Fantasia Fanatic XXII, 6-7 oktober

dea
edited 31 juli 2012 19:51 in Turneringar / konvent

Så var det dags för Fantasia Fanatic XXII, höst 2012.

Datum: 6 - 7 oktober
Anmälningsavgift: 300kr
Första anmälningsdag: 1:a juli

Allmänt

Bonuslotter: Då vi uppskattar att vi har en gedigen skara spelare som bokar in sig på fanaticen i god tid innan så kommer vi även denna fanatic att ha en utlottning av figurer där man får fler lotter ju tidigare man anmäler sig. Det kommer att lottas ut ett figurpack i vardera spel till ett värde av 10/deltagare i det spelet (räknas ut separat för 40K och fantasy). De som anmäler sig i juli kommer att få fem lotter till denna dragning, de som anmäler sig i augusti får tre och anmäler man sig i september får man en lott.

Vi spelar:
2500p Warhammer Fantasy

1999p 40K

Alla regler och övrig information kring turneringen hittar ni i våra regelhäften

Scenarion till 40K är inte färdiga utan kommer att läggas upp så fort som möjligt

Anmälan kan ni göra på följande sätt:

  1. fantasiafanatic@gmail.com (vi behöver namn, spelsystem)
  2. www.speltid.se
  3. På Fantasia

Anmälan är inte bekräftad förrän vi fått betalning (vi har alltså ingen föranmälan)

Välkommen

«1345

Kommentarer

  • dea
    edited 5 oktober 2012 03:38

    Warhammer 40K

    ## Namn Armé Lag
    1. Erik Sandström Okänd Distrustful Allies
    2. David Sandström Okänd Distrustful Allies
    3. Markus Eriksson Space Marines
    4. Viktor Bergenholtz Grey Knights
    5. Robin Mattas Chaos Space Marines
    6. Pontus Boström Dark Eldar
    7. Per Andersson Necrons Griniga Gamla Gubbar
    8. Ola Örnberg Okänd ett lag i 40k
    9. Sven Eckerskog Okänd
    10. Torbjörn Gullo Okänd
    11. Niclas Ledin Blood Angel
    12. Linus Söderberg Orks Griniga Gamla Gubbar
    13. Simon Ivarsson Okänd
    14. Måns Saari Jonsson Orks
    15. Daniel Hesselberg Okänd Stockholm Finest
    16. Kenneth Lönnberg Imperial Guard
    17. Tomas Sandström Space Marines
    18. Björn Sjöström Tau
    19. Daniel Tanderyd Necrons
    20. Axel Linder Grey Knights
    21. Magnus Forslund Blood Angel
    22. Dennis Jansson Okänd
    23. Vicktor Öhlund Tau
    24. Alexander Andersson Salamander
    25. Mikael Hörnberg Grey Knights
    26. Stefan Paulsson Necrons
    27. Richard Petersson Okänd Stockholm Finest
    28. Stefan Fällström Okänd Gött Mos!
    29. Patrik Thorén Orks
    30. Anders Brager Tyranider Griniga Gamla Gubbar
    31. Jonathan Almegren Orks
    32. Matti Siirtola Okänd Gött Mos!
    33. Niklas Bengtsson Okänd ett lag i 40k
    34. Albert Johansson Okänd
    35. Simon Ingvarsson Blood Angel
    36. John Levi-Nyberg Tau Empire
    37. Roger Larsson Necrons
    38. John Sunesson Okänd
    39. Henrik Nyberg Tau Empire spektakulär hylla
    40. Joel Johnson Sister of Battle
    41. Björn Svensson Okänd Distrustful Allies
    42. Fredrik Sundell Imperial Guard
    43. Fredrik Lundberg Tyranids
    44. Robert Lindberg Okänd ett lag i 40k
    45. Elias Palmarsson Okänd
    46. Rikard Lindahl Chaos Daemons
    47. Andreas Åden Dark Angel
    48. Dan Kling Eldar spektakulär hylla
    49. Lars "Osten" Lejon Stenlund Orks
    50. Mats Weingård Okänd Gött Mos!
    51. Jon Borg Okänd Vilhelmina Vild & Vacker
    52. Tom Johansson Okänd spektakulär hylla
    53. Sten Bergmark Tyranids
    54. Mattias Nilsson Necrons spektakulär hylla
    55. Mattias Runesson Space Marines
    56. Morgan Norman Chaos Space Marines Vilhelmina Vild & Vacker
    57. Viktor Forsberg Dark Eldar
    58. Mikael Kabele Space Wolves
    59. Lennart Svensson Okänd
    60. Mattias Hägglund Imperial Guard
    61. Joachim Åhs Okänd
    62. Björn Eriksson Dark Eldar
    63. Johan Dyrlind Eldar Distrustful Allies
    64. Oscar Arnell Okänd
    65. Niklas Wahlström Okänd
    66. Johannes Persson Dark Eldar
    67. Tomas Sandström Ultramarines
    68. Tobias Löfbom Sister of Battle
    69. Tobias Rundström Chaos Daemons
    70. Jimmy Hesselberg Okänd Stockholm Finest
    71. Peter Forsgren Space Orks
    72. Viktor Byström Ultramarines
    73. Marcus Malmbo Tau Empire Vilhelmina Vild & Vacker
    74. Rasmus Haglund Okänd
    75. Per Oscarsson Space Wolves
    76. Peter Hamberg Imperial Guard
    77. Rasmus Lindberg Erixsson Imperial Guard
    78. Hang Au Necrons
    79. Isak Berg Orks
    80. Jacob Edbom Imperial Guard
    81. Mattias Lundqvist Okänd
    82. Kristoffer Wikner Tau
    83. Andreas Bergsten Blood Angels Vilhelmina Vild & Vacker
    84. Mattias Englund Okänd
    85. Axel Rydén Eldar/Dark Eldar
  • dea
    edited 5 oktober 2012 03:43

