NORDSKEN - Norrlands spelfestival (40k)

2

Kommentarer

  • edited 13 februari 2012 18:01

    Jag har idag dragit ihop ytterligare några fler: + Markus Larsson, Orks + Peter Bomark, Orks + Kim Söderlund, DADW Termies + Olof Karlsson, IG + Magnus Johansson, Tyranids

    samt: + 1 st till Blood Bowl + 2 st till HeroClix

    Har varit sjukt segt - men det börjar lossna.

    Fixar fler deltagare imorgon... ... och förväntar mig att ni andra gör likadant;)

  • Va, ska både McLarsson och du spela Kendokan? Nu blev jag riktigt sugen faktiskt.

  • edited 21 februari 2012 15:53

    Nu anmälda (som betalt), drygt 20 pers:

    Simon Selberg, Eldar.

    Johan Hofverberg, ?.

    Johannes Skarin, ?.

    Tor Sebastian Klestrup Röijezon, ?.

    Björn Sjöström, Tau.

    Eric Pettersson, Orks.

    Albin Åström, Space Marines.

    Max Malm, Imperial Guard.

    Kim Söderlund, Dark Angels.

    Victor Boman, ?.

    Kim Öhlund, Chaos Space Marines.

    Markus Larsson, Orks.

    Peter Bomark, Orks.

    Vicktor Öhlund, ?.

    Olof Karlsson, Imperial Guard.

    Magnus Johansson, Tyranids.

    Anton Sjöstedt, Necrons.

    Michael Wågebrandt, Space Wolves.

    Johan Asplund, Cthulhu-Tyranids.

    ... och några till ...

  • Peppen stiger. :)

    Framförallt är jag sugen på att se spelborden på riktigt.

  • Det där är ju hur terrängbygge borde vara ^^

  • Det där var deras första försök. Tänk hur snyggt det blir nästa Nordsken då de har tränat mer!

  • edited 20 februari 2012 15:15

    Jag är Simon Selberg, ni kan skriva in Eldar på mig om ni behöver det.

    @Edit: Såg precis de nya reglerna. De fungerar väl, men skulle ha föredragit en round-robin, då man får spela många matcher då, även om man förlorar. Det skulle inte vara så kul att vara med bara för att förlora båda första matcherna...

  • edited 21 februari 2012 11:29

    Marzillius: Saken är den att om du förlorar en match i ett vanligt system där varje match ger 0-20 poäng så kan du inte vinna. Med Nordskens system ges du ytterligare en chans till finalplats på lördagen (och behöver inte nödvändigtvis vara med på fredagen/lördagen då du kanske vill spela något annat). För de som åkt ur turneringen kommer vi dessutom att anordna casual-matcher på apsnygga spelbord (Warhammer och Warhammer 40k - gjorda av Magnus Johansson) men det finns även alla möjligheter i världen att spela mot vänner, nya som gamla, på de bord som blir lediga.

    Upplägget (för de som ännu inte har koll):

    https://nordsken.se/arr/tabletop#wh40k

  • Jag anmäler mig till 40k-turneringen / Fredrik Lundberg

  • edited 21 februari 2012 10:01

    N.I.B: Kul att du är med men enklast vore att betala och anmäla dig på Legend (för dig som bor i stan), om du nu inte redan gjort det förstås.

  • Intressant med ett sånt matchupplägg. Vet inte om jag tycker om det eller inte, misstänker att det kan öka hur tävlingsinriktade folk är. Risken finns väl också att någon som åker ut direkt blir lite otaggad på fler matcher. Men det kan ju bli riktigt skoj också. Jag ser fortfarande fram emot det.

  • Witch King: Jag ser din poäng och hur mycket bättre det fungerar på ett sådant här mindre arrangemang.

  • edited 22 februari 2012 04:13

    Anton, jag har anmält mig och betalt via hemsidan.

    Gillar inte matchupplägget dock, fyratvåtimmarsmatcheriradutanpaustill04pånatten är naturligtvis retarderat.

    19.30 - 22.00 - Match 1
    22.00 - 00.00 - Match 2 (åttondelsfinal)
    00.00 - 02.00 - Match 3 (kvartsfinal)
    02.00 - 04.00 - Match 4 (semifinal)
    OMG!

    Jaja, hoppas på några roliga casualmatcher om man åker ut, nån som vill möta Nidsen? Skulle vara kul att spela mot nåt nytt, typ Orker.

