Regelfrågor Fantasia Fanatic XXVI, Höst 2014

245

Kommentarer

  • Var inte det här en tråd för regelfrågor inför FF? Känns mest som den har övergått till en diskussionstråd om restriktioner på turneringen.

    En fråga om challenges: Två enheter slåss mot varanda där båda har en karaktär i sig. Den ena karaktären är inte närstrid (dvs. han är med en enhet som är i närstrid men är själv inte inom 2" om någon som slåss mot en fiende), kan den karaktären säga eller ta emot challenges isf?

  • Skulle säga definitivt ja på den, han är locked in combat även om han inte är i position att slå.

  • Nu har vi uppdaterat häftet. Vi har lagt in lite ändringar i restriktionerna och målarpoängen.

    Nu blir det Battlebrothers om man spelar med två CAD från samma codex. Vi har plockat bort det mesta av restriktionerna och lagt in en cap på 30 psychic tärningar.

    Hoppas vi har hitta lite rätt hos några av er. Angående formationer som inte är med i codex så kommer vi inte tillåta dom nu men inte sagt att det aldrig kommer att göras. Super Heavys spelare vi bara med Knighten den här gången, så får vi se om det går att släppa dom mer fria till våren.

  • @NIB Jag har spelat matcher i 7th (Maelstrom och vanliga) och jag undanber mig den snipiga tonen.

    Gillar förändringarna som gjorts men håller med om att det behövs lite rulings på de regelfrågor som gjordes i början av tråden

    @Lasergreger Inte bara savekombos som finns. En SM-karaktär som ger Fearless är inte superbra med 10 marines, med 50 IG blir han rätt nasty. Finns många fler sådana och en rätt vanlig är Invisibility på en Knight eller annan super heavy. Lättare att bara göra AoC som missgynnar alla lika mycket.

    Hoppas också att det efter denna FF görs en ordentlig utvärdering som kan leda till förändringar inför nästa FF. Mer Maelstrom åt folket!

  • Mycket bra jobbat Dea med crew. Snyggt. Applåder i mängder :D

    Mer tagg för Fanatic!

  • edited 6 augusti 2014 20:35

    Fråga: Formations, finns det i varje codex/supplement och vilka bör man veta om?

  • Alltså i stort sett ser det bra ut och så mycket mer bör man nog inte ändra nära på turneringen. Men begränsningar på dreadknights av alla saker? Samtidigt som missile teams och wave serpents är helt fria?

    Äh, jag ska sluta stressa över sånt här :) Bygger man inte för att vinna är man ändå i princip chanslös mot de värsta listorna även om de tar en eller två superenheter mindre.

    Det blir något kul och temat istället och så inriktar man sig på att möta trevligt folk med intressanta listor under top 15.

  • Det blir något kul och temat istället och så inriktar man sig på att möta trevligt folk med intressanta listor under top 15.

    Väl sagt! Ses där ;) Fast... under top 30 kommer ni nog hitta mig :P

    Mycket bra jobbat Dea & CRew! Jag säger inte bara det för att den enda förändringen jag brydde mig om skedde, utan för att ni orkar stå ut med oss.

  • Bra ändring av BB och vi får väl vänta ett halvår på att få leka med Dimachaeron och formationer. En grej bara, borde inte punkt 14 vara en del av punkt 2?

  • edited 11 augusti 2014 15:07

    Två regelfrågor:

    1 - Max 2 HQ av samma sort - hur fungerar det med exempelvis som i mitt fall där man får ta upp till 5 Ministorum Priests från Codex:Adepta Sororitas? Dem ligger under typen HQ men tar inte upp en Force Organisation slot, och hur interagerar dem med en Ministorum priest från Codex:Inquisition när dem är av typen Elite?

    2 - Tactical objectives som man inte kan klara - i regelhäftet står det att man får slänga objectives som involverar att döda saker som motståndaren inte har i sin armé och dra en ny, men vad med de andra objektiven som man inte kan klara? Exempelvis generera en psychic power, utforska mysterious objectives (om dessa inte ska spelas med), etc?

  • Alla regelfrågor kan komma och ändras (skulle GW komma med en FAQ så är det den som gäller).

    Fråga 1. Fungerar karaktärers abilities i transports, exempel. Zahndrekh i en ghost arc, osv.

    Bara om det står att den gör det

    Fråga 2. Crimson Slaughter, Black Legion och CSM ska räknas som samma faction, (vad jag kan tolka). Betyder detta att jag kan ha dessa i samma CAD om jag uppfyller kraven för 1 HQ och 2 Troops för varje faction?

    Nej, förtydligat i häftet

    Fråga 3. Detta hände vid ett game för några veckor sedan. en CC fight mellan thunderwolf lord + 2 thunderwolfs mot 1 sorcerer och en spawn samt 1 maulerfiend. Sorcerer är i challenge med lorden, thunderwolfs dör mot maulerfiend men dödar i sin tur spawn. Så rundan efter slår lorden ihjäl sorcerer och gör 2 extra wounds utöver det sorcerern har kvar. Vad händer i detta fall?, Maulerfiend är en walker och har inge wounds, ska man strunta i dessa wounds eller går de över mot maulerfiend och blir de då omvandlade till automatiska hits och man slår för armor pen ??