    Warhammer Fantasy

    ## Namn Armé Lag
    1. Niklas Olofsson Okänd Sundsvall: Norrlands Huvudstad
    2. Markus Holmbom Dark Elves
    3. Toni Kortelainen Warriors of Chaos
    4. Emil Hansson Okänd
    5. Anton Sjöstedt Orcs & Goblins
    6. Håkan Molin Empire Finurlige Flanks Fabulösa Farbröder
    7. Erik Öhman Wood Elves
    8. Andreas Eriksson High Elves
    9. Elias Tjärnhage Dark Elves
    10. Mattias Nilsson Warriors of Chaos Brent Corrigan Fanclub
    11. Johan Hall Empire
    12. Per Sigvallius Okänd
    13. Robin Andersson Warriors of Chaos
    14. Filip Zingmark Beastmen
    15. Marcus Persson Okänd
    16. Johan Hagner Ogre Kingdom
    17. Jens Renberg Tomb Kings
    18. Erik Elinge Dwarfs
    19. Tore Myhr Okänd
    20. Olov Nordvall Dark Elves Finurlige Flanks Fabulösa Farbröder
    21. Linus Wallin Warriors of Chaos
    22. Marcus Östling Orc & Goblins Brent Corrigan Fanclub
    23. Rickard Yttergren Empire
    24. Anders Lindgren High Elves
    25. Benjamin Hyvönen Orc & Goblins
    26. Daniel Malm Chaos Daemons
    27. Daniel Krigsman Vampire Counts
    28. Niklas Fällman Ogre Kingdoms
    29. Jonatan Mossegård Warriors of Chaos
    30. Chrissian Wiberg Tomb Kings
    31. Jonas Ivarsson Okänd
    32. David Wessling Daemons of Chaos Sundsvall: Norrlands Huvudstad
    33. Johannes Skarin Ogre Kingdoms
    34. Viktor Hällqvist Okänd Vilhelminas pojkar
    35. Tobias Lundberg Okänd
    36. Johan Selin Tomb Kings
    37. Erik Sundqvist Ogre Kingdoms Finurlige Flanks Fabulösa Farbröder
    38. Johan Hedlund Dark Elves Brent Corrigan Fanclub
    39. Mattias Staaf Daemons of Chaos Vilhelminas pojkar
    40. Oscar Edenström Ogre Kingdoms
    41. Marcus Lindkvist Okänd
    42. Erik Andersson Beastmen Sundsvall: Norrlands Huvudstad
    43. Johan Ericson Bretonnian Brent Corrigan Fanclub
    44. Morgan Flank Vampire Counts Finurlige Flanks Fabulösa Farbröder
    45. Rikard Tröger High Elves/Vampire Counts
    46. Erik Aronson Okänd
    47. Ludvig Mörner Empire
    48. Jon Backlund Okänd Sundsvall: Norrlands Huvudstad
    49. Charles Engström Ogre Kingdoms
    50. Jonas Molin Skaven
    51. Peter Wälimaa Beastmen Brent Corrigan Fanclub
    52. Peter Sagebro Dark Elves Don Pedros Stjärtgossar
    53. Martin Persson Warriors of Chaos Vilhelminas pojkar
    54. Emil Bergmark Deamons of Chaos Don Pedros Stjärtgossar
    55. Lars Eldborn High Elves Don Pedros Stjärtgossar
  • Varför inte bara säga 2000p och max ett Force Org. Chart.? Mycket, framför allt de nyare böckerna, håller sig till jämna 5p. Bor ju en bit bort så så det hade varit intressant att veta hur pratet går i Umeå då ni valde en så ojämn poängsumma.

