIX

13»

Kommentarer

  • edited 2 juni 2011 18:23

    fantasy.

    tutan : den var bra, dock nästan litte för hög, kunde ges en varning innan.

    restriktioner: en mindrazor och en fast cav enhet så var min draklord död...

    senarion, väldigt bra, skulle vilja se sekundära senarion som är mindre inriktade på att döda (witchhunt) och fler ex ta motspelarens deployment.

    målningspoäng: Jag skrattar åt alla er som röstade på skogsalvs armen . . . myket omålat och slarvat...men jag tycker ändå att den var väldigt snygg ... och vann med en röst ... de e nice ...

    lagtävlingen var sjukt förvirande ,,, och hittar jag den personen som "läste fell" på vårat lag namn ,,, (dea?) ,,, filip ska också dö ....

    En väldigt bra turnering och bra motståndare...

  • edited 3 juni 2011 03:18

    Suck varför får vissa personer uttrycka sig fritt.

    "Jag skrattar åt alla som röstade på skogs alvs armen", inte nog med att man sågar alla som röstade man sågar också personen som lagt ner massor med energi på armen även om man sen försöker rädda det. S

    Snälla har man inget konstruktivt att skriva så skriv inte alls.

  • PS. Pontus = the number 33 = skogsalvsarméns ägare

    Även om det kanske var lite klumpigt skrivet

  • Ska förresten flika in mina åsikter på turneringen:

    Turneringen sköttes fläckfritt som vanligt, och vilket stiligt arrangörsteam sen.

    Tutan:
    Jag har aldrig haft några problem med att uppfatta tidspåminnelser förut. Men det kändes mycket mer seriöst och jag och mina motståndare funderade verkligen på om vi hann spela en runda till. Jag tycker den underlättade, även om man sket på sig ibland.

    Scenarion Fantasy:
    Jag tyckte detta system funkade väldigt bra. Poängen för scenariona hade kunnat vara mer, då jag personligen tycker dessa tillför en extra dimension. Men det är smak. Jag hade också haft lite andra scenarion, gärna med objectiv eller liknande. Jag menar Banners och Point of Despair är typ identiska spelmässigt, likaså witch hunt och assassination. Jag ser gärna typ något fler objektivscenario plus något med kanske dyraste enheten är värd något eller liknande bara för variationen.

    Lagtävlingen:
    Som det nämnts så tycker jag det funkade bra, även om rankingsystemet var onödigt. Det kommer alltid att bli så att bästa laget vinner. Bättre att köra simpelt, det är ju en kul grej bara. Jag gillade förresten quizen, då det var något nytt och i rätt anda.

    Annars kan jag väl säga att jag spelade alla matcher tills sista minuten och fick inte så mycket raster och hann inte se på arméer på lördagslunchen, så lite tråkigt. Vet inte om det var jag, mina motståndare eller bara spelet, men jag brukar vara klar tidigare.

    Tack alla som hjälpte till att göra Fanatic vår 11 möjligt :)

    / Niclas Ledin

  • Oki då ursäktar jag mig för min tidigare groda och gratulerar till en snygg arme =P

  • edited 3 juni 2011 18:27

    ingen fara,,, självkart tackar jag till alla som röstade på woodelfs armen,,, men nog tycker jag att dark elf armen nästan var snyggare, dock var den lite för mörk. + att jag inte kan utvärdera min egna arme, jag vet vart alla fel är... hehe ...

  • Det vore väldigt intressant att låta alla deltagare uppskatta sina egna målningspoäng och se hur mycket man i regel över- eller underskattar sin egen armé.

  • En sak till som jag kom på: terräng! Lite mer skog hade inte skadat. Att antingen inte synas eller vara ute i det öppna är lite trist. Att kunna gömma sig här och där med cover är trevligt. Dessutom är skog skitenkelt att bygga. :)

  • edited 9 juni 2011 08:39

    Vi har nu haft våran utvärdering och här följer en sammanfattning av lite av det som kommer att hända till Höstens Fantasia Fanatic

    Allmänt

    Datum: Med största sannolikhet, 1-2 Oktober

    Vi kommer att ändra namn på priset bäst målade till Best in Show för att på ett riktigare sätt beskriva vad priset handlar om.

