Post-Fanatic Breakdown

2

Kommentarer

  • edited 27 april 2010 21:16

    Vi har sen den nya editionen grundregler kom spelat efter regelbokens scenarios fram till denna gång, så det har alltid varit tillåtet att hålla flera objektiv med samma squad, även om det inte stått lika tydligt i regelboken som i våra scenarion i häftet. Scenariona kommer med största sannolikhet att få sig en stor ommöblering till nästa gång, vi får se om hålla två objektiv blir kvar eller inte.

    Jag ser gärna att scenariorna blir kvar i sin nära-regelboken-form. Ändamålen helgar medlen när allt hänger på uppdragen. Ni har lyckats bra med att göra små ändringar i regelboksuppdragen för att anpassa dem till turneringsformen och poängräkningen. Särskilt trevligt att kunna ägna även de sista fem minuterna till en sjunde runda istället för att stressa ihop en vp-beräkning. Att direkt se vem som har vunnit och med hur mycket är en extra bonus. Det är kul med en turnering som skiljer sig från de flesta andra i Sverige på den punkten.

    Möjligen kunde man fortsätta spela med fem objektiv i vissa uppdrag, men där en maximal vinst inträffar redan vid 4-0 (men inte 4-1) hållna objektiv. Det är väldigt svårt för de allra flesta arméer att hålla fem objektiv utan att samma enhet håller flera. Jag tycker inte ni ska gå in och ändra reglerna för vad scoring units kan göra, då det är en så central del av 5th edition.

    Vidare gillar även jag scattrande objektiv, men kanske inte i varje uppdrag. Kanske något uppdrag där man ställer ut (ett eller båda) sina objektiv i motståndarens deployment zone?

  • Glömde en sak tidigare. När kommer resultatlistorna upp? De som jag fick med mig var fel när det gällde arméerna som folk spelade och är grymt nyfiken på hur det såg ut i toppskiktet. Plus att jag vill ha cred för att jag kom nia med O&G och inte nån powerarmé som Skaven. :)
  • Jag vill bara tillstå att även om jag var missnöjd med målarbedömningen så tycker jag att den bör vara en viktig del i slutpoängen. Vi håller på med en hobby där spelandet inte utgör allt. Dessutom leder målningspoängen till att folk anstränger sig lite och nog kan väl alla hålla med om att det är en fröjd att spela mot en välmålad armé. Jag hade själv äran att spela mot herr Sagebros grönfinkar och det var klart insprirerande (om än något distraherande) att spela mot en så välmålad armé.
  • Dåså. Lite åsikter.

    Schemat tyckte jag var rätt hyggligt bra. Hittade inga fel i det. Söndagen är alltid önskvärt att sluta tidigare men när vi pratar om 12 timmar resa så gör en timme varken till eller från.

    Uppdragen var överlag bra. Kul med random deployment i två av uppdragen. Helt mission-baserade uppdrag kanske skall tas bort. Jag tänker mest på nidsens tervigon som inte får _någon_ nackdel att spamma ut termagaunts. KP eller VP i samtliga uppdrag borde finnas. Om så bara två poäng.

    KP-upplägget var dock sjukt bra! Helt klart det bästa systemet jag hittentills spelat med KP. Posta gärna procentgränserna så jag får se. Möjligt att jag snor det till RydCon! Kudos!

    Terrängen var klart bättre i år. En del bord saknar lite saker som blockar LOS helt, vilket är lite tråkigt och på en del bord där det fanns vågas det inte placeras mer centralt utan mer i kanterna vilket gör att nästan hela bordet är öppet ändå. Finns det bara en blockande LOS terräng på bordet borde den vara placerad så att den faktiskt blockar. Variation förnöjer dock - alla bord skall inte se likadana ut.

    Klart bra stämning och jag hade väldigt trevliga motspelare!

    Restriktioner är jag skeptisk till...men ser viss nytta av det. Dock kan man ändå komma runt det, oftast.

