Fantasia Fanatic Höst 2010

2

Kommentarer

  • dea
    edited 26 augusti 2010 11:00

    Vill ni att VÄS, om jag hittar två pers till att dela bil med, skall ta med sig terräng igen?

    Det vore jättebra om ni kunde göra det. Hör gärna av dig när du vet mer säkert hur det blir

  • Marcus Lindkvist Fantasy

    Lizardmen

    Anmäler sig
  • 40k
    Jag skriver här dådet inte direkt är regelfrågor utan kommentarer om uppdragen och häftet är det helt fel tänkt ber jag om ursäkt.

    Under "Att hålla objektiv" (s8) borde det stå hur det funkar med quarters också. Alltså om det går att hålla flera quarters.

    Att inte visa armélista förrän sida, uppdrag och placering av objektiv är gjorda är rätt...udda. Vågat, visserligen men jag tror det helt enkelt kommer gynna de som känner lite av folket (vilket kan vara bra) men det kan helt enkelt så att en spelare vet allt om den andres lista och den andre inget om den förstas. Att hälsa och sedan visa armélista och sedan gå igenom armén tillsammans är så klassiskt och traditionellt och ett mycket bra sätt att få känn på varandra innan matchen har börjat, att jag är klart skeptisk till att ta bort det. Genom att bara inte berätta vilka uppdrag man har spelat så tvingar man motståndaren att hoppas på att man skall spela på ett visst sätt. Jag tror det räcker. Jag ser gärna att armélistorna är öppna innan första tärningsslaget för det kommer annars innebära att folk som är nytt får en större avdelning från de erfarnare.

    Att ha två uppdrag slumpade kan innebära max 3 DOW, vilket väldigt många anser vara lite av det svagare sättet att sätta upp när det gäller att ha kul. Men det är å andra sidan inte så stor chans att det sker. Bra med att ni kör random dock!

    Ni hade ett grymt bra KP system förra gången, något vi snodde till RydCon utan att skämmas, med det är kanske lättare att använda detta system. Borde det inte vara så, dock, att man kollar antal KP i armén man har/hade efter matchen för att ta med _allt_ såsom Tervigons spawnande och deepande tacticals. Genom att kolla hur mycket KP man hade i slutet på matchen så löser det väl...alla hål?

    Bra att ni lagt till en kvart på sista matchen! Det finns ingen möjlighet att göra så under första dagen? Fast ni skall målningsbedöma massa arméer också...

    Jag tycker uppdragen är kul och när liknande turneringar hat testats innan har det alltid varit med gott resultat. Jag är dock lite besviken på att man inte visar sina armélistor innan första tärningsslagen, dels för att folk kommer nog ändå ha ett hum (utom de som inte känner lika många), dels för att det är ett bra sätt att få ett första intryck av sin motståndare och dels för att det känns som att en del av mission-väljandet försvinner om man inte känner till motståndaren.

    Jag ser helt klart fram emot FAntasia!
  • edited 30 augusti 2010 15:30
    Känner mig "tvungen" att svara sedan jag har läst Egges post.

    Tycker tvärt om att visa armé listan sist är bra, eller varför inte alls?

    Det är inte så att man har fördel att känna folket för att ana deras lista eller förstå deras spelsätt.
    Tycker mig ha sett att sedan man introducerade att få se listan före spel så har det följts av att ett hårdare (tävlings inriktat) spelande har introducerats på FF och inte lika avslappnat. Men det har väl även till stor del med er rankning att göra också. Detta har väl även diskuterats på något av era egna forum?

    Att det är klassikt och traditionellt är nog bara något som är för er. Tidigare så visade vi aldrig listor här, så vår tradition är att inte visa listor.

