Regelfrågor till höstens Fanatic

24

Kommentarer

  • Nu kan jag inte ens vara med men jag är lite nyfiken på hur ni tycker att man ska spela med de nya terräng reglerna? Alltså ska allt slumpas fram innan eller ska man komma överens eller?
  • edited 24 augusti 2010 16:41

    Fråga ang "Not Enough Power!": Vad räknas som "natural dice score"? Det står att "a dice total" av 1 eller 2 alltid är en fail, oavsett level på Wizarden samt att detta gäller "regardless of any bonuses, from any source".

    Exempel; En DE sorc med sacrificial dagger kastar en spell med en tärning och slår en 1:a. Om dolken används, får denna tärning räknas in i "dice total" för att på så sätt undvika en broken concentraion? Samma sak gäller tex Slann med extra dices, magic mushrooms m.m.

  • edited 20 augusti 2010 20:13

    Angånde Bretonnia så krävs det 5 modeller i två ranker för att bryta rankbonus, dvs raw gör inte lanceformation det då de bara är 3 modeller. Samma gäller steadfast att man måste vara 5 modeller. Det är dock inget tvivel att man får rankbonus i lanceformation.

    Vissa turneringar dömmer enligt RAI och då kan lanceformation både kan distrupta och vara steadfast. Andra enligt RAW och då kan de inte det. Se länk nedan för mer ingående förklaring:

    Bretonnia Community FAQ Version 0,5

    Hur kommer Fanatic att köra?

  • Angånde Bretonnia så krävs det 5 modeller i två ranker för att bryta rankbonus, dvs raw gör inte lanceformation det då de bara är 3 modeller. Samma gäller steadfast att man måste vara 5 modeller. Det är dock inget tvivel att man får rankbonus i lanceformation. Vissa turneringar dömmer enligt RAI och då kan lanceformation både kan distrupta och vara steadfast. Andra enligt RAW och då kan de inte det. Se länk nedan för mer ingående förklaring: Bretonnia Community FAQ Version 0,5 Hur kommer Fanatic att köra?

    Självklart räcker det att vara 3 modeller i en lans enhet för att räknas som en rank.

  • Vad kommer Squig Herd klassas som? Squigen är en Warbeast medan en Night Goblin såklart är Infanteri. Om de blir nollade på domination score misstänker jag att den uniten får stanna hemma denna turnering :)

  • edited 24 augusti 2010 08:46

    40K: Kan en enhet hålla flera Table Quarters?

    Detta dök upp som ett problem igår då vi speltestade missionskorten och en spelare valde mission 3: Control.

    (För övrigt anser jag det lite löjligt att en wipe inte innebär maxvinst direkt)

  • edited 24 augusti 2010 15:27

    Hur fungerar Banner of Dicipline i en enhet som innehåller generalen?

    Bannern säger att enheten med flaggan inte får använda "Inspiring Presence"-regeln (alltså den som gör att Generalen delar med sig av Leadership), men vad betyder det egentligen?

    • Enheten får inte använda generalens LD, men eftersom han är en karaktär i den enheten redan så har den extra begränsningen ingen effekt. Samtidigt får generalen +1LD som han kan ge ut till alla inom 12".

    eller:

    • Generalen får inte använda sig av "Inspiring Presence"-regeln eftersom han är med i enheten (och bannern förbjuder det), vilket man kan tolka som att generalen inte får dela med sig av sitt leadership till andra enheter alls (så länge han är med i enheten). Frågan är alltså om det är Generalen eller "andra enheter" som använder regeln?
  • 40K: Kan en enhet hålla flera Table Quarters?

    Nej. De håller quartern där största delen av enheten befinner sig.

  • Focus Familiar: 360 graders LoS eller 90? Står bara att det är en marker som man lägger ut och får använda till LoS och range, inget om vad själva markern har själv.
  • Får man spela en Dogs of War-armé i turneringen trots att dom inte längra finns med som officiell armé i regelboken?

    Kommer ni att behålla DoW som tillåten armé i turneringar i framtiden även om GW skulle plocka bort dom helt?

    Får man använda Regiments of Renown i en DoW-armé, dvs. de som är namngivna t.ex. Asarnil eller Beorg + bearmen, trots att inga "named" karaktärer tillåts?
  • Vilken troop type klassas Rhinox Riders/Bull rhinox som?

