7th edition snack

1356

Kommentarer

  • Ait, efter ett par matcher(11 stycken) med mina Space marines känner jag att jag kan ge en liten run-down.

    Tänkte Börja med att från och med nu så heter TACtical Objectives Tacos!

    Drop Pods... Som många redan sagt så är drop pods minst sagt bra i denna ed, MEN jag tror att man inte ska spamma dem då man förtfarande förlorar på att ha mycket i reserv. Du vill dessutom ha in max 1 per runda för att claima detdära hard to reach objektiven.

    Som jag spelar dem:

    1 Drop pod med en Iron clad(mer om walkers senare) som anländer runda 1 och tar ett objectiv+ sätter press på motståndaren.

    1 Pod med en billig tac squad med enbart en melta gun som anländer senare i spelet och tar och poddar ner till ett objektiv eller tar och blockerar en av motståndarens units.

    Mer än 2 skulle kännas överflödigt och onödigt. 3 kan vara acceptabelt å man får ner 2 pods runda 1... men 2 pods i tactical reserve: Inte ett effektivt sätt att använda dem.

    Psykers. Psykers har blivit något mycket bättre. De flesta håller på och hypa kring det faktum att Daemonology ska vara bra men om man ser efter lite bättre så är Divination och Telepathy de riktigt bra disciplinerna. Samt att Taco- Kortet där man ska casta en psychic power såpass lätt att man vill nästan ha en billig psyker utifall att man skulle dra det.

    • Psychic focus. Detta innebär att enlevel 1 psyker få alltid 2 spells och gör att man kan behålla sin power och få primarisen... detta är en big deal kan jag säga. speciellt för divination då dess primaris är bra, men nu får man ha kvar sin andra spell med.

    • Telepathy. Invisibility är den mest användbara spellen i spelet. hands down. vad som än har det är unkillable... se upp för blast vapen som scattrar på en invis unit eller om motståndaren kan lägga sin template på en modell så att den träffar din invis unit. Psychic shriek är också en oerhört bra primaris.

    • Divination. en oerhört bra disciplin, speciellt för level 1 billiga psykers då man nästan garanterat får ut en bra spell-combo av dem.

    • Biomancy och teleknesis är båda helt ok... dock opålitliga.

    Fordon har helt klart blivit bättre. dock att ta med något under armour 13 i front facing är rätt risky. Walkers har fått sig en rejäl buff både med hammer of wrath och det faktum att smash blivit sämre och att det krävs 7+ för explode... Min Iron clad hard aldrig röjt så mycket som han gjort de senaste matcherna.

    • Jink ändringarna anser jag ha gjort Eldar, Dark eldar, Necrons, Tau etc sämre. om än bara lite.

    • Även om fordon blivit bättre så är lättare transporter så som Rhinos och Tauroxs inget jag tror vi kommer att se på top borden på turneringar. armour 11 är på tok för lite för nått som knappt skjuter något

    Och slutligen min favorit: Challenges... att wound spiller ut från challengen är awesome och det gör det mera värt att ha en hård HQ character än någonsin... sen ur en narrativ synvinkel är det något coolt, Min sköld captain med dunderhammare vevar på rejält.

    my 5 cents.

  • Någon som testat MC/FMC i Challenge? Blir väl ingen egentlig Challenge i och med att alla i enheten får slå på dem ändå om jag fattat nya reglerna rätt?

  • @Grimm Du har inte fattat reglerna rätt. Wounds går över åt båda håll men inte attacker. Så en MC tillsammans med något slödder kommer bli dränkt i enkla Wounds. En ensam MC kommer döda en champ + 3-4 snubbar och ingen får slå tillbaka. Reglerna för Challenges är rätt risiga iom att de gynnar ensamma mördarmaskiner men missgynnar alla som är i enhet eller inte är hyperhårda. Skrev det tidigare och har inte ändrat mig, undvik champions om du inte absolut måste ha den för annat skäl. Just nu är de bara en nackdel i CC.