    Då man håller en återkommande turnering är det bäst att göra så få avsteg från grundreglerna som möjligt för att förhindra missförstånd. Om vi sätter 2000p och en FOC denna gång och även till våren men sedan ändra till nästa höst kan det lätt bli så att folk missar åt det ena eller andra hållet. Nu är ju antalet FOC en ganska stor grej så chansen att folk skulle missa det är ju rätt liten, och principen gäller för alla regler, stora som små. Därför sänktes poänggränsen med ett istället för en regelboksförändring

  • Visst återkommer lagspelet till Fantasy?

    Jajamensan

  • Hur ser det ut med Warlord-reglerna till 40k?

  • Demonerna från WD kommer vi att spela med

  • Nu hittar ni regelhäften här

    Kom ihåg att vi har börjat ta anmälningar

  • Får jag rekomendera ett förtydligande till häftet... eftersom det i internet världen varit många diskussioner om powerweapons och "look at the model" (tex hurvida necron hyper phase swords är svärd eftersom de har sword i namnet eller om de är yxor, som många tycker att de ser ut som), så föreslår jag att det ska skrivas i armelistan vilken typ av powerweapon det är, för att inte fresta vissa spelare att byta typ beroende på motståndare.

  • Har en fråga rörande scenario 4 i Fantasy. När det står Infantry, Cavalry, MC menas det då bara de som specifikt har de enhetsbeteckningarna eller också de som är undergrupper? Vad jag menar är, räknas Monstrous Infantry (Ogres, Troll osv) som Infantry eller inte? Gäller även Monstrous Cavalry.

    Också, räknas karaktärer? De är ju både Infantry och Characters. Gissar det finns fler enheter som går in under detta.

  • Vi ska uppdatera listan angående Monstous infantry och cavalry. När det gäller karaktärer kan de hålla, de har sin egen plats i listan (lone Characters). Om de rider på monster hör de till monsterkategorin istället.

  • Hittade ett till fel, fjärde meningen i scenario 4 fantasy ska vara:

    If a quarter contains an equal amount of units from each side, the player with the cheapest unit (amongst the qualifying ones) wins the TP for that quarter.

  • Det kommer en uppdatering på 40k häftet i september och då ska vi försöka stoppa in alla oklarheter som vi blir uppmärksammad på. Så fortsätt gärna komma med funderingar

    Pris till döda general.......kanske det:)

  • Såvida inte GW kommer ut med FAQ om det kan det vara bra att förtydliga hur det är med Space wolves snubbar som kan bli ledare för alla enheter. Är de alla karaktärer alltid eller enbart när de är ledare för en annan enhet? Dvs, har huvudenheten i sig ingen, en eller är alla karakters? Samma gäller för andra enheter, t ex nobz. Består dessa enheter av ingen, en eller enbart karaktärer?