    Kan man kasta gut magic på Rhinox Riders? OK boken säger att man bara får kasta gut magic på Ogre enheter. De påpekar dock att man kan kasta på en enhet med Hunter och sabertusks, trots att det inte bara innehåller ogres, men att sabertusksen inte påverkas av buffsen.

  • Staff of sneaky stealin' vs. special power dice.

    Vem väljer vilken sorts power dice som stjäls vid magic flux scenariona? Om man tar en vanlig eller en special tärning?

  • Hur blir det med Night Spinnern när det inte tillåts något från White Dwarf? Den är ju ändå officiell...
  • Vill ha ett förtydligande gällande special dices i Magic Flux: Det står att dice-rollen inte failar om man kastar spellen med IF, men nämner inget om hur det är med IF dispell. Special dices autofailar alltså alltid som vanligt på dispell attempts, oavsett om man tex slår 6+6+1?

  • Hur skall man våga ta med gamla Björ the Fellhanded? han kan bli både objectiv + kosta en extra d3 killpoints i samma match?
  • 40K
    En övergripande fråga när det gäller 40k: Finns den någon som helst anledning att inte spamma med enheter? I killpoints ger dessa mindre KP desto fler enheter. I objectiv, ja, då kan du alltid hålla eller "contesta" i table quaters kan du alltid contesta.

    Som jag ser det verkar det bara vara fördelar med att ha många enheter. en liten elite lista kommer att få det mycket tufft denna fanatic... när dom dör, kommer dom att ge många killpoints, dom kan inte "hota" samma antal units som en spamlista, dom kan inte hålla eller contesta...

    I kp missions borde det vara tvärtom... små och många enheter borde ge bort mer... någon "nackdel" skall man ha om man kan ta många objektiv/eller contesta i övriga missions.
  • En övergripande fråga när det gäller 40k: Finns den någon som helst anledning att inte spamma med enheter? I killpoints ger dessa mindre KP desto fler enheter. I objectiv, ja, då kan du alltid hålla eller "contesta" i table quaters kan du alltid contesta.

    Enligt mina teorier ser jag inte riktigt det problemet. Ju fler KP:s i armén desto färre av det totala antalet killpoints behöver du ta för att få full pott (även om skillnaden vid gränsernas lägsta punkt är rätt liten). KP-kortets kontring är ju dessutom alltid till fördel för elitarmén. KP-kortet är dessutom det kortet som gör det svårast för motståndaren att vinna stort mot dig, allra helst om du har en elitarmé.
    Om du med 10KPs i armén möter en armé med 20KPs så räcker det ju att du dödar hälften av hans enheter så har du 5 matchpoäng där och han kan inte längre kontra ditt kort, vilket gör att han max kan vinna över dig med 3 matchpoäng (om han fixar 8 poäng på sitt eget kort och du inte kontrar honom) om han inte wipar dig, men då tycker jag det är ok att han drygar ut segern med två poäng. Han får ju fortfarande inte med sig full pott (vilket förmodligen kommer skapa viss kritik men vi får se hur det går).

    Så jag tror spam-armén kommer vara betydligt mer rädd för att elitarmén ska spela annihilation mot honom, än vad elitarmén är att få control mot sig i samma match.

    Övergripande kan du mycket väl ha rätt att en elitarmé inte är att föredra, systemet behöver testas i stor skala innan det går avläsa, dock tror jag annihilation kommer tillhöra elitarméernas fördelar snarare än nackdelar.

  • Hur blir det med Night Spinnern när det inte tillåts något från White Dwarf? Den är ju ändå officiell...

    Den är ok att spela med

  • Scouts och den som börjar turn 1.
    fundersam över hur en dommare skulle dömma angående Dwarf Rangers som blir boostade av en Anvil of Doom.

    citat:
    Warhammer regelboken s79. Scouts.
    "Scouts can not declare a charge if their side goes first." (tänk på att det står "declare")

    från dvärgarnas regelbok:
    Rune of Oath & Honour. s31
    "A singel, friendly Dwarf unit (but not a gyrocopter) may make a normal move (which can be a March or Charge) in the Shooting phase."

    skulle rangers få utföra en charge på detta sätt?
    eller nekas pga att dom inte får ta declare charge i turn1?

    finns saker för att argumentera för både ja och nej,
    lite efter hur man tolkar saker.

    så att man inte får ta en charge i movment phase är självklart men hur blir det med magiskt hjälpta charges senare i samma turn. kanske finns fler sätt att göra liknande saker på, så bra att veta.
  • Räknas Lore of Death attribute tärningar som special dice?