    Jag skulle spela det som alternativ två

    Fråga 4. om en Doom Scythe skjuter sin beam och den passerar över 1-3 units som har möjlighet till jink. Kan dessa units utnyttja Jink mot något som inte targettar dem specifikt??

    Den vill jag återkomma med då samma frågeställning gäller för scattrande blasts

    En fråga till angående challenges. Det har varit snack fram och tillbaka om hur detta fungerar. Ifall tex en tactical squad med veteran sergeant slåss mot en ensam ork warboss och sergeanten och warbossen är i challenge får då de vanliga marinerna slå på warbossen?

    Ja

    Kan modeller använda förmågor utanför bordet? Fateweavers reroll, Autarchs förmåga att modifiera reserv rolls och så vidare?

    Nej

    En fråga om challenges: Två enheter slåss mot varanda där båda har en karaktär i sig. Den ena karaktären är inte närstrid (dvs. han är med en enhet som är i närstrid men är själv inte inom 2" om någon som slåss mot en fiende), kan den karaktären säga eller ta emot challenges isf?

    Ja det kan den. Räcker att man är locked i combat för att kunna det

    Fråga: Formations, finns det i varje codex/supplement och vilka bör man veta om?

    Det finns formationer i Codex Orks, Codex Space Wolves, Codex Thraka och Scions codexet (kan ha glömt någon). Lär dyka upp i supplement codexet till space wolves också

    En grej bara, borde inte punkt 14 vara en del av punkt 2?

    Jo, kanske men vi tänkte att den synder bättre som en egen punkt.

    1 - Max 2 HQ av samma sort - hur fungerar det med exempelvis som i mitt fall där man får ta upp till 5 Ministorum Priests från Codex:Adepta Sororitas? Dem ligger under typen HQ men tar inte upp en Force Organisation slot, och hur interagerar dem med en Ministorum priest från Codex:Inquisition när dem är av typen Elite?

    Du får ha en "femma" av dom.

    Dem ligger under typen HQ men tar inte upp en Force Organisation slot, och hur interagerar dem med en Ministorum priest från Codex:Inquisition när dem är av typen Elite?

    Kan du förtydliga den frågan

    2 - Tactical objectives som man inte kan klara - i regelhäftet står det att man får slänga objectives som involverar att döda saker som motståndaren inte har i sin armé och dra en ny, men vad med de andra objektiven som man inte kan klara? Exempelvis generera en psychic power, utforska mysterious objectives (om dessa inte ska spelas med), etc?

    Vi har valt att man bara får byta om motståndarens armé gör att du inte kan klara objektivet. Alla kan ju välja att bygga en lista som kan kasta magi . När det gäller nr: 41 så ska den bytas om man drar den, ska förtydligas i häftet

  • Dem ligger under typen HQ men tar inte upp en Force Organisation slot, och hur interagerar dem med en >>Ministorum priest från Codex:Inquisition när dem är av typen Elite?

    Kan du förtydliga den frågan

    Jag funderade bara ifall det blev bökigt om jag inkluderar präster både från systercodexen och Inquisitioncodexen då prästerna är independent Characters och HQs för systrarna och bara Characters och Elites för Inquisition.

    2 - Tactical objectives som man inte kan klara - i regelhäftet står det att man får slänga objectives som >>involverar att döda saker som motståndaren inte har i sin armé och dra en ny, men vad med de andra >>objektiven som man inte kan klara? Exempelvis generera en psychic power, utforska mysterious objectives >>(om dessa inte ska spelas med), etc?

    Vi har valt att man bara får byta om motståndarens armé gör att du inte kan klara objektivet. Alla kan ju >välja att bygga en lista som kan kasta magi . När det gäller nr: 41 så ska den bytas om man drar den, ska >förtydligas i häftet

    Okej, jag respekterar det beslutet. Det känns dock lite konstigt att jag ska straffas om jag inte inkluderar en psyker medan min motståndare inte straffas för att jag inte inkluderar en psyker (speciellt om man vill spela Witch Hunters :) )

  • För att kommentera det sista du skrev @geitmeise , du gör ett aktivt val att inte inkludera en psyker och därmed så väljer du "frivilligt" bort möjligheten att klara de specifika objektiven medan din motståndare inte kan kontrollera vem/vad han möter och därmed inte skall straffas för något som är bortom den spelarens kontroll.

    Hoppas det där blev förståeligt :)

  • Dem ligger under typen HQ men tar inte upp en Force Organisation slot, och hur interagerar dem med en Ministorum priest från Codex:Inquisition när dem är av typen Elite?

    Kan du förtydliga den frågan

    Är det inte samma sak som Lone Wolves som inte tar upp FOC slots i nya Space Wolf codexen - är det ok att spamma dom? Eran begränsning på max 3 likadana gäller (hittills) bara enheter som tar upp FOC slots.