    Tja... Det är vad jag kan komma på nu iaf.

  • Ännu en fråga. Scenario 5 i Fantasy. Hur ska man bedöma sina trupper om de går in under flera av dessa grupper? Tex units of flyers är ju per automatik skirmishers? En Slaneesh herald på steed är fast cavalry osv.

    Gillar btw de scenarion ni valt. Tror de kan leda till spännande matcher med mycket taktiskt spel.

  • 40k: Angående Aegis defence line, reglerna säger att varje del ska vara i kontakt med minst en annan del. Innebär detta att den ska/kan deployas (mmm svengelska)... :

    1) Två och två utspridda över min deploymentzon, eller

    2)I en obruten linje, dvs att alla delar utom den sista delen på respektive sida måste vara i kontakt med två andra delar.

  • Frågan om scenario 4 blev lite missad känns det som, listan används väl bara till scenario 5? Räknas karaktärer som sin unit type eller räknas de inte alls för att hålla quarters?

  • Såg att Chaos Dwarves blivit förbjudna även om de var tillåtna senaste fanatic. Vad är anledningen till det? Kom det in mycket klagomål på dem?

  • edited 3 augusti 2012 08:34

    Ok jag insåg nu att jag missförstått frågorna angående scenario 4 och 5 i fantasy en aning. Jag läste inte tillräckligt noga och trodde att allt rörde scenario 5.

    I scenario 4 gäller att karaktärer inte kan bidra som en egen enhet, oavsett vilken enhetstyp de är (ska uppdateras i texten). Och det ska inte inte stå Monstrous Creature som ni påpekat, det skall vara Monstrous Infantry. Scenariot ska se ut så här.

    At the end of turn 4, divide the table into four quarters. For each quarter, count the number of Infantry, Cavalry and monstrous infantry units each players have (lone characters doesn't count, regardless of unit type). The player with the most units of those types scores 1TP for that quarter. If a quarter contains an equal amount of units from each side, the player with the cheapest unit (amongst the qualifying ones) wins the TP for that quarter. If a quarter on your opponents side of the table does not contain any infantry, cavalry or monstous infantry units, the TP for that quarter goes to you

    I scenario 5, om det ser ut som nedan, kan ni komma på något som inte är täckt?

    At the start of the game, place two objectives along the middle line of the board, 15" in from each short table edge respectively. At the end of each players turn 3, the player with any kind of unit within 6" of the objective scores 1TP (1TP awarded per objective/playerturn). If both players have one or more units within 6" of the same objective, they each get to choose one of their own units within range to contest the objective. the player who's unit which type and/or special rules places higher up on the list below wins the objective. If both players have a unit of the same tyoe to contest the objective, the player who is not currently taking his turn wins the objective.

    Fast Cavalry
    Cavalry and Monstrous Cavalry
    Skirmishers
    War Beasts
    Monstrous Beasts
    Chariots
    Infantry and Monstrous Infantry
    Flying Cavalry and Flying units (any unit, whos unit type would place higher up on this list, is dropped to this position in the list if they have the Fly special rule)
    Lone Characters, regardless of their unit type (with or without non-monstrous mounts)
    Monsters (all kinds, with or without characters/riders/handlers)
    Unique
    War Machines
    Swarms
    All other units

  • Fantasy-fråga: nyfiken på vilka LoS-regler som kommer att gälla, ETC's eller regelbokens?

    I det väsentliga: blockerar kullar och impassable terrain LoS?

    (ETCs förtydliganden kring detta finns i slutet av regeldokumentet- http://www.mediafire.com/view/?p1jisyedcydjbr5)

    Kanske skulle ni också kunna förtydliga detta i regelhäftet? ETC-faqen förutsätter t ex i svar på frågor om kanoner att kullar/IT blockerar LoS. (Vilket alltså innebär en konflikt/otydlighet i regelhäftet när det å ena sidan står att ETC-faqen ska användas och å andra sidan inga av ETC-regeländringarna.)

