7th edition snack

2456

Kommentarer

  • kan även tillägga att jag tror kharn blir tolkad i framtiden som att det bara gäller witchfire o maledictions men återstår att se.

  • @trollapan "Samma factions får inte alliera eller hur det nu står. Får man inte alliera Ultra Marines med Ultra Marines eller hur är det menat? Medan ultra Marines och dark angels är ok?"

    Du tar dina armér i detatchments nuför tiden, och varje detatchment är som 1 force organistation chart. Så det fungerar som att du hade allierat ultramarines med Ultramarines om du tar 2 detatchments.

    Så du kan tex köra 2 Detatchments ultra marines och 1 allied detatchment dark angels

  • Tackar tackar för förtydligandet

  • Kharn kan ju bara använda sin bonus på sin egen enhet, förvisso jävligt bra psycic försvar, men på en enhet.

  • Angående modifications på Deny så är reglerna mycket tydliga att modifikationer gäller enbart om en enhet blir target för en power. Att inte alla sorts modifikationer är listande i grundreglerna har ingen betydelse. Om det vore meningen att Runic Weapons eller Kharn skulle ha undantag från grundregeln så måste det medges specifikt, och det gör det inte. Jag gissar att det inte ens blir FAQ'at.

  • Bara en fråga, har Skilled Rider regeln ändrats iom att Jink har ändrats?

  • edited 3 juni 2014 23:41

    @Garang Du klarar automatiskt "dangerous terrain tests" och får +1 på ditt jink save. Andra cover saves ändras inte.

  • Andra "doldisar":

    Blast/Flamers nyper nu alla våningsplan i en byggnad.. Och open-topped fordon. Duck and cover Dark Eldar! IC verkar inte ha precision shots längre... Beam tappar inte i styrka... Nova kan träffa fliers...

    Många små ändringar...

  • Blasts träffa i open toped fordon också? Aj aj den måste läsas på. Trodde bara det va flamers som kunde det.

  • Kanske drog till för mycket, blast i open-topped vet jag inte. Blev fel formulerat.

  • Finns det fler slammkrypare?

  • @Grimm, Lite fler små ändringar:

    Skyfire + Interceptor gör inte längre att vapen kan skjuta mot mark mål med sin vanliga BS.

    Om ett barrage vapen skjuter indirekt så kan man inte skjuta mot mål inom vapnets minimum range, men man kan göra det om man skjuter direkt.

    Force är nu en psyckicpower och man måste aktivera den under psyckic phase, med ett psyckic test.

    Man måste bestämma om man ska jinka innan motståndaren rullar to hit, jinken är också på 4.

    Smash är nu bara en attack istället för hälften av modellens attacker

    Snipers har inte längre rending, men har ap2 om man rullar 6 på to wound.

  • Flamers nyper nu alla våningsplan i en byggnad... förvisso. Men man måste ha den smala änden i kontakt med basen på modellen som skjuter. Vilket är superknäppt. I 6th ed fanns det ett förtydligande att man skulle hålla templaten ovanför modellen som skjuter när det gäller ruiner osv, för att se vilka som blir träffade, men det togs bort i 7th ed. Blir också jätteknäppt när man ska flejma en unit med höga modeller.

  • Terrän måste också få en ruling. Area terräng är borta, nu får du bara en generisk 5+ cover saves från skogar och liknande terräng - om du köper GWs egen skog data slate. I övriga fall krävs 25% obscured, vilket inte funkar i Warhammer. Verkar som om många TO's kommer att utgå ifrån att alla skogar osv är 5+ cover oavsett obscured, alltså som tidigare.

  • Kan tänka mig att man behåller area terrain, enklast på det viset för alla involverade. En annan sak är att man inte längre behöver mäta LoS från huvudet på modellen utan i princip räcker det att se från en fot, knä, armbåge eller whatever. Tror det mest påverkar nitiska amerikaner som kör med en laserpekare och fjanterier.

  • Det är inte bara amerikaner som är nitiska, Swefaqen (som dea kört med) har gjort en regeländring som kräver att modeller/enheter är 25% obscured av intervening models för att få ett cover save. Wordingen i 7th ed är oförändrad, så problemet med swefaqen kvarstår.

  • Tänkte kolla vad ni anser om troops i 7th? Är de nödväbdiga då allt kan scora, är det inte bättre att ta färre troops och fler enheter som kan döda motståndarens troops? Vad anser ni?

  • Mer troops.

    Troops äger. Kunna hålla objektiv även då någon står för är ovärderligt. Enligt mig s då :p

  • Troops är poop nu. Men det beror mycket på vilken codex du spelar.

  • Spelar blood angels och känner att de var poop innan :p nu är de ännu mer överflödiga! Dock får man se vad nya codexet ger men men :)

  • Hur resonerar ni att dom är poop?

