Regelfrågor Fantasia Fanatic XXVI, Höst 2014

124

Kommentarer

  • Gah!..... Blev inte rakt och fint i en kolumn som jag tänkt....

  • Fixat Bronson och tack för hjälpen. Svar i resten av frågorna kommer

  • edited 10 september 2014 16:41

    ​Bronson: Tackar, svarar du för Fantasia dock? Ursäkta om jag var otydlig, men jag tänkte skriva ut svaren och ha med mig så att jag har "officiella" svar från TO om det blir olika tolkningar under match, så har man det klart redan nu :)

    Några förtydlingar:

    1. Hur funkar Eldars Spirit Stone of Anath'Lan? Plockar man bort en warp charge-tärning vilken som helst eller en lyckad (4+) tärning?

    Skrev denna fråga från minnet, du har förstås rätt här, stryk den frågan :)

    2. Hur hanterar ni Blasts i ruiner? Träffar de alla våningar samtidigt eller bara den översta?

    Den träffar allt under, men vad betyder "under"? Modeller på våningar som har tak och inte syns under templaten, träffas de ändå? Eller bara modeller som man kan se när man tittar uppifrån? Det här förtydligades i 6th, men i 7th är reglerna för Blasts i ruiner borta.

    3. Kan Helldraken lägga sin template med den tunna spetsen inom 45 graders-LoS och sen vinkla den åt vilket håll han vill (även utanför 45 grader)? Kan han sen även wounda modeller utanför hans 45 graders-LoS?

    Här undrar jag alltså pga att man AFAIK bara ska kunna wounda modeller inom LoS. Heldrakens Baleflamer har 45 grader LoS. Så även om man, pga Torrent-regeln, placerar sin flamer template utanför 45-graders LoS, så borde man bara kunna träffa, inte wounda, fler än de som är inom 45 grader?

    4. Kan Vindicare Assassin's välja vem han ska skjuta på i en unit för varje lyckad träff, eller för varje lyckad 6:a?

    Det står att hans skott har Precision Shot, men Precision Shot (regeln) och Precision Shot (effekten) har samma namn så förvirringen är total... själv skulle jag köra att han får välja alla skott, oavsett 6:or eller inte. Jag har ingen själv men jag lär väl möta nån kanske :)

    5. Kan en modell i tex en unit med Eldar Warlocks kasta samma psyhic power som en annan modell i uniten redan har kastat? Eller får hela uniten bara en chans totalt på varje specifik psychic power? Definitionen för "psyker unit" är extremt vag i regelboken.

    Den här regeln är extremt vag och kan betyda antingen eller, så här ville jag bara ha en officiell bedömning.

    6. Kan en Wave Serpents Serpent Shield förstöras av en Weapon Destroyed?

    Samma sak här, otydligt så jag vill bara ha en bedömning som gäller under Fantasia.

    7. Kan en vehicle använda Jink om den blir träffad av en scatter:ad Blast (dvs den var inte målet för blasten från början).

    RAW så ska man inte kunna det eftersom Jink används efter att man har "declared a target" men innan man slår to hit, och den chansen har man redan missat när man redan har slängt ut sin blast template. Kommer köra att mina tanks inte får Jinka från scattrade blasts såvida ingen säger nåt annat :)

    8. Kan en vehicle skjuta på en Flyer som är rakt ovanför den?

    Finns det någon vertikal LoS för vehicle-vapen i regelboken? Har den inte på mig för tillfället, men det är därför jag frågar.

    9. Kan en unit som skjuter templates wounda fler modeller än de har "täckt in" med sina templates, om dessa modeller är nära nog (inom 8", räckvidden för en template)? Den här situationen uppstår ofta när flera attackerande modeller täcker samma fiendemodeller med sina templates.

    Frågan är alltså inte om träffar, precis som du säger så träffar man allt under. Men kan man WOUNDA modeller som inte är under? Om jag skjuter med 5 Wraithguard med D-cannons så kanske jag får 25 hits eftersom varje template träffar, säg 5 modeller. Men anta att alla Wraithguard träffar SAMMA 5 modeller. Säg att jag gör 15 wounds. När dessa 5 modeller har dött, får jag då allocate:a wounds till modeller i samma enhet som inte låg under någon template, men som teoretiskt sett är inom template range?

    10. Kan en template wounda modeller utanför dess LoS (tex bakom cover)?

    Har du nån bra sidreferens på att de kan göra det? Har som sagt inte regelboken just nu.

    12. Tillhör summonade enheter något detachment? Isf, får de ta del av dess specialregler (tex Objective Secured)?

    Nån sidreferens även på denna tro?