  • Uppföljning av fråga om Scenario 4: Monstrous Cavalry, räknas de som cavalry eller är det gammalt hederligt kavalleri på hästar som gäller? Samma med Fast Cavalry.

  • edited 8 augusti 2012 16:35

    Uppföljning av fråga om Scenario 4: Monstrous Cavalry, räknas de som cavalry eller är det gammalt hederligt kavalleri på hästar som gäller? Samma med Fast Cavalry.

    Monstrous Cavalry är en annan trupptyp än cavalry så de räknas inte. Fast Cavalry är inte en egen trupptyp så så länge Fast cav är av trupptypen cavalry (vilket jag skulle gissa är typ alltid) kan de hålla.

    Fantasy-fråga: nyfiken på vilka LoS-regler som kommer att gälla, ETC's eller regelbokens?

    I det väsentliga: blockerar kullar och impassable terrain LoS?

    Vi följer regelbokens regler vilket gör att alla svar i ETC-Faqn som rör ETC:s line of sight inte kommer att användas.


    Angående Chaos Dwarves så väljer vi att inte tillåta dem för att de inte har en bok eller figurer tillgängliga i figurspelsbutiker i landet (samt att man kan ifrågasätta listans turneringslegalhet även om Forge World slår fast att den är ok). För flera av er luttrade turneringsspelare är detta säkert ingenting som upplevs som ett problem eller godtagbar ursäkt och jag kan förstå att vissa eftersträvar så stor variation av arméer som möjligt men vi väljer att hålla det till de armybooks som finns i GWs sortiment. Som en nära jämförelse kan vi titta på den parallella 40K turneringen där vi inte tillåter något material ur Imperial Armour böckerna även fast vi har en del förfrågningar att släppa på det för att en del vill spela med lite alternativa listor istället för "vanliga" codexlistor. Och då är Imperial Armour supplement släppta av Forge World, ungefär lika officiella som Tamurkan

  • edited 9 augusti 2012 02:51

    Chaos Dwarfs är så officiella att GW inte ens nämner rasen på sin egna sida och än mindre säljer de figurerna.

    Nåväl, har lite funderingar kring Fantasy-biten till höstens Fanatic.

    Först ut är Scenario 4: Där är det tänkt man ska räkna poäng i slutet av runda fyra, i slutet av vems runda fyra? Det är tämligen oklart. Oavsett hur det tolkas nu så är det en enorm fördel för den som har sista movement-fasen.

    Vidare undrar jag om det är medvetet att inte sätta en begränsning på antalet core-enheter. Jag hoppas att detta är en miss, för det är något som verkligen kan abusas och speciellt med de scenarion som är tilltänkta för turneringen.

    Noterade att en enhet inte har några modell-cap längre, utan detta styrs endast av 500 poäng maxtak. Detta upplever jag lite spännande eftersom jag noterade en del synpunkter på deathstars och liknande under tidigare turneringar. Det rimmar lite illa med att öka antalet modeller och poäng om så är fallet. Dock kanske bara det är jag som missuppfattat detta och att det generellt uppskattas att möta enheter på 50-100 modeller. :)

    För antalet Deathstars och monsterenheter lär inte minska i samband med en sådan ändring - jag vet att jag garanterat kommer att utnyttja detta och den uteblivna core-capen. Men jag har ju dispens som spelar en gimp-armé!

  • 40k: Får zooming fliers använda sitt flat out move för att lämna bordet?

  • edited 9 augusti 2012 11:47

    Först ut är Scenario 4: Där är det tänkt man ska räkna poäng i slutet av runda fyra, i slutet av vems runda fyra? Det är tämligen oklart. Oavsett hur det tolkas nu så är det en enorm fördel för den som har sista movement-fasen.

