Regelfrågor Fantasia Fanatic XXVI, Höst 2014

1235»

Kommentarer

  • har en 40k fråga, i det här fald er det kring heldraken, om den har en baleflamer, den har inte 360 grader turret längre, men är fortfrande torrent. min fråa är kan den träffe sej selv? alså om templaten hår över en bit af hullen, för excemple en bit af vinge.

    eller är det under draken? sedan den är en flygande fordon kan den inte träffas av flamers ?

  • Bra fråga. Problemet uppstår väl bara för att du konverterat dina Heldrakes antar jag... Enklast är väl att placera templatet under vingen så slipper du problemet eftersom bara saker under templatet träffas =)

  • Jag tänker att jag måste fråga igen då jag fortfarande är osäker efter förra svaret ^^ - angående punkt 5:

    "Vi spelar med Allies regler ur regelboken med följande förändringar: Alla Battle Brothers sänks till Allies of Convenience. Spelar ni med två detachments från samma codex....."

    Har ni lagt in reglerna för Allies OCH battlebrothers i punkt 5 eller syftar punkten till att man får ha Allies från samma codex som sitt primary detetchment, trots att regelboken säger nej?

  • Eldborn: Jag betvivlar inte nämnvärt att det är så (har själv påpekat denna regel för andra) men nu hittar jag den inte någonstans och börjar betvivla att jag själv läst det. Därför måste jag fråga vad du har för källa...?

  • Witch King: Står på sida 99 Under Unusual Shooting attacks

  • "If the test is failed, the victim cannot strike any blows during this sub-phase"

    Nu har jag inte Inq. boken framför mig. Men om jag inte missat något ur den så säger jag att Stompen inte funkar.

    hur långt kan beast flytte på run i shooting phase?

    Dom har Fleet, se regelboken sid. 164

    och template våpen, om dom scatter näre bords kanten, när räknas dom som borta,? när hålet it tempaten är ute eller när över midden af hålet är uta för bordskanten?

    Det står under Blastregelen, sid 158 i regelboken

    har en 40k fråga, i det här fald er det kring heldraken, om den har en baleflamer, den har inte 360 grader turret längre, men är fortfrande torrent. min fråa är kan den träffe sej selv? alså om templaten hår över en bit af hullen, för excemple en bit af vinge.

    Du får inte lägga en template så den träffar egna modeller

    Har ni lagt in reglerna för Allies OCH battlebrothers i punkt 5 eller syftar punkten till att man får ha Allies från samma codex som sitt primary detetchment, trots att regelboken säger nej?

    Regeln var egentligen för två CAD som allierar sig med varandra. Vi svarade fel i en tidigare regelfråga angående detta men kommer att behålla det svaret som ändar regelbokens regler. Man får alltså ha ett allied detachement från samma codex

    Witch King: Står på sida 99 Under Unusual Shooting attacks

    Stämmer bra

  • edited 24 september 2014 22:08

    Fantasy fråga: Galrauch och hans Breath of Change, hur funkar det? Är det alltid bara ett toughness test oberoende av hur många träffar en modell tar eller kan det bli fler toughness tests på en modell (t.ex. om man använder den i närstrid mot en modell)? Har fått en preliminär ruling av Lars men skulle gärna ha svart på vitt hur det funkar på FF. :) Här är mitt tråd på swfbr av samma fråga, http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showtopic=7630 .

  • edited 25 september 2014 14:59

    En bökig tvådelad fråga som diskuteras mycket nu lite överallt på nätet:

    1. Thunderwolf Cavalry med Powerfist eller Thunderhammer, S8 eller S10?

    2. Independent character som köper till en Thunderwolf och Powerfist eller Thunderhammer, S8 eller S10?

    Edit: Svefaq säger S10 i båda fall, lägger ner frågan då Fanatic brukar följa Svefaq.

  • Q: Is Winds of Magic rolled before or after applying any items/special rules which do not generate power or dispel dice that are triggered at the start of a Magic phase? A: Active player decides

    Betyder det att jag måste säga att jag ska använda hellheart innan han hinner slå sina tärningar eller kan jag ändå använda den efter han slagit om jag inte "hinner" säga något?

  • Eftersom det är min fas så väljer jag om du får använda det innan winds eller efter. Hade det varit din fas väljer du ordning.
    Så bäst är att vara snabb med att säga hellheart innan Windstärningarna rullat färdigt.

  • edited 26 september 2014 13:37

    Den aktiva spelaren ska antingen säga vilken ordning som gäller, eller vara tydlig med att han tänker rulla. Annars så får den andra spelaren välja. Mycket dålig stil annars.

  • Eftersom det är öppna listor så vet motståndare att hellheart finns. Det blir rätt tråkigt om motståndaren kan slå winds of magic "snabbt" och sen tycka att jag inte får använda hellheart.

  • edited 26 september 2014 23:07

    Hellheart används efter att tärningarna har slagits. Står klart och tydligt i beskrivningen.

Sign In or Register to comment.