Utvärdering Fantasia Fanatic XIX

edited 30 maj 2011 03:38 in Turneringar / konvent

Top 10 40K
1. Joakim Blom 114p
2. David Gustafsson 113p
3. Johan Asplund 105p
4. Daniel Hesselberg 99p
5. Daniel LEidermark 97p
6. Mattias Hägglund 96p
7. Jimmy Hesselberg 94p
8. Fredrik Lundberg 94p
9. Linus Widner 94p
10. Erik Sandström 93p

(På grund av ett par felregistreringar av mig fick de flesta ut en inkorrekt resultatlista. Den justerade listan är enligt ovan.)

Top 10 Fantasy
1. Björn Pilebro 128p
2. Niclas Ledin 126p
3. Daniel Henriksson 123p
4. Peter Sagebro 119p
5. David Wessling 118p
6. Lars Eldborn 113p
7. Dennis Brännvall 112p
8. Markus Persson 111p
9. Filip Zingmark 108p
10. Markus Eriksson 106p

För de som ej vet det, om man i slutresultatet har samma poäng som en annan spelare så placerar sig den med mer battlepoints först. Om två spelare har samma poäng och lika många battlepoints kommer man på samma plats, vilket inte står på den resultatlista som lämnas ut på plats efter turneringen. En ordentlig resultatlista som visar detta korrekt och som även visar era matchresultat separat kommer under veckan.


Så vad tyckte ni om vårens upplaga. Bör något förbättras? vad tycker ni absolut ska vara kvar till nästa tillfälle? Något vi inte ska ha med till hösten?

En specifik grej jag skulle vilja veta hur ni ställer er till var användandet av huligantutan. Underlättade det för er att hålla koll på tiden? Tycker ni vi ska fortsätta använda den eller sliter den för mycket på folks nerver? Vi hade inga spelare denna gång som kom springade i förtvivlan för att de just upptäckt att det bara är 5-15 minuter kvar vilket normalt händer flera gånger på våra turneringar.

Hur fungerade scenariona i fantasy. Var det bra att alltid spela VP baserat med olika sidoobjektiv varje match?

Mängden terräng? För mycket, för lite? inte tillräckligt av någon specifik typ av terräng?

Vi kör denna tråd gemensam för både 40K och Fantasy så specificera gärna vilket spel ni pratar om gällande regler, terräng och dylikt.

«13

Kommentarer

  • Huligantutan var ok. Lite av en chock första gången men när man vant sig var den ok och precis som du säger gick det inte att missa att nu var det dags att kvicka på.

    Scenariona i 40K funkade bra men skulle vilja efterlysa en förändring. Istället för att spelarna själva sätter ut objektiv borde de placeras i mitten av varje quarter och ligga där. Terräng kunde i vissa matcher göra objektiven oerhört fördelaktiga.

    Tycker även personligen (spelade foot sloggers) att det var för lite terräng. Terrängen täckte ganska stor del av plan men bestod på många bord av några få gigantiska pieces som helt blockade LOS även om du spelade en Land Raider. Fler men mindre bitar och area terrain. Inser dock att det är en gigantisk mängd jobb att göra terräng.

    Sen det vanliga klagomålet, målning. Förstår den är subjektiv och ska inte klaga på min poäng men målningspoängen är vad som orsakar mest debatt och irritation av allt tror jag. Har förstått att ni vill ha den men den tar lite för stor plats och en poäng utan motivering säger så lite. Jag är nöjd med min armé och vet inte vad jag skulle förbättra. "Måla bättre" säger mig inte så mycket så skulle vilja se en mer uppstolpad bedömning. 0-8p för målning, 0-3 för baser, 0-3 för konverteringar osv. Då kan man identifiera sina problemområden och förbättra.

    Var dock väldigt positivt överraskad av den goda atmosfären. Alla verkade glada och regeldiskussioner löstes blixtsnabbt. Mycket gott betyg på det.

  • Inser nu att det låter som att jag är jättenegativ. Så var det inte alls, hade hemskt roligt och är mest besviken på mitt eget usla spel. Men detta är de delar där jag såg utrymme för förbättringar.

  • Tack för ännu en mycket trevlig turnering!

