7th edition snack

1246

Kommentarer

  • 2k matcher med maelstorm mission tar sin tid, visst många säger att det bara är 6.1 istället för 7th edition men det är ändå mkt kollande för småsaker som ändrats. Som det ser ut nu så verkar 1750 vara mer en bra siffra och man hinner klart matcherna i tid utan problem.

  • Jag och @Trollapan börjar vara rätt trimmade att spela mot varandra, brukar ta 2h ungefär för en 1995 men med Maelstrom är det som han säger, på håret 3h. Jag vet dock inte om det skulle spela någon större roll på 1750pts istället. Att flytta en enhet till (eller två) gör mig personligen ingen större skillnad.

  • För er som spelat Maelstrom missions: Har ni också haft problem med detta att man kan dubbelcappa objectives? Du har 2 kort för obj 3 så cappar båda på en tur. I de matcher jag spelat har det haft en tendens att snabba rinna iväg om någon har lite tur med dubbletter eller multi-VP missions.

  • edited 24 juni 2014 08:41

    Det enda jag /vi sett hittills är "kingsslayer" som ger d3 även om Warlorden dött tidigare under matchen och "witchhunter" som bara ger poäng i egna turnen, dvs om jag slår ihjäl din Psyker under din turn får jag inga poäng... båda dessa har vi dock houserulat till 1 poäng om Warlorden dött innan kortet dras, respektive till att Psykern ger poäng om man är inblandad i hans/hennes död (inklusive tex Om Psykern misslyckas med Perils slaget pga Shadow in the warp eller liknande)

    dubbelcap på objektives har inte varit ngt större problem....

    i övrigt får man väl diskutera hur man ska agera när man drar kort som inte kan tas, tex döda fliers när motståndaren inte har några (vi lutar åt discard, dra nytt)

  • kommer imperial knights vara spelbara till nästa FF och i sånna fall får man använda dom som come the apocalypse allies till t.ex. Chaos?

    Vill inte köpa på mig knights o konvertera o sen får jag ändå inte spela med dom. (börjar bli snål)

  • Vi kommer nog att tillåta en Super heavy/Lord of War per spelare. Vi håller på att skriva ihop ett utkast till nästa Fanatic som förhoppningsvis ska vara klart inom snar framtid.

    /Daniel
    Fantasia Fanatic Crew

  • Vad sägs om att husregla 'invisibility' till BS/WS 1 istället för endast snap shots? Den blir ju annars helt sjukt bra i kombination med alla semi-döds stjärnor och super heavies.

  • @seth vilken blir skillnaden spelmässigt?

  • De vapen som rimligtvis borde vara bäst mot något som är svårt att se (dvs blasts och templates) går att skjuta överhuvudtaget och i närstrid träffar man på 5+ istället för 6or endast (om man inte heter Khârn).

    Råkar man inte spela en codex som har en massa saker som autoträffar blir det inte så kul om man stöter på t ex en warhound med invisibility :)

  • Är det då inte lättare att säga att Psychic buffar inte funkar på Lords of War (för jag antar att det är på LoW modeller den blir riktigt dryg)

  • Hur resonerar ni kring LoW? Finns ett flertal Codex som inte klarar av att hantera en LoW på andra sidan bordet utan möjligen med en LoW på sin egen sida. Tänker Daemons och Tyranider men kan tänka mig att även Blood Angels och Space Wolves (utan Longfang-spam), även Eldar i viss utsträckning när S6 inte räcker till, har väldigt lite att sätta emot. Visst en LoW kostar från 500-ish poäng och uppåt (Vissa IG-tanks lite mindre) så dom är inte gratis men har man inget att sätta emot en Baneblade kommer den göra slarvsylta av ens lista snabbt.

    Ex. Baneblade sportar 14/13/12 med 9HP, S9 AP2 Apoc. blast, Autocannon, Demolisher Cannon och en TL Heavy Bolter i standardutförande.

    Apoc. Blast är en 10" template... Det är inte lätt att ignorera den enheten och ta ut allt annat när den pulvriserar hela enheter med Broadsides eller Terminators i en smäll.

    Innan ni plockar in det som tillåtet fundera på om det verkligen ger alla spelare en chans att vinna även utan en LoW i sin lista. Har man en drös Lascannons är det kanske inga problem men tänkt på alla de Codex som idag kämpar med Av13, de kommer vara totalt rökta.

  • Sry för dubbelpost här.

    LoW är förbannat coola och jag skulle lätt kunna spela med en i rätt sammanhang. Men fundera på vad det gör med balansen i spelet. Inte det enda men det bästa sättet att kontra en LoW är en annan LoW, alla har inte råd att köpa in en LoW till sin lista då de har en rätt hög prislapp. Absolut det kanske inte är något som kommer finnas på varje bord i en turnering men tillåts dem är det bara en tidsfråga innan det står en Revenant Titan på bordet och motståndaren kan packa ihop innan men ens börjat.

    Imperial Knights är en sak och LoW är något helt annat.

  • Angående att husregla Invisibility till WS/BS 1 håller jag helt med. Att vara svår att träffa är en sak, att vara helt immun mot flera vapenklasser är en annan. Skulle också göra att man har en (iofs liten) chans i CC, stor skillnad på att träffa på 5+ istället för 6+. Dödsstjärnor/Knights/LoW med Invisibility leder till rätt trista matcher iom att det är oerhört svårt att kontra Blessings.