    Målningsbedömningen tycker jag är kul att den finns med. Genom att ha många arméer uppställda för best painted och höga poäng på målning så bidrar det till att folk målar bättre och kanske ibland även väljer arméer och enheter som är snyggare än bättre. Givetvis kommer det alltid bli fel i ett sådant system men oavsett vad folk säger så tycker jag det är bara att köra på med målningspoängen. Om det ändras genom sin impact så blir fanatica mer "mainstream" i sitt upplägg och jag tycker att det är bra i sitt nuvarande utförande. Det finns inte många turneringar där målningen faktiskt påverkar så mycket.

    Annars tack för en trevlig turnering!
  • Tack för en fin helg, som alltid!

    Jag tycker scattrande objectiv är fantastiskt och bör finnas med på alla scenarion som berörs. Åtminstone 1d6.

    Sedan så tycker jag personligen att det är lite tråkigt att blanda in både killpoints och objektiv i samma scenario. Charmen med killpoints resp. objektiv tycker jag är att det håller sig till en grej och att matcherna och strategierna får utformas helt efter denna. Att kunna kasta bort enheter för att få kämpa sig till ett objektiv är ju grejen! Det ska vara blodigt och det är objektivet som är heligt. Om man då har 2 poäng till flesta kp så tar man och gömmer skadade nhter och undviker chanser.

    Mina 5 cent.

    PS. Scenariona funkade bra, det var inte det kritiken var mot, utan det var bara min uppfattning DS
  • edited 27 april 2010 23:56
    Jag kom på att jag kanske inte var så specifik i min positiva feedback. Ofta är det lätt att bara ta upp det som kan förbättras och säga "allt annat var bra", vilket förvisso informativt men kanske inte jättepeppande att höra som anordnare. Så därför:

    - Scenariona var de bästa hittills (men NilssonHarHund har bra förslag på ytterligare förbättringar).

    - Schemat kändes alldeles lagom, också bäst hittills. Jag upplevde ingen stress och den enda dötiden som uppstod var när det blev förseningar på mornarna tyckte jag. Men det är ju inte SCHEMATS fel.

    - Terrängplaceringen på borden höll också högre klass än vanligt, och det är en av grejerna som jag återkommande har kunnat vara lite negativ till. Inte den här gången, det var blandat utbud och lagom mycket på alla mina fem bord tyckte jag.

    En grej jag tänkte på angående målningspoängen är att det kan vara för många nyanser i poängsättningen. Kanske man kunde dela upp arméerna i olika kategorier med fasta poängsummor? Det här är bara exempel med spontana siffror, men ungefär såhär:

    - Målad armé: 10p

    - Sjysst tabletop-standard: 20p (de flesta arméerna)

    - Best Painted-kandidat: 25p (lite extra välmålad eller striking armé, alt. en med klar "wow-faktor")

    - Trolig Best Painted-vinnare: 28p (med hänvisning till det jag sa om att man oftast ser rätt snabbt vilka arméerna på BP-borden som slåss om segern)

    Som sagt, det är bara exempel på kategorier och poängsummor, men det skulle eventuellt kunna göra bedömningen lättare. Tänk hur det brukade vara med WYSIWYG; 0, 7 eller 10 poäng. Enkelt och bekvämt. Eller?
  • Och se där, bara man får se lagtävlingens resultat så infinner sig kampsuget. Jag tror inte att lagtävlingen behöver förändras utöver stadigare uppdatering (eller åtminstone att man får se slutresultatet vid söndagens slut). Den här hobbyn lever på beefs spelare emellan, ju.
  • Terrängplaceringen på borden höll också högre klass än vanligt, och det är en av grejerna som jag återkommande har kunnat vara lite negativ till. Inte den här gången, det var blandat utbud och lagom mycket på alla mina fem bord tyckte jag.

    Medhålles. Mycket bättre terräng än tidigare. Både snyggare, mer helt LOS-blockande saker och mer terräng generellt. Tummar upp!

  • Dags för mig att skriva ett par rader då...

    Jag är själv på något konstigt sätt rätt besviken av hur FF gick för mina alver. känner att det i många situationer var lite surhet så här i efterhand, men det är som med de som pratar poker på lokalbussarna- Alla vinner och ingen verkar någonsin förlora. Man blir lätt blind för de saker som var bra för en själv.

