NORDSKEN - Norrlands spelfestival (40k)

13»

Kommentarer

  • edited 4 mars 2012 17:20

    Spelade inte turneringen, men måste bara instämma i att spelborden var ruggigt snygga. Aldrig sett en turningen med så snygga spelbord under mina 17 år i hobbyn!

    finns det bilder på borden någonstans?

  • Förutom volymen på hits for kids musiken var det helt klart en av de bättre lokaler med tillhörande terräng jag spelat i.

    Tyckte allt flöt på skitsmidigt.

    win-loss systemet var kul omväxling, får ni gärna behålla. Men utslagna borde få spela vidare om övriga platser.

    Jag gillade avspärrningarna! Jag försökte hålla mina matcher nära tejpen för att folk skulle få se tärnkngsrullande nördar, vilket verkade funka bra. Folk stannade till och frågade lite artigt, för att sedan glida vidare. Direkt jag och Magnus körde vår match på uppvisningsbrädet, som låg utanför avspärrningarna, kom en liten parvel och utan att be om lov börjar pilla på mina modeller.

  • edited 4 mars 2012 18:15

    Hemkommen och trött, men tänkte delge mina initiella tankar om det hela:

    Positivt:
    * Snygga bräden, bra terräng.
    * Inte fullt lika snygga arrangörer, men väldigt trevliga var dom =)

    Negativt:
    * Kort om speltid. Tre matcher av fyra blev tvungna att avslutas vid runda fyra och då tycker jag ändå inte att vi segade på direkt utan var snarare en fråga att tyranidarméer har rätt många modeller att flytta på.
    * Utslagningssystemet. Hörde från andra att de upplevde att det drastiskt minskade deras spelpepp då de blev utslagna.
    * Scenariona var väldigt enformiga och jag skulle gärna se mer variation där. Fancy fanatic hade en del rätt knasiga men riktigt roliga scenarion som kontrastexempel.

    Allmänna tankar:
    * Win/Loss system är inte något som direkt tilltalar mig även om jag ser fördelarna med det.
    * Jag tror det hade varit bättre med ett swiss system och att man håller på schemat och skapar det tidigt. På så sätt kan man planera att delta på andra saker, något som blev svårt nu.
    * Även om det var schyssta bord och enkelt att komma överrens med sin motspelare så känner jag att det är enklare att man numrerar borden och sedan så tilldelar arr bord. Men det är mest av bekväma skäl, slipper man själv fundera på var man vill spela ^^

    Sedan är jag själv en sån där människa som älskar apocalypsstrider och började nu fundera på om det inte vore möjligt att arrangera en apoc-strid också på konventet? Antingen samtidigt eller före/efter turneringsbiten. Får man väl hitta på något snärtigt system som att det finns plats för säg 16k poäng/sida och varje spelare få ta med upp till 4k och när man anmäler sig så anmäler man sig med jämna tusen poäng så säger arr allt eftersom hur många poäng det finns kvar/sida. Sedan finns det ju massa tillägg i form av house-rules på det, men det är en annan sak.

    Sedan gällande avspärrningsbanden kände jag att de var lite udda, men jag kan förstå det efter Asplunds beskrivning. Men kanske att man kan släppa upp på det hela lite mer stora skyltar vid ingången där det står "Se men inte röra är regeln som gäller här innanför om man inte själv äger det." Vet inte om det skulle funka eller inte.

  • edited 4 mars 2012 20:35

    Var en av arrangörerna så tänkte försöka svara på lite av frågorna men observera att inget är spikat då vi inte haft någon debrief och knappt hunnit hem än.

    De tankar vi har just nu är att nästa kommer bli 2000p med 3 timmar speltid för att följa turneringsstandarden.

    Antagligen kommer vi också att spela Fantasy.

    Utslagningssystemet kommer inte återkomma. Var ett misstag vi inte gör om. Det vi pratar om inför nästa är 4 rundor swiss på fre/lör och semi/final på söndag. 4 garanterade matcher och en publikfinal hoppas vi alla kan uppskatta. Skulle också göra att alla har lördag kväll ledigt för andra aktiviteter där just nu Blood Bowl och ett förberett parti Apocalypse på specialbyggt bord är favoriterna.