    Huligantutan var bra, det kändes enklare att hålla koll på matchtiden. Passerade precis förbi vid något tillfälle och då hade en liten varning varit trevlig, den skrämde skiten ut mig!

    Scenariona i 40k funkade fint, det enda jag funderar på är hur vanligt det var med maxpoäng? Alla matcher jag spelade slutade mellan 0-14 och 0-16. Det kändes som att det lätt blev ensidig poäng, även då matchen i sig varit väldigt jämn. Lite tråkigt.

    Egentligen vill jag slippa korten till nästa fanatic, det vore skönt med fasta scenarion ett tag. De som kördes för ett år sedan (tror jag det var) var riktigt roliga. :)

    Sen vill jag bara tillägga att jag hade trevliga motståndare i varenda match och det är värt mycket! Väldigt trevligt var det. :)

  • Fantasy Bra med Tutan! Man blev rädd, men när första signalen kom var det klart och tydligt för alla. När andra signalen kom var det ju bara att avgöra om man han påbörja en sista runda eller inte.

    Bra bord med bra terräng!

    Bra med victory points tillsammans med några senariopoäng.

    Trevliga motståndare och urbra arrangörer!

    Enda frågetecknet från mitt håll var egentligen en armé jag sett som inte kom med som kandidat för best painted. Den slog en del av de nominerade med hästlängder och hade säkert kunna skrapat ihop en betydande mängd röster.

    Quizen var annorlunda på ett mycket bra sätt!

    Ser fram emot höstens turnering. Bra jobbat!

  • edited 30 maj 2011 05:35

    Huligantutan är kanon. Att den inte på något sätt KAN komma bort i bakgrunden är dess stora fördel. Men precis som många andra höga ljud bör omgivningen varnas. ("Skott kommer", typ.)

    Jag tycker att det är kul med korten, man måste fundera på hur i helvete man ska spela mot en specifik armé. Fungerar det att spela på objektiv, vad kommer han att lägga, osv? Det som behöver bli tydligare är hur varje kort fungerar. Och Kill Points-uppdraget är verkligen katastrofdåligt. Svårt att vinna stort i, nästan omöjligt att vinna över om man har andra objektiv än KP. Jag tog fem KP mer än min motståndare, han vann ändå med 4-3, eftersom han i övrigt kunde stå och mysa i sin egen deployment för att ta bort mitt objektiv...

    Kanske borde man för enkelhetens skull spela samma uppdrag, just för att slippa bli helt jävla virrig sista dagen. Efter fyra slag på 26 timmar är man mör, med ytterligare ett under bältet efter ytterligare några är det mördande. Första omgången kändes dessutom VÄLDIGT kort. Listan kom upp strax efter halv, sista tutan kändes ytterst tight inpå. Det kanske berodde på att jag mötte en kille som var rätt ny på 40K, det kanske var att jag fick näsblod i min första runda, men jag tyckte första gick alldeles för snabbt. Vi hann tre turns. Jag förlorade rätt stort på det, kan jag säga (eftersom planen var utformad för fem eller mer).

    Quizen skitbra, nästa år gärna med de förslag vi spånade. (Vilket år en viss modell släpptes, t ex.)

    Vad mer? Jag hade fem roliga matcher mot fem olika arméer. Varierat motstånd, nya motståndare. Ett underbart arr, som vanligt.

    Går det att få laktosfri mjölk i kiosken redan på lördagen nästa gång? :)

    Mer kommer om jag kommer på det.

    /Lajnus.

  • Kanonturnering, bra lokal, bra kiosk. Tutan var suverän, fortsätt med den. Starkt att få ihop så många bord och terräng. Tycker terrängen var ok i dom flesta matcher. Men kanske vi skulle testa Novas terrängupplägg för 40K till nästa FF och kanske nån fler idé kring objektiven som Wavefire var inne på? Exempel:

    Fixed Objectives • Before any dice are rolled, place 4 objectives (40mm each) in every board corner, 18” from the closest short edge, and 12” from the closest long edge (4 objectives, each “centered” one of the board’s quarters) • Place a 5th objective (40mm) in the exact center of the board

    Fixed Terrain Terrain for the NOVA Open is fixed in place, and the format of the terrain should be roughly similar from table to table. For purposes of reference, each table should have roughly one terrain piece in the center of the board, one in each table quarter, and possibly some additional small pieces scattered about

    Stämmer in med dom som tycker att man inte ska få påbörja en ny turnomgång efter 15-minuterstutan.