    Huligantutan återkommer, vi kommer i dock att justera tiden vi tutar på till 40 resp. 20 minuter kvar, vi ska också se till att varna närmaste omgivningen för inkommande tutningar

    Lagtävlingen kommer att återgå till spelarnas snittpoäng från matcher och målning samt poängen från lageventen. Lag kommer till hösten att få bestå av 3-6 spelare utan undantag.
    Lagquizen kommer att innehålla ett moment att datera olika GW produkters releasemånad.

    40K

    Det blir fasta scenarion till hösten. Scenarion kommer att skapas och testköras framöver. Grundidén är dock klar och scenariona blir mest troligt något i stil med:

    • Poängsatsen ändras till 20-0 i ett system där scenariona ger matchpoäng och målet är att uppnå en så stor differens i matchpoäng som möjligt för att få mycket turneringspoäng
    • 1 Victorypointbaserat scenario som bara går ut på att eliminera motståndaren effektivt.
    • 2 Objektiv/quarterbaserade uppdrag där vad som är dött påverkar lite (och isf. i form av KP) eller inte alls
    • 2 Blandade scenarion där Killpoints styr 50% av matchresultatet, objektiv el. dyl. styr de andra 50%
    • Fasta objektiv i de flesta fall för att spara tid.

    Angående objektiv till hösten kommer mest troligt följande att gälla:

    Enheter i transporter kan inte hålla objektiv. Dedicated Transports kan inte contesta objektiv

    Objektiv befinner sig på alla våningar i en byggnad/ruin. Man mäter från objektivens kant för att se om man är inom range. Objektiven får max vara på 40mm baser

    Vi funderar också på att införa en tidsbegränsning hur länge man får spendera på deployment

    Fantasy

    Bara VP awards för enheter som är döda.

    Vi kommer även till hösten att köra med VP primary objective i alla matcher och olika Secondary objectives i varje match. Poängförhållandet mellan primary och Secondary kommer dock att ändras från 16-4 till 14-6 och eventuellt i ett par av matcherna ända till 12-8.
    Secondary objectives kommer att ändras också, till något i stil med:

    • Assassination blir kvar
    • Capture (ett objektiv i mitten) blir kvar
    • Witch hunt utgår och ersätts av ytterligare ett Objektivbaserat uppdrag (mest troligt med två objektiv)
    • Ett av banner objektiven kvar (antingen banners eller Breaking point, breaking point förenklas om det blir kvar).
    • Ett nytt scecondary objective skapas och ersätter det banner baserade objektivet som utgår

    Nya Magirestriktioner

    Preliminär idé som för tillfället utvärderas:
    Max 5 tärningar får användas till ett och samma casting attempt, oavsett vilken spell som kastas (inga undantag whatsoever, ie. inga extratärningar från abilities, inga extratärningar som läggs till i efterhand, inga extratärningar som av någon lustig wording inte skulle räknas som en power dice, inga extratärningar från Kurt eller hans moster, inget kan göra att du får tillgodoräkna dig resultatet från fler än fem tärningar)
    Ingen Irresistible Force triggrar när sjätte spellen från en lore kastas (gäller alla Lores, och gäller även Skavens 13:th spell). Misscasts händer dock ändå.

    Övriga förtydliganden / Rulings Vortexes får inte siktas över närstrider "Look out sir" gäller på alla träffar orsakade av templates förutsatt att enheten uppfyller kravet från regelboken gällande "look out sir"

    Det finns en överhängade risk att vi kommer att banna WoC puppeten

  • edited 9 juni 2011 09:18

    Tycker det låter som väldigt bra förslag! Dags att börjat testspela och lära sig att spela utan att få halva VP för saker, det kan säkert göra att man måste tänka om lite i armébyggandet :)

    en fråga: Look-out Sir gäller för templates, men inte för Dwellers?

