Fantasia Fanatic och SM i Warhammer
16 - 17 Maj 2009 i Dragonskolans Gymnastiksal
Biljetterna kostar 200:-/person. Anmälan görs på info@fantasiaweb.se eller på telefon 090-770360 och betalningen görs på Fantasia eller PG 4942998-8 (vi måste fått er betalning senast fyra dagar efter ni gjort er anmälan).
Vi spelar 2000p 40K och 2250p* Warhammer Fantasy.
Det finns 70 platser till 40K och 80 platser till Fantasy. Den första mars släpps platsbegränsningen för respektive spel (men fortfarande max 150 spelare).
Regelhäften finns på www.fantasiaweb.se.
Vi har nöjet att hålla SM i Warhammer under vårens Fanatic. Turneringen kommer att påminna väldigt mycket om en "vanlig" Fanatic, men det blir lite mer regelbegränsningar och vinnaren kan titulera sig som Svensk Mästare i Warhammer Fantasy 2009.
/Andreas
Anmälningslistor Warhammer Fantasy
1. Daniel Sjödin
2. Morgan Flank
3. Filip Zingmark
4. Markus Gelfgren
5. Per SIgvallius
6. Martin Myhr
7. Niklas Fällman
8. Kenneth Lönnberg
9. Fredrik Seijsing
10. Albin Åström
11. Kristoffer Nöslund
12. Markus Bergstedt
13. Martin Rosén
14. Johan Hagner
15. Björn Pilebro
16. Viktor Jakobsson
17. Göran Farm
18. Jonatan Nyvall
19. Anders Lindgren
20. Fredrik Lund
21. Jon Backlund
22. Fredrik Back
23. Johan Forsell
24. Henrik Eriksson
25. Håkan Ek
26. Daniel Malm
27. Jon Wiggh
28. Per Björklund
29. Andreas Aronsson
30. Lars Eldborn
31. Peter Edvardsson
32. Daniel Henriksson
33. Donald Granström
34. Didrik Granström
35. Hampus Mörner
36. Ludvig Mörner
37. Magnus Forslund
38. Erik Hällgren
39. Hampus Berg
40. Christian Wennberg
41. Mathias Eliasson
42. Erik Lahti
43. Martin Isaksson
44. Mats Skogfeldt
45. Håkan Karlsson
46. Robert Ringvall
47. Jon Borg
48. Johan Thulin
49. Mick Ehrs
50. Martin Bergstedt
51. Fredrik Lundberg
52. Joakim Lundgren
53. Anton Sjöstedt
54. Magnus Stenman
55. Fredrik Lithén
56. Stefan Paulsson
57. Viktor Åström
58. Erik Sundqvist
59. Kristian Nilsson
60. Benjamin Hyvönen
61. Johannes Schönning
62. Emil Bergmark
63. Dimitri Veselko
64. Joakim Engström
65. Stefan Viterstedt
66. Morgan Andersson
67. Per Långström
68. Axel Ryden
69. Simon Brändström
70. Jonas Wideen
71. Peter Sagebro
72. Jonatan Mossegård
73. Filip Schagatay
74. Jacob Edbom
75. Jonas Ivarsson
76. Marcus Lindkvist
77.
78.
79.
80.