  • Även jag tycker om huligantutan!

    Så pass mycket faktiskt att jag gärna skulle se ÄNNU mer av den! Eftersom matchtiderna oftast flyttas hit och dit så har man sällan koll på klockan och ett tut redan när det är en timme kvar hade varit trevligt för tankspridda gubbar som mig!

    Jag gillar 40k-scenarios fram mirror card. Det kändes som att mirror card endast var där för att göra mechaniserat lite sämre (återkoppling till ovanstående footslogger-spelare) men det hjälpte knappast (topp 5 var väl samtliga mechanized) utan gjorde det endast förvirrande att försöka räkna vem som spelade vad och hur många VP man kunde vinna och på vilket sätt. Nej, hitta på nåt bättre sätt att stoppa mech från att vinna (om det nu är det ni vill) och låt oss spela mer "grundläggande" scenarios (men behåll gärna det strategiska i att man får välja m.h.a korten)!

    Sedan tror jag att restriktionerna i 40k börjar ha växt ur kläderna. Lash of submission har inget att säga till mot mech på topp-borden, nob bikers är iofs farliga mot mech men tas ut lätt av psykers (som börjat dyka upp en hel del i de senaste codex) och seer council är iofs fortfarande bra men bara så sömnigt tråkiga att de stackars Eldar-s

    Terrängen är alltid ett problem och jag tror att de flesta skulle vilja se mera terräng, men jag tycker ändå att det känns som att det blir snäppet bättre för varje år (eller så är det jag som gradvis vänjer mig vid mindre terräng)...

  • orkar inte skriva, så vi tar det kort...

    Tutan: kanonbra

    scenariokorten: kanonbra

    fast placerade objektiv skulle kunna vara en bra ide, men inte nödvändig

    Helhets intryck: kanonbra som alltid

    Linus

  • edited 30 maj 2011 07:11

    Warhammer 40k

    Jag vill inleda med att tacka för en riktigt rolig turnering och den här gången då jag var lite mer van vid mina IG och hade några chimeras kände jag att tiden för matcherna fungerade alldeles utmärkt. Var bara en match då vi var tvungna att bryta i förtid (runda 4), men det har sina egna förklaringar och är inte relaterat till för kort tid i största allmänhet.

    Regelhäfte till 40k. Vet inte om det fanns och försvann i sekretariatet, men hade varit trevligt om det hade funnits ett liggande där eller alternativt upptejpat på väggen. Var inte så illa då det fanns folk runt omkring som hade mer koll än en själv/utskrivna häften. Absolut ingen stor grej utan ska mest ses som en smådetalj.

    Scenariokorten är roliga och mycket mer intressanta är de tre standardscenariona som finns i grundregelboken. De tre har en tendens att bli lite... repetitiva. Men oavsett vad så spelar det inte så stor roll om ni till hösten kör fasta scenarion, enda jag lägger fokus på är att fortsätta köra på era egna/varianter på deras.

    Men en sak som tagits upp som jag kan hålla med om är att det var väldigt svårt att spela oavgjort eller jämt. Kan iofs ha väldigt mycket med att jag spelade samma scenario som fienden 4 av 5 matcher (fick två mirror cards på mig och två var ren slump) så ni kanske ska förbise det jag sa i början av det här stycket ^^

    Målningsbedömning. Känner att jag gärna skulle vilja veta på ett ungefär hur ni poängsätter detta. Känner att jag inte ifrågasätter min målningspoäng, men det skulle vara kul att veta mer om hur ni poängsätter. Är det kvalité (allmänt utseende), highlights, skuggningar eller kombination där emellan som är viktigt för höga poäng? Om en enhet ser lite mer kass ut, drar den ner poäng relaterat till hur stor den är relativt till resten av armén. Kan en ordentlig centerpiece dra upp något? Samt hur är det med konverteringar?