  • Vi kanske till och med kommer att börja se folk spela med Kavalleri!!!

  • Både max 5 PD OCH ingen IF på 6e spells. Jag skulle säga antingen eller, men som sagt det får ju testas.

    Som skaven spelare får man 3 spells som man inte kan få IF på, men miscast. Lite väl saftigt.

  • edited 9 juni 2011 11:41

    Fantasy:

    Kul att testa "Bara VP awards för enheter som är döda." Problemet med det när 8th just hade kommit var ju att man kunde köra jätte-dödsstjärnor som i princip var omöjliga att döda ner till sista man. Med begränsningen på enhetsstorleken tror jag denna regel kan bli intressant, särskilt i samband med de scenarios som spelas.

    Jag tycker överlag att alla förslag till ändringar verkar klockrena faktiskt! Ni måste ha haft tillgång till en extremt warhammerkompetent hjärna under mötet, en hjärna som andas och lever warhammer in på sena natten. Jag gillar att ni lägger in 2-objectiv scenariot igen; det är ett scenario som ställer krav på mångsidiga listor, är ofta svårt att vinna med 20-0 på och är desstuom kul att spela.

    @Hive Mind: Då har Skaven-spelare o andra sidan hela 13 spells att välja bland. De kan dessutom, till skillnad från alla andra, välja vilken lore deras lvl4:a ska använda sig av inför varje match. Skaven följer ju som vi alla vet inte de normala reglerna.. så så himla synd om er kan det väl inte vara ;) Men visst måste det speltestas..

    edit: Man ska komma ihåg att 8th ed miscast per automatik inte failar spells. Spellen fortfarande går igenom trots att man rullat dubbelsex på en 6:e spell. (förutsatt att man nått casting value) Har du slagit två 6:or är chansen god att din totala roll är hög och därmed svårdispellad. Största skillnaden blir att man alltid har chans att scrolla en gateway/sol/dreaded, vilket jag gillar. Alltför många matcher avgjordes tur 1 av en IF superspell.

  • "Huligantutan återkommer" Synd bara att den kommer försvinna under mystiska omständigheter efter första matchen ;)

  • "Objektiv befinner sig på alla våningar i en byggnad/ruin. Man mäter från objektivens kant för att se om man är inom range. Objektiven får max vara på 40mm baser

    Vi funderar också på att införa en tidsbegränsning hur länge man får spendera på deployment"

    Bara att applådera!! :) har aldrig fattat varför vissa skall envisas med mitten på en liten bas, kanten borde ha varit nog... ingen hade väl tänkt att komma med ett grytlock, eller?

  • @Barrskog: Njae det är kanske inte så synd om oss råttor ;)

    Jag skulle säga att lika många matcher avgjordes på ett högt casting value som en IF. Jag testar dock gärna en grej i taget istället för att smälla på båda begränsningarna. Sedan är ju det inte alltid 6e spellsen som är farligast. Jag skulle hellre se heltäckande begränsing, ( max 5 dice är schysst ) som inte bara går åt 6e, eller inte den begränsingen alls.

    Less is more!

  • Det kanske inte är de 6e som alltid till 100% är farligast, men det är några av dem som är så pass tråkiga att ingen nog har nått emot att man gör det lite riskablare att kasta just dem.

  • Varför bort med puppetten? Det käns inte som om WoC är för bra? De har ju inget annat än magin (ev hellcannon) för att ta kommandot i matchen? MAgin kompletterar dem dåligt, då de ej behöver buffar/debuffar när de väl slåss. Är den för tråkig?

    Jag känner att det dillas lite väl mkt. Om 6e speelen är så taskig med din lvl 4, spela inte med en lvl 4. Om puppeten smäller din lvl 4, spela inte med en lvl 4. Om dwellers dödar 20 av dina 40 gubbar, spela inte med så stora enheter. Känner att det finns som slags balans i det hela som vi inte riktigt greppat (Har kanske en överttro på GW). Först cappar man unit size, sen cappar man det som mknäcker stora enheter.