Warhammer 40K
1. Niklas Bengtsson
2. Örjan Grundström
3. Sven Eckerskog
4. Micael Fyksäter
5. Niclas Lind
6. Fredrik Fryksäter
7. Fredrik Johannesson
8. Alex Ljung
9. Marcus Eriksson
10. Niclas Ledin
11. Daniel Krigsman
12. Patrik Ylmefors
13. Robert Lindberg
14. Björn Svensson
15. Johan Dyrlind
16. Erik Fahlgård
17. Linus Söderberg
18. Lars Bergström
19. Mattias Hänninen
20. Vicktor Öhlund
21. Ola Örnberg
22. Johan Hofverberg
23. Alexander Eriksson, ej bet.
24. Rikard Yttergren
25. Joakim Engström
26. Elias Lindqvist
27. Andreas Ylmefors ej bet.
28. Oskar Andersson
29. Peter Andersson
30. Sebastian Magnusson
31. Martin Westerlund
32. Robin Andersson
33. Rickard Hällgren
34. Robin Cederholm
35. Patrik Henriksson
36. Johan Pilestedt
37. Per Andersson
38. Kristoffer Thorneus
39. Jonathan Larsson
40. Viktor Bergenholtz
41. Adam Jonsson
42. Anders Johansson
43. David Sandström
44. Erik Sandström
45. Albert Johansson
46. Wille Virtanen
47. Niklas Hansson
48. Pontus Boström
49. Fredrik Olofsson
50. Mattias Hägglund
51. Jonatan Hägglund
52. Elias Tjärnhage
53. Staffan Drake
54. Björn Sjöström
55. Joel Johnson
56. Charlie Lundgren
57. Axel Linder
58. Peter Strandgårdh
59. Pär Nordlund
60. Johan Asplund
61. Mattias Englund
62. Christoffer Wikner
63. Tommy Karlsson
64. Viktor Boman
65. Christoffer Fahlgren
66. Klas Lundqvist
67.
68.
69.
70.
Kommentarer
Det har funnits SM i 40K. Vet t ex att SydCon körde detta 1998 och hade besök av Andy Chambers och Jes Goodwin. (Jäkligt trevliga grabbar - och jag skjutsade dem till båtarna i Malmö i min gamla Volvo). Hur som helst var andra konvent avundsjuka och en del gnäll uppstod. Tror det varit på is med SM sedan millenieskiftet i väntan på GW's officiella välsignelse över något evenemang.
Den här tråden är för information och frågor rörande turneringen, all diskussion om restriktioner är flyttad till en ny tråd här.
mvh Jonas
moderator
imcrazy: Vanligtvis brukar det vara en stoppdatum för vilket material som får användas. Dvs att stoppdatum sätts för att endast publikationer (regler) som publicerats 1 månad innan turneringen får användas. Tyvärr väldigt trist för IG-spelare, men så brukar det vara (och det är på sätt och vis bra, då nytt codex kan innebära en del förändringar i en armé, vilket kan stjälpa mångas armér om reglerna kommer veckan innan turneringen).
Häftet är på G men fortfarande inte klart. Dock är restriktionerna klara så jag lägger ut dem så ni slipper undra vad som kommer gälla. Det är i princip samma som ETC-restriktionerna. Det som är ändrat är i fetstil. Ingenting från ETC-restriktionerna är borttaget.
OBS! Lizardmens restiktioner är inte klara och kommer att läggas till vid ett senare obestämt tillfälle, dock senast en månad innan turneringen.
General composition rules
- Armies are 2050/2150/2250 points.
- No characters that are: special, named or Albion
- No DoW or RoR in non-DoW armies .
*Magic description
You can use a maximum of 10 power dice in each magic phase. Each bound spell you use count as 1 power dice, all following bound spells used in the same turn counts as 2 power dice.
Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.
All dice you would not normally generate, such as 2nd gen Slann free dice, Skaven warpstones, night goblin mushrooms, power of darkness etc., also count in the total number of dice you can use in a magic phase.
Tomb Kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice total. They can not chose not to use all the dice when casting an incantation, for example a Liche Priest can’t choose only to use 1 dice on a spell. You can how ever choose not to cast a spell with a model. The 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.
Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army counts as 1 dispel dice, in EACH magic phase. The second and all other scrolls, counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count in this maximum. Being allowed to reroll your dispel dice counts as 2 dispel dice.
Dice removed by the Chaos Dwarf Chalice of Darkness count as dice used. You remove 3 power dice, you can use only 7 more in your magic phase.
Race specific: DAEMONS OF CHAOS - Bloodthirster with Immortal Fury, Keeper of Secrets with Siren Song and Lord of Change with Will of Tzeentch count as an additional hero choice; Herald BSB may take either daemonic gifts or a daemonic icon, not both; Daemonic Gifts may not be duplicated (except for Spellbreakers); Horrors are limited to 0-2.
DARK ELVES - Ring of Hotek counts as 3 dispel dice each phase; every assassin after the first counts as a hero choice; Shades limited in unit size to max. 10 models; the Pendant of Khaleth counts as a hero choice.
EMPIRE - Steam Tank counts as two Rare choices
ORCS & GOBLINS - Max 6 goblin fanatics.
SKAVEN - Max 3 ratling guns; Jezzails count as war machines (ratio 4:1, always rounding up)
VAMPIRE COUNTS - The Drakenhoff banner counts as an additional hero choice; the Helm of Commandment counts as an additional hero choice if taken on a Vampire Lord.