    Behöver absolut inte veta att baser är 0-3 poäng, konverteringar 0-3 poäng osv. Men typ "Baser och konverteringar är en liten del förutom i extraordinära fall, i annat ser vi mest på om modeller är välmålade, dvs snygga highlights, skuggningar och detaljer men vi ger även halvtaskiga highlights, skuggningar och detaljer lite mer poäng då vi vill uppmuntra folk att ta sig tiden/utveckla sina målningstekniker. Snygga centerpieces kan höja totalen med någon poäng, men i överlag tittar vi på helheten."

    Varning för rant som är orelaterad till turneringsorganiserandet men indirekt relaterad till turneringen:
    Slutligen vill jag ge en känga till Lovely pizzeria för att dom i söndags misslyckades helt med att göra folks beställningar i rätt ordning. Vet att jag och uppemot tio andra hade beställt omkring 12:20 (då de sa att det skulle vara färdigt på 25 minuter), och sedan 13:15 ser vi att de inte ens påbörjat våra beställning men har däremot serverat ett antal människor som beställde senare än oss (då har vi suttit där sedan 12:30). Köper inte heller ursäkten "mycket att göra då alla beställer samtidigt". Från det vi suttit oss där såg jag inte många nya kunder komma och de som var där gick upp i totalt 20 stycken ungefär, maximalt 30. I slutändan gick vi där ifrån utan mat då det bara var en kvart kvar till match-start och de inte ens börjat med vår beställlning.

    Vet att tidigare år har de ändå klarat det hela bättre och på lördagen gick det utan problem, så jag fattar inte vad de fick för hjärnsläpp på söndagen eller om det bara var att all personal förutom en person var sjuk eller nånting. Oavsett vad, dumt att säga "klart om 25 minuter" om du har så mycket beställningar och inte kan få alla påbörjade inom 55 minuter/klara på 65 minuter. Då hade det varit bättre om de sagt som det var och att det skulle kunna ta uppemot 50 minuter att bli färdig.

  • edited 30 maj 2011 08:01

    Fantasy...

    Om VPs i 8th och olika typer av armeer En skillnad i 8th jämfört med 7th är att det i närstrid dör många fler modeller därför att man får slå tillbaka. Följden av detta är att det är väldigt svårt att vinna stort med närstridsbaserade armeer. Man kommer helt enkelt att dö en hel del själv på kuppen och få en låg VP-differens även om man vinner.

    Med en arme baserad på skytte/magi så är detta betydligt lättare att förbigå. Man undviker helt enkelt närstrid i den mån man kan under hela matchen och offrar mindre kostsamma saker för att hindra motståndarens framfart.

    Generellt sett är det alltså knepigt att slå sig till en 20-0:a med närstrid och lättare med magi/skytte. Hur detta tar sig uttryck i VP-turneringar på det stora hela i 8th är att mittenfältet i slutresultatet är närmare varandra i poäng därför att det blivit förhållandevis fler resultat mellan 10/10 och 15/5 än i 7th (det är t ex därför många är på samma poäng i slutresultatet i denna turnering).

    Jämför man ETCs VP-tabell med den på fanatic så är 1500vp differens 20-0 på ETC och man måste få 2000+ på FF. Där har de alltså tagit hänsyn till att det kommer att dö mer stuff i 8th. Visst, detta skulle hjälpa närstridsarmeer aningens att få större vinstresultat mot varandra. Men, det gör det också det ännu enklare för skytte/magi-listor att få 20-0.

    Efter samtal med en polare (Wavefire) så skulle jag verkligen rekommendera ett införande av ett "WIN/LOSS"-system där BPs används som tiebreaker. Det som är bra med detta är att det blir viktigare att vinna än att vinna stort, vilket är ett sätt att hjälpa till att balansera upp närstridslistor. T ex är ett resultat på fem matcher på 11-9 bättre än ett resultat på 4x 20-0 och 1x 0-20.

    5WIN 0LOSS med 55 BPs är alltså bättre än 4WIN 1LOSS med 80BPs.

    I ett sådant system på 50 spelare blir det i slutändan bara 1-2 st som har 5 vinster.

    Detta system innebär också jämnare pairings med avseende på spelskicklighet.

    (Inga DRAWS för enkelhetens skull)

    (Det finns olika varianter på hur man kan kombinera ett sådant system med andra scores som målningspoäng, t ex en enkel poängtabell för att konvertera slutresultatet i stridspoäng så att det kan kombineras med målningen.)

