Regelfrågor till höstens Fanatic

dea
edited 25 juli 2010 23:45 in Turneringar / konvent

Här går det bra att ställa regelfrågor som ni vill ha svar på innan höstens Fanatic.

Vi kommer allt eftersom att sammanställa alla frågor på ett och samma ställe. Inga svar är officiella regler och om GW släpper FAQ som motsäger vad vi sagt är det deras regler som gäller.

Vi ser hemskt gärna att ingen annan än Dea och Dante82 svara på frågorna (detta för att hålla tråden så lättläst som möjligt). Regelfrågor går även att maila till fantasiafanatic@gmail.com

«134

Kommentarer

  • Börjar väl direkt med frågan som verkar ställas på en massa olika forum just nu. Hoppas på att GW släpper FAQ om det innan.

    Angående scrolls förutom dispel scrolls och irresistible force (alltså feedback, leeching och shielding) står att man kan läsa "instead of attempting to dispel the spell" men endast under dispel scrolls står det att "note that even a dispel scroll will not help if the spell has been cast with irresistible force" men inte på någon av de andra scrollsen. Däremot står det under irresistible force att "your opponent cannot even attempt to prevent the magical mayhem soon to be unleashed - go straight to Step 4, Spell Resolution".

    Tror det är allt jag hittat kring ämnet. Försöker inte starta någon diskussion om det, utan frågar istället bara: Får man feedbacka en IF?

  • edited 27 juli 2010 01:14

    Får man ha wizarding hat på en liche high priest och ändå använda alla incantations? Det borde man kunna eftersom jag inte hittat något som går emot det samt att det inte blir några regelkonflikter förutom att LHP får bara 2+ på dispel försök, och kan göra channel på både dispel och power. Eller har jag missat något? :)

    Vad händer med en Steam tank om den ser en CoS som lyckas med "light of death" Har för mig att steamtanken inte har något Ld value men klarar alla test automatisk, men detta är inget ld test så? Dör den direkt eller räknas det som den har ld 0 och då tappar 2d6+2 wounds? (Utgår ifrån att generalen är bortom 12 tum)

    Kommer tomb kings/princes i chariots att kunna joina andra chariot enheter? Det är ju tänk att det ska gå men övergången till nya ed har skapat lite problem med det...

    Kan en lichepriest med Collar of Shapesh föra över alla wounds som en casket råkar ut för eller bara de två sista som prästen råkar ut för?

  • Vad händer om man misslyckas med ett feartest (ger WS1) och sen bestämmer sig för att slå nån som har Mark of Nurgle i huvvet (-1 i WS)?

  • edited 29 juli 2010 18:49
    Hur kommer det se ut på 40k sidan? Blir det restriktioner som förra året eller fler/färre?

    Får gärna era tankar så snart som möjligt så man kan börja planera :-)

    Sovsalar samma som förra året?
  • 40k blir 2000 pts inga dubbla av nob bikerz, seer councills, lash of submicion.

    för fusk får nån fusk ansvarig svara.

  • Hur kommer det se ut på 40k sidan? Blir det restriktioner som förra året eller fler/färre?

    Det blir samma som i våras , om du kommer ihåg dom.

    Sovsalar samma som förra året?

    Fusk kommer att finnas som alternativ.

  • edited 30 juli 2010 15:15

    Hur ska ring of hotek spelas ? / viggo3000

  • Power Scroll bör definitivt inte vara tillåten. Finns så många kombinationer med den som blir obalanserat bra.

    Det första vi gjorde i vår grupp när vi läste om den var att förbjuda den helt.
  • dea
    edited 4 augusti 2010 23:21

    Power Scroll bör definitivt inte vara tillåten. Finns så många kombinationer med den som blir obalanserat bra.

    Vi kommer inte att begränsa några itemsi första turneringen. Det kommer att vara lite extra regler kring alla extra tärningar man kan få i magifasen. Men eftersom spelet är så nytt vill vi prova det utan restriktioner först

  • Är Special Characters fortfarande bannade eller är det verkligen en inga restriktioner-turnering?

    Vore iofs kul att se en sisådär 40 Teclis & Kairos ligga å stretcha inför match i samma gympalokal igen.
  • Special characters kommer inte att vara tillåtna.

  • edited 5 augusti 2010 12:11
    Okej. Men vad gäller Power Scroll, så finns inget som helst försvar och kör man exempelvis det mest uppenbara, Lore of Death med Purple Sun, kan matchen vara över innan motståndaren ens gjort sin första turn.

    Det finns även ett flertal andra kombinationer som är så brutna att det inte ens är roligt att tänka på. Allt detta beroende på ett riktigt ogenomtänkt item. :)

    Dock bra att veta upplägget, så slipper man ha beslutsångest på hur man ska göra.
  • Spelar du alver, skaven eller annan arme med i3 eller mer så är inte Purple sun nått större hot.

    Jag siter och knåpar på en dvärg arme, och är lite fundersam hur man ska lösa det, men det är artielery Diex3 och missfire hamnar på kille själv. Det är rätt random och man får look out sire på den.