    Tycker det var en genuint bra FF turnering som vanligt. Ni som klagar över målningen vet nog inte hur kul det är att klockan 22.00 bocka av den sista av 150 armeer. självklart blir det fel ibland men thats life.

    Nu får vi alla vänta med spänning på 8editionen och se vad den har att komma med, och veta om att även nästa Fantasia Fanatic kommer att vara lika grym som den alltid är. Nu får man bara stilla sin abstinens tills dess att man håller ett ex av de nya reglerna innan man spetsar till alvöronen ytterligare eller letar nya projekt.

    Don Pedros pissade förresten på er!!1

    Så man skulle kunna summera att 7 editionen var Don Pedros, ska 8e också tillhöra dem eller finns det något lag som någonsin kommer att dominera spelet som dem!? Den enda liknelsen jag kan finna är Sovjets hockeymaskin!
  • Grymt rolig fanatic som vanligt så tack till alla arrangörer. Dubbelseger mot DoC i de två sista matcherna med TK var något extra. Tycker era restriktioner har fungerat utmärkt, speciellt i kombination med de olika scenarierna, tummen upp!

  • edited 30 april 2010 11:10

    En av de roligaste FFn so far! Riktigt kul att det var mycket nytt folk och att majoriteten verkar haft kul.

    Lite tankar:

    • Som Dante sa; skylta ännu mer om att det finns toaletter i källaren. Dom var riktigt fräscha och det var synd (tur?) att fler inte upptäckt dem.

    • Kul med fair-play samt det feta priset. Jag tycker systemet med 2p, 1p till två valda spelare är betydligt bättre än det gamla "bedöm matchen 1-5"

    • Lagtävlingen tycker jag ger extra krydda. Priset är dock skumt.. en pokal som man får lotta bland lagdeltagarna? Det borde rimligtvis vara något som hela laget kan utnyttja. Något symboliskt räcker. (Gratis inträde till nästa FF är lite väl maffigt)

    • Det är alltid svårt med schemat - vissa är snabba vissa är långsamma. Jag tycker schemat var bra. Något som påpekades tidigare vore att låta någon annan skriva ut resultatlistorna medan Dea och Tarander sköter prisutdelningen. Lägg sedan bara ut 40k-listorna i 10 högar på några 40k bord och samma sak för fantasy och låt folk hämta själva. Voila - inga köer och folk som har bråttom sparar 5minuter.

    Ang best-painted: Jag tror inte man behöver tvinga folk att måla nya enheter eller diskvalificera en armé för att den vunnit förut. Som tidigare nämnts tappar armén sin "wow-faktor" efter tid, vilket i sig är straff nog. Hade det inte varit så mycket nytt folk i år är jag övertygad om att Pilebros WoC hade vunnit best-painted Fantasy. Dock kul att flera arméer fanns uttagna för best-painted - då slipper folk rösta på de gamla vanliga ifall dom inte känner för det.

    Jag tycker det generellt klagas för mycket på att folk tvingas se samma arméer. Egentligen borde det klagas på alla de som inte ser till att putta ner dem. Det krävs ingen speciell talang för att bli bra på att måla, det handlar bara om att lägga ner tid på sin målning och sin armé. När jag började måla såg min första dark elf warrior ut som en spacklad linda rosing på sterioider, men efter 15 års målande börjar man se resultat. Jag blev mäkta imponerad när jag hörde att Wille (cool dow-inspirerad empire armé) endast målat nått enstaka år. Han jobbar dock på fantasia och målar garanterat massor, vilket återigen bevisar min poäng.

    Utan best-painted och relativt stora avstånd i målarbedömning hade ivf inte jag lagt ner lika mycket tid på min armé. Förra vårens fanatic fick min armé plötsligt 28/30 målningspoäng. Jag gick inte in på SH och klagade på målningsdomarna utan målade om hela armén och gjorde nya baser på allt. Det var mer än 70 timmars målande sista veckan innan fanatic. Ni som klagar över att era målningspoäng varierar - sluta whina och lägg ner tid på att måla istället.