    Och det är de rutinerade som vinner på att visa listor, för det kan talar om vilka potentiella hot som du kommer att möta och talar även om om du ska gå först eller sist, något som de orutinerade inte ser med samma självklarhet
  • Haha, ja jävla sörlänningar att dyka upp och sabba våra turneringar med att vara så himla tävlingsinriktade! ;0)

  • Alltså ska man inte ha någon som helst fördel av att kunna använda den taktik som spelet faktiskt innehåller? Att börja eller sluta betyder mycket i ett spel med objektiv.

    Vi vänder på det hela: om en nybörjarspelare med en snäll lista möter en hyfsat erfaren spelare med en monsterlista - borde inte nybörjaren få chansen att ta ett taktiskt beslut redan innan deployment om hur den ska försöka besegra monsterlistan?
  • edited 30 augusti 2010 18:02
    Misstänkte att det skulle bli denna reaktion...tänker inte försvara mitt synsätt, utan ville bara berätta hur jag ser på det hela på samma sätt som Egge gjorde.

    (Edit) Vill bara poängtera att bland det bästa som hänt med FF (förutom att det anordnas med den kvalitet det görs) är att dessa sk. sörlänningar hittat hit.
    Och att det är mer tävlings inriktat stör mig inte heller, skriver dock det jag tycker mig sett.
  • edited 30 augusti 2010 21:58

    Att inte visa armélista förrän sida, uppdrag och placering av objektiv är gjorda är rätt...udda.

    Man ska presentera sin armé/visa armélistan när man träffas vid bordet.

    Att hälsa och sedan visa armélista och sedan gå igenom armén tillsammans är så klassiskt och traditionellt och ett mycket bra sätt att få känn på varandra innan matchen har börjat, att jag är klart skeptisk till att ta bort det.

    Även om jag bara spelar friendly games så upplever jag att standarden här är att hälsa på varandra och berätta vad man har i sin armé istället för att visa listan, och jag tror folk gör så på fanaticen också. Som casual gamer tycker jag det är bättre att man berättar vad man har istället för att visa listan då det är lättare att fråga om wargear/vapen man inte känner till samt att man får reda på hur eventuella counts-as konverteringar ser ut.

    Att ha två uppdrag slumpade kan innebära max 3 DOW, vilket väldigt många anser vara lite av det svagare sättet att sätta upp när det gäller att ha kul. Men det är å andra sidan inte så stor chans att det sker. Bra med att ni kör random dock!

    Jag håller i princip med, lite synd att det inte finns fyra olika deploymentvarianter i regelboken. Men jag har en lösning på g som kan fixa detta problem, ska bara få tillstånd att genomföra det.

    Ni hade ett grymt bra KP system förra gången, något vi snodde till RydCon utan att skämmas, med det är kanske lättare att använda detta system. Borde det inte vara så, dock, att man kollar antal KP i armén man har/hade efter matchen för att ta med allt såsom Tervigons spawnande och deepande tacticals. Genom att kolla hur mycket KP man hade i slutet på matchen så löser det väl...alla hål?

    Anledningen till detta är just för att vi (och flera spelare vi pratade med efter förra fanaticen) tyckte att tervigonerna blev lite i överkant bra med förra killpointupplägget. Även som det är upplagt nu tycker vi inte heller att space marines behöver förmånen att kunna splitta sina reserver när de kommer in för att precis ta sig upp till en bättre brytpunkt i antal killpoints.

    Bra att ni lagt till en kvart på sista matchen! Det finns ingen möjlighet att göra så under första dagen?

    Uhm, vars någonstans har vi skrivit att det är en kvart längre till sista matchen? Kan inte hitta att vi lagt till en kvart på den.

  • Ah! Jag tittade lite fel, tror jag.

    Match 1
    9.15-12.15 = 3 h

    Match 2
    13.45-16.30 = 2 h 45 min

    Match 3
    16.45-19.30 = 2 h 45 min

    Match 4
    09.15-12.15 = 3 h

    Match 5
    13.45-16.30 = 2h 45 min

    Det känns som att sista matchen är mer i behov av 3 timmars pass än första. Sista vill man gärna spela klart och med swissen borde de flesta ha sin roligaste match då.