  • N.I.B: Nu är det inte jag som gjort schemat för kvällen men inser även jag att det är lite väl tight. Jag ska prata med arrangörerna för att försöka få in mer andrum mellan matcherna men då blir det senare in på natten sista matchen spelas. Vi kan inte börja tidigare då vi hyrt lokalen från 18.00.

  • Jag förstår faktiskt inte alls hur ni hade tänkt att folk ska orka spela på fredag och in på lördag morgon. Det finns inga pauser heller för mat eller sådant.

    Ska man kunna delta på lördagen även om man åkte ut på fredagen? Det känns lite onödigt...

  • Kollade inte så ordentligt på spelschemat men...

    8 och en halv timma non-stop? Nä, då tar jag nog och skiter i hela allt då jag vill att en turnering ska vara rolig och inte tidspressad. 2 timmar är väldigt kort, så jag skulle inte bli förvånad om de flesta matcher slutar vid runda 4, speciellt de som har många modeller att ställa ut och senare flytta kan ju bara sikta på runda 3 med säkerhet.

    Vore det inte bättre att dela upp allting på två dagar istället? En match fredag och kanske att man kör sista fyra (dvs finalen också) på lördagen?

  • edited 22 februari 2012 12:53

    Spelschemat vad gäller tider är extremt preliminärt, men systemet med direktutslagning medger att spelarna enkelt kan komma överens om andra matchtider än de som anges (detta eftersom färre och färre bord "är igång").

    Exempel på spelschema

    Albin har lagt upp ett mer realistiskt schema på legends forum - men som sagt, oavsett hur vi planerar tider kommer schemat att spricka (åt något håll). Dvs förbered er på en eller två kvällar med spel. Går det riktigt bra för er (läs semi) kan det även bli match på morgonkvisten eller på förmiddag nästa dag - men tid för dessa matcher dealas ju bättre mellan spelarna ifråga (och förankras med domare).

    Huvudsaken är att vi har två finalister klara vid lunchtid söndag.

  • edited 22 februari 2012 14:43

    Spelschema:

    HEAT1

    Fredag

    18.00 - 19.00 - Registrering och introduktion

    19.00 - 22.00 - Match 1

    22.00 - 00.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    Lördag

    09.00 - 11.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    12.00 - 14.30 - Match 4 (semifinal)

    HEAT2

    (även öppet för fredagsspelare som vill ha "re-spawn")

    15.00 - 16.00 - Registrering och introduktion

    16.00 - 18.30 - Match 1

    19.00 - 21.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    22.00 - 00.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    Söndag

    09.00 - 11.30 - Match 4 (semifinal)

    FINAL

    12.00 - 14.30 - FINAL

    15.00 - 16.00 - Prisutdelning

  • edited 22 februari 2012 19:31

    Alla matcher är 2h 30min - med 30min paus mellan alla matcher. Subway finns på stället... Dvs om man vill så kan man sova 7 timmar varje natt (även om man spelar alla matcher). Vi kommer att ha pick-up games för alla som åker ut med priser till varje match. =)

    Hoppas att alla blir nöjda med denna förändring. Nu ska det nog inte bli fler. =P

    Om ni har ytterligare frågor så är det bara att skriva. Annars hälsar vi alla välkomna till 40k turneringen och hoppas att vi ses där. Tillsammans kan vi nog göra detta till ett riktigt bra - och återkommande - event!


    Eldoriath (nedan): Intressant - men jag tror vårt schema är enklare = bättre.

    Bland annat för att vårt är tidsanpassat för att Crew ska kunna spela, att Heat 1 är helt avgjort innan Heat 2 startar (vi vill inte ha Finalist 1 med i Heat 2) samt att Heat 2 börjar först på eftermiddagen (bra för nattsuddare).