    Detta är absolut ingen personkritik till någon av dommarna utan snarare hur jag själv skulle fungera i det här fallet.

    Jimma: Hur fan kan det inte vara person-kritik när du påstår att dom ger bättre poäng till vissa spelare pga vilka dom är? Om du nu skrev så för att visa att du själv skulle vara en dålig målningsdommare förstår jag inte varför du skrev det i en post-FF tråd. Lägg ner skitsnacket om att "känslan kan finnas där trots allt". Det är ett slag under bältet att du hintar att domarna fifflar, men sen inte står för det. Antingen står du för att du anser att domarna är korrupta eller så tar du avstånd från det.

    Hoppas på en lika bra turnering nästa gång, dock med lite restriktioner på Tomb Kings! ;)

  • Väldigt kul turnering, även om det gick ganska dåligt.

    Jag tycker att arméerna generellt såg snyggare ut den här gången än sist så jag kan helt och fullt förstå att min armé sänktes 6 målarpoäng gentemot förra gången.

    Dock tycker jag att Sneak Past var bättre än Messenger som scenario så jag skulle gärna återinföra det.

  • Ang. restriktioner för Tomb Kings; Banna Erik Lahti från FF. Problem solved! =)

  • Abysmal Terror FTW! Or not. Spännande matcher dock.

    Min enda synpunkt gäller fair play-priset. Om flera personer har samma (högts) poäng så borde det gå till den som har högst battle points. Det är en större "prestation" att uppfattar som trevlig när man vinner, än när man förlorar.

  • @Barrskog: Jag inser att mitt fall är förlorat och har varken tid eller ork att fortsätte dividera om saken. Jag anser att målningsbedömningen var urusel vilket jag belyst tidigare i tråden. Enough, dom har valt att disskutera runt ämnet och det kommer säkerligen ske förrändringar i framtiden. Så istället för att du ska hetsa upp dig i onödan så grilla en korv eller något.


    Det fanns något jag må säga var helt fantastiskt på turneringen. Utrymme. Som jag fått förklarat för mig spelades Fanatic tidigare bara med halva detta? Kan inte förstå hur det gick till men nu är det verkligen fantastiskt. Att kunna smyga runt och inte störa folk är riktigt bra. Jag tycker dock att folk var lite väl blyga med att komma fram och se när andra spelar. Man törs ta några steg fram för att se vad som händer. Ifall spelarna tycker det är för besvärligt är dom välkomna att säga det och då backar man. Alltid skoj med sällskap under matcherna.
  • @N.I.B jag skulle tro att anledningen att FP går till lägst battlepoints är för att man ska ha chans på pris även om man spelar dåligt.

  • Kul att läsa så många possitiva kommentarer kring Fantasia Fanatic. Jag hade tänkt svara på lite av det som kommit upp i den här tråden. Fortsätt gärna tycka till eftersom vi vill göra turneringen så bra som möjligt.

    Först vill jag tacka alla som hjälper till före, under och efter FF. Självklart Tarander, utan honom skulle det inte bli en turnering men även alla som bär bord, sätter ut terräng. Fantasia Fanatic är helt beroende av att ni ställer upp.

    Dante har säkert svarat på vissa saker som jag tar upp här.

    Swisslottning

    Som kapten vendetta skriver skulle små förändringar i swiss lottningen inte påverka turneringen nämnvärt. Däremot är det nästan hopplöst att ordna administrativt utan att vi måste förlänga pauserna mellan matcherna.

    Lagtävlingen

    Verkar uppskattas av vissa men inte alla. Tanken med den är att om man inte är intresserad så ska den inte ta upp någons tid. Det är en avvägning att hitta rätt mängd utrymme för den. Jag och Daniel ska disskutera detta i veckan och vi kommer att hålla er uppdaterad på hur framtida lösningar kommer att se ut.

    Men lagtävlingen blir kvar.

    Priset i lagtävlingen är inte det lättaste. Är det någon som har en bra idé får ni gärna säga till (fribiljetter blir tyvärr för dyrt)

    Toaletter

    Som Dante skrev så fanns det många och fräscha toaletter i källaren. Vi nämnde det vid incheckningen men ska se till att skylta bättre till hösten.