    LoW håller jag med om att de inte bör tillåtas då de kan totaldominera på ett sätt som inte tex. Knights kan. Tidigare nämnda Baneblade kommer döda halva din arm'e om du inte har något fantastiskt bra motmedel. Du behöver ju tex i snitt 3 pen meltahits för att ta ut den och de går inte att bromsa ner med mindre än att du spränger dem.

  • Stompas är ju inte så farliga heller, finns ett gäng super heavies som inte är bonkers för poängen.

    De flesta kan väl kontra super heavies rätt bra i teorin (speciellt om forgoworld tillåts) även utan en egen super heavy. Det är väl mest Orker och Tyranids som inte har något riktigt svar?

  • Det är lite glidande skala mot galenskapen, Reventant Titan kastar ut 6 D-weapon Large Blast per runda, Transcendant C'Tan är troligen den mest rubbade av dem alla, stompar med large blast och skjuter 6D6 S8Ap3 med BS6 på 48"...

    Absolut, alla är inte lika farliga, vissa är vettigare än andra. Men vem bestämmer vilka armeer som får tillgång till sina LoW och vilka som inte får det? Att förbjuda vissa armeers LoW gör det hela ännu mer skevt. Förekomsten av en LoW eller ska bör inte bli den avgörande faktorn för vem som vinner.

    Många Codex kan hantera en LoW OM(!) man kittar specifikt för det. En generisk SM-arme skulle få jävligt tungt mot en LoW. Man försöker ju bygga sina listor för att hantera alla motståndare på bästa sätt vilket ofast inte för någon innebär att fokusera på enbart anti-armour. Kan inte se hur Daemons som jag själv spelar skulle hantera den, vi klarar knappt AV13 och nu när Smash är totalt nerfad är det nästan bara Screamers kvar. Orks, Tyranider, Eldar som inte fokuserat nog på vapen med högre styrka ( mycket S6 alt. S7)...

  • Demoner har ju dock tillgång till invisibility... :P

    Men ja, super heavies verkar funka bäst om man antingen kräver en super heavy i varje lista eller kör på lite mer poäng, gärna med en side board. Och helst anpassa både missions och framförallt borden (stora bitar, höga LoS blockers) så att en spelare inte bara förlorar om han inte börjar.

  • edited 25 juni 2014 12:09

    Transcendent C'Tan verkar dock vara en av de där som ser bäst ut på pappret. Revenant och Warhounds är de jag sett som funkar bäst all around.

    EDIT: Flyers är riktigt bra mot de flesta super heavies.

  • edited 25 juni 2014 12:21

    Invisibility är bra (släpper LoW för en stund), men det finns starka counters för vissa Codex, smaska rakt in med 20 White Scars bikers och låt dem smaka 20 S5 hits, Screamers slashar dem, Reaver Jetbikes slashar dem ÄNNU mer...

    Om man ser till hur svårt det är med Psychic powers i den här editionen behöver man knappast vara rädd för mer än en osynlig enhet i stöten. Kört med 15-16 tärningar i bas och det räcker inte långt.

    EDIT: Innan man tillåter LoW, tänkt efter hårt och länge vad det gör med balansen i spelet. Knights är ingenting mot en "riktig" Super-heavy.

  • Menade som counter mot super heavies då de flesta skjuter farliga blasts.

  • Man får inte använda warhounds, low finns i codexar eller Escalation boken.

  • Hehe klen tröst.

  • edited 25 juni 2014 16:38

    Som med det mesta i turnerings spel så handlar det om missions. Klart en lord of war äter de flesta arméer men den kan max hålla ett objektiv i stöten. Yes den tar ut en enhet (minst) per runda men är det malestorm missions så är det inte hela världen.

    Med det sagt så tycker jag ändå inte att den har något att göra i "våra" turneringar att göra över huvud taget.

    Är dom med så får man ju snegla åt en del av dom här ninja dödsstjärnorna igen och enbart för att kontra Lords of war. Tänker då mest på Farsight bomben och Centurion bomben men det finns fler.

    Forge world you say? There is no end to the madness! Haha 9 thuddguns? Vultures?

    För att summera så pass på lords of war. Pass på Forge world. Men om någon an dom tillåts så släpp då ALLT fritt.

    Fanatic crew brukar göra bra bedömningar vanligtvis så jag är inte orolig att dom inte gör det denna gången heller.

  • Det brukar ju ändå spela liten roll i slutändan... good codex is good, bad codex is bad.

  • @seth Självklart spelar det roll men så e det. Sisters of Girl power möter en Eldar armé så är det brunt i det blå skåpet innan matchen är startad men Sisters får det inte lättare om det dessutom står en Revenant titan på andra sidan.

  • edited 26 juni 2014 07:44

    3 intressanta regler

    Cover i och bakom ruiner är skilda saves. 4+ då man är i och 5+ om man är bakom ruinen S. 108 första stycket

    Om en blast scattrar på någon som har jink regel så får dom inte jinka. Dom va inte original målet dvs ingen jink. A. 167

    Flygande monster kan träffas av blasts. Indirekt (scatter) eller om den som skjuter plattan har skyfire. S.69 Hard to hit

    Intressant minst sagt..

  • @Trollapan blasts, templates och skytte attacker som inte rullar för att träffa kan inte träffa flyers (sid 84, hard to hit)

  • Systrarna är ju dock betydligt bättre nu med sin nya codex. Präster i 3+ units kan vara sjukt jobbigt. Finns de som har de värre även om systrarna drabbas ganska hårt av allies-nerfen som har funnits på senaste fantasia.

  • @skepparn sant sant. Det är bara flying monstrous creatures dom kan träffa

  • @seth Du missade poängen men ok :p

Sign In or Register to comment.