7th edition snack

edited 24 maj 2014 08:07 in Warhammer 40k

Efter att ha suttit och läst boken inatt så slås jag av många trevliga saker. Väl vaken i morse hittade jag en rätt bra summering av ändringar från 6th.

Läs länken men kolla själv upp allt som skrivs där. "jag har hört att det är såhär.. " är ett klent argument i en regel diskussion :p

http://www.3plusplus.net/2014/05/first-look-7th-edition/#more-9921

Två av dom stora sakerna jag sett är line of sight (ej from modellens huvud längre) och det andra är hur witch fire funkar.

Tyck till. Fråga och diskutera.

"There is no time for peace. No respite. No forgiveness. There is only... FUN :D" - George Clooney -

«13456

Kommentarer

    • Mycket bättre formuleringar för charge movement och skytte med olika vapen.
    • Modeller, inte enheter, räknas som moved när det kommer till skytte med heavy weapons och liknande (eller var det så i 6th också, var ett tag sedan jag spelade?)
  • edited 24 maj 2014 10:32

    Mellan Vehicle Destroyed på 7+ och endast 1 attack med dubbel styrka från Smash, kan vi kanske se Walkers göra något av en comeback? De har t o m fått Hammer of Wrath. Spöar upp Monstrous Creatures rätt bra i de flesta fall nu. Rätt synd om Tyranider som möter Imperial Knights dock.

    Att de ändrat challenges är en stor lättnad som CSM spelare, nu kan man faktiskt slå in och ut ur challenges.

  • edited 24 maj 2014 11:26

    Challenge-regelerna nu är otroligt fördelaktiga för superfeta karaktärer typ MC. Inget sätt att minska skadan de gör och alltid bättre att challengea för den som är fetare. Motståndarens två val är att inte låta sin sergeant med ett special weapon slå eller inte låta resten av enheten slå. Är på nivån att det är tveksamt att inkludera en champ om han inte ger någon viktig boost.

    Går heller inte att skydda en viktig karaktär med att skicka fram en sacrificial champ. Enheten ryker alltid.

  • Tänk på att resten av din enhet får ju slå in i challenget också. Till exempel om en enhet tactical marines är i närstrid med en demonprins med ett challenge mellan sergeant och prins får resten av enheten sätta krak-granater på prinsen. Bra trade-off tycker jag.

  • @tompa Shit. En stor positiv förändring åt båda hållen. Me like!

  • Är du säker på den tolkningen? Som jag tolkar det så går wounds men inte attacker över. Detta innebär att en ensam karaktär är immun medan uniten står och tittar på. Har man däremot en liten enhet + en karaktär så löper karaktären stor risk att bli översvämmand av enkla wounds.

  • edited 24 maj 2014 14:45

    @wavefire helt klart en underlig formulering. Känns som det saknas något i texten.

    Mer då? Jo force vapen måste aktiveras i psychic fasen. Stooor skillnad mot för. (s. 164, force)

    Template vapen kan skjuta in i open toped transports och träffa folk inuti. (S. 173, no escape)

  • jag skulle behöva ett faq till grey knights... mycket skumma saker som händer nu med nya psychic fasen.

  • Det jag ha upplevt av den nya editionen är att pycik phace är lite skumt men ändå inte och nu tycker jag att det blev roligare. För nu är det mycket mer man ska göra för att få poäng. Spelade oavgjort mot en idag å det ha jag aldrig gjort :-) så ett stort plus på tactiks card

  • @Micke Det låter ju lysande och grattis till lika matchen

    En fråga kring psychic powers eller mer exakt "taking a psychic test". Man slår aldrig ett leadership slag numera? Som jag förstår det så är det bara successes på spenderade warp charges som gäller. Förklara gärna för en oförstående gubbe :p

  • nope, bara +4 på slagen för att casta som gäller... Du väljer hur många warp charges du vill spendera ---> rullar lika måna tärning--> Resultat 4+ är lyckade, du behöver lika många lyckade warp charges som spellen i fråga kostar

    För att deny-a så måste du dispella alla warpcharges i spellen(generellt bara på 6or) du denyar genom att spendera dina warp charges du rullat i denna psychic phase

  • edited 25 maj 2014 10:04

    @kendal tackar då fattade jag rätt :D

  • 7th ed, here we go. le sigh Nån som läst battle reporten på 1850 poäng där den ena killen drog fram ca 2000 poäng i nya summons pga 30+ warp charges, matchen tog 6 timmar och den andra killen vann med 4 modeller kvar, because random mission cards? What a train wreck.

    artikel http://www.frontlinegaming.org/2014/05/24/7th-edition-warhammer-40k-review-the-good-the-bad-and-solutions/

    GWs egna turneringar kommer att köra med dessa restriktioner: For the Singles Games on day one we will be using the following rules:

    The points values for armies shall remain the same (1,500).
    We will be using the ‘Battle Forged’ rules to select armies, from on page 117 of the rulebook.
    You can only take the “Combined Arms” Detachment on page 122 once at a Council of War singles game.
    There will be no other changes to the standard Battle-Forged rules.
    We will be using the Eternal War missions as stated in the Events Pack.
    
