Regelfrågor Fantasia Fanatic XXVI, Höst 2014

edited 2 augusti 2014 00:12 in Turneringar / konvent

Eftersom Dea & Crew verkar ha mycket just nu så startar jag denna tråd för lite frågor och svar.

Fråga 1. Fungerar karaktärers abilities i transports, exempel. Zahndrekh i en ghost arc, osv.

Fråga 2. Crimson Slaughter, Black Legion och CSM ska räknas som samma faction, (vad jag kan tolka). Betyder detta att jag kan ha dessa i samma CAD om jag uppfyller kraven för 1 HQ och 2 Troops för varje faction?

Fråga 3. Detta hände vid ett game för några veckor sedan. en CC fight mellan thunderwolf lord + 2 thunderwolfs mot 1 sorcerer och en spawn samt 1 maulerfiend. Sorcerer är i challenge med lorden, thunderwolfs dör mot maulerfiend men dödar i sin tur spawn. Så rundan efter slår lorden ihjäl sorcerer och gör 2 extra wounds utöver det sorcerern har kvar. Vad händer i detta fall?, Maulerfiend är en walker och har inge wounds, ska man strunta i dessa wounds eller går de över mot maulerfiend och blir de då omvandlade till automatiska hits och man slår för armor pen ??

Fråga 4. om en Doom Scythe skjuter sin beam och den passerar över 1-3 units som har möjlighet till jink. Kan dessa units utnyttja Jink mot något som inte targettar dem specifikt??

«1345

Kommentarer

  • En fråga till angående challenges. Det har varit snack fram och tillbaka om hur detta fungerar. Ifall tex en tactical squad med veteran sergeant slåss mot en ensam ork warboss och sergeanten och warbossen är i challenge får då de vanliga marinerna slå på warbossen?

  • Dubbla CAD för Tyraniderna suger rätt hårt, om det är så att Battlebrothers graderas ned till Allies of Convenience vilket väl gör att man inte räknas som friendly units? Isåfall funkar inte synapsen mellan de två olika detachment vilket skulle göra att man tvingas till dubbel synaps-skatt. Förslag - Tyranids är alltid Battlebrothers med sig själva.

  • edited 5 augusti 2014 07:12

    Hur spelar vi predatory fighter från supporting ranks i höst? Kunde visst svara mig själv, det står i SCGT FAQn

  • @ N.I.B

    kolla punkt 5 i reglerna för Fanatic :-)

  • kolla punkt 5 i reglerna för Fanatic :-)

    Ja?

    Spelar ni med två detachments från samma codex kommer dom att räknas som allierade med varandra och blir då Allies of Convenience

    Det är ju just det jag säger...

  • Hmm.. pinsamt.. läste inte bara snabbt... utan fel också :-)

  • Då måste jag nog hålla med N.I.B... två detatchments ur samma kodex borde vara Battle brothers, om inte annat för att minska förvirringen för motståndaren (och spelaren)

  • Nej alla behöver inte vara BB, bara nids så deras synaps fungerar som det ska.

  • Jahapp, det sköt min orklista i sank, igen! Varför göra det så himla krångligt att spela med Detatchments? Jag kan fatta att sänka ally-nivån för allied detachments, det kommer av erfaranheter från 6:e editionen. Men att dels limitera CAD's till två OCH att de räknas som AoC om det kommer från samma Codex? Släpp sargen lite i alla fall och låt oss spela 7:e editionen!

    Det torde väl vara bra att så fort som möjligt se, höra och testa den nya editionen i Fanatic-sammanhang så fort som möjligt? Hur ska ni/vi kunna utvärdera bra till nästa FF om vi bara kommer spela 6:e med en egen psychic phase?

  • Nej alla behöver inte vara BB, bara nids så deras synaps fungerar som det ska.

    Vi har aldrig (tror jag) gjort listor bättre med restriktioner utan istället tagit bort "för bra" saker. Tänkte att vi skulle fortsätta med den tanken. Är verkligen Tyranider så fruktansvärt mycket sämre än alla andra listor?

    Jahapp, det sköt min orklista i sank, igen! Varför göra det så himla krångligt att spela med Detatchments? Jag kan fatta att sänka ally-nivån för allied detachments, det kommer av erfaranheter från 6:e editionen. Men att dels limitera CAD's till två OCH att de räknas som AoC om det kommer från samma Codex? Släpp sargen lite i alla fall och låt oss spela 7:e editionen!

    Vi tog in den regeln för att inte riskera att det skulle gå att bygga alldeles för knasiga saker, kanske fel.