    Eller tänkte ni ha helt 3 h pass och har missat det?

    Som fjärde uppsättningszon kan detta sätt passa:
    http://www.svenska40k.se/missions/mission.php?mission_id=35
    Klicka på PDF filen så får du se uppsättningszonen. Bara ett tips.

    Håller helt med om tervigoner. Kör på den lösning ni anser vara bäst. Vill bara slå ett slag för förra KP-upplägget med modifieringen att man kollar antal KP i armén efter slaget.
  • Är anmälningslistan uppdaterad? För jag (Jakob S) är inte med trots insatta pengar.
  • Listan uppdateras ikväll eller imorgon
  • Hej, Joppe, jag tror du kan vara lugn, dom brukar ta med alla tills det är uttryckligt sagt att det är fullt… ?

    När det gäller ”att visa listor” Jag måste säga att detta har blivit en konstig och skev debatt. Visst kan man tycka att det är trevligt att visa listor, men att detta ”måste ” ske innan en tärning är kasta verkar i mina ögon konstigt. Oavsett hur man spelar i övriga världen, bör man kanske tillägga att Fanatic… Fantasias fanatic har en otrolig hög nivå, trots vad övriga världen gör! Jag tycker att det är kul att se andras listor, men det skall inte påverka min armélista innan jag kommer till Fanatic. Dea och Dante, har i häftet skrivit en variant, vilket inte ge några fördelar eller nackdelar… Dessutom är det lite konstigt att om några vill ”se” så skall detta påverka övriga spelare inom ett spelområde.

    Jag tycker att Fanatics regel som den är skriven verkar mycket vettigt, sedan kan man ju alltid fråga sin motståndare… vill denne visa sin lista innan- Fine! Men om denne säger nej, då skall det också respekteras!!

    Själv tycker jag att det är roligast med hemligheter, jag bryr mig inte om att få fördelar genom att se hur andras listor ser ut. (För dem som tycker detta är viktigt kan man alltid fråga tidigare motståndare) men det skall alltid få finnas en överraskning, inte bara statistik… Låt Fanatic fortsätta att vara en ÖPPEN TURNERING det är vad som gör Fanatic så speciell, annars kan vi även införa comp (tvi!)

    Själv hade jag denna debatt med en motspelare förra turneringen, trots att det inte visades några listor trots försök… (hehe) blev det till en av de mest spännande matcherna jag hade… kändes som att min motståndare som vann med en poäng ändå uppskattade matchen.

    P.s. Jag vill tillägga att denna debatt, eller tycke kan verka riktad Norr/Syd, men som en tidigare talare vill jag understryka att det är superroligt att likasinnade personer kommer till Umeå och deltar. Ni skall känna er välkomna och veta att det är bra med tufft motstånd. Vi (andra spelare) vill att ni kommer, men ändra inte hur det spelas här uppe bara för att det inte är som på andra platser. (Tycker jag) D.s.
  • Listan uppdaterad.

  • Hm. SJ jävlas magnifikt med min anslutning. När är Norrlandståget från Göteborg i Gävle, tro?
  • @DAnte82: VÄS kommer med en stor hyrbil och en låda terräng och lite terräng ovanpå våran packning. Den kommer innehålla kanske 6 skogsplattor, 4 planetfall byggnader, lite kullar som blockar en del LOS och någon byggnad till samt lite ruiner. Räkna med terräng till två bord och kanske lite "hjälp terräng" till andra bord också. Som förra gången alltså.

    @Dreadnought: Jag förstår inte vad du menar med en öppen turnering? På vilket sätt skiljer det sig från andra turneringar?

