Fantasia Fanatic XXII, 6-7 oktober

245

Kommentarer

  • Jobbade hemifrån idag så listan är från igår, men var inte orolig du dyker upp imorgon

  • jodå det var inte det som jag var orolig för. Mer än att jag har/hade samma nummer som någon som redan betalat :)

  • Nu finns 40K scenarion och lagtävlingshäfte upp på fantasias hemsida

  • Gissar nu... men visst ska det väl vara uppdaterat 120817? ;-)

  • Skulle kanske kunna vara så:-)

  • 40k:

    När ni skriver runda i scenariorna, innebär det "turn" eller "gameturn"?

  • edited 17 augusti 2012 04:17

    Visst placerar man ut sina inköpta Fortifications samtidigt som man deployar sin armé?

    Marcus Eriksson spelar för övrigt Space Marines denna turnering.

  • edited 20 augusti 2012 02:35

    Kan ni klargöra hur terrorgheistens skrik skal spelas på fanatic ?

  • Visst placerar man ut sina inköpta Fortifications samtidigt som man deployar sin armé?

    Stämmer bra (ska förtydligas om det är otydligt i häftet)

  • Har en fråga angående att disembarka enheter från Valkyrie's/Vendetta's/Stormravens när de zoomar. Verkar lite luddigt adresserat i FAQerna, BA Stormraven får man deep strikea från även om den rört sig mer än 6" men för GK stormraven och valkyrierna så gäller "även om de kör flat out". Necron flyers verkar ju i alla fall få deep strikea från zoomande men vad gäller för de andra med special regler?

  • Bör inte fortifikations ställas ut före deployment? Känns lite orättvist att kunna ställa upp en skyshield som blickar hela motståndarens lista efter att ha fått se hans deployment.

  • Det är ju ganska riskabelt att köpa en skyshield genom att man kan ha otur och inte få plats med den. Samt att motståndaren troligtvis kan lista ut var skyshielden kan få plats och inte

  • Så där! då fick man tummen ur och anmälde sig till 40k.

    En fråga: Kommer det nya codexet för Chaos att användas, liknande Grey knights gjorde när dom släptes? (Om dom nu släpps den 1/10, dvs)

  • Passa på att anmäla er innan lördag så får ni fler lotter i vrår figurutlottning på Fanaticen

    Vi kommer att gå igenom regelfrågor och svara på det mesta under nästa vecka

  • En fråga: Kommer det nya codexet för Chaos att användas, liknande Grey knights gjorde när dom släptes? (Om dom nu släpps den 1/10, dvs)

    Allt tyder på att Chaos boken släpps samma dag som Fanaticen, skulle kunna bli helgen innan men det känns som lite tid att förbereda sig på

  • Hej igen, :p

    Angående Njal och hans "Lord of tempest" regel. Innan jag spikar listan med honom vill jag kolla hur ni kommer att tolka #6 0ch #7 på tempest listan och "Fliers"?

    Många hävdar att det inte är en shooting och därav inte följer "snap-shot" regeln. såg att Nova tillät tempest att användas mot fliers, just av den anledningen.

    http://www.belloflostsouls.net/2012/09/ ... lyers.html

    såg även detta på Bolt...c..sword.. http://www.bolterandchainsword.com/index.php?showtopic=260271

    vill bara höra hur det blir :p Jag är ju lite partisk själv....

  • edited 7 september 2012 13:08

    Från FaQ:
    Q: Does the Tempest’s Wrath psychic power affect Flyers? (p37)
    A: No.

    vet inte om det är samma sak detta...

  • Ignorera mitt svar om shooting at flyers, självklart kör vi på GW´s FAQ (den kom några timmar efter mitt svar)

  • Hehe... Nu försöker chaos påverka ditt sinne Dea. Faq:en syftar på en psychic power, inte "Lord of tempest". :p

  • whisper
    "No nooo, don´t listen to him your mind is set (weak) "

    officiellt
    Ok visste inte att det var olika sorry :)

  • edited 8 september 2012 06:14

    Tempest wrath är psychic powern från SW codex som gör att skimmers och allehanda som landar inom 24" måste slå ett dangerous. Står inget om fliers på den så tror ingen har spelat att den påverkar dem. Återigen har GW besvarat en fråga som inte ställts.

    Njals ability är mycket riktigt Lord of Tempest och nämns inte alls trots att den borde.

    Efter mer ingående studier av FAQ'en för BBB så blir jag dock lite fundersam. Finns en fråga om saker som inte slår to hit kan träffa fliers med några exempel och svaret är att vapen som inte Snap Firear inte kan targetera dem. Njals (och Imhoteks) förmågor rollar inte to hit men de är heller inte vapen eller targeterar så kan de träffa då?

  • Nu när Faq:en förtydligar hur Aegis Defense Line ska deployas, följer ni GWs rekomendationer eller använder ni "egna" regler för den?

  • edited 8 september 2012 09:11

    angående njal och hans lord of tempest. jag vet inte hur det står i njals regler men det här borde täcka det mästa. det dära "any attacks" borde gå in på njal och andra liknande förmågor

    faq : Q: How do , and – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with Zooming and ? (p13) A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Gliding Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas.

    han borde inte kunna träffa flyers. dock måste vi vänta på dommare eller dea för "officielt" FF ruling

  • Mmm... Fast angående Njal, LoT är ingen attack som han väljer att göra, mer en "Spel effekt", vissa sker i slutet av shooting phase, efter all skjutning är klar.

    Inget visar att det är en skjutattack från Njal. Vilket regelbok FAQ:en talar om. Men helt klart gäller Deas lag :)

  • @Lost - Varför Dea rulat att ADL skall vara i en komplett cirkel var nog inte bara för att GW inte nämnde hur den skulle sättas ut, utan oxå för att vi efter ordentligt med speltestande kunde konstatera att en 28" lång 4+ cover linje som täcker en hel arme inkl fordon för en fjuttig poäng helt enkelt är för brutet.

    /Stefan

  • @DooMarn; Att man får deploya den som en linje har väl aldrig varit frågan, men däremot kan man RAW deploya den utspritt så länge bitarna är två-och-två. Eftersom alla bitarna då rör "någon annan bit"

    Alltså: --      ----     --   ---  
    
  • Kom ihåg att denna tråd är till för direkta frågor och svar om FF. Diskussioner tas istället i diskussionstråden. Fanatic crew läser även den.

    / Niclas Stridshammaren crew

  • jag ska inte lira daemons of chaos. det ska nog stå det på herr david wessling som har sitt namn under mig. byt plats på hans okänd till hans kära daemons. :)

  • jag ska inte lira daemons of chaos. det ska nog stå det på herr david wessling som har sitt namn under mig. byt plats på hans okänd till hans kära daemons. :)

    Done:-)

    Btw, hoppas helgen gick bra

Sign In or Register to comment.