    Scenarion När jag först kom till FF tyckte jag att scenariona var kassa. Men redan första gången tyckte jag dem inte alls var dumma. Inför denna turnering föll jag tillbaka i samma tankar och var glad över att VPs spelade stor roll. Fast, efter närmare eftertanke så är jag övertygad att de gamla scenariona verkar gott för att balansera olika typer av armeer (med tanke på vad jag skrev om VPs). Det är t ex lite tuffare med ett scenario där man ska ta sig till motståndarens quarters om man helst bara vill stå och skjuta från sina egna.

    Scenariona är bra, röstar på att ta tillbaka de gamla till hösten för att balansera upp armeer (jag tycker dessutom att de är utmanande och roliga att spela som variation).

    F. Ö.

    *Börja senare o sluta senare på Lördagen. Det är måttligt roligt att gå upp mitt i ottan för de som ska resa. Alla har inte typ 15min till Dragonskolan. Kanske registrering kl 10 åtminstone? Lokalen är ju ändå hyrd hela kvällen!?

    *Tutan är najs

    *Terräng, var väl okej - man kan ju önska lite vattendrag eftersom det finns regler för dem i 8th. Vet inte om jag såg något sådant på något bord...

  • Huligantutan får en stor tumme upp!

    Kluven över scenariotypen i Fantasy, de gamla där själva scenariot spelade större roll än dödandet i sig, är lite roligt men samtidigt va det väldigt roligt med nått nytt och jag gillade värkligen det nya systemet med. Helheten: Mycket nöjd och glad!

  • Som Asplund (Norrland?) sagt på svenska 40K så var lagtävlingen ett jädra meck att hålla reda på. Det jag tycker är charmen med den är att en spelare som går dåligt kanske inte sabbar för sina medspelare, om det går bra för dem. Man KAN ha en hjärnsläppsomgång utan att det drabbar tre andra. Nu hade jag en sådan redan i runda ett, vilket sänkte mina kompisar rätt rejält.

    Och det är ju inte det lagtävlingen är till för, utan för att man ska lyfta sina kompisar. :)

  • Glömde nämna huligantutan.

    Den var riktigt bra, hade sällan koll på exakt när matchtiden slutade, så huligantutan var superb och bör verkligen stanna permanent för framtiden.

  • @Trukson: Jag hade 2 Rhino hull. Så jag räknar mig inte som så Mechanised (3a). Men du kan nog ha rätt om övriga.

  • @Markus: Ett sådant system testades, om jag minns rätt, i första turneringen i femte editionen i 40k. Även om det är annat spel så tyckte jag det inte funkade bra. Iofs så tycker jag att 5st 11-9 vinster inte bör vara bättre än 4st 20-0 vinster och en 9-11 förlust.

  • edited 30 maj 2011 09:13

    Fantasy Ej enig i det där med närstrid/skytte-åsikterna ovan. Kolla i resultatlistan.

    1. DoC = CC, bara buffmagi

    2. Skaven = Njae

    3. DE = CC-orienterad, lite kompleterande skytte

    4. Empire = skytte

    5. DoC = CC, bara buffmagi?

    6. OG = inget skytte

    7. BoC = inget skytte, bara buffmagi.

    Scenarion är ffa roliga och gör att man måste tänka (tyvärr... det gör ju så ont) och om de ska balansera eller inte känns underordnat.

    Tycker nog att det enda som kanske bör åtgärdas är purple sun/dweller, som ju tyvärr nästan diskar OK och i viss mån OG och är sjukt tråkiga, både att råka ut för och att använda. Å andra sidan premierar ju 8ed stora block som inte dör, så på nåt sätt bör man väl behålla massförstörelsespells då de tvingar fram lite mer flexibla armeer. Vissa armeer har även väldiga problem att hantera de nya monster som GW spottar ur sig utan hotet om en välplacerad fallgrop, så hur det ska lösas överlåter jag till yngre och mer flexibla hjärnor .

    Det framstår väl med alla tydlighet för alla som spleat nåt år att det aldrig kommer att gå att balansera spelet. Man får åka till en turnering med en valfri armeför att ha kul eller så får man ta med sig demoner och åka för att vinna....

  • 40k. Jag hade skitkul, jättebra arrangemang. Bra med tuta. Men tyvärr lite för lätt att bli oförtjänt nollad eller få maxvinst.