    @Kendal Håller med om Invisibility, den är så bra atm att den kan ensamt dominera matcher tyvärr. Du är inte garanterad så du kanske inte vinner en turnering på den men en match eller två kommer den avgöra. Läste en rätt kul battle report med en kille vars motståndare hade spammat Invisibility på en Warhound Titan. Han hade inte vunnit den matchen. Kanske något som bör åtgärdas till FF?

  • Super heavies kan bara påverkas av psychic powers med en strength value

    Så inga blessings för warhounden

  • @Wavefire ah då är jag med. Polarna i enheten får inte ens så to-hit så inga wounds skapas som kan gå över. Check!

  • @Kendal Säger inte emot men var hittar du den regeln? Jag kan inte hitta den.

  • @Wavefire vet inte om jag håller inte med om den tolkningen gällande challenges. Det står ingenstans att modeller i en challenge är i en egen kombat, endast kan slå på varandra eller något liknande. Jag tror helt enkelt det är en situation där det är lätt att anta det då i förra regelboken stod det uttryckligen att de endast ansågs vara i baskontakt med varandra, men ingen sådan regel finns kvar. Regeln som står under "outside forces" där det står att man endast kan allokera wounds in i ett challenge när alla andra modeller är döda kan orsaka viss förvirring, men eftersom det inte står någonstans att man är hindrad att rulla to-hit så anser jag att det finns inget som hindrar en ensam karaktär i en challenge att ta emot en hel enhets slag.

  • @Tompa @Wavefire DakkaDakka håller med Tompa på den här punkten. Någon som kollat SweFAQ?

  • Om det ensamma närstridsmonstret utmanar någon i enheten kan man ju neka och låta monstret välja någon som inte får slåss. Då får man slå med resten av enheten istället. Problemet blir väl folk med specialregler som space marine company champion, som själv alltid måste utmana. Jag tycker det känns rimligt att monstret kan utmana power fisten först utan att behöva vada igenom nio marines eller 29 orker och ändå bli slagen av fisten varje tur. Initiativ blir viktigare för folk som kan behöva anta utmaningar.

  • Min första tolkning va precis som Herr Nilsson skriver att en ensam karaktär är "safe" i en challenge medan har han 1+ polare kan han få över wounds.

    Kan någon peka på var det står att man FÅR slå på en ensam karaktär i en challenge som "outside forces"?

  • Varför skulle de behöva en regel för att förklara att man får slå på en modell i en närstrid? Det är väl självklart. I förra regelboken gjorde de det tydligt att de endast står i baskontakt med varandra, men inget sådant nämns i denna.

  • Jag tolkar det som att man som outside force får slå to hit och wound som vanligt, som om det aldrig funnits en duell. Om man följer reglerna i who can fight och rolling to hit och wound finns ingenting som säger att man inte får slå så länge man är engagerad, dvs antingen i baskontakt eller inom 2" från någon som är det. Challenge har bara särskilda regler för hur wound allocation ska göras. Den regeln är till för att inte låta en squad svärma en karaktär medan dess enhet är vid liv.

    Skillnaden mot en strid utan en challenge är att power fisten i exemplet jag gav tidigare måste flytta in och ta smällar först eller inte slå alls.

  • Eller precis det tompa skrev. Läser visst dåligt.

  • Håller med. Jag kan inte komma på någon situation då man inte skulle vilja säga Challenge om man har en ensam MC character, det är bara gynnsamt. Man isolerar i de flesta fall en bättre modell som motståndaren måste allokera wounds till först. Fast som sagt, om jag inte misstolkar det så kommer man ju samtidigt få äta krak granater från åskådarna.

  • Nog för vi har iaf min brain fart. "det va då förr... "

  • edited 12 juni 2014 19:40

    Angående Inga blessings på super heavies så kan det vara något som står i apoc boken och som ändrats sedan 6te, har inte kollat upp det än.

    Edit: om inte annat en lämplig åtgärd:P

  • Jag måste ärligt backa från min tidigare ståndpunkt. Efter noggrann läsning har ni rätt i att det står ingenting om att folk inte får slå, bara hur man allokerar Wounds. Vet inte om det är så de tänkt men följer man reglerna (vilket vi får göra tills ev. FAQ) så har de som säger att alla får slå helt rätt. Challengen påverkar inte striden, bara wound allocation.