  • Tycker det låter som att missionkorten tar udden ur spammad summoning. Det är bara bra i mina ögon.

  • Hur räknas charges för Brotherhood? T'änker på Pink Horrors. 20 Horrors ger 3 charges?

  • edited 26 maj 2014 09:26

    Korrekt...

  • Nu hade dom 30+ warpdice men min hyggligt "normala" Daemons-lista har ändå 19+d6 i grund och den är långt från så psychic-tung jag skulle kunna göra den. Hur ser det ut med andra Codex, finns det någon fler som kan generera ett stort antal tärningar?

  • Min vanliga tyranidlista som jag kört med de senaste turneringarna kläcker ur sig d6+7 warpcharges, med en Hive Tyrant, en Tervigon och två separata Zoantroper. Kör man sen in Swarmlord och ytterligare en Zoantropebrood och kanske en till tervigon är det ju bara att öka yterligare 6 warpcharges upp till d6+13. Nasty, men kanske ett tips till Deas ToxG...

  • Funderar mest på hur galet summoning egentligen kan bli, borde kunna kläcka ur mig tre försök på troops med 6 tärningar på varje. Kör med billigare Heralds så lite Perils gör inte så mycket. Mycket troligt att jag skulle kunna få fram 2 enheter per runda tills ens psykers börjar då från Perils.

  • Horrors med Blasted Standard så ökar man dessutom på sin dicepool allt eftersom samtidigt som man får 2d6 S4 skott gratis direkt man väljer att kasta en Flickering Fire...

  • Men jag har en helt annan fråga, när man deny'ar står det uttryckligen i boken att man måste "blocka" alla 4+ som motståndaren slår för den givna powern. Alltså om jag slår 6 dice för en Warpcharge 3, får 4/6 tärningar success. då räcker det inte med att lyckas deny'a 2 av de 4... Känns lite bakvänt då det skulle resultera i att jag som kastar powern egentligen har en success för lite.

  • @Grimm Bakvänt ja men skulle annars göra det nästan omöjligt att kasta spells om motståndaren i de flesta fall bara behöver 1 success. Men hela systemet är rätt kasst iom att som det är upplagt kommer den som är i underläge varken kunna stoppa motståndarens eller få igenom sin egen.

  • @Wavefire håller med, vissa Codex kommer att kunna göra precis som de vill i den fasen. Dock ska man etänka hur mycket poäng som faktiskt läggs ner på mastery levels i de listorna som skulle kunna läggas på annat. I min 1995-lista har jag lagt ner kring 400pts enbart på ML.

    Men det kanske varit en bättre lösning att fortsätta med deny på 6or som tidigare. Men hey, med en psyker-tung lista ska jag inte klaga.

  • Ny report. lol, mission cards...

  • Fråga :

    Samma factions får inte alliera eller hur det nu står. Får man inte alliera Ultra Marines med Ultra Marines eller hur är det menat? Medan ultra Marines och dark angels är ok?

  • en rolig grej är Kharn the betrayer. i CSM codex står det i hans entry "Kharn and his unit always pass their deny the witch rolls on a 2+"

    Kan det vara bästa psychic försvaret i spelet just nu? han är inte FAQad heller. Kharn hamnar i min lista 99% av alla gånger framöver. Jag gillar inte psychic stuff ändå =)

  • Funkar väl bara om någon trollar på hans unit.

  • I agree.

    ".. with no modifiers.. " står det bland annat för hur man denyar en blessing eller conjuraction

  • det med modifier tror jag inte är alla modifiers som kommer från codexar som t.ex. runic weapon som ger +1 på deny.. de modifiers som är listade i regelboken håller jag med om helt klart att man inte får använda dom mot blessings etc. men att verkligen suga på RAW och säga att det gäller alla oavsett vart dom kommer ifrån tror jag inte är meningen.

    Jag själv spelar bara mot kompisar och på FF, så vi brukar rätta oss efter vad Dea o crew kommer med för regeltolkningar, samt officiella FAQ.

Sign In or Register to comment.