    40K Scenarion

    Kul att så många gillade dom. Som vanligt är det Tarander som varit framme:-) Det finns lite idéer kring scenarion som kommer att läggas ut här inom kort. Vi hoppas att ni kan provspela dessa och ge oss konstruktiv kritik.

    Angående enheter som kan hålla två objektiv så tror jag inte att det spelar så stor roll om man plockar bort den regeln (alltid bra att följa regelboken så mycket som möjligt). Det måste ju ändå vara värt att bygga uttänjda congalinjer för att så länge som möjligt inte behöva välja vilket objektiv man ska hålla.

    Best Painted

    Håller med att det skulle vara kul att plocka ut nya arméer varje gång. Men vi måste ta ut de vi tycker är snyggast och om det råkar vara samma som året innan så är det inte något vi kan ändra på. Tänk på att det alltid dyker upp några nya spelare till FF (gissar att de flesta som var med i år inte deltagit i alla sen starten) och dom måste ju få chansen att rösta på arméer även om de vunnit tidigare år.

    Så lösningen är enkel. Vill ni ha nya arméer på Best Painted får ni höja er egen målarnivå och sluta rösta på arméer som vunnit tidigare.

    Ett tipps till sekretariatet; börja printa ut resultaten och be extrapersonalen i kiosken börja dela ut dem direkt efter prisutdelningen så blir ni av med den största flaskhalsen näst efter registreringen på lördagen.

    Är möjligt att det går att ordna annars kan ju alla som inte måste ha resultatet på direkten vänta och kolla det på nätet dagen efter.

    Tidsschema

    Som Dante skrev tidigare så tycker vi själv att schemat fungerar alldeles utmärkt med tanke på att alla spelar så olika fort. Om alla såg till att komma i tid på lördagmorgon skulle vi slippa den förseningen också.

    Men är det någon som har en idé på ett schema som skulle fungera bättra får ni gärna maila info@fantasiaweb.se

    Regelfrågor

    En av regelbedömningarna jag var tveksam mot var när en enhet får "hard cover" när den har sprungit emot en kulle och enheten med skytte som står ovanpå kullen ska skjuta men får -2 to hit.

    Det var jag som svarade på den frågan förutom att den inte ställdes på det sättet alls. Frågan jag fick var om en kulle ska ge något cover alls om man ser en modell delvis på sidan av kullen. Enligt regelboken står inte kulle uppräknad bland terräng som ger hardcover eller softcover. Alltså skulle en modell som syns delvis bredvid en kulle inte få något cover tillskillnad om man bytte kullen mot en stenbit. Jag bedömde att det bör ge -2 men absolut inte om enheten som skjuter står på kullen, det måste de hittat på själv. Tyvärr kan vi ju inte stå vid varje bord och barnvakta alla spelare.

    Vet inte om det fanns fler tvivelaktiga regelbedömningar men ni får gärna posta dom. Gör bara inte den här tråden till en regeldiskussion.

    I övrigt tycker jag att jag och Tarander klarar regelfrågor bra och har sällan gjort några större fel. Men jag vet inte om det är fler som håller med Jimmy?

    Fair Play

    Kul att ni uppskattar att priset är tillbaka (och för att stanna).

    Min enda synpunkt gäller fair play-priset. Om flera personer har samma (högts) poäng så borde det gå till den som har högst battle points. Det är en större "prestation" att uppfattar som trevlig när man vinner, än när man förlorar.