    Att vi spelar 6:e med psychic phase är väl lite att ta i? Vi spela med 7:e missions, tillåter 2 detachements vilket man inte fick spela med i 7:e. En Super Heavy som inte heller fått spelas med förut.

    Nyfiken på vart ni tycker gränsen ska gå, unbound? för det är väl nästa det som är mest unikt med 7:e och det tillåter vi ju inte

  • Man spelade ju knappt 6th i 6th, det har varit extremt konservativt i turneringssammanhang.

    Unbound, varför inte med de andra restriktionerna? Hindrar ju folk från att bara spamma det värsta. Jag hade sett fram emot att slippa ta ett HQ :D

    Forge world vore kul det med, inte mycket som är eldar-bra, de få units det rör sig om kan man sätta en restriktion på likt riptides, wave serpents och dylikt. Thud guns, mortis dreads... kommer inte på något mer på rak arm som inte är en super heavy. Forge world har även mycket anti air för överkomlig penning, då slipper man själv måstet med en flyer om man inte redan spelar någon utav de bästa codexarna.

    Inga fortifications tycker jag är jättetråkigt, det skulle verkligen skapa lite variation på borden. Det var länge sedan en defenseline var det enda vettiga valet. T ex AM skulle verkligen behöva den möjligheten. Nog för att de vassaste listorna med mycket ignore cover struntar i dem men förra året såg det ut som allt gardesinfanteri blåstes bort vääääldigt fort. Det är ju tänkt att de ska kunna ta skydd bakom något men nu blir majoriteten allt som oftast väldigt exponerade. Man blir tvingad att mecha upp eller starta av bordet.

  • Vi har aldrig (tror jag) gjort listor bättre med restriktioner utan istället tagit bort "för bra" saker. Tänkte att vi skulle fortsätta med den tanken. Är verkligen Tyranider så fruktansvärt mycket sämre än alla andra listor?

    Så erat speltestande har visat att 2 detachment Tyranider med max två Flyrants verkligen är så fruktansvärt mycket bättre än alla andra factions att de måste ha extra straff? Att ha synaps som endast ger synaps till vissa units känns helt bonkers (och lättare att plocka isär för motståndaren). Tyraniderna blir hårdare straffat än andra factions av detta och jag gissar att ni inte hade tänkt på det.

    Jag tycker det vore kul att testa de flesta Formations och Forge World, man kan se och lära av BAO och andra turneringar. Tidigare när 40K var mer konservativt kändes FF's restriktioner helt ok. Nu känns det mer som att det har kommit ett nytt coolt köpcenter till stan men vi får fortsätta gå till Konsum.

  • Orelaterad fråga i allt gnällande :

    Kan modeller använda förmågor utanför bordet? Fateweavers reroll, Autarchs förmåga att modifiera reserv rolls och så vidare?

  • Vi tog in den regeln för att inte riskera att det skulle gå att bygga alldeles för knasiga saker, kanske fel.

    Det är just detta jag vill mena Dea, Vet vi att det finns brutna saker som kan byggas med 2 CAD + Battle Brothers? Min tanke är att det är bättre att testa 7:e på FF mer än vad ni valt att tillåta just för att faktiskt se om det blir knasbrutet, inte bara anta det?

    Man kan inte ta dubbletter av Special Characters, och spamning av de "värsta" enheterna är redan restrikterat så personligen har jag svårt att se att det skulle bli så hemskt?

    Orelaterad fråga i allt gnällande :

    Sluta trolla Trollapan :P

  • Babysteps tror jag det kallas. Skulle man släppa på alla spärrar skulle det garanterat höjas andra röster som hävdar att undergången är nära.

    Maelstrom inslagen i uppdragen kommer tvinga fram en ny typ av lista bara det. Super Heavys är helt nytt, Forttifications håller jag med om att man skulle kunna släppa på redan nu...

    Att använda 2 källor som max känns helt ok tycker jag, lägger man till en tredje vet man inte vilka galenskaper som kan dyka upp *sneglar på @trollapan * ;)

    Men jag skulle också vilja veta svaret på Seijsings fråga om challenges nästan längst upp. Som jag tolkar regelboken får övriga killar i enheten slå IN i challenge OM det inte finns något annat kvar att slå på.

  • Kommer att ta tag i reglerfrågor när vi fått ordning på turneringsreglerna.

  • Hur blasts och templates funkar i multistore ruiner och hur PotMS funkar med olika sorters snap shots vore också bra att veta.

  • Ok, om alla lugnar sig lite så kanske vi kan ha en konstruktiv diskussion om det här?