    Farlig som fasiken, men inget man ska rusa runt i panik över.
  • I nuvarande regelboken får man varken halverade VP från halverade enheter eller VP från flyende enheter. Jag tycker ni på Fanatic-turneringarna bör ändra detta till 7th ed regler (med undantag att man måste döda karaktärer helt för att få VP av dessa).

    I övrigt är jag inte speciellt sugen på att spela mina Dvärgar nu om Power Scrolls är legala. :/

  • Det är därför vi behöver feedback scroll mot irresistible force, straffa dem för det!

  • Fråga: En magiker drabbas av miscast och hamnar på Level 0 (Noll). Är det fortfarande en magiker? Regelboken säger detta: "En magiker har en Level mellan 1 (Ett) & 4".

    Kan "0-magikern" kasta spells? (Säg att det är en loremaster med alla spells, och glömmer bort nog många för att nå Level 0, men ändå ha kvar någon spell).

    Kan "0-magikern" Channel'a och/eller använda Arcane Items (vars grundkrav är att man har en "Wizard level", är då "0" en Level).?
  • Hej (40k),

    Hur blir det med allies? jag skulle gärna se att dessa stryks från Fanatic. Det enda som de ger är en DH Inq för alfa strike (första runda) samt mystics för att skjuta deep strike. De gamla codex---(va fan det nu heter) får gärna spela med sina egna units men att blanda dem med 5th ed känns bara tråkigt och övermaxat...

    Är detta en möjlig övervägan?
  • Powerscrollen är bra men det är det mycket som är bra nu. Det är främst ödlorna och dvärgar som den är effektiv mot. Tricket för att inte autolosa mot en purple sun är att tänka över placeringen av enheter och köpa en stor armé så att man har råd att förlora en näve figurer. Fördelen med pofferscrolls och solen är att den combon contrar döds stjärnor.
  • Kommer det vara enhets restriktioner? Tex max antal Wraiths och sånt? Är sjukt sugen på att spela en tia wraiths för en gångs skull :) men om det är/blir för op så blir det ju inge kul...
  • I nuvarande regelboken får man varken halverade VP från halverade enheter eller VP från flyende enheter. Jag tycker ni på Fanatic-turneringarna bör ändra detta till 7th ed regler (med undantag att man måste döda karaktärer helt för att få VP av dessa).

    Vi kommer att spela med Vp regler som liknar 7:e

    Kommer det vara enhets restriktioner? Tex max antal Wraiths och sånt? Är sjukt sugen på att spela en tia wraiths för en gångs skull :) men om det är/blir för op så blir det ju inge kul...

    Nä, inte utöver armeböckerna

  • Hur kommer det att vara med snabba skimmers som kör flat out i scoutmove? cover eller inte? jag har då inte hittat något officiellt svar från GW
  • Hur flyr man när man breakar från strid i 8:e, se den här tråden för diagram och diskussion

  • edited 13 augusti 2010 19:45

    Angående http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=75702...

    I Warhammer har man alltid flytt från själva stridslinjen oavsett var fiendeenhetens centrum ligger så varför skulle Games Workshop ha ändrat detta utan någon som helst anledning och dessutom utan att låtit folk fått reda på det?

    En del som tolkar den röda boken på så sätt att man alltid skall fly från fiendens centrum tycks se den som någon slags helig skrift som man skall lyda till punkt och pricka som om det verkligen vore en ofelbar gud som skrivit den. De tycks glömma bort eller helt enkelt missat att Games Workshops anställda inte är ofelbara och kan därmed göra misstag och gjort det många gånger förrut.

  • Utan att göra en lång egen förklaring kan jag bara säga att jag håller med Witch King i första paragrafen och så kommer det rulas på fanaticen om det skulle komma upp.

  • edited 18 augusti 2010 11:12
    Vilken tolkning gör ni angående disruption och steadfast vad gäller Lance Formation för Bretonnia?
  • Vad gäller angående modeller för "Transformation of Khadon"? Förväntas man ha en konverterad och uppmålad Mountain Chimaera för att kunna transformera till en sådan?

  • För att fylla på Setomidor´s fråga.
    Skal den vara med på målarbedömningen och kan man plocka bort motståndarens modell om han ställer upp ett omålat monster ?
  • Vad gäller angående modeller för "Transformation of Khadon"? Förväntas man ha en konverterad och uppmålad Mountain Chimaera för att kunna transformera till en sådan?

    Modellen ska finnas och vara målad. Annars kan man ju göra som Viggo säger plocka bort den

  • Vilken tolkning gör ni angående disruption och steadfast vad gäller Lance Formation för Bretonnia?

    Kan du förtydliga vad du menar

  • dea
    edited 19 augusti 2010 21:19

    Skal den vara med på målarbedömningen

    Jag det ska dom (har ändrat mitt svar sedan tidigare). Mer info om detta kommer i regelhäftet

Sign In or Register to comment.