    Personligen är jag med på att inte visa listor om det var så det var tänkt att det skulle spelas, vilket det inte är på denna turnering, men det innebär också vissa problem som kan behöva förklaras och gör det till en rätt komplicerad process. Det blir enklare att spela, något som bör upprätthållas utom när det är tänkt att bli komplicerat, att inte ha dolda listor.
  • Tjenare Egge, Förlåt mig för min inskränkta insikt :) Jag borde självklart förtydliga min tanke om ”öppen turnering”. Vad jag menade var att det har varit en turnering som har uppmuntrat frihet, utan större inskränkningar (utan comp och med special characters ) och utan pålagor. Senast kan detta med armé listor tillskrivas, eftersom förutom de 3-4 sista turneringarna har det aldrig efterfrågats.

    Jag tycker dock att det är märkligt att du anser att det skapar problem att inte visa listor. Jag har själv deltagit i alla Fanatics tidigare turneringar och har aldrig mött på detta problem, jag utgår ifrån att min motståndare spelar schyst och att vi alla vet vad vi gör…

    Jag håller med dig i att de nya uppdragskorten kommer att ”tvinga” fram en viss taktik, oavsett om man ser en lista eller inte.

    Tyvärr (utifrån mitt sätt att se det) tror jag att ni kommer att få er vilja igenom… Några kommer att se vad detta innebär andra inte. Det kommer i slutändan att handla om att förändra sitt egna spel, vilket iofs inte alltid betyder något negativt :) Vi får bara lära oss…
    Man får bara hoppas att Fanatic inte faller djupare i en ”mainstream” utan håller sig som en egen och mycket bra turnering, vilket det alltid har varit.

    Hoppas att vi möts :)
  • @ Serpent Har du kollat flyg? Jag tror att de har en ny linje mellan Umeå och Gbg, kanske till ett bra pris? :)
  • // QUOTE // * Dreadnought
    Själv tycker jag att det är roligast med hemligheter, jag bryr mig inte om att få fördelar genom att se hur andras listor ser ut.

    Själv hade jag denna debatt med en motspelare förra turneringen, trots att det inte visades några listor trots försök… (hehe) blev det till en av de mest spännande matcherna jag hade… kändes som att min motståndare som vann med en poäng ändå uppskattade matchen.
    // END QUOTE //
    Var det jag och mina gråtande taubebisar?
    Nu har jag förberett mig med en sjukt hemlig armélista, så det skulle vara kul att mötas igen!
    /Pär
  • Hehe ja, Pär.. du har helt rätt ;) men det blev galet skoj... (trots förlust) :p
    Ser fram mot ett möte :)
  • Tack för tipset, Dreadnought. Nu bor jag visserligen i Bollnäs, men jag löste det hela efter lite detektivarbete.
  • @Dreadnought: Jag ser flera fördelar med att ha gömda listor också men tycker att det sabbas lite i turneringar då jag som regel har haft koll på vad som spelas efter första matchen vilket gör att antingen vet jag ungefär vad min motståndare spelar och han har ingen koll alls på mig (eller tvärtom) eller så vet båda om varandras arméer och då kan vi lika gärna visa listor och ta en trevlig introduktion till varandra. Problemet (eller det som förstör, anser jag) är att reserver skall definieras. "Jag vill hålla min armé hemlig." *2 sekunder senare* "Jag reservar mina veteraner vanligt, jag deepar 6 termosar med assault cannon och outflankar med min närstridsscoutenhet med fist." Då du måste säga vad som går med vad under deployment så blir det lite onödigt att hålla det hemligt. Utöver första matchen så ser jag det bara som ointressant och inte alls avgörande - vilket i sig är ett argument för att faktiskt ha det, givetvis. Dock vill jag märka att det hade inte påverkat mitt beslut huruvida att jag ville åka till umeå eller inte. Att det är 2000 pts och folk jag inte spelat mot så ofta (samt att det gått så bra hittills) är det som är avgörande.

