Regelfrågor Fantasia Fanatic XXVI, Höst 2014

135

Kommentarer

  • Jag fick nyligen upp ögonen för att folk tycker att man ska ha 40mm-baser på fleshhounds. Jag köpte bike-baser till dom då de är det som är mest likt deras kantiga orginalbaser, hur funkar det på FF?

  • Jag körde fantasy kavalleri baser på mina. Ingen som gnällde då :p

  • Samma här senaste FF, stora baser och inga problem.

  • Jag skulle tro att det är lugnt. Dom är väl i size med Khymaeras? Dom var godkända att köra på bikebaser på ETC i alla fall.

  • ag fick nyligen upp ögonen för att folk tycker att man ska ha 40mm-baser på fleshhounds. Jag köpte bike-baser till dom då de är det som är mest likt deras kantiga orginalbaser, hur funkar det på FF?

    Det funkar alldeles utmärkt

  • Hur funkar det med formationen man får ta. Jag har läst fram och tillbaka i böckerna men hittar ingenting som styr det här..

    Om jag kör ett normalt CAD från regelboken med SW, får jag välja till en formation från Champions of Fenris utan att följa "Company of the Great Wolf" force org?

  • edited 25 augusti 2014 15:17

    Ni arrangörer borde klargöra hur man går tillväga när man väljer sida, deployar etc. I 7th ed var det så att man slår en tärning om vem som får välja vem som väljer sida. Den som väljer sida deployar alltid först och den som är klar med deployment först får +1 på "vem som får börja"-rollen. Detta tyckte jag var mycket bättre än nuvarande bokens system där man alltid slår och att den som slår högst alltid måste välja sida/deploya först.

    Saken är den att många tror att det är gamla bokens regler som gäller. Vad gäller på Fanatic?

    Vad menas med "Light Counsil" i compmallen (s9)?

  • edited 25 augusti 2014 15:30

    *edit * Yeeeah buddy! *edit *

  • Du undrar om Fantasy? I Scgt-mallen som kommer att användas slår man tärning för att välja deployment/scenario, Battle line, meeting engagement och battle for the pass först, efter det slås man sida, efter det vem som börjar ställa ut vinnaren väljer allt detta. Även om man vill att motståndet ska börja ställa ut först.

    det sista slaget man gör, det som avgör vem som får börja, även där väljer vinnaren utav slaget vem som får börja.

    Fått för mig att allt det står i regelhäftet.

  • Japp, står klart och tydligt efter de arme specifika restriktionerna/power/soft Pools.

  • Light council innebär att man tar väldigt många Light wizards i armén så att Banishment får hög stryka

  • edited 27 augusti 2014 15:12

    Ville bara lyfta fram det här stycket för att förtydliga. 5) First Turn Roll Off (remember to add comp modifiers). The person who finished deploying first (excluding scouts) gets an additional +1 to the roll (in addition to the comp modifiers). The winner may elect to go first or second. Men det hade ju Eldborn redan skrivit.

  • Arrangörer håller med svaren om deployment som getts. Återkommer med CAD frågan

  • Draigo får Gate of Infinity gratis som han får använda i varje runda för att deepstrika - får man teleporta ut från närstrid med den?

  • bike plus beasts, beasts har move thrugh cover, så om en charatär på bike joiner enheter får den då move thrugh cover ? one or more model står där under reglen? och samme med furious charge, om en i enheten har den får alle då?

  • och om en charatär har outflank och joiner en enhet, ja samma som för får hela enheter outflanka?

  • Nyckelorden är "a that contains at least one model" eller "model". För Furious Charge står det "a model with this special rule", alltså får bara modeller med den specialregeln bonusen. Ett exempel på den andra varianten är Shrouded där det står "a unit that contains at least one model with this special rule counts its cover save as being 2 points better than normal", så hela enheten får bättre cover save.

    Move Through Cover är lite mer komplicerat för den regeln har båda varianterna, det står att a unit containing at least one model får rulla 3d6 genom diff-terräng och ignorera terräng för charge distance, samt models med move through cover klarar automatiskt dangerous terrain.

    Så exempelvis en Bike Character i en unit Spawns med Move Through Cover tjänar inte så mycket på det eftersom en Bike redan ignorerar terräng för avstånd och han måste fortfarande rulla Dangerous Terrain eftersom han inte är en modell med move through cover. Men skulle t ex en Character till fots joina en unit Spawns så får han rulla 3d6 genom terräng och ignorera terräng vid charge distance, han må fortfarande rulla dangerous terrain tests över dangerous terrain.

  • För Outflank står det "During deployment, players can declare that any unit that contains at least one model with this special rule is attempting to Outflank the enemy."

    Så om du har en karaktär med outflank så får enheten han joinar också outflank.

  • flera dumma fråger, vad för ''and they shall know no fear"??

    och pinning om jag skyter på en unit med pinning vapen och dom failer ld test och gonto ground, så är det först i slutet af modstanderens runda att dom kliver up igen?

  • Fråga kring Vampire Counts Power Pool:

    Each 2 Ethereal Character/units (rounded up)

    Betyder det att man får ett negativt komp poäng om man tar 1 Ethereal?