    Scenariona kommer vara anpassade för systemet. Inte bestämt om det blir win/loss eller BP men detta kommer vara spikat innan scenariona skrivs.

    Kaffeproblemet var pga en olycka då Subway tappade sin kaffemaskin vid transport och det inte fanns någon ny att uppbringa. Förhoppningsvis händer det inte igen.

    Till nästa kommer annonsering och schema att spikas i god tid. Hela brädspelsdelen slängdes ihop på 6 veckor och till nästa är förhoppningen att datum spikas inom 2 veckor varefter planering börjar mer eller mindre omedelbart.

    Avspärrningen har diskuterats livligt och det finns många synpunkter. Självklart vill vi att åskådare ska kunna se bra men det måste finnas ett mervärde i att betala in sig. Stöld och pillerrisken är inte heller något vi kan ignorera då tex Fanatic nästan bara besöks av spelare eller närstående medan Nordsken besöks till stor del av "civila" som ingen av oss känner. Asplunds exempel med barnet illustrerar det. Men detta är något som kommer tas upp på vårt utvärderingsmöte och jag kommer att ta upp att flera spelare och åskådare uttryckt önskemål om att få komma närmare.

    Den lite avslappnade varianten med valfri bordsplacering kommer nog att försvinna. Vi gjorde det för att det var en liten turnering och vi ville ha en gemytlig stämning men med ett swiss-system vill vi antagligen placera ut paren.

    Ljudnivån är den punkt jag kommer trycka hårdast på. Har även hört detta av andra arrangörer som också var missnöjda. Kan inte svara på hur det kommer lösas dock.

    Har ni fler frågor eller åsikter så uppskattar vi dem.

  • Nån som har en bild på den?

    Derp, bild på sida 1...

  • Swiss med 4 matcher +final låter mycket bra. Om ni bara räknar vinst/förlust eller rena poäng gör egentligen inte så mycket för min del. Tycker inte ni ska känna någon press att ha just 2000p, det är väl bara några få turneringar som har den nivån och då en av dessa är FF kan det ju vara en idé att köra en annan nivå bara för att.

    Jag var inte alls förtjust i avspärrningen, tycker det brukar vara trevligt med folk som går och kikar. Men jag förstår problemet...de flesta på Nordsken var nog inte alls bekanta med hur man beter sig i närheten av små plastgubbar. Några övertrötta datorungdomar jag såg skulle jag inte velat släppa i närheten av ett spelbord. Något som gör att försiktiga nyfikna får komma och kika närmare kan kanske fungera?

  • Kanske kan man ha kvar avspärrningen, men inte trycka in alla bräden ett hörn? Det var nog bara tre bräden som var lätta att se från utsidan av avspärrningen.

    Fantasia har ju ett lysande upplägg med att alla ställer upp sina armeer för allmän beskådan under en matpaus. Om fler bord var nära avspärrningen kunde man nog få in 4 armeer / bräde och på så sätt ha möjlighet att någon övervakar så ingen får för sig att pilla / sno modeller när ägaren käkar.

    Misstolka mig rätt, jag tycker det är underbart roligt när folk kommer fram och visar intresse för spelet, eller berömmer ens modeller. Jag la kanske 10-30 minuter per match på att prata Lovecraft med förbipasserande. Två av mina medspelare fick vänligt men bestämt be folk att gå. Med en schemalagd uppvisning av spelet / armeer kan man ursäkta sig men bjuda in intresserade att titta förbi för lite nördsnack då.

  • Jag tycker man kan ha kvar nivån på 1500, alla turneringar behöver inte vara lika.

  • Poängnivå på 1500p kan man behålla då det är viktigare att man får spela färdigt en match ordentligt än att man har 2000p att spela med.

    Gällande att ge nyfikna mer tillgång till det hela kanske man kan köra på det Asplund pratade om. Ställa upp arméerna under lunch/middag och sedan ha "guidad tur" eller liknande. Sedan kan man ha någon crew som står nära avspärrningen/ingången och kan släppa in äldre deltagare att kolla runt samt ge de yngre en mer guidad tur. Självklart gäller "se men inte röra" för alla.

    Ganska diskriminerande, men det skulle samtidigt ge högre möjlighet för folk att gå omkring och kolla/fråga.