  • dea
    edited 17 september 2010 18:40

    Angående scrolls förutom dispel scrolls och irresistible force (alltså feedback, leeching och shielding) står att man kan läsa "instead of attempting to dispel the spell" men endast under dispel scrolls står det att "note that even a dispel scroll will not help if the spell has been cast with irresistible force" men inte på någon av de andra scrollsen. Däremot står det under irresistible force att "your opponent cannot even attempt to prevent the magical mayhem soon to be unleashed - go straight to Step 4, Spell Resolution". Tror det är allt jag hittat kring ämnet. Försöker inte starta någon diskussion om det, utan frågar istället bara: Får man feedbacka en IF?

    Nej, det får man inte.

    Får man ha wizarding hat på en liche high priest och ändå använda alla incantations? Det borde man kunna eftersom jag inte hittat något som går emot det samt att det inte blir några regelkonflikter förutom att LHP får bara 2+ på dispel försök, och kan göra channel på både dispel och power. Eller har jag missat något? :)

    Hela ditt resonemang stämmer.

    Vad händer med en Steam tank om den ser en CoS som lyckas med "light of death" Har för mig att steamtanken inte har något Ld value men klarar alla test automatisk, men detta är inget ld test så? Dör den direkt eller räknas det som den har ld 0 och då tappar 2d6+2 wounds? (Utgår ifrån att generalen är bortom 12 tum)

    Man använder Engineerens Ld

    Kommer tomb kings/princes i chariots att kunna joina andra chariot enheter? Det är ju tänk att det ska gå men övergången till nya ed har skapat lite problem med det...

    Ja, det kan dom.

    Kan en lichepriest med Collar of Shapesh föra över alla wounds som en casket råkar ut för eller bara de två sista som prästen råkar ut för?

    Kan föra över alla wounds.

    Vad händer om man misslyckas med ett feartest (ger WS1) och sen bestämmer sig för att slå nån som har Mark of Nurgle i huvvet (-1 i WS)?

    Får inte sämre WS än 1

    Hur ska ring of hotek spelas

    Om du står inom 12" från ringen så blir alla dubblar misscast

    Fråga: En magiker drabbas av miscast och hamnar på Level 0 (Noll). Är det fortfarande en magiker? Regelboken säger detta: "En magiker har en Level mellan 1 (Ett) & 4".

    Nej, det är han inte

    Kan "0-magikern" kasta spells? (Säg att det är en loremaster med alla spells, och glömmer bort nog många för att nå Level 0, men ändå ha kvar någon spell).

    Nej, det kan den inte

    Kan "0-magikern" Channel'a och/eller använda Arcane Items (vars grundkrav är att man har en "Wizard level", är då "0" en Level).?

    Nej på båda

    Fråga ang "Not Enough Power!": Vad räknas som "natural dice score"? Det står att "a dice total" av 1 eller 2 alltid är en fail, oavsett level på Wizarden samt att detta gäller "regardless of any bonuses, from any source".

    Om resultatet från de tärningar du slår initialt när du kastar en spell blir 1 eller 2 så misslyckas spellen. + to cast, + från wizard level eller förmågan att rerolla tärningar eller lägga till extra tärningar i efterhand hjälper dig inte ur denna situation. Förmågor som lägger till tärningar innan du gör försöket att kasta spellen räknas till ditt "natural dice score" och kan således hjälpa dig undvika att råka ut för "not enough power". Notera att alla regler under "not enough power" (eller någon annanstans i regelboken för den delen) som refererar till natural/special dices eller dice scores inte har någon som helst koppling till Fantasia Fanatics scenarioregler.

    Vad kommer Squig Herd klassas som? Squigen är en Warbeast medan en Night Goblin såklart är Infanteri. Om de blir nollade på domination score misstänker jag att den uniten får stanna hemma denna turnering :)

    Infanteri

    Hur fungerar Banner of Dicipline i en enhet som innehåller generalen?