  • edited 3 september 2014 18:51

    Punkt nio i häftet tar upp just det, 1-2 är ett powerchoice. Exemplet är faktiskt just om Etheral characters ;)

  • @Thamier

    And They Shall Know No Fear (ATSKNF) är en specialregel för Space Marines som gör dem immuna Fear och gör att de atumatiskt klarar alla rally rolls oavsett modifikationer.

    Pinning orsakar Go to Ground och GtG räcker till slutet av modellens ägares nästa rond. Pin test rockar.

  • edited 6 september 2014 21:18

    Tja! Några frågor angående 40k: -det sekundära uppdraget "Eliminate support" pratar om "flest troop units på spelplanen". Hur ska man betrakta enheter inuti en transport? Måsta man vara stå med fötterna på marken för att räknas?

    • Doom Scythens Death ray 1: kan man dra strecket över och träffa invissade enheter?

    • Doom Scythens Death ray 2: kan man jinka om man blivit "streckad" av en Death ray? (En kort diskussion har skett på svenska40k; http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=11973 har även kollat lite på dakka, och konsensus är typ samma, dock ej helt klockrent)

  • Tja! Några frågor angående 40k: -det sekundära uppdraget "Eliminate support" pratar om "flest troop units på spelplanen". Hur ska man betrakta enheter inuti en transport? Måsta man vara stå med fötterna på marken för att räknas?

    Troop units i transporter räknas som om de är på spelplanen.

    Återkommer om death ray.

  • Nåt jag bara tyckte var lite oklart i regelboken, det står att för chaos psychic focus så känner de alltid till primaris powern för deras guds lore. Betyder detta alltså att jag i min CSM arme kan välja alla mina powers från andra lores istället för att som i 6e välja minimum en från gudens lore?

  • @Mattas, ja i princip. En Tzeentch Herald skulle alltid få Flickering Fire som "bonus" primaris men får inte gratis primaris för att den tar alla sina andra powers från ex. Divination.

  • Massor av frågor :)

    1. Hur funkar Eldars Spirit Stone of Anath'Lan? Plockar man bort en warp charge-tärning vilken som helst eller en lyckad (4+) tärning?

    2. Hur hanterar ni Blasts i ruiner? Träffar de alla våningar samtidigt eller bara den översta?

    3. Kan Helldraken lägga sin template med den tunna spetsen inom 45 graders-LoS och sen vinkla den åt vilket håll han vill (även utanför 45 grader)? Kan han sen även wounda modeller utanför hans 45 graders-LoS?

    4. Kan Vindicare Assassin's välja vem han ska skjuta på i en unit för varje lyckad träff, eller för varje lyckad 6:a?

    5. Kan en modell i tex en unit med Eldar Warlocks kasta samma psyhic power som en annan modell i uniten redan har kastat? Eller får hela uniten bara en chans totalt på varje specifik psychic power? Definitionen för "psyker unit" är extremt vag i regelboken.

    6. Kan en Wave Serpents Serpent Shield förstöras av en Weapon Destroyed?

    7. Kan en vehicle använda Jink om den blir träffad av en scatter:ad Blast (dvs den var inte målet för blasten från början).

    8. Kan en vehicle skjuta på en Flyer som är rakt ovanför den?

    9. Kan en unit som skjuter templates wounda fler modeller än de har "täckt in" med sina templates, om dessa modeller är nära nog (inom 8", räckvidden för en template)? Den här situationen uppstår ofta när flera attackerande modeller täcker samma fiendemodeller med sina templates.

    10. Kan en template wounda modeller utanför dess LoS (tex bakom cover)?

    11. Använder en Priest sitt EGET Ld när han ska testa för War Hymns, eller högsta Ld i uniten? Gäller även andra modeller i en unit som måste ta ett eget Ld.

    12. Tillhör summonade enheter något detachment? Isf, får de ta del av dess specialregler (tex Objective Secured)?

    13. Hur funkar Eldars Ghost Helm? Tar man bort en Warp Charge-tärning vilken som helst? Påverkas man av andra effekter av Perils även om man slipper ta ett Wound?

  • @Mattas Du måste fortfarande generera en spell från CSM codexet utöver primaris tyvärr.

  • edited 10 september 2014 15:17

    Jag kan svara på några av frågorna i alla fall.
    1. Man drar av ett i svårighetsgrad. T.ex prescience kostar 1 warp charge (du behöver bara en 4+ istället för 2)
    2. Enligt regelboken så skall den träffa allt under den, oavsett höjd/djup
    3. Skulle tro det, men som andra torrent vapen så måste nog den smala delen av flamern vara närmre draken än den breda
    4. Lämnar den frågan till bättre vetande
    5. Jag tror man bara får kasta en unik spell per enhet (detta har dock diskuterats)
    6. Öppet för TO tror jag, men man brukar kunna ha sönder den (dock inte sköldfunktionen)
    7. Lämnar den till nån annan, jag tycker det men RAW kanske säger annat.
    8. Rakt ovanför blir ju svårt då du måste stå med basen på en annan modell. Däremot kan ju eventuell pipa vara rakt under, skulle tro att LoS räknas från hullet
    9. Förstår inte frågan, du lägger en flamer per modell som kan skjuta en flamer, räkna alla träffar totalt.
    10. Ja
    11. Lämnar den till nån bättre lämpad.
    12. Nej
    13. Ja och ja. Du tar bort en tärning från din pool om du har någon kvar, effekten gäller i alla fall.

Sign In or Register to comment.