  • För att förbättra sömnmöjligheterna har jag knåpat ihop två varianter på erat förslag. I första kan man bara köra respawn om man åkte ut på fredagen men får bättre möjlighet att inta lunch och middag i lugn och ro och kan antagligen få omkring 7-8 timmar sömn även om man spelade match 2 i HEAT1 och ska vara med i introduktion i HEAT2 för att spela där:

    Spelschema:

    HEAT1

    Fredag

    18.00 - 19.00 - Registrering och introduktion

    19.00 - 22.00 - Match 1

    22.00 - 00.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    Lördag

    17.00 - 19.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    20.30 - 23.00 - Match 4 (semifinal)

    HEAT2

    (även öppet för fredagsspelare som vill ha "re-spawn")

    Lördag

    9.30 - 10.30 - Registrering och introduktion

    10.30 - 13.00 - Match 1

    14.00 - 16.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    17.00 - 19.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    20.30 - 23.00 - Match 4 (semifinal)

    FINAL

    12.00 - 14.30 - FINAL

    15.00 - 16.00 - Prisutdelning

    En annan variant som tillåter en spelare att fullt ut delta i båda heaten men tillåter bättre sömn om man bara vill vara med i ett av dom är. Vill man prompt vara med i båda blir det ingen sömnskillnad jämfört med ert nuvarande schema:

    Spelschema:

    HEAT1

    Fredag

    18.00 - 19.00 - Registrering och introduktion

    19.00 - 22.00 - Match 1

    22.00 - 00.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    Lördag

    19.00 - 21.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    22.00 - 00.30 - Match 4 (semifinal)

    HEAT2

    (även öppet för fredagsspelare som vill ha "re-spawn")

    Lördag

    9.00 - 10.00 - Registrering och introduktion

    10.00 - 12.30 - Match 1

    13.00 - 15.30 - Match 2 (åttondelsfinal)

    16.00 - 18.30 - Match 3 (kvartsfinal)

    Söndag

    09.00 - 11.30 - Match 4 (semifinal)

    FINAL

    12.00 - 14.30 - FINAL

    15.00 - 16.00 - Prisutdelning

  • Eldoriath: Intressant, men jag tror vårt är enklare = bättre.

    Fördelar är bland annat att heat 2 inte startar förrän heat 1 avgjorts (vi vill inte ha finalist nr 1 med i heat 2) och att heat 2 börjar först på eftermiddagen (skönt för många nattsuddare).

    Enda nackdelen, som jag ser det, är lite skakiga mattider och att några inte får sin skönhetssömn fullt ut - men det är ju ändå ett konvent... Vem har tänkt sova över huvud taget?

    Alla deltagare har dessutom betald sovplats - så man kan gå och knoppa närsomhelst under dag/natt.

    Slutligen är vårt schema även anpassat för att Crew ska kunna vara med.

  • edited 3 mars 2012 14:26

    .

  • Nyss hemkommen från turneringen, vet att den inte är färdigspelad än, men för min del är den ju det. Det hela var väldigt trevligt, tack för en fin turnering! :)

    Jag måste bara säga att utslagsturnering inte är en bra idé. Man blir ju mer uppbunden än i en vanlig swiss-variant där man åtminstone vet säkert vilka tider som gäller. Nu var det så att jag kl 22 inte visste när jag skulle behöva stiga upp nästa morgon. Helt omöjligt att boka in sig på enstaka andra aktiviteter också. Nu gick det ju att göra mindre saker, men ett fastare schema skulle locka mig tillbaks, utslagsturnering står jag nog över. Sen blev det väldigt få casualmatcher vid sidan av, folk behöver bli tillsagda att spela. ;)

    Scenariona skulle behöva mer filande, som ni upptäckte före oss andra. De två scenariona som spelades absolut mest var väldigt lika varandra, lite enformigt. Tror dock att stilen på scenariona fungerar bra, med ett sekundärt och ett primärt objektiv.

    Det blir spännande att se vad händer mer, jag hoppas det blir igen och att jag kan komma och spela då.

  • edited 4 mars 2012 08:12

    Just nu spelas finalen mellan Fredrik Lundberg (Tyranider) och Johannes Skarid (Tyranider). Det ser ut som att Lumba har ett litet övertag men mycket kan hända!

    Jehenna: Vi har redan ett uttänkt system som vi tror kommer gynna alla där alla är garanterade att spela (minst) 4 matcher. Jag är ganska säker på att turneringsspelare skulle gilla idén men jag överlåter till arrangörerna själva att presentera upplägget mer ingående. Vi kommer slopa uplägget som vi har nu. Det garanterar jag.

  • Segraren av det första Helstorm Legends blev Fredrik Lundberg (Skellefteå) som mötte Johannes Skarid (Sollefteå) i finalen. Stort grattis till Fredrik och vi hoppas han hittar en bra plats för Cyber-skallen hemma i Kåge.

    Vi har fått mycket bra feedback från spelare och vi är övertygade om att nästa Helstorm Legends kommer bli både bättre och större i höst! Nu har vi trots allt 6 månader på oss att förbereda oss och er spelare istället för 3.