    Enheten får inte använda generalens LD, men eftersom han är en karaktär i den enheten redan så har den extra begränsningen ingen effekt. Samtidigt får generalen +1LD som han kan ge ut till alla inom 12".

    En till fråga som jag garanterar kommer debatteras flitigt under turneringen är om Throne of Vines fungerar mot den egna miscasten eller inte.

    Nej, det gör den inte

    Focus Familiar: 360 graders LoS eller 90? Står bara att det är en marker som man lägger ut och får använda till LoS och range, inget om vad själva markern har själv.

    Den ser bara i Forward Arc, så se till att markören har en tydlig front

    Vilken troop type klassas Rhinox Riders/Bull rhinox som?

    Monstrous Cavalry

    Kan man kasta gut magic på Rhinox Riders? OK boken säger att man bara får kasta gut magic på Ogre enheter. De påpekar dock att man kan kasta på en enhet med Hunter och sabertusks, trots att det inte bara innehåller ogres, men att sabertusksen inte påverkas av buffsen.

    Det kan man

    Staff of sneaky stealin' vs. special power dice. Vem väljer vilken sorts power dice som stjäls vid magic flux scenariona? Om man tar en vanlig eller en special tärning?

    I första hand försvinner "special tärningar"

    Vill ha ett förtydligande gällande special dices i Magic Flux: Det står att dice-rollen inte failar om man kastar spellen med IF, men nämner inget om hur det är med IF dispell. Special dices autofailar alltså alltid som vanligt på dispell attempts, oavsett om man tex slår 6+6+1?

    Om du rullar en naturlig IF (två eller fler sexor) för cast eller dispel spelar det ingen roll vad din special tärningar blir. Däremot stoppar dom IF som uppkommer på andra sätt, t.ex Book of Hoeth eller power scrolls.

    så att man inte får ta en charge i movment phase är självklart men hur blir det med magiskt hjälpta charges senare i samma turn. kanske finns fler sätt att göra liknande saker på, så bra att veta.

    Scouts kan inte charga i magifasen heller

    Räknas Lore of Death attribute tärningar som special dice?

    Det gör dom

    Black Choachen äter alltid tärningar direkt efter man rullat hur många PD det blir (gäller i båda spelarnas rundor)

  • Vettiga regeltolkningar överlag!

    Scouts kan inte charga i magifasen heller

    Antar att samma princip gäller för Fast Cav som använder sig av Vanguard?

  • edited 12 september 2010 23:53

    Fråga ang "Not Enough Power!": Vad räknas som "natural dice score"? Det står att "a dice total" av 1 eller 2 alltid är en fail, oavsett level på Wizarden samt att detta gäller "regardless of any bonuses, from any source".

    det är dina första tärningar som räknas, det hjälper alltså inte om du lägger till fler tärningar i efterhand

    Detta väcker funderingar och följdfrågor!

    För det första så syftar väl "bonus" i textsammanhanget på "+ to cast" och inte "tärningar"? Det är ju detta exempel som följer längst ner på s 32.

    Förmågan att lägga till tärningar omnämns överhuvudtaget inte. Den naturligaste förståelsen av sådana borde rimligen vara att de räknas in som "natural dice" (= tärningsresultatet på samtliga tärningar innan "+ to cast" för level bonus).

    Jag undrar om det inte är så att denna regeltolkning (överst) är präglad av att ni tänker på era specialmagiregler med så kallade "special dices" snarare än vad GW avser (alla kastade magitärningar verkar där vara "natural dice" till skillnad från i era specialregler).

    Detta borde bli tydliggjort av min följdfråga som jag då undrar över:

    Kan en förmåga eller ett föremål användas för att försöka lyckas kasta en spell som annars skulle misslyckas mot sitt casting value (som att lägga till en tärning eller dyl)? Med t.ex. Sacrifical Dagger (DE), Blood of Tzeentch (WoC) eller Conjoined Homonculus (WoC)?

    Om ja (vilket tycks uppenbart, annars skulle dessa endast öka ett redan lyckat casting value, vilket osannolikt var tanken med dem om man läser deras förklaringar) varför skulle extra tärningar, eller dyl, inte kunna användas för att förhindra lose concentration?

    Önskar få klarhet i detta. Tack!

  • edited 13 september 2010 00:19
    En tanke slog mig med The focused rumination som slann kan haså att han får en extra tärning till varje magi som han kastar.

