Rykten 8ed Fantasy

135

Kommentarer

  • Jag vill minnas att great weapons alltid slog sist i 5th edition!
  • Ryktet gäller väl inte slå i två ranker, utan "stepping up". Alltså, om modeller i frontranken dör så får bakomvarande modeller slå med max 1 attack. Om frontranken försvinner så får man alltså max 5 st attacker att slå tillbaks med om man är 5 i bredd. Knappast ruggigt bra, men bättre än nuvarande (kan ju bli lite hårdare också med tanke på hur det nya systemet för armour modifiers ser ut. GW känns som en riktig armour cracker).
    • Infantry models in the second rank can fight, with a maximum of 1A per model (with whatever weapon they have). - Avian/Harry

    Det ryktet och Stepping up är två olika saker.

  • Skyldig: Hur ser ryktena om AS-modifiers ut?
  • Jag tycker att det luktar som om GW vill att vi ska börja spela med större arméer. Allt snack om horde-regler, som 10 modeller i bredd, hur man är stubborn om man har fler ranker än motståndaren etc, mycket enklare movementregler (inge mer plocka fram kalkylatorn och dividera när man ska sidesteppa en sten) - Tycker det luktar som om 3000 poäng kommer vara nya normen. Inget fel med det ifall det vore så.

  • Det kommer helt klart krävas en höjd poänglimit från dagens 2250pts då blocken, inte bara kommer blir fler, utan även större. Då man "alltid får slå" kommer enheter nötas ner under spelets gång, till skillnad från nu då en enhet kan gå igenom en match relativt oskadade genom smarta och kraftfulla charges.

    Jag testade köpa ut en 2500pts O&G armé och det kändes rätt lagom. Jag skulle egentligen inte ha något emot 3000pts heller, förutom att det isf blir lättare att ta Greater Deamons och drakar kombinerat med andra chars.

    GW verkar till slut insett att desto större arméer vi spelar, desto fler figgar får dom sälja :)

  • edited 6 maj 2010 00:21
    Det är väl iofs i princip omöjligt att resonera vilka rykten som stämmer och inte,
    men hur troligt är det egentligen att GW går tillbaks till ett procentsystem när man bygger arméer, det skulle ju innebära att alla arméböcker som finns ute nu har minst en sida i boken som inte alls stämmer med reglerna, den om hur man väljer arméer..
  • Ja, det omöjliggör ju onekligen en sådan ändring.

  • 10:13 Harry & Avian har väldigt högt anseende på warseer och har tidigare modererat ryktestrådar för t.ex senaste Skaven, Beastmen och WoC-boken. Det har i hög grad visat sig stämma vad de sagt så jag litar på dessa. Det senaste rykten som jag läst är att det kommer att införas procentsatser likt 5th edition, MEN att även slotsen är kvar, dvs minst 3 core vid 2000 poäng etc. Då blir ingen bok inaktuell och det behövs endast ett par raders FAQ-patch per armé gällandes detta ämne. Det i samband med en ordentlig poänghöjning för vad som anses vara "standardspel" verkar helt rimligt; De flesta har ju redan idag köpt sina drakar och bloodthirsters, med mer poäng och en procentsats så blir man ju tvingad att införskaffa sina hatade core i mängder, men kan fortfarande spela med sina drakar och demoner obekymrat (3000 p = 750 p char, 4000 p = 1000 p char). Skulle man mot förmodan redan råka ha en totalt avvägd armé så måste man likväl komplettera med ett par core-alternativ för att hänga med. Summa summarum; mycket större arméer, mycket mer pengar till GW. Alla nöjda - för alla vill väl se borden bågna av tennsoldater?

  • Jo, det låter som ett mycket möjligt alternativ!
    En annan intressant fråga är hur stora bord som kommer behövas om man spelar infanteritunga arméer på runt 3000 pts xD
  • 3000poäng är inte så mycket mera än 2250, så av erfarenhet så funkar 72" brett fortfarande.
  • Kan någon förklara för mig varför det skulle gå snabbare att spela med de nya reglerna än de nuvarande?

