Regelfrågor till höstens Fanatic

13

Kommentarer

  • Ger monstous mounts fortfarande enskilda vps i killing field, fast FAQn säger att man inte får det?

    "Q: If I kill a character but not their mount, do I score victory points for just the character, the character and their mount, or must I kill the mount too in order to score any victory points? (p143) A: You must kill the character and his mount to score any victory points."

  • Hur funkar sweeping advance om du har 5st terminators och en indepentent utan termiantor armour. Får man sweeping advanca med indepeneten om de var i samma grupp innan assault, och isåfall hur funkar de eftersom man använder ju majoritetens initiative men dem får inte sweepa, ska man använda indepenetens initiave då?

  • Hur funkar sweeping advance om du har 5st terminators och en indepentent utan termiantor armour. Får man sweeping advanca med indepeneten om de var i samma grupp innan assault, och isåfall hur funkar de eftersom man använder ju majoritetens initiative men dem får inte sweepa, ska man använda indepenetens initiave då?

    Du får inte sweepa med honom, han är tillsammans med terminators fortfarande och de förhindrar karaktären att sweepa.

  • Fråga: Kan en giant "pick up and" "eat" en ethereal modell?

  • Ger monstous mounts fortfarande enskilda vps i killing field, fast FAQn säger att man inte får det?

    Våran tolkning i häftet gäller.

  • Kan en Wolf Guard Battle Leader sitta på en Thunderwolf och ha Saga of the Hunter? Codexen är motstridig på den punkten.

  • edited 21 september 2010 04:52

    Glöm min fråga... Man skall inte fråga om regler när man sitter på jobbet :)

  • Vad får Witchhunters köpa från Codex IG?

    Vikla troops får de köpa? Har hört rykten om veteraner. Scout sentinel? en eller en hel skvadron? Armoured sentinel? en eller en hel skvadron? Leman Russ? en eller en hel skvadron? får den/dessa vara av vilken sort som helst?

    Tack! /Pär

  • Låt arrangörerna lämna officiella svar enligt deras önskan i förstainlägget i tråden. Tog bort några inofficiella inlägg för att slippa eventuell förvirring. Vill ni diskutera regeltolkningarna kan ni göra det i andra trådar.

    mvh
    Lars, moderator

  • Jag väntar fortfarande på ett officiellt svar om vilka induced imperial guards som får användas till WH och Daemonhunters.

    Tack

  • Witchhunter svar dyker upp under dagen

  • måste skjuta på witchhunter svaret tills imorgon

  • GWs IG-FAQ hade tydligen svaret hela tiden... http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m470041a_FAQ_ImperialGuard_2009.pdf

    Q. As the units in Codex: Imperial Guard have changed, can we have a clarification of which units you are allowed to induct into a Witch Hunters and/or Daemonhunters army? In particular, can we include the special characters that replace the Platoon Commanders?

    A. You may include any of the inducted units from Codex: Imperial Guard that are listed in the ‘By the authority of the immortal Emperor of Mankind...’ rule with the exception of Armoured Fist Squads – these no longer exist as a separate unit entry. Note however that all Imperial Guard Infantry Squads can now take a Chimera transport if they so choose. You may include any of the normal options from these units allowed in Codex: Imperial Guard so yes, you may include special characters that replace Platoon Commanders. Inducted Sentinel Squadrons can be either Armoured Sentinel Squadrons or Scout Sentinel Squadrons. Also note that as the list states you are limited to 0-1 Leman Russ Battle Tank you may not include any other types of Leman Russ such as the Demolisher, Executioner etc.

    Dvs 1-3 sentinels, antingen scout eller armoured.

    0-1 Leman Russ, enbart med vanlig Battle Cannon.

    Tack!

  • då svarar jag också så:-)

  • Hmm... Så här står det i Uppdrag 3:

    "Control: Du ska hålla quarters. För att hålla en quarter måste du ha fler enheter där än motståndaren. Varje enhet som är värd en killpoint räknas som en egen enhet i detta sammanhang¹. Du får matchpoäng en följande:
    1Q kontrollerad = 2 matchpoäng
    2Q kontrollerad = 4 matchpoäng
    3Q kontrollerad = 6 matchpoäng
    4Q kontrollerad = 8 matchpoäng Om din motståndare håller fler quarters än dig får han 3 matchpoäng. ¹/ En enhet räknas bara som den befinner sig i en quarter (den där majorieten av modellen/modellerna befinner sig). I de fall där en enhet är värd flera killpoints räknas alla killpoints för den enheten till samma quarter, även om karaktären står på en quarter och enheten den är tillsammans med står på en annan (de räknas som ovan till den quarter där flest modeller i enheten befinner sig)."

    Räknar man bara Scoring Units för kontroll av quartern? Så om jag har två enheter i en quarter och motståndaren har en scoring och två icke-scoring (fordon, t.ex.) - vem håller den?

  • Och bara för att vara störig kan jag tillägga, till Serpents fråga, hur räknas en Lone Wolf. Håller han quartern han ev. står i, eller den han ev. dog i? :)

  • Jag antar att en Lone wolf räknas, han är trots allt en killpoint.