  • edited 30 maj 2011 10:18

    Fantasy

    Kanonturning överlag som vanligt! I korthet:

    PLUS
    + Tutan! Vill dock inte ha mer än två tut (och två hjärtinfrakter) per match - tidigare än 30min får man hålla reda på själv.
    + Bra utbud i kiosken och muskulösa arrangörer
    + Lag-quizen: tycker det var skönt med en inte fullt så tung quiz. Den nya låg på rätt nivå.
    + Terrängen var rikigt bra tycker jag. Vissa bord hade rikligt med bitar, vilket det bör vara i 8th. Borde kanske vara mindre konstiga ruiner och fler skogar, men man får ta det som finns antar jag.

    MINUS
    - Lagtävlingens uppbyggnad: Tycker hela upplägget med vem som ska vara "1:a" "2:a" osv är lite bökigt. Keep it simple.
    - Målningsbedömning: Brukar inte klaga på målningsbedömning då den är högst subjektiv, men både uttagning till bäst-målade och målningspoängen verkade, för ovanlighetens skull, vara off.

    Ang Scenarion: Både att spela med scenarios som main- och secondary objective är riktigt kul! Ger en helt annan dimension till spelet. Även om man kör scenarios som secondary påverkar de fyra poängen riktigt mycket; det är stor skillnad på 14-6 eller 10-10. Ifall man kör scenarios som main objectives så är det som Markus säger att det ställer högre krav på mångsidighet bland listorna. Man kan inte bara göra en armé som är bra på att stå i ett hörn och skjuta (noo!). På så vis kan jag tycka det blir roligare matcher då man kör scenarion som main objective. Man skulle dock kunna köra mer än en "Killing Fields" per turningen, för att låta VP spela större roll.

    Ang restriktioner: Som det hintas om så krävs större begränsningar på magin, eller rättare sagt extremspellsen som autovinner mather.

  • Tutan var löjligt bra.

    Uppdragskorten var... ok. Konceptet är bra, men balansen känndes lite sådär.

  • Jag tycker faktiskt att det nya upplägget med scenariona var väldigt bra, jag brukar inte heller gnälla om målningspoängen men det var nån liten grej som kändes unken. (Inte min egen, den säger jag inget om) Förstår dock att det inte är det lättaste att bedömma 120 eller vad det nu är armeér. Ännu ett plus för tutan, bra idé. Magi diskussionen ska ju föras i en annan tråd så det tar vi där, Markus analys var både lång och intresant och jag håller med delvis, kan utveckla mina åsikter om ngn är intresserad. Terrängen är helt ok, kanske för lite skog.

  • Tutan var bra. Även fast jag spelade klart de flesta matcher innan första tutet.

    Terrängen var ganska kass tycker jag. Det var många bord där man såg överallt och mycket av terrängen som fanns var impassible. Oerhört svårt att försöka gömma sina stackars mariner. Mer skogar och ruiner tack.

    Korten är bra och roliga. Blir enformig med bara grundscenarion. Däremot skulle jag gärna se förbestämmda scenarion till hösten. Mest som omväxling.

    Lagtävlingen var rörig, eller ja ranksystemet var det iallafall, vet än i dag inte hur det funkar.

    Annars måste jag säga att det som vanligt var en bra turnering.

  • Fantasy: Diskussionen om hur vida skytte är bättre än närstrid faller på toppresultatet. Tyvärr är de som vinner matcher de som kan gå in i närstrid och klubba ner motståndaren snabbare än den andra. Visst är du långsam kommer det vara jobbigt att springa fram mot en skytte armé. Istället för att införa något konstigt system så kan vi börja spela 8th och ge poäng för döda enheter och inte leva kvar i 7th med halva/flyende.

    Magier kan ändra spelat enormt mycket, men jag själv är inte för att ändra spellsen hur dom fungerar. Initiativtest spellsen är där och bara för att vissa arméer har lågt kan man inte förbjuda dom. Dwellers där emot är lite ruskig, men jag själv ser det som om man möter dwellers får man flytta sin s3 magiker långt bort och helt enkelt undvika att vara inom marchmove +24" om man vill slippa risken.