  • Troops är både bättre och sämre. De där minitroopsen man hade för att hålla ett objektiv i egen zon är nu rätt överflödiga då Heavy kan göra det jobbet om inte motståndaren har en massa supersnabba Troops som kan sno dem sista turen.

    Rörliga Troops har blivit fantastiskt bra, speciellt om de har en vettig transport. 10 Grey Hunters i en Drop pod som landar på ett objektiv flyttar man inte på så lätt och båda har Objective secured. Eldar jetbikes och liknade är numera ett hot som måste utplånas iom att de kan stjäla objektiv med Objective secured sista turen.

    Förändringen att transports är scoring gör också stor skillnad, man kommer nu har så pass många scoring units att man kanske inte behöver 6 troops längre.

    Personligen ser jag det som att långsamma troops har blivit sämre, snabba eller på annat sätt mobila troops eller troops med en bra transport har blivit bättre.

  • Håller med i din analys Wavefire. Väl talat :)

  • Sant wavefire, dock assaults med jp kan nog inte räknas till de snabba som är bra..då de dör alldeles för lätt. Vet inte om det kan vara någon mening att stoppa 10 ba assaults i en rhino heller. Vad tycker ni?

  • edited 8 juni 2014 17:40

    Tror GW missade något i faq.

    Necron overlord i en barge kan joina tex wraights ...

    Dom faqade demonerna chariot så man tappar IC regeln. Necrons gjorde det inte. :p

  • Regarding snabba troops... jag tror starkt på marines i en pod för de som inte lirar white scars(sjukt bra på att ta objectiv i maelstrom of war...speciellt då man har 2 pods och kan spara dem till senare i spelet)

  • Hur resonerar ni att dom är poop? Jag tänkte mest på Nids, det har ju varit en plåga att stoppa in troops i en lista sedan nya codexen kom och dödade de enda troopsen som var bra i armén (Tervigon+ Gants). Nu när allt är scoring splipper man våndas över att lägga mer poäng än nödvändigt på usla enheter utan mobilitet eller staying power.

    Finns väl också andra arméer som är lättade över att allt scorar så de slipper investera i kassa troops.

    Mobilitet har alltid varit bra för troops, men så länge man inte spelar Tactical mission cards så är det väl inget som blivit ännu bättre.

  • Pods är superbra numera. Tuffa att slå ut (AV 12), Objective secured iom att de är Dedicated och landar dina killar där du vill ha dem. Kommer nog köra DP istället för Rhinos nästan överallt.

    @Hedman 10 ASM i en Rhino är rätt kasst. Tyvärr har troops som var dåliga tidigare inte blivit bättre nu, snarare tvärtom. BA är speciellt utsatta så skulle nog köra 2 units med jp för att fylla kraven och alliera in något som har ok troops.

  • edited 9 juni 2014 13:34

    Den stora frågan här va mest om vi pratar om malestorm missions eller dom andra.

    Troops gör sig olika bra i dom båda. Enligt mig då :p

    Exempel : Termagaunts (inom synapse) är riktigt bra på gamla vanliga "hålla objektiv i slutet av matchen" medan i malestorm så är dom för långsamma och oflexibla.

    Drop pods med gubbar i lite lika så kan jag tycka. Jo insane bra med ett av 12/12/12 fordon med objective obscured regeln at sätta på ett objektiv men då står det där det står också.

    Ja allt är relativt och beroende på spel situationer såklart

  • lol, jag lyckades citera mig själv, fail. Ska se om jag får till det nu

    Termagaunts (inom synapse) är riktigt bra på gamla vanliga "hålla objektiv i slutet av matchen" medan i malestorm så är dom för långsamma och oflexibla.

    Precis. Så istället för Termagant troops så tar man.. eh. Det är just det, finns inga bra alternativ för Nids i Maelstrom. Man kan göra ett case för Hormagaunts som är hyfsat snabba, men de kräver synaps babysitters och dör av en sträng blick i deras ungefärliga riktning. Jag gillar idén med during-game scoring som Maelstrom har men det kan implementeras bättre.

    Tyranid troops i Eternal War missions har blivit sämre generellt eftersom Vehicles blivit bättre generellt (och specifikt mot MCs och nerfade Hive Guards). Bästa taktiken kommer nog vara att investera alla poäng på skjuta för att rensa objektiv helt från fiender och sen claima med ett MC, istället för att lägga en massa poäng på överkostade enheter som begår självmord så fort dom får chansen.

    Som jag ser det så kommer Vehiclehammer tillbaks nu. Finns ingen anledning att inte köra transport-spam. Alla fordon måste dö, annars scorar dom. Visst, alla har inte Objective Secured, men dom kan fortfarande nypa tomma objektiv och tank-shocka.

    Drop pod spam verkar sjukt bra. Wavefire, bygg en pod-lista så kör vi nån match om du kommer hem senare i sommar?

Sign In or Register to comment.