    Som jag förstått måste man lägga till den tärningen och får inte välja att avstå?

    Vad händer då om en motspelare "glömt" att använda det och lägligt kommer på att han ju hade den senare i matchen. Magier som då kanske inte lyckats med den extra tärningen som t.ex purple sun mfl. Men sen när han fått igenom dem så kommer han på att han hade den och vill börja använda The focused rumination.

    Det jag vill komma fram till med mitt svammel är att man rent taktiskt kan "glömma" att man har den för att sedan komma ihåg det igen.

    Hur skulle en domare döma det?
    Jag själv anser att spelaren inte ska få ta fördel av The focused rumination i resten av matchen heller...?
  • Jag tycker i regel att begränsningar på magin är bra. Nuvarande tolkning fokuserar dock på om eventuella extratärningar kastas i samband med grundtärningarna eller i efterhand. Det verkar som ni lagt vikt vid "natural" dice total. Men, som Markus säger, så kan detta lika gärna endast relatera till att man inte ska inkludera wiz levels och liknande + to-cast bonusar. Att det efter inledningen kommer ett förtydligande (samt ett exempel) att dice total 1 och 2 alltid failar - oavsett bonusar från wiz levels - styker detta.

    Om ni nu väljer att räkna extra dices som "bonusar" bör detta dock gälla alla extra dices; inte bara sådana som läggs på i efterhand. Det står trots allt att detta gäller "..regardless of any bonuses, from any source." Med nuvarande tolkning kommer Slannen undan, vilket varken känns rätt regelmässigt eller balansmässigt. Likställer man en extra dice som en bonus bör det givetvis även drabba Slanns.

  • Får Black Coachen välja om han ska suga åt sig tärningar eller har den inget val?
    I boken står det: "At the start of each magic phase, Black Coach can absorb magical energy."
    "Can" kan ju dels syfta på att den får välja om den ska suga åt sig magin, men också att den alltid måste försöka och att det därmed är möjligt att den suger åt sig tärningar. Vilken tolkning gäller?

  • VC FAQn

    Q. Can I choose not to absorb magical energy with the Black Coach’s Evocation of Death ability?(p47)

    A. No.

  • Fråga: Kan en giant "pick up and" "eat" en ethereal modell?
  • edited 15 september 2010 07:41
    Gällande natural och special magic dice i magical fluz så kommer ni att få svar till helgen, det jag kan säga redan nu är att det finns ingen koppling mellan våra natural och special dice jämntemot regelbokens regler för natural dice rolls.

    I 40K kommer följande med största sannolikhet gälla för Bjorn the Fellhanded i årets Fanatic. Det klara beskedet kommer till helgen.

    Bjorn kommer bara att påverka ena spelarens kort. Vilket av korten han kommer påverka väljs av space wolves spelarens motståndare efter att båda spelare valt sitt uppdragskort (inkl. specificerat eventuella wildcards). Effekten Bjorn får om han blir destroyed är följande:

    I Assault och Safeguard: Bjorn räknas som ett objektiv tillhörande aktuellt kort. SW spelaren kan inte kan hålla detta objektiv (men han kan kontesta det enligt gällande regler)
    I Annihilation: Bjorn räknas som D3 extra killpoints¹
    I Claim and Control: Bjorn räknas som D3 killpoints i motståndarens favör för att bestämma vem som kontrollerar den deployment zone Bjorn befinner sig i.¹ Om Bjorn inte befinner sig i en deploymentzone när han blir destroyed har han ingen negativ effekt.
    I Control: Bjorn räknas som D3 killpoints i motståndarens favör för att bestämma vem som kontrollerar den quarter Bjorn befinner sig i. ¹

    ¹/ Bjorn är inte värd dessa extra poäng om SW spelaren har minst en modell i kontakt med honom i slutet av matchen.
  • Jag har en fundering kring killpointsystemet som ska användas. Hur kommer det sig att det på 13-16 är 0,65 per enhet? Vore det inte enklare med 0,7 på 13-14 och 0,6 på 15-16 eller något liknande? Jag undrar dels eftersom det känns enklare att ha koll på det viset och dels sliter jag mitt hår för att få in 17 kp i listan. 17 känns så uppenbart bra just nu.
Sign In or Register to comment.