    Tutan var bra, men man kan ju lika gärna starta högtalarsystemet och säga nu är det 30min kvar?

    Scenariona var mkt bra men av liten betydelse, kanske gjorde det någon skillnad men anser att de måste vara viktigare för att ändra på en match.

    Mkt positivt var att jag fick möta massa nya spelare som jag aldrig sett förut, fler folk från norrland borde spela i de södra turneringarna tycker jag!

    Jag vill även säga att målningsbedömningen i slutändan förstörde min upplevelse av FF. Jag hoppas ni kan gå till ett system där man bara får ett max antal poäng med sig i slutresultatet men kan få bli bedömd högre och således känna sig nöjd. Nu blev jag pungsparkad ner i listan då jag inte är en speciellt god målare.

    Ändra hur målningen inverkar och jag kommer garanterat vara med framöver!

  • Jag tycker målningen är en del av helhetsintrycket. Min motståndares armé ger en känsla för spelet. Att spela mot en snygg armé är alltid roligt. Sedan tycker jag att en normal Table Top-målad armé borde kunna sega sig upp i 20, precis som man kan göra för att lämna in en armélista och ställa upp sin armé. Och med tanke på hur vissa listor ser ut, är det ju för helskotta LÄTT att få 20 poäng i den kategorin. (Kalla mig kräsen, men en utskriven lista borde alla kunna producera i nådens år 2011. Bläck på rutat papper känns inte så himla...kvalitativt, om ni förstår vad jag menar.)

    Sen att man kan få en kort sammanfattning vad man göra bättre för att få högre poäng är alltid uppskattat.
    Exempel: min Sisterslista har varit med i Best Painted på ett par konvent söderöver och placerat sig rätt hyfsat. Den kom inte med i FF-tävlingen -09, med motiveringen att några figurer kanske var lite kladdiga. Fair, jag köper motiveringen och får blacklinea bättre till nästa gång de ska ut och leka i norr.

    Jag vill upprepa mitt stöd för tutan - högtalarsystemet försvinner i alla nördars gemensamma sorl. Tutan gör det inte... :)

    Vad mer skulle jag kunna ta upp? Väldigt mycket priser i år. Bra initiativ med att Trevligaste Spelaren får gratis entré till nästa Fanatic. Nästan så turneringarna i söder borde ta efter. (Inte för att jag någonsin kommer vara nära ett sånt...)

  • edited 30 maj 2011 15:03

    Jag tycker också att det är bra med ett stort spann på målningsbedömningen. Det finns så oerhört många lata spelare där ute som KAN måla snyggt men som inte skulle göra det om de inte blev "tvingade" av den deadline som en turnering innebär (jag är en av dem). Så om målningsbedömningen skulle slacka av så skulle vi nog se en ökning av antalet dåligt målade arméer och en minskning av antalet bra målade och det vill nog INGEN härinne.

    Däremot vet jag av personlig erfarenhet att om man inte är nöjd med målningsresultatet så kan man ta personlig kontakt med arrangörerna och be om en förklaring till vad man kan förbättra så får man konstruktiv tillbaka den vägen (det fick då iallafall jag)!!!

  • edited 30 maj 2011 15:27

    40K Plus: Hulligantutan räknar jag med att den är kvar för att stanna, skit bra. Scenariokorten är HELT outstanding, ger lite variation i missions och kan ställa till det lite...mer rävspel är alldrig fel. Kamske är det så att balansen är lite sned, är dock medveten om att den inte går att få till på ett bra sätt, men är inget större bekymmer. Minus: Att jag inte var med på top 10 :p

  • Stämmer in med alla lovord som yttrats redan. Tack Dea, Danne och alla andra som hjälpt till att anordna!

    Tutan får gärna vara kvar, men väldigt bra om det går att ropa till de som står nära innan man tjuter. Jag spelade bredvid kiosken varje match och sket knäck varje gång. :P

    Fantasy:

    Skulle det vara möjligt att börja köra byggnader som impassable terrain? Det var en andledning till att vi gjorde det i 7:an och det är precis lika lamt i åttan. Särskilt med tanke på att även om den som först satt upp husen i mitten på kartan tänkte det var jämnt, så ändras terräng alltid lite allt vad det lider och plötsligt har ena spelaren ett hus i runda 1 inför andra dagen. Jag menar, vi ska skippa saker som Idols of Gork som låter en re-rolla failed charges och andra coola saker, men hus är helt balanserat?