  • Movement förväntas vara förenklat väldigt mycket, och just nu är det väl den enskilda fas som tar längst tid.

  • edited 6 maj 2010 20:10

    Setomidor: Det är förstås möjligt även om tärningsslag för varje rörande enhet kan ta sin lilla tid det också. De längsta striderna är dessutom i min erfarenhet de med långdragna närstrider och de lär vi se många av framöver med Stubborn för den sida med flest ranker och att det lär ta längre tid att förbereda matchen med alla horder av modeller som ska upp på bordet.

    Å andra sidan lär det bli lättare att döda så kanske slutar striderna av den anledningen oftare än att folket flyr.

  • Fast tärningsslaget gäller ju bara vid Charge, inte vanligt movement. :)

    Egentligen är det nog för tidigt att sia om hur matchtiden kommer att påverkas, inledningsvis kommer det med all säkerhet ta längre tid bara för att reglerna är nya, och vissa spelare verkar aldrig kunna spela klart en match i tid oavsett om de har 2 eller 3 timmar på sig, och det kommer säkert vara sant även i 8:th ed.

  • Senaste ryktet om Warmachines;

    War Machines

    * Weapons using the flame template or large or small blast templates automatically hit any model in contact rather than cause partial hits. If you are touched, you are hit. -Avian and someone else, so I'm considering this confirmed now


    War Machines: There'll be no guessing anymore. You place the template (or point of impact) where you want the weapon to hit and roll normally for scatter. Take with a big pinch of salt at this stage.


    Kommer få stora konsekvenser ifall det visar sig stämma.
  • Warmachines blir ju då mer som i W40K. Undrar om det bli scatter + BS?

  • Nya STORA uppdateringar Kolla efter katigorier eller saker med kursiv text

  • Sneglade lite snabbt

    You may measure distances whenever you want.

    Say what? Tillsammans med guess range ändringen kan man konstatera att GW inte har mycket till övers för ögonmått.

  • "Infantry M1-M6 = Basic Movement value + 2D6"

    Så dvärgar kan charga allt mellan 5"-15" ^^ Hoppas verkligen mycket av ryktena inte stämmer, annars får man kanske börja spela war of the rings eller nått..

  • Det där med att mäta togs ju bort ur W40k och jag har ärligt talat bara väntat på att GW skulle ta bort det ur WFB också. Helt ärligt räcker det ju med scatter som det är.

    Dessutom vet jag folk som provat på att spela som blivit uppgivna över att behöva gissa hur långt en katapult eller annat ska skjuta... och sett ur GW's synpunkt är det kanske bättre att dagens småttingar som ska börja spela slipper använda för mycket av hjärnan. Räcker ju de måste mäta avstånd och räkna ihop poäng till armélistan.

    Nåja, än så länge är det ju skvaller och rykten. Dock kan 8th Ed. verka kunna göra WFB intressant igen. Man får väl se helt enkelt.

  • edited 17 maj 2010 13:01

    Jag gjorde matten utifrån:

    Fast Attack M7+ (Cavalry and fliers) = Basic Movement value + 3D6 use 2 highest)

    Chance of rolling more than 2: 99.537%
    Chance of rolling more than 3: 98.148%
    Chance of rolling more than 4: 94.907%
    Chance of rolling more than 5: 89.352%
    Chance of rolling more than 6: 80.556%
    Chance of rolling more than 7: 68.056%
    Chance of rolling more than 8: 52.315%
    Chance of rolling more than 9: 35.648%
    Chance of rolling more than 10: 19.907%
    Chance of rolling more than 11: 7.407%

    Om man får slå om med champion (som det också ryktas) blir oddsen:

    Chance of rolling more than 2: with re-roll 99.998%
    Chance of rolling more than 3: with re-roll 99.966%
    Chance of rolling more than 4: with re-roll 99.741%
    Chance of rolling more than 5: with re-roll 98.866%
    Chance of rolling more than 6: with re-roll 96.219%
    Chance of rolling more than 7: with re-roll 89.796%
    Chance of rolling more than 8: with re-roll 77.261%
    Chance of rolling more than 9: with re-roll 58.588%
    Chance of rolling more than 10: with re-roll 35.852%
    Chance of rolling more than 11: with re-roll 14.266%

  • Fellman jag tror att du missade att ryktestråden har blivit så långatt den fyller de första två inläggen av grimstone.