    Då har du aldrig mött en dålig förlorare:-) Precis som MidCap skriver gör vi detta för att sprida priserna

    Målarbedömning

    Detta är alltid en het potatis i alla turneringar. Jag begär inte att alla ska förstår hur svårt det är att göra målarbedömingen och eftersom smaken är så väldigt olika kommer vi aldrig att kunna göra alla nöjd (plus att det blir fel ibland, 100+ arméer på två timmar gör att det kan bli så;-)

    I den här tråden har det kommit fram flera förslag på hur vi kan göra den bättre och det är faktiskt så att vi provar flera av dessa. För er om inte vet ska jag förklara hur vår målarbedöning går till: Vi är tre personer (med väldigt olika smak) som var för sig går igenom alla arméer och poängsätter dem 1-8p Efter det går vi alla tre tillsammans och kollar av våra poäng och kommer överens om en poäng till varje armé. 40K och Fantasy bedöms var för sig så ni kan inte jämföra poäng mellan spelen. Poängen omvandlas sedan till de poäng ni får i turneringen (tex i Fantasy 8=30) Det som även måste hållas i åtanke är att vi har i snitt ca 30 sekunder per armé för att vi ska få sova lite mellan lördag och söndag.

    Därför fungerar det rätt dåligt och ta in andra som hjälper till då det kräver lite erfarenhet att hinna med så många arméer på så kort tid. Faktum är att absolut sämst feedback har vi fått när vi provat just det.

    Målningsbedömningen. Jag reagerade inte förra gången men blev denna gång litet besviken av att se hur min armé (som i alla fall inte blivit fulare) nu sänkts i målningspoäng två fanatic i rad (från 28 till 26 till 23). Kanske försvann armén i vimmlet av lizardmenarméer?

    En anledning varför många tycker att deras Fantasy armé sjunkit onödigt mycket i poäng från förra Fanaticen är pga av en ändring/fel vi gjorde i fjol. Det blev ett fel i bedömingen och för att lösa det smidigt höjde vi alla arméer ett steg efter vi gjort vår genomgång (gäller alla som vi poängsatte 1-7). Detta rättade vi till i år vilket gör att om ni hamnat en kategori lägre i år har vi bedömt er armé lika som ifjol.

    Att sedan arméer får lägre poäng finns det massor av anledningar till. Men att förvänta sig samma poäng år efter år utan att göra något åt sin armé är lite naivt.

    Jag vet att det är subjektivt men det är nog bara inte jag som fått känslan av att namnbrickan framför armén spelar större roll än vad den borde.

    Tråkigt att vissa tror att det är så och jag hoppas verkligen att ni som fått full poäng verkligen inser att ni förtjänar det och inte har fått det för att ni har snygga namn.

    Som Dante skrev tidigare har vi lite idéer kring målarbedömingen varav en är att kanske plocka bort den (mycket pga av att det blir lite heta känslor om vi råkar göra fel). Tyck gärna till om målarbedömingens vara eller icke.

    Det var nog allt för den här gången. Tack för all feedback och förhoppningsvis kan vi göra en ännu bättre turnering till hösten

    //dea

  • Ta för guds skull inte bort målar bedömningen! utan den skulle jag knappt få några poäng alls ;-)

    Bara en liten komentar kring toaletterna:
    Ja, de på övervåningen var ganska läbbiga, ja det skulle kunna skyltas bättre, men det togs upp i det välkomnande "högtalar pratet" att det fanns toaletter även i källaren, så informationen fanns där :-)
  • edited 1 maj 2010 13:49

    Håller med att det skulle vara kul att plocka ut nya arméer varje gång. Men vi måste ta ut de vi >tycker är snyggast och om det råkar vara samma som året innan så är det inte något vi kan ändra >på. Tänk på att det alltid dyker upp några nya spelare till FF (gissar att de flesta som var med i år >inte deltagit i alla sen starten) och dom måste ju få chansen att rösta på arméer även om de vunnit >tidigare år.

    Så lösningen är enkel. Vill ni ha nya arméer på Best Painted får ni höja er egen målarnivå och sluta >rösta på arméer som vunnit tidigare.

    En annan lika enkel lösning skulle kunna vara att t.ex. efter 2 vunna best painted-titlar skulle en armé kunna få någon form av Hall of Fame-status där den visas upp (om den deltar), men inte är röstningsbar. Vi vet redan att den är snygg nog för att vinna. Det skulle ge dessa elit-målare valet att antingen spela med & visa upp sin armé de lagt ner gott om tid på, eller att måla upp något nytt.