  • edited 4 mars 2012 09:30

    Jag blir helt varm i hjärtat av att det var 2 Nids i final :-) Och grattis Fredrik!

  • edited 4 mars 2012 10:00

    Håller med om att utslagningen inte var det bästa, även om det gick helt okej för min Eldar armé, jag fick ändå in 5 matcher. Men en round-robin turnering skulle vara mycket mer lockande.

    Hur som helst, terrängen var fantastisk, den bästa jag någonsin spelat på. Hela konventet var skitbra också, mycket bättre än dreamhack då det finns andra saker att göra än att bara spela datorspel. Jag kommer definitivt till hösten också!

    Edit: Några av deltagarna tog bilder, kan ni inte lägga upp dem?

  • Som flera tidigare nämnt så var direkutslagning nog inte det bästa av ovan nämnda skäl. Speciellt oförutsägbarheten ställde till det. Det fanns fler evenemang på konventet som man nu inte visste om man kunde delta i vilket gjorde att man fick avstå från dem.

    Annars vill jag tacka arrangörerna och övriga deltagare för ett trevligt konvent. Terrängen höll mycket hög klass (har heller aldrig spelat på bättre) vilket förhöjde spelupplevelsen. Det var synd att inte fler kom och fick uppleva detta.

  • Att lägga evenemanget nära Fancy Fanatic kanske avskräckte spelare från Umeå (och söderifrån)? Sen kan jag säga att jag var med i en utslagsturnering på BorCon (Borås) i slutet på 90-talet och det var nog det tråkigaste jag varit med om. Två matcher, sen var mitt konvent slut. På fredag kväll. Tack som fan och aldrig mer. Då är det bättre att veta att du ska spela fyra, fem eller hur många matcher det nu är under en bestämd tidsperiod.

    Men eftersom ni har idéer om upplägg för framtiden känns det intressant och om det fungerar med tider så skulle jag gärna vara med i framtiden. För det verkar som om ni har fräck terräng och roliga spelare. :)

  • edited 5 mars 2012 01:38

    Vill tacka alla arrangörer och deltagare för en trevlig, laid-back turnering.

    Särskilt tack till Asplund och Marzillius, för att ni var så schyssta och gick med på att byta motståndare. Servo-skallen sitter nu och stirrar på mig, riktigt cool. Nån som har en bild på den?

    Jag törs lova att Nordsken har dom bästa Warhammerborden i Sverige, och terrängen var av högsta klass. Scenariona var väl ok, nåt som jag uppskattade var win/loss-systemet, man slapp jaga poäng med andan i halsen.

    Utslagningssystemet kom till av att man inte hade riktig koll på hur många som skulle spela. Nu var det iofs något jag såg fram emot, att få köra casual games mot arméer jag nästan aldrig har mött, som Orker. Och som det låter kommer man att till hösten köra någon slags swiss.

    Arrangemanget får man se i ljuset av att 40K-turneringen är ett sido-event till spelfestivalen på samma område, det var första gången, kort varsel, yadda yadda. Det hindrar mig inte från att lägga upp en önskelista:

    • Kaffe.

    • Styr upp deltagandet. Annonsera i tid.

    • Fippla inte med schemat veckan före festivalen.

    • Ha gärna kvar 'Episk Final' med inhängnat bord, men lägg upp ett system som gör att spelare stannar kvar för att se den.

    • Ska man ha kvar utslagssystem i någon form, se till att det inte känns som om man ramlat ut i kylan. Alla är inte lika utåtriktade och det kan vara skönt att en ansvarig arrangör styr upp casual games, drar igång ett 2vs2 Apocalypse, eller informerar om andra events på festivalen som man kan kolla in.

    • Speakersystem. Känns lite som man blev rejpad av högtalarsystem för andra events som brakade loss runtomkring, skulle vara kul om man kunde slå tillbaka lite med egna högtalare och få lite hype kring 40K.

    • What's up with the avspärrning? De få själar som intresserade sig för 40K fick stå och glo på avstånd, kändes märkligt och jag har hört flera undrande kommentaren kring det. Det är klart att man inte vill ha en hord av folk snavandes på ens grejer, men funkar det på FF att folk går omkring och kollar när man spelar så funkar det väl på Nordsken.

    • Gärna lite mer space mellan borden.

    • Kaffe.

Sign In or Register to comment.