  • Först och främst tack för en trevlig tillställning!

    några synpunter: Det är ju inget problem att ha "civila" i lokalen under matchtid då alla ändå kan hålla koll på sin armé själva, men samtidigt har man inte riktigt tid eller fokus att svara på frågor osv medan man spelar (inte jag i alla fall) men guidad tur låter ju som en bra idé eller bara släppa in folk under lunchen då arméerna är uppställda så länge någon kan agera vakt under tiden.

    jag skulle även rekommendera att målarbedömningen inte görs under matcherna då det är svårt att se armén ordentligt medan den spelas vilket kan leda till orättvis bedömning, nu är jag visserligen nöjd med utfallet den här turneringen (kan inte klaga när man vinner) men inför framtiden kan det vara värt att tänka på.

    Angående utslag/ swiss tycker jag att tidigare förslag med swiss+ slutspel låter som en bra idé. Jag skulle tro att ett system med BP är enklare ur arangörsperspektivet då poängsummorna kommer skilja mer än bara win/loss datan.

    tack för mig /Björn

  • Ang. avgörande finalmatch:

    Har inte många (de flesta?) turneringar slutat att ha en sådan just för att nästan alla som blivit utslagna väljer att gå hem eller göra något annat istället?

  • edited 5 mars 2012 13:50

    Kul att de flesta verkar ha haft kul och att terrängen var uppskattad (vi slet hårt med den).

    Några kommentarer:

    Utslagningssystemet. Tillkom eftersom det bara var två anmälda... - och vi var tvungna att antingen ställa in allt eller lyfta in 8 st Crew som reserver. Vi hoppas att detta event blev såpass bra att det blir fler föranmälda nästa gång + att vi ska vara tydligare vid förköpet om att man ska anmäla sig till turneringar.

    4 matcher 1500p + semifinal/final låter rätt bra - men jag kan inte lova något. Allt beror på hur mycket plats vi kan fixa. Figurspel är extremt dyrt/spelare med tanke på behov av golvyta. Lokalen kostade oss drygt 150.000:- i hyra vilket innebär att varje figurspelare "kostar" ca 1000:- om man räknar kvadratmeter... 40k på fredag kväll + lördag förmiddag låter rimligt. Vi kommer knappast att kunna ha 40k igång mer än ca ett dygn - särskilt inte om vi även ska hinna med Blood Bowl, Mordheim, Fantasy, Necromunda och Apocalypse...

    Turnering. Nordsken är ett kombinerat LAN och konvent - så vi varken kan eller vill konkurrera med Fanatic eller andra renodlade turneringar. På framtida Nordsken kommer det alltid att finnas begränsningar i plats, tid, ljud, regler och annat som inte kommer att uppskattas av alla. Gissningsvis sätts även en övre gräns på max 32 st spelare till nästa gång.

    Avspärrningar. Kommer med all säkerhet att finnas kvar i någon form. Tror själv inte heller på guidade turer etc. eftersom vi inte har en chans att veta hur många som kan tänkas ska lotsas. Kanske kan man ha borden "närmare" publiken - kombinerat med någon typ av "Armies on parade" (fast innanför avspärrning) - kanske även med Rosters uppsatta?

    Målarbedömning. Ska givetvis ske under bättre förutsättningar och ljus. Jag skulle själv gärna se att arrangörerna valde ut tre arméer som ställdes ut i varsin glasmonter mitt i entréhallen direkt efter spelfinalen (som bör hållas vid 15.00 på lördag) - och så fick besökarna rösta fram en vinnare ala Peoples Choice.

    Legend. Tack vare att butiken alltid var bemannad (bra jobbat!) så överlevde mina spelbord. Avspärrningarna gjorde att ingen-sömn-zombies inte fuckade upp de "vanliga" spelborden.

    Ljudnivån. Blir det samma lokal till hösten blir det relativt högt även då. Bara att gilla läget. Vi kan kanske dämpa lite med kreativ högtalarplacering och användande av skjutväggen (men då blir figurspelsområdet ett par bord mindre).

    Bilder. Jag har lagt upp några av mina foton på http://www.facebook.com/nordsken/

    Slutligen:

    Tack för att ni kom! Vi gör detta helt ideellt - och nöjda deltagare är den bästa peppen inför nästa Nordsken.

Sign In or Register to comment.