Fantasia Fanatic och Warhammer SM

1235»

Kommentarer

  • väntar spänt på uppdateringen av reglerna. vad händer?

    Teknsika problem för tillfället. Jag meddelar när det är ordnat

  • jo såg det på fantasiaweb, fick fel meddelande bad url. på dom nya regel uppdateringarna.
  • Bra att ni kör Swe FAQ:n, jag tycker den är bra i stort.

    Finns dock lite frågetecken, tex svaret till 2.15.2, ang VC och raisning.. tycker det är lite otydligt:

    "A: If new models do not fit because of enemies, terrain or other units, move the undead unit as little as possible to make room for the new models. If this is not possible (due to other terrain or other units), the models that cannot be placed in the unit are lost. Remember that you cannot move the undead unit within 1” of enemies."

    Först står det att om det inte ryms att raisa, pga andra enheter eller terräng, så ska man göra plats för det. Men om detta är omöjligt, pga andra enheter eller terräng, så kan man inte raisa. Tror ni ser problematiken :)

  • Vi kommer inte att regeltolka regeltolkningar gjorda i Swfaq:n. Är det så att konflikter uppstår över tolkningar från faq:n tolkar vi då situationer när de uppstår eller som vi skrev i häftet så tolkar vi situationen som vi tolkar reglerna om situationen inte täcks av det givna svaret.

  • edited 30 april 2009 20:37
    Jamen dåså. Nu känns allt solklart för mig iaf! ( :) )
  • Tycker inte det är helt motsägelsefullt, även om det skulle kunna formuleras bättre.

    Givet att man inte får plats, exempelvis på grund av terräng eller andra enheter:

    • Kan man få plats genom att flytta lite på undead-enheten, så gör det.
    • Kan man inte flytta på undead-enheten, exempelvis på grund av terräng eller enheter, så går det inte att raisa.
  • Säg att ett gäng zombies är attackerad i fronten samt har en fiende-enhet 1" bakom sig. Kan man då raisa? Eftersom att det inte går att flytta zombie-enheten (då den skulle hamna inom 1" från en motståndare) måste svaret vara nej.

    Hur ser fallet ut när man INTE kan raisa, men ändå får göra det genom att undeadenheten flyttas? Jag ser inte hur det går ihop, eftersom att själva orsaken till att man inte får raisa är enheter eller terräng som är i vägen, något som samtidigt gör att man inte får flytta sig.

  • Nu spelar jag inte undead så jag vet inte hur enheterna fylls på när man raisar.
    men om jag antar att det är bakifrån man fyller ut så kan jag tänka mig följande:

    Du ska raisa fler i din enhet men har en fiende enhet 1" bakom dig då är det ok att flytta fram din enhet så pass mycket att de nya modellerna får plats.

    Slälvklart kan du ju inte flytta på din enhet om du är helt omringad. Så då går de förlorade.
  • edited 1 maj 2009 10:59

    Hur ser fallet ut när man INTE kan raisa, men ändå får göra det genom att undeadenheten flyttas? Jag ser inte hur det går ihop, eftersom att själva orsaken till att man inte får raisa är enheter eller terräng som är i vägen, något som samtidigt gör att man inte får flytta sig.

    Exempelvis om den enhet som står bakom är en annan undeadenhet. Då kan man skjuta den enhet som raisar lite framåt för att få plats.

    Ett annat exempel är att man står med bakre ranken mot terräng eller en fiendeenhet (men inte i combat), då kan man flytta enheten lite framåt för att få plats med fler modeller.

  • så man kan alltså flytta sina enheter framåt några Inch med ett par 1 tärnings raises för att sedan få till en Van hells.

    Låter helt sanslöst. Om det inte finns plats så ska det väl inte finnas plats!

  • Ja det stämmer, men det känns ganska långsökt eftersom det krävs väldigt många nyraisade modeller för att det ska göra någon skillnad.

  • edited 1 maj 2009 21:49

    Räcker med en modell för att flytta enheten 1" och därifrån går det ganska snabbt med ett par 1 tärnings raises.

    Varför ens göra skillnad på fiende enheter och de egna, om det inte finns plats så finns det väl för tusan inte plats?

  • Bara av att läsa regeln tror jag att meningen är om du raisar och det inte går riktigt för en av de ny-raisade hörnmodellen tar i impassible terrain eller något, så får du rotera enheten så att modellen går dit. Jag håller med Eldborn om att få skjuta enheten framför sig om enheten är posisionerad så att det inte finns plats bakom är befängt, oavsett hur marginellt lite man kan tjäna på det. Du har ju din movement-phase före din magi-fas, ställ enheterna så att du kan raisa där du vill.

  • Jag gillar inte alls regeltoklningen överhuvudtaget. Det räcker ju med att tvär-hoppa med en 5:a direwolfs bakom sin enhet och sedan raisa 6+ modeller för att få hoppa fram 2" gratis, vilket kan göra all skillnad i en match. Jag håller med elborn och dante; det känns helt fel att börja flytta runt enheter i magifasen (utan att dom blivit vanhelsade).. finns det inte plats så finns det inte. Tycker egentligen inte det är något som måste FAQ:as, men men någon tyckte väl att VC var för svaga :) Det känns bra att det i slutändan är arrangörerna som gör tolkningarna. dante (och delvis dea) har bra koll ;)

  • edited 2 maj 2009 09:31

    Jag håller med om att det är mer logiskt att flytta bak den bakre enheten i ett sådan scenario (och det är ju så man brukar spela), så egentligen borde det nog framgå av regeln också.