    Inte ssk konstruktivt, men kontentan är väl ungefär vad Hivemind skrev, less is more.

    Och en liten applåd

  • 40K: Nog är det väl ganska tydligt i regelboken att objektiv är punkter? Basens storlek ska väl inte ha någon betydelse? I övrigt ser ändringarna väldigt bra ut!

  • Hemlighållaren: Nja, i regelboken står det att du placerar objektivet på en punkt. Sen ska man komma överens med motståndaren vart på objektivet man ska mäta ifrån. Inte att objektivet är punkten.

    Det finns ingen anledning som jag ser det att köra med att mäta från mitten. Det blir bara krångligt särskilt då väldigt få har mitten markerat på sitt ojektiv. Nej, mäta från kanten är bara bättre. :)

  • Så länge båda är medvetna om vad som gäller så.

  • Fantasy: också jag gillar era förslag!

    Röstar på att ta med de gamla "take and hold" och "dominion" scenariona.

    Tycker personligen att "take and hold" med 2 objektiv är betydligt mer sofistikerat än 1 i centrum (bl a därför att det inte räcker med 1 deathstar).

  • Riktigt bra förslag till Fantasy (kan inte uttala mig angående 40k) må jag säga. Puppeten ÄR väldigt obalanserad. Hade kunnat köpa att göra den 'one use only' också, men då är det bara för att vara snäll med WoC.. och skall vi tänka så bör rätt mycket annat ändras i samma anda.

    Känner mig lite girig men.. hade gärna sett att även Dwellers ger "Look out sir" ;-)

    Härligt med sådana flexibla arrangörer, good job!

  • Angående 40K: intressant att ni frångår policyn "Inga Victory Points". På ett sätt lite synd, eftersom det har gjort turneringen till ett litet unikum. I början hade jag stora problem med det, men nu gillar jag det. Men jag kommer säkert att gilla det nya upplägget också.

    Angående objektiv så är skillnaden mellan en vanlig infanteribas och en 40mm ganska stor om man mäter från kanten och inte från mitten. Men så länge alla spelar likadant, så. Då var det dags att bygga nytt till vargarna, både enheter och objektiv... ;)

  • Man kan väl helt enkelt sätta en bas storlek som objektivet ska ha i fanatic reglerna så är det problemet löst då har alla samma

  • Man kan väl också säga att det är punktformade objektiv som gäller?

  • De senaste arméerna har fått objektivmarkörer där mitten är tydligt utmarkerad. Systrarna har tre baser där man mäter antingen från en dödskalle (svår att missa) eller en blodfläck som - behändigt nog - ligger mitt på basen (där det står en Repentia och ser arg/cool/mordisk ut).

    Men det är bra att så mycket som möjligt är klart innan turneringen börjar. Då slipper vi argument som "men så har jag alltid spelat" och "så här spelade vi förra omgången".

  • Är Ju aningen tydligare att ha en bas än en punkt där av tyckte jag att en bas är lämpligare. Fast igentligen varför diskutera är väll bara bättre att spela spelet har man så mycket tid över så att man ids diskutera om en objektiv markör så bör man nog se över sina prioriteringar =P

  • Klart Dwellers bör ge 'Look out sir!'.

    I övrigt tycker jag de preliminära ändringarna för Fantasy ser vettiga ut. Återstår väl lite speltestning, men på förhand ser det inte förslagen direkt orimliga ut även för mig som kör en magitung lista. Lika roligt att bli sönderstampad av Gork runda 1-2 som att vinna autoMAGISKT med Purple Sun inom samma tidsram.

    Man kan faktiskt förhindra cheese och stjärnor av olika slag genom andra restriktioner. Att släppa igenom spelförstörande moment som många uppelver är tråkigt känns bara dumt.

Sign In or Register to comment.