    13. Hur funkar Eldars Ghost Helm? Tar man bort en Warp Charge-tärning vilken som helst? Påverkas man av andra effekter av Perils även om man slipper ta ett Wound?

    Det här är ju en 6th codex, så reglerna är inte skrivna för 7th... det står att man får "expend a warp charge" för att skippa wound, men vad betyder det? En tärning vilken som helst, eller en tärning som man har slagit 4+ på? Jag lutar också åt en tärning vilken som helst.

  • En fråga. Om man ha en "makiger" (40k) och man väljer en specifik magier måste man använda samma spells under hela FF eller får man ändra efter varje match?

  • dea
    edited 11 september 2014 08:58

    Doom Scythens Death ray 1: kan man dra strecket över och träffa invissade enheter?

    Ja

    Doom Scythens Death ray 2: kan man jinka om man blivit "streckad" av en Death ray? (En kort diskussion har skett på svenska40k; http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=11973 har även kollat lite på dakka, och konsensus är typ samma, dock ej helt klockrent)

    Nej, men låter det vara öppet om GW släpper en FAQ. Samma "problem" uppstår med scattrande blasts.

    Draigo får Gate of Infinity gratis som han får använda i varje runda för att deepstrika - får man teleporta ut från närstrid med den?

    Om ingen hittar en anledning varför man inte skulle få det så säger jag att man får (har dock inte kollat i GK boken)

    1. Hur hanterar ni Blasts i ruiner? Träffar de alla våningar samtidigt eller bara den översta?

    Man träffar alla våningar och man är under även om man inte syns.

    1. Kan Helldraken lägga sin template med den tunna spetsen inom 45 graders-LoS och sen vinkla den åt vilket håll han vill (även utanför 45 grader)? Kan han sen även wounda modeller utanför hans 45 graders-LoS?

    Det skulle jag säga att den kan. Även om det är ett Template weapon och inte Blast så kan man använda tolkningen på Blasts där det står att man kan träffa modeller utan för LOS

    1. Kan en modell i tex en unit med Eldar Warlocks kasta samma psyhic power som en annan modell i uniten redan har kastat? Eller får hela uniten bara en chans totalt på varje specifik psychic power? Definitionen för "psyker unit" är extremt vag i regelboken.

    Ska kolla i Eldar boken men utan den skulle jag säga att dom inte får kasta samma spell två ggr.

    1. Kan en Wave Serpents Serpent Shield förstöras av en Weapon Destroyed?

    Återkommer

    1. Kan en vehicle använda Jink om den blir träffad av en scatter:ad Blast (dvs den var inte målet för blasten från början)

    Om GW inte FAQar det innan FF så kommer man inte få Jink om en blast scattrar på ett fordon (alltså fordonet låg inte under blasten innan scatter slogs)

    1. Kan en vehicle skjuta på en Flyer som är rakt ovanför den?

    Fordon har 45 grader LOS uppåt (regelboken sid 74)

    1. Kan en unit som skjuter templates wounda fler modeller än de har "täckt in" med sina templates, om dessa modeller är nära nog (inom 8", räckvidden för en template)? Den här situationen uppstår ofta när flera attackerande modeller täcker samma fiendemodeller med sina templates.

    Så länge vapnet har Range för att nå modeller kan man Wounda dom även om dom inte var under Templaten

    1. Kan en template wounda modeller utanför dess LoS (tex bakom cover)?

    Skulle säga ja på den även om det bara står uttryckligen på Blasts

    1. Tillhör summonade enheter något detachment? Isf, får de ta del av dess specialregler (tex Objective Secured)?

    Objective Secure får man om man är köpt till ett CAD eller Allied Detachement. Summonerande enheter (även termagants från en tervigon) är inte köpta till ett CAD eller Allied Detachment och får därför inte dessa regler

  • Har försökt letat igenom frågorna och svaren men hittar inte riktigt det jag letar efter. Kan nån upplysa mig om hur detta fungerar? Går det att ha två detatchments från ork codexen som säger att jag får ha 3 HQ och minst 3 Troops, bara jag inte har samma units i slotsen för hq, elite, fast attack och heavy support? Eller får jag bara ha en ork detatchment och en vanlig CAD som en annan detatchment?