    I fallet när det är terräng eller fiendeenheter som står bakom så "måste" man ju fortfarande flytta sin egen enhet, men det blir väldigt mycket svårare att utnyttja.

  • Det mest logiska vore väl; finns det inte plats går det inte att raisa.

    Jag tycker det är märkligt att mani SweFAQn är starkt emot sliding i CC-fasen, eftersom det är "..more abusive than the actual clipping", men att slida runt enheter i magi-fasen är inga problem. Logiskt? Nja.. Samma resonemang borde givetvis även gälla här; att slida runt enheter i magifasen är mer "abusive" än att faktiskt spela att; finns det ej plats går det ej att raisa.

    ps. Om nu denna tolkning ska gälla så bör väl rimligtvis även samma sak gälla för TK när dem ska raisa tillbaka döda modeller. ds

  • Jag föreslår att ni tar denna diskussion med de som gör mallen, då detta förmodligen inte leder till att något förbättras.

  • Otur att raise-reglerna verkar ogilla att lägga till raisade-odöda på sidorna av uniten.. För då hade det förenklat allt ganska mycket.

  • Mig själv: Kommer DE assassins att räknas som characters i Assassination-scenariot (Fantasy)?

    Eftersom ingen har svarat, får jag väl fråga igen.

  • Kommer DE assassins att räknas som characters i Assassination-scenariot (Fantasy)?

    Ja

  • edited 13 maj 2009 19:03

    "Each bound spell you use count as 1 power dice, all following bound spells used in the same turn counts as 2 power dice.

    Tomb Kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice total."

    Räknas då hieretic jar som 2 eller 3 tärningar om man har använt en annan bound item innan i samma runda? :)

    Räknas item som låter dig rerolla pd till maximum pd gränsen? Hittade inget om det men vill vara säker.

    hjälp uppskattas

  • Räknas då hieretic jar som 2 eller 3 tärningar om man har använt en annan bound item innan i samma runda?

    Räknas som ett boundspell item som för övriga arméer, dvs två tärningar i det fallet.

    Räknas item som låter dig rerolla pd till maximum pd gränsen?

    Nej det påverkar inte antalet tärningar du får använda. (att re-rolla dispel dice räknas dock som extra tärningar enligt beskrivning i häftet)

  • edited 14 maj 2009 18:44
    Visst får man VP för att döda motståndarens vanliga enheter också i Assassination och Claim Initiative? Det är förhoppningsvis en dum fråga men anledningen till varför jag undrar är att det inte står huruvida dessa vanliga poäng ska halveras eller inte? Har för mig att de ska ibland bli det i tidigare turneringar...

    Var det någon förresten som var klyftig nog att lägga över Swfaq på hårddisken innan de tog bort dokumentet från http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showtopic=2115 ? :P

    Edit: En till sak jag upptäckte: Endast en enhet som kostar "mer än 100poäng" kan dominera i Claim Initiative. Ska det stå så eller ska det stå "mer eller lika med 100poäng" ?

    Om det står rätt så innebär det att 10 Repeater Crossbowmen inte kan dominera. Tycker det känns lite konstigt så jag undrar om det ska vara så? Hur går det förresten med Characters på Chariots?
  • edited 14 maj 2009 19:19

    Visst får man VP för att döda motståndarens vanliga enheter också i Assassination och Claim Initiative?

    Ja, victory points som vanligt för det man dödar i båda scenarion.

    En till sak jag upptäckte: Endast en enhet som kostar "mer än 100poäng" kan dominera i Claim Initiative. Ska det stå så eller ska det stå "mer eller lika med 100poäng" ?

    mer än 100 poäng är korrekt.

    Om det står rätt så innebär det att 10 Repeater Crossbowmen inte kan dominera. Tycker det känns lite konstigt så jag undrar om det ska vara så?

    Ja brytpunkten för 10-mannaenheter kommer således att gå vid 10 poängsmodeller, om det var en bra brytpunkt eller inte får väl utvärderas efteråt, det blir ju oftast så att ens tänkta armé får tweakas lite beroende på komp/restriktioner/scenarion som är olika i olika turneringar. Du får väl köpa 11 till varje enhet om du ska ut och claima med dem i detta scenario.

  • Och hur blir det med karaktärer på stridsvagnar? Kan en High Elf Noble on Tiranoc Chariot dominera om både kärran och karaktären lever i slutet av spelet?
  • Och hur blir det med karaktärer på stridsvagnar? Kan en High Elf Noble on Tiranoc Chariot dominera om både kärran och karaktären lever i slutet av spelet?

    Så länge ett chariot-ekipage har US5 eller högre samt kostade mer än 100 poäng så är svaret ja.

Sign In or Register to comment.