WOOD ELVES - Treeman Ancient counts as Treeman.
The ladder system:
All armies are divided into three categories; A, B and C. Category A armies are limited to 2050pts, B to 2150pts and C to 2250pts. When calculating victory points at the end of the game, once you have the result, then add 10% to any category A army's losses, and 5% to any category B army's losses.
Category A (2050pts)
Demons of Chaos
Vampires
Category B (2150pts)
Dark Elves
High Elves
Category C (2250pts)
Warriors of Chaos
Lizardmen
Skaven
Tomb Kings
Wood Elves
Dwarfs
Empire
Bretonnia
Chaos Dwarfs
Ogre Kingdoms
Orcs & Goblins
Dogs of War
Beasts of Chaos
Tackar!
Ser väldigt bra ut!
Och jag tycker att du borde byta arme om du tycker det.
dogs of war är.... väldigt ehm... dåliga? (väääääääääldigt dåligt urval med magic items)
hur burkar det gå för dig i matcher?
Tänk att få maxa ut med Encanted shield på paymastern för att försöka få han att överleva i 6 turns.
Tack för eminenta restriktioner.
Kul med en till DoW-spelare. Vi har ett öppnat ett nytt forum, Dogsofwaronline.com. Ta en titt förbi vetja, vore alltid kul med fler medlemmar :)
Fasiken.. blev nästan lite sugen på fantasy.. 2250pts WE 8-)
Grymt bra! Tydliga restriktioner som inte kräver flera timmars extra arbete för såväl spelare som arrangörer.
Håller med
Postar nu de två scenarion som med största sannolikhet kommer att gälla som de två icke-pitched matcherna under SM. Vi siktar på att ha färdigt häftet kring den 16:de.
Assassination
Deployment enligt pitched battle
I detta scenario är karaktärer värda en bonus som är lika med dess grundkostnad+mundane equipment+mount utan egna wounds. Mounts köpta till karaktären som har egna wounds (inkl. chariots) är värda en bonus på 50% av sin egen kostnad om de dör, oavsett om karaktären den är köpt till är död eller inte.
Ingen bonus delas ut för halverade karaktärer eller mounts.
Inga poäng för quarters, fångade flaggor eller general.
Claim initiative
Deployment enligt Pitched Battle.
Detta scenario går ut på att ha dominerande enheter på motståndarens högra tablequarter (från ditt håll sett) i slutet av matchen
En enhet räknas som dominerande om:
Varje dominerande enhet du har på motståndarens högra tablequarter som inte är halverad ger dig 125 victory points i slutet av matchen. Om enheten dessutom har ett banér får du ytterligare 50 victory points
Varje dominerande enhet du har på motståndarens högra tablequarter som är halverad ger dig 25 victory points i slutet av matchen och ger inte bort några poäng för att den är halverad.
Inga poäng för quarters, fångade flaggor eller general.
Att man har plus på casting ska inte påverkas av restriktionerna nej.
Nytt i 40K turneringen för i år
Vi kommer att frångå förra turneringens vinst-förlust system och istället basera lottning och vinst på spelarnas "målskillnad" i scenariopoäng från varje match, där vinnaren i varje match får ytterligare 3 poäng. (dvs en spelare som vinner en match med 6-2 får +7 turneringspoäng (4 för mellanskillnad och 3 för vinst) och hans motståndare får -4 turneringspoäng)
Scenariona blir förmodligen som följer.
Seize ground
Spelas enligt regelboken med följande ändringar
Varje objektiv är värt 3 scenariopoäng.
Utöver detta får den spelare som dödat flest killpoints 2 scenariopoäng.
Capture and Control
Spelas enligt regelboken med följande ändringar.
Det räcker med att vara inom 5" från ett objektiv för att räknas som man är nära nog.
Om man håller ett objektiv enligt regelboken (med ovanstående ändring) så är det objektivet värt 6 scenariopoäng.
Om ett objektiv inte hålls enligt regelboken är det värt enligt följande.
Om endast ena spelaren har en eller flera scoring units inom 5" från objektivet får den spelaren 4 scenariopoäng
Om båda spelarna har har en eller flera scoring units vid objektivet får den som har flest modeller i sin största scoring enhet av de som är inom 5" från objektivet 2 scenariopoäng (modeller på bikes räknas som två modeller)
Utöver detta får den spelare som dödat flest killpoints 2 scenariopoäng.