  • Om jag förstår det rätt:

    Ja du får ta två av orkernas specialdetachment och du får använda en sorts unit (t ex en warboss) så många gånger som det får plats i ditt primary detachment (som är det detachment du har din warlord i). Så har du din warlord i orkernas specialdetachment får du exempelvis ta tre av samma HQ eftersom det är så många som är tillåtna i din primary. Använder du ett vanligt combined arms detachment som primary får du max använda 2 av samma HQ. Du får sprida ut dem mellan detachments bäst du vill, men taket på hur många du får ta av samma unit totalt i hela armén sätts av ditt primary detachment. Hoppas det var begripligt :)

  • Om en FMC blir groundad i sin egen psychic phase om den tappar ett wound av perils, får den då charga i samma turn?

  • Jag vill gärna ha klarlagt huruvida Autarch's reservförmåga funkar om dom är på planen, döda eller bara med i listan.

  • Hur interagerar Inquisitions Empyrean brain mines med en Imperial Knights stomp?

    "If the test is failed, the victim cannot strike any blows during this sub-phase"

  • @Blumpen en FMC som byter "flightmode" får inte charga samma runda oavsett hur det har skett.

  • termagants från en tervigon) är inte köpta till ett CAD eller Allied Detachment och får därför inte Objective Secured

    Jag har för mig att spawnade Termagants räknas till samma detachment som mamma-Tervigonen.

    "is identical in every way to a Termagant unit chosen from the Troops section of the army list and is treated as such for all mission special rules".

    Känns lite väl hårt att tolka det som att spawnade Termagants inte är ObSec. Men whatever.

  • Summonar man demoner räknas de inte som ObSec. MEN skillnaden där är att de inte har någon formulering som du skrev ovan @N.I.B

    Med den uttryckliga skrivelsen kan jag nog tycka de bör ha ObSec. Men turneringsbossen bestämmer :)

  • Ändring. Ja termaganter blir objective secure

    Kollade inte tillräckligt ordentligt

    Men whatever;)

  • Men whatever = jag har inga Tervigoner i min lista ;)

  • edited 16 september 2014 16:13

    Hur räknas Forsaken från Warriors-boken när det gäller soft choice "All units with the same god mark (ignore units which may not have marks)"? Det går att göra dom t.ex. "Forsaken of Khorne" på liknande sätt som marks men i ren text heter det inte marks. Måste de vara av samma gud som resten av armén för att få soft choicen eller räknas dom som "may not have marks"?

  • Jag skulle säga att man måste ha dom i samma mark som resten av listan för att få räknas som en monolista. Men det är ju inte jag som bestämmer :)

  • Jag också, det må vara en annan formulering men det är tanken som räknas! :)

  • Japp, var själv på samma spår men tänkte dubbelkolla ändå. :) Förresten, forsaken borde verkligen vara en soft choice! Typ 10+ Forsaken (max 1). Kanske nånting för nästa gång! ;)

  • edited 17 september 2014 09:18

    Är böjd att hålla med. Sen får vi se om nionde kommer och ställer allt på huvud inför nästa FF.

  • Jag vill gärna ha klarlagt huruvida Autarch's reservförmåga funkar om dom är på planen, döda eller bara med i listan.

    Hans förmåga gäller off table men inte när han är död

  • Hur interagerar Inquisitions Empyrean brain mines med en Imperial Knights stomp? "If the test is failed, the victim cannot strike any blows during this sub-phase"

    Måste kolla upp det

  • hur långt kan beast flytte på run i shooting phase?

    och template våpen, om dom scatter näre bords kanten, när räknas dom som borta,? när hålet it tempaten är ute eller när över midden af hålet är uta för bordskanten?

  • edited 21 september 2014 20:21

    Om en karaktär som rider (cavalry) står i en enhet (infantry), får då denna "Look Out Sir!"- roll?

    Det är helt klart att han inte får det om han är utanför enheten (olika unit types) men jag kan inte finna någonstans vad som gäller för karaktärer som är med i en enhet (av olika enhetstyp).

  • Det får han inte. Man måste vara samma troop type.

  • Fråga, byggde armen i battlescribe och la in 5 deathcompany och en deathcompany dreadnought som troops, dock gnäller battlescribe på att jag inte kan lägga till dreadnoughten, har kollat errata och codex, hittar inget om att man inte får det, måste vara en bugg men vill vara säker!, är det någon som har sett något annat?

  • Gällande look out sir, är det en Fantasy fråga eller?

    @Hedman: Provade men fick inga problem... Har du senaste 40k datafilen för battlescribe? http://battlescribedata.appspot.com/repos/wh40k/index.bsi

  • Fixat nu :) tack tompa!

  • @Tompa, är nog det. Vore nog ganska smart att ha två separata trådar för de olika systemen.

Sign In or Register to comment.