    @N.I.B Håller med om synaps för alla men inte för att Nids är straffade eller för dåliga (tror flygande Nids kan bli ultrahårda på FF) men för at det blir ett elände att hålla reda på vad som har synaps av vad. Här skulle jag föreslå en BB för att undvika missförstånd och dålig stämning.

    BB för andra är inte en god idé. Låt oss undvika 2++ med reroll och den uppsjö av andra kombos som går att göra. AoC öppnar upp för intressanta listor men blockar trista kombos.

    FW funkar inte om inte Dea och crew går igenom varenda grej och bedömer dem individuellt. Mycket är skit men finns några helt game breaking grejer.

    Fortifications är lite både och. Ändrar spelet men kan också sabba det, inte så kul att hamna på ett bord där ditt Fortress of Redemption inte går att ställa upp och inte heller så kul för en Nid-spelare att möta en AV 14 bunker de inte kan skada. Aegis är väl den mest använda men gynnar stationära listor lite för mycket, kanske mindre med Maelstrom dock.

    Slutligen så är inte FF stället där nya grejer ska testas. Folk har lagt ner tid och pengar på att ta sig dit och då vill man inte få sin helg sabbad av att alla spelar Baneblades. Testa på ska göras före och efter, turneringar bör vara konservativa.

  • Tack wavefire för den konstruktiva kritiken. Igår kväll var det när att jag la ner hela FF projektet:-)

    Vi ska kika lite på BB för samma detachments och restriktionerna igen. Men datasheets och formationer blir väldigt mycket att gå igenom och jag är rädd att vi kan missa brutna grejer. Vi står och tittar i The Red Waagh och har alla koll på formationerna som finns i den.

  • Håller inte med om att turneringar bör vara konservativa längre. Sen om jag inte misstar mig så har du inte spelat en enda 7th ed-match, Wavefire? Vector Strike är hårt nerfat (hejdå Hive Crones) och en restriktion på antal likadana HQ gör att du inte behöver oroa dig för Flyrant "spam". Swooping Flyers kan heller inte hålla objektiv, vilket begränsar just Tyranidernas rörlighet hårt i Maelstrom missions.

    Bay Area Opens format verkar kul.

    Det jobbas en massa runt om i världen för att hitta på en bra turneringsmodell. Frontline Gamings regler för Bay Area Open kommer från diskussioner mellan USAs största turneringsarrangörer. Deras tanke är att hitta på nån sorts standardisering. Reglerna finns här http://www.frontlinegaming.org/community/bay-area-open-2014/bao-tournament-format/. Jag är har än så länge dålig koll på 7th för att kunna bedöma om jag gillar systemet eller inte, men enkäten efter turneringen visade att spelarna var mycket nöjda iallafall. http://www.frontlinegaming.org/2014/08/04/bao-exit-poll-data/ Det kanske är en vettig idé att kopiera en beprövad uppsättning regler nu när 7th är såpass nytt och outforskat? Jag tycker det känns som att resrriktionsnivån på Bay Area Open ligger i liknande nivå som tidigare Fantasior, dvs en ambition att endast hyvla av den mest extrema osten.

  • edited 6 augusti 2014 11:16

    Väl skrivet Waveform. Mycket bra skrivet. Jag håller inte med i allt men diskussionen ska finnas.

    Och för oss Umeå folk. Vad sägs om att göra fler egna små turneringar? 12 manna tex. Vi ryms på FUSK. Kan testa allt vi vill osv. SÅ KAN ALLA SLUTA GNÄLLA haha

    Konstruktiv kritik, objektiv krtik och prata om det man har fakta på (tex battle brothers effekt osv osv)

    Fortsätter folk gnälla då så kommer vi förlora två av dom roligaste händelserna spel mässigt på året.

  • Jag förstår inte... har inte tyranider andra rörliga enheter för maelstrom missions? borde inte tex hormaganter funka bra(billiga, relativt snabba)? eller gargoyler, eller raveners? flygande monster är väl förhoppningsvis inte det enda som kan hålla objektiv......

  • Ok, om alla lugnar sig lite så kanske vi kan ha en konstruktiv diskussion om det här?

    Jag tror du kan ta av dig din skinande vita rustning. Åsikterna har varit tämligen lugna och klara.

    Testa på ska göras före och efter, turneringar bör vara konservativa.

    Detta behöver inte alls vara så bra som det kan låta. Sådan testning skulle ske i diverse grupper och med färre deltagare. Turnering drar till sig den mest diversitiva och största "testgruppen". Med två FF om året tycker jag att man bör kunna testa saker även under turnering.