  • Jag har en fundering kring killpointsystemet som ska användas. Hur kommer det sig att det på 13-16 är 0,65 per enhet? Vore det inte enklare med 0,7 på 13-14 och 0,6 på 15-16 eller något liknande? Jag undrar dels eftersom det känns enklare att ha koll på det viset och dels sliter jag mitt hår för att få in 17 kp i listan. 17 känns så uppenbart bra just nu.

    Vi är medvetna om att gränserna kan verka ogynnsamma i vissa lägen men när jag räknade på det vid skapandet av scenariona kändes det överflödigt med fler gränser då det ger rätt liten skillnad. Å andra sidan skulle ju inte en extra gräns göra kortet svårare att förstå men vi kommer att testa det som det är skrivet nu och se hur det fungerar.

    Räknar man bara Scoring Units för kontroll av quartern? Så om jag har två enheter i en quarter och motståndaren har en scoring och två icke-scoring (fordon, t.ex.) - vem håller den?

    Alla enheter som är värda ett killpoint räknas i slutet av matchen för kontroll av quarters. I ditt exempel håller alltså motståndaren quartern.

  • Har en fråga gällande Engineers, framför allt till Dwarfs då.

    till t.ex. kanoner kan en engineer väljas till, och även ges en bössa. får han då endast skjuta med denna om kanonen han står vid inte skjuter?

    och hur blir det gällande Master Engineers som inte längre joinar en maskin utan bara behöver stå nära för att hjälpa, får de då alltid skjuta med sina bössor då?

    tittat runt lite men inte hittat ett klart svar, eller så har jag missat nått.

  • Har en fråga gällande Engineers, framför allt till Dwarfs då. till t.ex. kanoner kan en engineer väljas till, och även ges en bössa. får han då endast skjuta med denna om kanonen han står vid inte skjuter? och hur blir det gällande Master Engineers som inte längre joinar en maskin utan bara behöver stå nära för att hjälpa, får de då alltid skjuta med sina bössor då? tittat runt lite men inte hittat ett klart svar, eller så har jag missat nått.

    Engineers kan inte joina warmachines (gäller båda dwarfs och empire). Så han kan alltid skjuta själv

    Kan en Wolf Guard Battle Leader sitta på en Thunderwolf och ha Saga of the Hunter? Codexen är motstridig på den punkten

    Nej, det kan han inte

  • The Other Trickster's Shard - måste även bäraren av denna rerolla ward saves? Den påverkar alla modeller i base contact.

  • hur blev det med domination points i en vanlig inf enhet utan flagga som blir joinade av en bsb. räknas bsbns flagga som +1 för enhetens dominion points

  • Fencer's Blades och Helm of Commandment - skickar man vidare WS 10 eller WS 7?

  • edited 29 september 2010 11:30

    Q: Does a weapon that gives a bonus to a characteristic, give the bonus for all rules purposes (e.g. the effect of spells, characteristic tests, etc)? (p4)

    A: No.

  • Q: Does a weapon that gives a bonus to a characteristic, give the bonus for all rules >purposes (e.g. the effect of spells, characteristic tests, etc)? (p4)

    A: No.

    Fast tyvärr står det ju samma fråga fast för "Magic items" på raden ovanför, och Fencer's Blades är både "Weapon" (alltså 'No') och "Magic Item" (alltså 'Yes')

  • Bonus? Fencer's Blades ändrar WS till 10. Om du sänker WS med Accursed Armour så skickar du vidare det nya, lägre värdet. Borde gälla samma princip för ett högre värde.

  • Warhammer FAQn säger att items som ändrar characteristics påverkar alla regler. Just nedanför står ett svar som förtydligar att vapen inte gör det. Tycker det är ganska tydligt, om än inte särskilt logiskt.

  • edited 30 september 2010 10:47

    Lore of Heavens attribute ( p.497 ) "When a spell from the lore of heavens TARGETs an enemy flying unit/... / the target suffers D6 S4 hits, in addition to any other spell effects caused by the spell"

    Lore of Beasts attribute ( p.493 ) "If a spell from the lore of beasts is TARGETed on one or more units /... / then the casting difficulty of the spell is reduced by 1."

    Magic ( p.31 ) "To cast a spell, a wizard nominates one of his spells to cast, and declares the TARGET of the spell." ( p. 32 ) "Once the wizard, spell and TARGET have been chosen, the player then declares how many power dice/... "

    FRÅGA: Måste en spell från Lore of Heavens gå igenom för att effekten skulle funka? Om så, med samma wording så skulle isåfall beasts attr. inte funka alls.

    Om ja,
    NÄR ska isåfall effekten gå igenom? Före spell-effects? Efter? Tidsangivelsen syftar ju på före själva casting rollet :P Detta påverkas ju i allra högsta grad om det är spellen som får enheten att rolla om saves.

    Nu vill inte jag vara en en hård-RAW:are eller vara ute efter att hitta kryphål, men efter att ha läst reglerna fram och tillbaka och följt diskussioner både för och emot så har jag fallit i att effekten går igenom även om spellen inte gör det.

    Om man jämför med lights attr så står det " If a spell from the lore of light inflicts a number of hits on an enemy unit, it will cause an extra D6 hits /..."

    Helt klart ett fall för en FAQ...

    Tack på förhand! (vill bara ha en fingervisning på hur en fanatic-domare kör det)

  • edited 30 september 2010 17:48

    Lurigt!

Sign In or Register to comment.