    Det är i skarven mellan runda 4 och fem som det kontrolleras. Så ja, andra spelaren har en fördel i att få flytta sist men det brukar för det mesta vara en fördel att börja så (jag gissar att många spelare kommer att vilja börja i detta scenario ändå, som i de flesta lägen)

    Vidare undrar jag om det är medvetet att inte sätta en begränsning på antalet core-enheter. Jag hoppas att detta är en miss, för det är något som verkligen kan abusas och speciellt med de scenarion som är tilltänkta för turneringen.

    Det är medvetet. Jag vet inte om mitt minne är helt korrekt men så vitt jag vet har vi aldrig haft en begränsning på core units sedan 8:de släpptes (med undantag för SM i våras då, när vi följde etc rakt av) och jag har inte mottagit något klagomål på detta under tidigare turneringar. Inte heller kan jag hitta att någon nämnt någonting om det i tidigare utvärderingstrådar. Det har inte varit ett problem och jag ser inte att det behöver bli ett heller. Om inget annat så gör eventuella sådana listor som kommer dödsstjärnor och stora block sämre, så spelet balanserar ut sig själv där.

    Noterade att en enhet inte har några modell-cap längre, utan detta styrs endast av 500 poäng maxtak. Detta upplever jag lite spännande eftersom jag noterade en del synpunkter på deathstars och liknande under tidigare turneringar. Det rimmar lite illa med att öka antalet modeller och poäng om så är fallet. Dock kanske bara det är jag som missuppfattat detta och att det generellt uppskattas att möta enheter på 50-100 modeller. :)

    För antalet Deathstars och monsterenheter lär inte minska i samband med en sådan ändring - jag vet att jag garanterat kommer att utnyttja detta och den uteblivna core-capen. Men jag har ju dispens som spelar en gimp-armé!

    Magin är ju inte lika strypt som den var på SM, och dödsstjärneproblemet var betydligt mindre före SM så detta blir nog också ett mindre problem än vad man kanske föreställer sig. Stora block har ju en del nackdelar också

    Vi gör dock lite av ett test nu att hålla tillbaka på restriktionerna denna gång, i och med borttagningen av modellcappen till exempel. Personligen ser jag inte att det behöver leda till att alla bygger det värsta som går att uppbringa utan mer att folk kan bygga fler olika sorters listor (eller iallafall mer varierade listor).

  • edited 10 augusti 2012 11:24

    Rensat denna tråd från diskussioner och diverse inlägg. Kvar är mer eller mindre obesvarade frågor samt svar från @dea och @Dante82. Detta för att lättare kunna navigera frågor och svar kring turneringen. Alla poster finns nu i diskussionstråden.

    Känn er dock fria att fortsätta fråga i denna tråd.

    / Niclas Ledin
    Stridshammaren Crew

  • Scenario 4:

    At the end of turn 4, divide the table into four quarters. For each quarter, count the number of Infantry, Cavalry and monstrous infantry units each players have (lone characters doesn't count, regardless of unit type).

    Med "lone characters" innebär det t ex en hero på en häst, inte sant? Men ett ensamt troll som springer runt är en "legal" enhet för att contesta?

  • Rensat denna tråd från diskussioner och diverse inlägg. Kvar är mer eller mindre obesvarade frågor samt svar från @dea och @Dante82. Detta för att lättare kunna navigera frågor och svar kring turneringen. Alla poster finns nu i diskussionstråden.

    Tackar

    Med "lone characters" innebär det t ex en hero på en häst, inte sant? Men ett ensamt troll som springer runt är en "legal" enhet för att contesta?

    Stämmer bra

  • Men det här är ju fantastiska scenarion! Dags att ladda upp med lätt skytte och kärror som kan ta hand om motståndarens chaff!

  • Nu har vi äntligen fått upp anmälningslista. Och för er som inte anmält er än så är det dags

  • edited 13 augusti 2012 11:25

    @Dea: Märkligt, var inne och betalade (anmälde mig) till 40k idag och fick nummer 022 :) Och det var före din post Dea

Sign In or Register to comment.