    BB för andra är inte en god idé. Låt oss undvika 2++ med reroll och den uppsjö av andra kombos som går att göra. AoC öppnar upp för intressanta listor men blockar trista kombos.

    Kanske kunniga som du borde prata med Dea om mer konkreta exempel på dessa kombos, så kan de styvas istället för en mer generell restriktion?

    Jag personligen har inte syftat till att släppa allt löst, och håller med om att det inte vore bra. Jag har tagit upp en del av restriktionerna som jag själv anser kan ha dragits åt för snävt. Vad än Dea & Crew beslutar kommer jag glatt dyka upp på FF, men de kommer få höra åsikter, vilket de alltid bjuder in till och tagit emot.

  • Dea det hoppas jag verkligen inte! Ser fram emot denna fanatic sjukt mycket! Var riktigt kul att spela förra även om jag tog jumboplatsen, kommer alltid att vara personer som tycker olika man kan inte va alla till lags. Jag tyckerni gjort en bra avvägning! Ni gör ett MYCKET bra jobb :) jag tror majoriteten tycker det även om de inte visar/skriver det här.

    Tackar på förhand för några av de bästa dagarna på året :D

    /Joel

  • Håller med @Hedman , tänkt på att den merpart som är tar det som det kommer inte hänger i den här tråden. @Dea kör på som ni gör, ni gör ett jävligt bra jobb. Jag tycker det är helt rätt att ta det stegvis, en sak i taget. 7th är relativt nytt, ni har lyft in bra element från 7th med Maelstrom som verkligen sätter lite fart på spelet. Ingen vet exakt vad som kommer att dyka upp på FF i listorna. Kör som ni gör nu, en något uppdaterad FF och bygg vidare när ni ser utfallet.

  • Igår kväll var det när att jag la ner hela FF projektet :-)

    Eeek! Om så är fallet så kommer jag bara hålla min käft!

  • Personligen är jag starkt emot att köra restriktionsfritt, personligen tycker jag att en av styrkorna med FF är just det att det inte är stenhårt turneringsklimat för majoriteten av deltagarna och släpper man allt känns det som man trycker ut dem litegrann. Vem vill möta listor med 9 Annihilation Barges, Heldrakes, Riptides, flyer-arméer osv? 7e Editionen ställer mer krav än nånsin på spelarna att sätta egna restriktioner, det står t o m i reglerna denna gång :)

    Så min högst personliga åsikt:

    • 2 detachments - klockrent

    • Allies of Convenience mellan Battle Brothers - bra då BB gynnar vissa arméer mycket mer än andra

    • Allies of Convenience inom två detachments av samma armé - kan lika gärna släppa denna restriktion känns det som

    • Lords of War - har egentligen ingen åsikt då jag aldrig spelat mot en, men de värsta av dem verkar helt absurda (typ revenant titan m fl), så att om de skall tillåtas hoppas jag att vissa stryks

    • Imperial Knights (max 1) - Samma här, inte spelat mot någon än. Bra att max 1 är tillåten då en armé av dessa hade vart ganska ointressant att spela mot

    • Fortifications - Hade gärna skippat, tyckte det var rätt bra att kunna köpa en separat quad gun i tidigare turneringar men antar att de flesta arméer fått någon form av anti air

    • Formations - Har väl egentligen inte så mycket emot dessa, är väl ett fall där ett fåtal är väldigt bra (Tau..) medan de flesta är användbara men inte för bra. De tar ju upp ett av dina två detachments om jag fattat det rätt, så det gör ju att man måste va lite selektiv om man vill ha med ett, vilket är bra tror jag.

    • Dataslates som inte är formations - Finns väl bara ett fåtal va? Belakor är ju bra men är samtidigt 350 poäng med T5 och 4++.. Cypher känns mer som en kul grej.. om jag inte glömmer andra.. känns som de kan släppas så länge regler skrivs ut och tas med

    • Forgeworld - ingen åsikt, har aldrig spelat med/emot

    • Alliera in sin egna armé som allied detachment - visst, varför inte, så länge man begränsas av max 2 detachments totalt ser jag inte det som nåt problem

  • Jag förstår att man kanske vill undvika mer jobb kring en FF men spelarundersökning vore kanske en ide? När man rapporterar in fjärde matchens resultat får man besvara ett par korta frågor på datorn först som relaterar till nya element etc. som man valt att ta in just den här turneringen. På det sätter skulle man få bättre underlag från HELA spelarbasen samt att det skalar bort formuleringar och åsikter som ibland kan misstolkas.

  • +1 bra ide @grimm, blir lätt att de som är missnöjda hörs mest annars!

Sign In or Register to comment.