    Feel free to copypasta denna bibba;

    COMBAT

    NOTE: Trying to nail down what the facts are here is very hard. Some of this is only my understanding of what has been discussed.

    Supportive Attacks

    Infantry models in the second rank can fight, with a maximum of 1A per model. - Avian/Harry. Great weapons can only be used in one rank. – Godless.
    This is only for models fighting to the front. Units charged in the flank or rear only fight in 1 rank, but being charged in the flank or rear will not stop units fighting in multiple ranks to the front.
    Most special rules apply as normal. however... Whatever combination of weapons/ special rules/ spells/ whatever, infantry can only ever attack with 1 attack per model in the second and subsequent ranks.
    Spears +1 rank as normal, but one attack only (fighting in 3 ranks).
    Spearelves may fight with an additional rank as normal (citzen levy).
    Cavalry still only fight in 1 rank.
    This does not apply to Monstrous Infantry, who are rumoured to fight with their normal number of attacks from the second rank (more likely).

    Stepping up. – Harry/ Avian / other people
    Casualties are strictly removed from the back. [extremely likely].

    Horde
    10+ wide units attack with one rank more than normal. There are no other requirements to be a Horde. - Avian

    Stubborn
    If you are only engaged to the front and have more ranks than the opponent, you are Stubborn. - Avian/Harry

    Unit Strength
    Unit Strength is completely gone, lots of things are altered to compensate for this. -Avian

    Rank bonuses
    Unchanged. Up to 3.

    One Save.
    A model can always take an armour save. They can then take either a ward save or a regeneration save.


    Monstrous Creatures
    40mm models moving to 3 model-wide ranks. Ogre sized models are officially being put into their own size category (finally).

    Crush them!
    Monstrous Cavalry and Monstrous Infantry are granted 1 bonus attack with the "always strikes last" special rule, at base strength

    Destroy them!
    Larger Creatures and Monsters do D6 attacks instead of 1 attack for crush them.


    Striking in Initiative order
    Combat will always strictly be resolved in initiative order (confirmed).

    Chariots
    S7 autokill is gone. - Avian (more likely)

    Outnumbering Enemy
    There will be no CR bonus for outnumbering the enemy.

    Flank/ Rear charges & Combat Resolution
    Units need to have at least 2 complete ranks in order to negate enemy flank/rear. (more likely)

    Change to Wound table
    All the ‘N’ are replaced with a 6… I’m taking this one with a fair bit of salt.

    Breath Weapons
    Now apply in close combat, dealing 2D6 hits with the breath weapons strength. This is in initiative order. At the moment it looks like it will be in addition to regular attacks, not instead of.



    WEAPONS

    Combat Weapons

    Great weapons Always strike last (this overrides any army book rules). Can only be used in the first rank. - Godless


    Missile Weapons
    Longbows Same. See shooting above for more rules

    PSYCHOLOGY and SPECIAL RULES


    The number of universal special rules has doubled. Presumably this is just drawing in some from the army books themselves.


    Panic
    If a large unit panics, ie. 30 Orcs, they panic all smaller units within 18 inches. But if your general is withing 12 inches you are immune to panic.. Take this with a lot of salt.- Avian says this is possibly speculation(Avian)


    Fear and Terror
    When you charge a Fear or Terror causer you take the Fear/Terror test not before you charge, but at the start of the combat phase. - Avian

    If you fail the Fear/Terror test you are reduced to WS1 & A1. Presumably mounts are reduced to WS1 & A1 as well.

    Terror comes with a chance to run away.

    Autobreaking from fear or terror is gone.
    Leadership tests against fear is rumoured to be going
    Fear and Terror incorporate immune to panic (with possibly a change to crumbling for undead).