  • Bra fråga @N.I.B , Lone Wolves begränsar sig själva något men i en MSU-arme kan det bli en helskottans massa Lone Wolves som ränner runt och hammrar på saker. 81pts styck =) fullt utrustade.

  • Hur funkar det där med att byta korten i uppdraget där man ska dela på en pott?

    Ska man gemensamt gå igenom alla och sortera ut det som ev inte kan klaras av någon spelare?

  • För att kommentera det sista du skrev @geitmeise , du gör ett aktivt val att inte inkludera en psyker och därmed så väljer du "frivilligt" bort möjligheten att klara de specifika objektiven medan din motståndare inte kan kontrollera vem/vad han möter och därmed inte skall straffas för något som är bortom den spelarens kontroll.

    Precis så vi tänkte

    Är det inte samma sak som Lone Wolves som inte tar upp FOC slots i nya Space Wolf codexen - är det ok att spamma dom? Eran begränsning på max 3 likadana gäller (hittills) bara enheter som tar upp FOC slots.

    Vi hade lite svårt att ta hänsyn till space Wolves Codexet eftersom det inte var släppt när häftet skrevs (men eftersom vi visste att det skulle komma så ignorerade vi det gamla). Vi kommer att uppdatera under nästa vecka med behövliga tillägg. Och nä, det är inte mening att man ska kunna spamma sådana choice

    Hur funkar det där med att byta korten i uppdraget där man ska dela på en pott?

    Då får man inte byta kort alls. Utan där är lite tanken att ni ska kunna välja kort som ni har större chans att klara själv.

  • För att kommentera det sista du skrev @geitmeise , du gör ett aktivt val att inte inkludera en psyker och därmed så väljer du "frivilligt" bort möjligheten att klara de specifika objektiven medan din motståndare inte kan kontrollera vem/vad han möter och därmed inte skall straffas för något som är bortom den spelarens kontroll.

    Precis så vi tänkte

    Ok, det är uppfattat. Tack för svaret!

  • Jag funderar på punk 5, allies: Syftar "spelar ni med två detachments från samma codex..." till att man får ha allies från samma codex, eller gäller som vanligt att det måste vara två olika codexar på primary och allied?

  • Är det målarkrav? Blev förvirrad av att någon hade lagt ut på fb om att det inte va någon målarkrav på FF

  • Jag funderar på punk 5, allies: Syftar "spelar ni med två detachments från samma codex..." till att man får ha allies från samma codex, eller gäller som vanligt att det måste vara två olika codexar på primary och allied?

    Båda detachments kan vara samma, så du kan spela två detachments från samma codex (Eldar+Eldar) t.ex.

    Är det målarkrav? Blev förvirrad av att någon hade lagt ut på fb om att det inte va någon målarkrav på FF

    Står i häftet. Kortfattat så är det krav på målat men inga extrapoäng beroende hur hur välmålat det är.

  • Okej. Då hänger jag med

  • edited 15 augusti 2014 07:45

    edit: redan svarat

  • "Kan modeller använda förmågor utanför bordet? Fateweavers reroll, Autarchs förmåga att modifiera reserv rolls och så vidare?"

    Svar: "Nej"

    Jag kan inte svara för Fateweaver men för Autarchen har jag aldrig hört denna definition av hans regler. Det brukar handla om huruvida han är vid liv eller inte. Om han står på bordet eller inte har aldrig varit nån fråga.

    The path of strategy: If your army contains one or more Autarchs, you can modify any of your reserve rolls by +1 or -1 (choose separately after each roll is made).

  • Fateweaver låg med i SveFAQ för 6th att man inte fick använda hans egenskap om han var utanför bordet. Loophole att det ännu inte finns någon SveFAQ för 7th (sist jag kollade) men säger man att 6th FAQ'en gäller är det samma sak för Fatey.

  • Samma sak för Hive Commander på en Hive Tyrant. Den funkar så länge han lever. Om han är på bordet eller i reserv spelar ingen roll.

  • edited 15 augusti 2014 15:17

    Står det specifikt på hive tyranten att det e så?

    Vet att varken Autarchen eller Fateweaver har det uttryckt så i skrift. (men står inte att det INTE är ok heller så)

    Nu har dom rulat det på ett sätt. Då kör vi så :)

  • Om du har en Hive Tyrant med Hive Commander i din armé så väljer du en Troop som får Outflank. Det är alltså ingen förmåga som kräver en aktiv handling vid en viss tidpunkt i spelet.

  • Ska jag vara ärlig kanske det var ett för generellt svar och även en liten för bred fråga. Det är nog något som måste svaras på från fall till fall, jag tänkte mest på Fateweaver som inte gäller off table. Som wordingen är på Autarchen skulle jag mer luta åt att den funkar

  • Jag kan köpa att Autarchens regel inte gäller när den dött men å andra sidan hänvisar inte reglerna till nåt sånt heller. Men det skulle jag acceptera utan problem.

Sign In or Register to comment.