  • Jag vill passa på att tacka alla deltagare för att ni ställer upp och spelar i FF. Hur bra vi arrangörer än jobbar så är det i slutändan ni spelare som ser till att det blir en bra turnering, så fortsätt med armébyggandet och målandet och gör er redo för hösten. Vem vet, kanske vi kan få ihop historiens största FF (passande när det är nr20)

    Fortsätt bombardera oss med åsikter, ris och ros tas mer än gärna emot (gärna mer ros än ris dock;-) Vi kommer att gå igenom turneringen nästa vecka och då även alla era åsikter. Efter det återkommer vi med lite idéer vi har för 20 gångs jubileet och svar på era frågor/åsikter.

    Jag vill dock redan nu klargöra lite kring målarbedömning som jag sett att några haft synpunkter kring. Tycker själv att målarpoängen blev rätt ok, men som Trukson skriver så får ni mer än gärna höra av er om konstigheter i den (så kan vi försvara eller förklara). Jag uppskattar även lite mer konkreta exempel i tråden, är svårt att försöka förbättra när de blir diffust i stil med "jag brukar inte heller gnälla om målningspoängen men det var nån liten grej som kändes unken"

    Det är väldigt svårt att sätta upp riktlinjer för hur bedömningen görs då era arméer variera så väldigt mycket och det som funkar bra på en arme gör det absolut inte i en annan arme. Vid tidigare turneringar har vi i regelhäftet gett poäng på olika kategorier men det har visat sig slå sjukt snett. Exempel på detta är när arméer som det är Golden Deamon klass på helt plötsligt inte får full pott för de är helt okonverterade (och den kategorin skulle ge 3p). Men vill ni ha lite tips vad vi tittade på i er armé och vad vi kanske tyckte skulle kunna bli bättre, slå en pling till Fantasia (090-770360 och be att få prata med Andreas) eller maila fantasiafanatic@gmail.com. Viktigast är ändå inte att ni målar arméer för att i första hand göra arrangörerna nöjda utan att måla så ni själv gillar det ni tittar på (då brukar belöningen komma förr eller senare)

    Ett fel gjorde vi dock och tyvärr var det svårt att gå tillbaka och ändra. Av någon anledning missade vi Jonas Widéns Warriors of Chaos armé när vi plockade ut Bäst Målade arméer (skyller på gammal Pigall och för många s-märken), den skulle absolut ha haft en plats där. Jag pratade med honom på söndagen och bad om ursäkt för detta, vet inte hur mycket det är värt men det enda vi kunde göra vid det tillfället. Hoppas att det inte skrämmer bort honom eller andra från att delta fler ggr.

    Jag vill även säga att målningsbedömningen i slutändan förstörde min upplevelse av FF. Jag hoppas ni kan gå till ett system där man bara får ett max antal poäng med sig i slutresultatet men kan få bli bedömd högre och således känna sig nöjd. Nu blev jag pungsparkad ner i listan då jag inte är en speciellt god målare.

    Jättetråkigt att ni känner så (skulle vara kul att veta vilken som var din armé, vem vet vi kanske har varit lite fel ute med poängen). Målningen kommer fortsätta påverka ungefär lika mycket som den gör nu och hoppas att när hösten kommer att ditt sug kommit tillbaka (och att du hittat Devlan Mud burken, magi för figurmålare:-)

    Mvh

    Andreas 'Dea' Bäckström

    Fantasia Fanatic

  • är svårt att försöka förbättra när de blir diffust i stil med "jag brukar inte heller gnälla om målningspoängen men det var nån liten grej som kändes unken"

    Ta det inte för allvarligt, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Det är som sagt var ingen stor grej utan vi kan ta det öga mot öga istället.

  • Ta det inte för allvarligt, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Det är som sagt var ingen stor grej utan vi kan ta det öga mot öga istället.

    Tar aldrig kritik allvarligt:-) bara en möjlighet att bli bättre. Tog bara ditt inlägg som exempel men pratar det gärna mer "live"

  • Påminn mig när vi träffas nästa gång så ska jag berätta vad jag tänkte på.

Sign In or Register to comment.