  • Jag håller med Lost, ta inte bort målarbedömmningen, målandet är en del av hobbyn och bör enligt mig påverka turneringsresultatet, det finns ett pris för bästa spelaren och ett för bästa målaren, och "bästa turneringsdeltagaren" bör vara en kombination av båda.

  • En annan lika enkel lösning skulle kunna vara att t.ex. efter 2 vunna best painted-titlar skulle en armé kunna få någon form av Hall of Fame-status där den visas upp (om den deltar), men inte är röstningsbar. Vi vet redan att den är snygg nog för att vinna. Det skulle ge dessa elit-målare valet att antingen spela med & visa upp sin armé de lagt ner gott om tid på, eller att måla upp något nytt.

    Om man skulle prova något sådant hur mycket "nytt" skulle man behöva lägga till på en armé för att få vara med på en ny Best Painted och hur skulle vi målarbedömare hålla koll på det?

  • Målarbedömingen måste vara kvar, och jag tycker det är helt rätt att den är så viktig som den är för slutresultatet.

    Att vi har en ständigt uppåtgående kurva på hur arméerna ser ut tror jag till stor del beror på att målningpoängen faktiskt spelar roll.

  • NasNas
    edited 1 maj 2010 14:23

    Förslag till lagpris; Vandringspokal á la Stanley Cup - med ingravering av namnen å allt - som står på Fantasia för allas beskådan?

  • Det hade varit grymt!

    Riktigt bra förslag Nas, och pokalen kommer bara att bli högre och högre efter åren :)
  • Förslag till lagpris; Vandringspokal á la Stanley Cup - med ingravering av namnen å allt - som står på Fantasia för allas beskådan

    Inte alls dum idé, ska absolut kolla upp det

  • Det enklaste med en vandringspokal skulle ju vara att ingravera namnen på brickor (som vanligt) som klistras på sidorna av pokalfoten, det är 4 sidor, som ju är fyra Fanatic, är man lite förutseende så gör man texten på brickorna är 1/3 - 1/4 av ytan eller liknande så att det ryms 3-4 namn på varje sida, vilket resulterar i 12-16 namn, eller 6-8 års Fanaticande...mer än så behövs nog inte; för är ni som jag så har ni också kommit fram till att världen nog gått under innan Fanaticpokalens sidor är fyllda av namn...om inte...nej, eller? Kan det vara? ... ... Kanske är det Fanaticpokalen som kan rädda världen? Kanske är det den som är Graalen?!?
  • Om man kör Hall of Fame spåret, så borde det vara upp till arméns husse/matte att informera tävlingsledningen vad man lagt till sedan sist.

  • Målarbedömningen vill vi ha kvar! det ända enkla lösningen jag kan komma på är om ni skull ta och ändra poängsättningen till tre steg i stället inte tabel top, tabel top och över tabel top. jag skulle inte vilja ha ansvaret för målarbedömningen som det är nu jesus kristus 150 armer(lag) att kolla igenom på en kväl,l nej tack. strongt jobbat av de som gör den!

  • Är jag ensam om att anse att målarbedömningen inte har något med själva turneringen att göra? Visst anser jag att man borde få poäng för att man valt att sätta färg på sin armé och tagit sig tiden att basa den osv. Så kort och gått om man har TT standard borde man få max av skalan 0-20. Sen utöver detta kan man ha en målartävling där de som faktiskt bryr sig om målning etc kan trivas bra men dessa 10 poäng man kan tjäna där eller hur det nu skulle vara påverkar inte turneringsresultatet.

    Jag tycker inte att det här bedömningssystemet alls promotar att folk spenderar tid på att måla sina armér, snarare att man köper färdigmålade figurer som har hög standard alternativt låter andra måla ens armé. Om jag siktade på att vinna turneringar jag åkte på så skulle jag utan tvekan betala för att få en armé i fantastisk standard då jag varken är särskilt intresserad eller duktig på att måla.

    QFA skötte det snyggt med deras system tycker jag. Hobbydelen finns fortfarande kvar men påverkar kanske inte själva turneringsresultatet.
Sign In or Register to comment.