Annihilation
Spelas enligt regelboken med följande ändring.
Scenariopoängen delas ut enligt följande.
Arméer som har 13 eller fler killpoints ger motståndaren 1 scenariopoäng per förlorad killpoint upp till max 13 scenariopoäng.
Imperial Guard arméer med fler än 16 killpoints får räkna bort var fjärde killpoint motståndaren dödar.
Arméer som har färre än 13 killpoints delar ut scenariopoäng baserat på hur många procent av sina killpoints de tappat enligt följande (räkna endast det högsta resultatet).
_< 8% = 0 scenariopoäng
_> 8% = 1 Scenariopoäng
_> 15% = 2 Scenariopoäng
_> 22% = 3 Scenariopoäng
_> 29% = 4 Scenariopoäng
_> 36% = 5 Scenariopoäng
_> 43% = 6 Scenariopoäng
_> 50% = 7 Scenariopoäng
_> 57% = 8 Scenariopoäng
_> 64% = 9 Scenariopoäng
_> 71% = 10 Scenariopoäng
_> 78% = 11 Scenariopoäng
_> 84% = 12 Scenariopoäng
_> 90% = 13 scenariopoäng
Procentsatsen för killpoints får du genom att dividera antalet killpoints du dödat med det totala antalet killpoints i din motståndares armé. Detta är bara nödvändigt att räkna ut om din motståndare har mindre än tretton killpoints i armén. (Exempel: Din motståndare har bara elva killpoints i sin armé. När matchen är över har du dödat åtta av dessa. Du tar då 8 delat med 11 = 0,727 = 72,7%. I tabellen läser du av det högsta procenttalet du har överträffat vilket i det här fallet är 71%. Du får alltså 10 scenariopoäng.)
Utöver detta får den som håller objektivet i mitten 2 scenariopoäng
Kompis/klubbanmälan
Vi får år efter år frågan om vi inte kan kasta om i matcherna när tillresta eller kompisar som spelar mest mot varandra blir lottade mot varandra. Vi har svarat nej för rättvisans och enkelhetens skull och för att de kan leda till att toppspelare skulle kunna laganmäla sig för att slippa andra bra spelare. Vi kommer i år att pröva en variant som kommer leda till att så många som möjligt ska slippa sina "vanliga" motståndare när de är på en turnering full av spelare de aldrig mött. Det kommer att gå till på följande vis. Alla deltagare kan anmäla sig i lag* med 2-4 spelare i varje lag. En deltagare kan vara med i max ett lag. Under match 1 och 2 kan ingen lottas mot en lagmedlem. Inför match 3 kommer top 10 att bli av med sin lagstatus och kan således lottas mot alla spelare. Inför match 4 kommer top 16 att bli av med sin lagstatus och inför match 5 kommer top 20 att bli av med den. Har man en gång blivit av med sin lagstatus får man aldrig igen den även om man skulle tappa placeringar (detta enbart av administrativa skäl). Vi vet att detta med all säkerhet kommer att påverka lottningen men det bör ha en minimal påverkan på turneringens topplaceringar och många kommer förmodligen få en roligare turnering med nya motståndare.
*Notera att lag endast är till för lottningen. Det kommer inte vara några lagevent i år.
Riktigt bra regler! Gillar skarpt att ni blandat ihop egna varianter av scenariosen; betydligt roligare då det både gäller att döda samt hålla objektiv.
En fråga ang reglen:
Varför gäller detta bara Imperial guard? Exempelvis Min Tau lista har 19 KP, som är i princip lika lätta att plocka som IG:s killpoints (gun drones på vehicles hallå?, Ld 7,8 på alla enheter) IG har ju ivf en fördel med att ha många KP, då de i regel består av många troops, medan tex tau inte har det.
Varför räknas bikes som 2 modeller? Låter sjukt mkt fantasyinfluerat utan att ha någon riktig koppling.... eller?
Det är baserat på att Imperial guard är den armé som lättast får många kill points. Sedan finns det säkert mängder av arméer som skulle förtjäna att inkluderas men vi kan inte göra det till en generell regel då det skulle gynna exempelvis Space Marines alldeles för mycket då de enkelt skulle kunna combat squada sig till exakt 17 och få en stor fördel.
Men som sagt scenariona är inte hundra spikade än så säg gärna till om det är något ni reagerar över så vi vet och kan eventuellt justera om vi anser det nödvändigt.