  • Notera också att om duellen sker på lägre initiativ innebär det att outside forces teoretiskt kan döda karaktären innan någon av duellisterna hinner slå.

  • @Kendal står inget i regelboken eller escalation om att superheavies skulle vara immuna mot psyckik powers.

  • Jag gillar de nya duellreglerna. Finns ingen anledning längre att ha en MC eller FMC i närstrid överhuvudtaget. Och de gångerna man tar en Tyranid Prime så blir han horribly killed av en ensam närstridsgubbe med 2+ save eftersom we can't have nice things. Så det är fint att kunna hjälpa till med extra attacker från Gants.

  • Finns ingenting i boken (vad jag hittar) som säger att man får slå in i challenge som utomstående, bara att man får allokera wounds in i den. Blir en tolkningsfråga men jag skulle hävda att eftersom det inte explicit står att man får slå in i challenge så får man inte det.

  • De vanliga reglerna för närstrid tillåter att du får slå på fiendemodeller som är i btb med din enhet. Och eftersom det inte finns något i challenge-texten som motsäger det så får alla (enligt de vanliga förutsättningarna) slå på fienden i challenge. Enkelt.

  • Dea, hur tänker du kring nästa FF, vilket format blir det?

  • Min uppfattning är att övriga personer får slå in på challengen om de inte har någon annan att slå mot. Challenge gör däremot att man kommer få slå på en Character först, döda den först etc. Som @NilssonHarHund sa tidigare, man dödar Power Fisten först eller så får den inte slå.

    @Grimm Jag skulle snarare säga att eftersom det inte explicit står att man inte får slå in i challenge, så får man det. All is fair in love and war! ;p

  • edited 15 juni 2014 18:28

    Un-brain farting device needed :

    Jag fattar inte haha.

    Hur man bygger arméer då. Räkna bort unbound helt och hållet.

    Om jag byter en Eldar armé så kan jag ta enheter från Eldar och Iyanden boken hejvilt? Säg en wraight knight warlord från Iyanden och en vanlig från Eldar?

    Eller ta Csm . En sorcerer med wargear från Grimson slaughter och en sorcerer från vanliga Csm boken?

  • Fråga, angående lord of war egentligen, kan Eldar ha andra Lords of War än Revenant Titan? Typ Cobra eller Scorpion super heavy grav tank?

  • Dea, hur tänker du kring nästa FF, vilket format blir det?

    Vi jobbar på det men inget är spikat än. Det enda jag med säkerhet kan säga är att vi kommer inte spela Unbound (men det hoppas jag alla förstod själv:-) Vi kommer försöka hålla oss så nära de tidigare restriktionerna som möjligt så ingen ska bli tvungen att bygga om sin armé i sista sekunden.

    Datum är satt till 27-28 September för FF, deadline för regler blir 1 augusti.

    Un-brain farting device needed : Jag fattar inte haha. Hur man bygger arméer då. Räkna bort unbound helt och hållet. Om jag byter en Eldar armé så kan jag ta enheter från Eldar och Iyanden boken hejvilt? Säg en wraight knight warlord från Iyanden och en vanlig från Eldar? Eller ta Csm . En sorcerer med wargear från Grimson slaughter och en sorcerer från vanliga Csm boken?

    Du kan spela med flera detachements så länge minimum kraven i varje uppfylls. Men ett detachement kan bara innehålla modeller från en och samma Codex. Så du kan alltså spela Iyanden och vanliga Eldar men då måste båda Detachements ha 1HQ och 2 tropps (och Wraithknight HQ kan inte vara i eldar detachemnet tex

  • Aah det va så enkelt ändå. You be the brainfart doctor Dea

  • @Garang tyvärr kan du bara plocka lord of war units från codexar och escalation.

  • Tjo

    Hur ställer ni er (och FF crew såklart) i poäng på arméerna och tiden man har att spela?

    Har spelat några 1995pts matcher med malestorm missions nu och det tar tid. Sjukt kul men det tar tid. Vet själv jag spelar rätt snabbt men det är ändå på håret att hinna (3 timmars matcher då)

    Tankar? Talk amongst yourself. Aaaand go!

Sign In or Register to comment.