    Överlag måste jag annars säga att umeå inte direkt utmärker sig så markant. Arrangemanget är upplagt som söderut, det är samma typ av stämning, variationen i uppdragen är märkbara och målning spelar kanske lite mer roll än en del andra turneringar (kanske inte denna gång dock) så jag ser inte turneringen som på något sätt friare än andra. Fantasia fanatica har visat sig vara bra organiserade, trevligt motstånd, bra upplägg, bra arrangörer, några små saker som utmärker, lite lite tid per match och väldigt kul. Men detta går nog att hitta någon version av söderut också.

    Om vi möts, Dreadnought, kan jag absolut tänka mig att spela med hemlig lista, om det är vad du vill. Jag anpassar mig gärna till motståndet.
  • Måste bara lägga till... vi brukar gå igenom våra arméer när uppställningen är gjord...tror att man gör så i Fantasy.
    Sedan om man vill veta innan man ställer upp kan man alltid fråga så tror jag till 100% att du får ett svar utan att behöva läsa en lista
  • Nu slänger jag väl mig in här:

    Jag tycker det är ohygglig skillnad på 40k och Fantasy. 40k har alltid varit mer öppet och saker ska synas etc. så jag tycker verkligen att man bör kunna köra med öppna listor, vilket jag alltid gjort, men inte skulle gråta ifall någon inte ville visa mig någgot.

    Däremot i Fantasy så tycker jag kutym alltid varit att visa vad man har för synliga grejer. Det vill säga alla enheter och mundane equipment. Jag menar det finns items som är tänkta ska vara gömda och items som luskar fram hemligheter. Mina fanatics blir ju hyfsat lidande om motståndaren vet hur många och var de är.... Samma med assassins som betalar mycket poäng för överraskningsmomentet....

  • Jag har spelat med öppna listor så länge jag kan minnas men gillar detta års system. Tror som någon tidigare talare att det gynnar erfarna spelar mera att tidigt veta den andres lista. Det gynnar ju inte något lag bättre än andra så det blir helt enkelt bara ett nytt (och förhoppningsvis roligt) sätt att spela.
    Fanatic har alltid kört med egna upplägg och har aldrig misslyckats förut. Vem vet, detta kanske är så bra att alla kommer byta. Om inte så fine, vi fick testa något nytt.

    //Nordbon

  • edited 2 september 2010 16:33
    Jag menar inte att man inte ska visa listor, det är bara när man ska visa dem som jag tycker till om....

    Har också alltid, alltid visat min lista saken är den att det vanligaste i Umeå är att man går igenom sin lista när man har deployat sin armé.

    Saken är den att om man visar sin lista före man deployar och INNAN man slår om vem som går först eller tvåa så kan man utifrån sin motståndaares lista utläsa om det är bättre att gå först eller tvåa. Det är som i gammla editioner när man sa att den som börjar vinner spelet (grovt sett). Det är det jag vänder mig emot..inte att man ska köra "slutna listor".

    För att summera tycker man ska gå igenom listorna men det borde göras efter man har deployat sin armé.
  • @ Egge Hej, jag tror att du har bättre koll hur det spelas i söder... jag hade för mig att comp var vanligt där nere men det kanske har ändrats? Hur som helst, om vi möts, ja det kan man aldrig veta men, är det visa listor, då är det vad vi gör :) inget annat... det har dock aldrig varit med i regelhäftet för... Rock on!
  • ¹/ Tiomanna Space marines enheter som hålls i reserv räknas som en enhet i början av striden för syftet att
    avläsa tabellen ovan, även om den har möjlighet att dela upp sig i två combat squads när de kommer in.


    Syftar detta till att jag alltså inte kan combat squadda en enhet när jag skickar in dom i reserven, och därmed slå två olika reservslag för dom? Det är ju så jag vanligtvis spelar och har aldrig hört talas om att göra combat squad när en tia kommer in på planen(förutom vid drop pods då).
  • Min inbetalning måste väl ha kommit nu. Hur ser det ut med anmälda?
  • Den har kommit in ja. Listan kommer uppdateras ikväll.

Sign In or Register to comment.