    Killing Blow
    Killing blow only against models in a similar size category or lower (large creature>ogre sized> infantry/cavalry sized)
    (edit: apparently this is close, but not quite right). Killing blow is still a roll of 6.

    Always Strike Last
    Models with great weapons will always strike last

    Always Strike First
    ASL combined with ASF cancel each other out. Strike in initiative order.

    However ASF + higher initiative than your enemy: Reroll to hit rolls. So even if Swordmasters and White Lions are striking in initiative order they may get re-rolls to hit!

    Frenzy
    You still get +1 attack on the charge (front rank only). You may suppress charging with a leadership test. If you fail, you have to attack the closest target.

    Magic Resistance
    This has been changed to improve an existing Ward Save, or to grant a Ward Save to magic.

    Magic Resistance 1 = +1 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 6+
    Magic Resistance 2 = +2 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 5+
    Magic Resistance 3 = +3 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 4+

    For things that already have a Ward Save, Flesh Hounds for instance, they have a 5+ Ward save already, and MR(3). This gives them a 5+ save against shooting/ combat, and a 2+ Ward Save against magic.

    Regeneration
    Regeneration will come in several types. The Slanns ability for example will grant him Regeneration (3+), while there is a mundane magic item that grants regeneration (6+).


    MAGIC ITEMS

    Apparently there is an absolutely HUGE list of magic items in the book… Could easily be 50+ (possibly 85). There is a chance you may not be able to duplicate most of them in a list.

    OTHER RULEBOOK CONTENTS

    Multiple objective driven scenarios in the rulebook (no kill points). See GW grand tournament and doubles scenarios.


    15 or so missions in the new rulebook. 9 or 10 of the missions required units to capture objectives (not just core). Units must have banners to capture objectives. Several missions had multiple objectives


    Victory Conditions
    Interestingly something I picked up from a post was that ‘victory conditions’ have been referred to in the last 3 books, not victory points.


    A section in the rulebook dealing with specific issues that may arise during battles


    Terrain
    Difficult terrain may be merged with very difficult.
    D6+4 compulsory terrain.
    Terrain will not just affect the movement phase so much but will affect fleeing units, like in the War of the Ring game.
    The rulebook includes terrain rules for all the GW products.
    Bonuses and hazards for terrain (such as rolling the dice to see how many people don’t make it out of the wood...). This appears to be D6 for every model, on a 1 a model is lost. This is only the tip of the iceberg…
    Finding a magic item in the woods.
    Something to do with a unit charging out of a cursed forest causing fear. - Avian says this is possibly speculation
    Fighting in woods is -1 CR for ranked infantry and +1 CR for skirmishers. Might be worse for cavalry. – Avian

    There are rules for dangerous terrain, and for some unit types different types of terrain are treated as dangerous.


    Discredited rumours
    Fight-until-someone-breaks
    Lapping around
    Armour Save Modifiers changing. They’re not.
  • Det här med hur magic resistance kommer ändras blir väldigt intressant beroende på hur den faqas för magiska items/gifts. T.ex. Fury of the Blood God som ger +4 ward save mot magi och mr 2. Blir det ytterligare +2 ward save för en total +2 ward save? Och om så är fallet, men Tzeentchmärkning blir det i så fall +1 ward save mot magi?! Kanske historiens största face palm :D
  • edited 18 maj 2010 10:08

    Breath Weapons Now apply in close combat, dealing 2D6 hits with the breath weapons strength. This is in initiative order. At the moment it looks like it will be in addition to regular attacks, not instead of.

    Hydra anyone?

  • edited 18 maj 2010 10:39

    Muahahaha. Jag tar två. :)

    Om dessutom Terror räknas till Combat res kan det bli 175 pts av glädje som springer runt.

  • Jag hoppas att 8:e innebär att man kan plocka fram Demonerna igen:)
  • Kommer nya plastdemoner i augusti...

  • Det har jag missat, har ngn sett ngn bild?
  • @Pannben: http://www.games-workshop.com/gws/content/article.jsp?aId=8800001a

    Skulle misstänka Plaguebearers och Horrors i plast... kanske något mer.

Sign In or Register to comment.