Post-Fanatic Breakdown

edited 25 april 2010 20:37 in Figurspel

Då var det över för denna gång, med både höga toppar och djupa dalar, som sig bör på en Fanatic.

Det ligger nog kanske för nära än, men några tankar om (40K-delens-)scenarion o.dyl. har jag ändå.

Swiss (det är det som används vad?) funkar i de allra flesta lägen, och det finns säkert något underlättande program som fixar alla omgångar osv. Men för egen del skulle jag gärna se större spridning på motståndet, mötte själv 3(!) Eldar arméer på 5 matcher, som var rätt lika i både spelstil och armékomposition. Då kan vän av ordningen (nåja...) tycka att en justering upp eller ned en pinne i Swissträsksstegen/rankinglistan hade varit att föredra; för att undvika ännu en armé av typ X (och det skulle säkerligen i 99/100 spela rock 'n' roll att möta någon en pinne ovan- eller nedanför).

Men då det säkert är både kompicerat och tidskrävande har jag förståelse för att det kanske inte är genomförbart i praktiken (men en kan ju hoppas!). Vi som ligger och simmar i kisset redan efter match två skulle säkert få ut mer av en Fanatic, om det var mer variation på motståndet.

(BTW: Tack till Dante82 som självuppoffrande var sekretariatet, ännu en Fanatic)

Enheter som kan hålla flera objektiv samtidigt borde vara right out, uttänjda congalinjer med gardister/wraithguards och/eller/inklusive termaganter är f*n inte "In the Grim Darkness of the Far etc." det luktar speltekniskt mumbojumbo. En Squad - ett Objektiv I say! Det blir mindre: "Jag ställer mitt objektiv så nära mitt andra som det är mänskligt möjligt för att ställa mina xxx med 2 tums mellanrum för att kunna...etc. "-tänkande, som bara skulle gynna det allmänna spelklimatet och bidra till helhetsupplevelsen av en Fanatic. (I min ödjuka mening, osv. etc. dvs.)

Scattrande Objektiv borde vara standard för alla scenarion; (där de finns med) 2D6 autoscatter. Slumpfaktorn är en stor del av charmen i min mening (varför rullar vi annars tärningar?) och scenarion där varken jag eller motståndaren kan placera våra objektiv - med säkerhet - så nära våra egna bordshörn(wtf?!) som möjligt är nog bara sunt för (återigen) upplevelsen i sin helhet. Mer taktiskt tänkande och mindre "samma gamla: jag sätter dem där..."

Lagdelen hamnade(som vanligt) i skymundan, mycket pga. tidsbrist och ett tight schema (kan jag tänka mig). Och jag ser ingen bra lösning/alternativ. För egen del (och jag var med i ett lag) så skulle den lika gärna kunna skrotas; då den inte bidrar till totalupplevelsen eller ger ett uns av lagkänsla (varken denna gång eller under tidigare evenemang).

Kanske space'a till det hela, bli lite wild 'n' crazy?: Kanske jag kan byta motståndare med en lagkamrat inför en knivig match som denne skulle vara bättre lämpad för, utan att det för den delen påverkar vare sig swisslottningen eller den individuella ställning, då min vän X då skriver resultatet för mig (som om han var jag) och jag skriver för honom. Klart och beta'rt! Inga komplikationer gällande matchrapportering eller annat tjafs, bara en tag-team handklapp (ni som sett Wrestling vet vad jag pratar om) och in och kötta! Hur som haver: lagdelen måste bli mer av en lagdel. Annars - i min mening- puts väck med den!

Toaletterna...blir de värre med varje år eller är det pga. det stadigt ökande antalet spelare? Gamer-magar och annat oknytt, jesus... Varför inte ha svarta sopsäckar även för pappret man torkar händerna med efter (censur) eller (censur) då de patetiskt små sopkorgarna hade svämmat över redan innan match två (jag skämtar icket!). Det skulle göra det hela lite renare och fräschare, samt så skulle man sluppit vada igenom två fot äckelpapper som bara ligger och skräpar innanför toadörr'n.

Ett gammalt fyllo: Signing out.

«13

Kommentarer

  • Tack för en som vanligt ypperlig turnering! Jag hade det väldigt trevligt, kanske delvis för att alla motståndare var gamla bekantingar men det var bara skönt.

    Jag kan instämma i att det känns fel att en enhet kan hålla två objektiv, av samma skäl som kaptenen angav. Att objektiven alltid skattrade skulle jag nog inte ha något emot, förutom kanske det där det bara fanns ett.

    Scenariona kändes annars utmärkta och varierade. Det var skönt att det bara var ett med två objektiv.
  • Jag gillade också objektiv-scatter, men man kanske skulle nöja sig med 1d6 scatter om man händelsevis slår en 'Hit'?

  • Tack kära vänner för en suverän helg, och en speciell kram åt min kollega i schysst spelande -Daniel Krigsman! Moraliskt borde han egentligen fått fair play-priset, för den som förlorar en match med sex tappade objektiv av fem möjliga och ändå skrattar är utan tvekan den främste i sportsmannaanda.

    Vad gäller lagtävlingen är det bara att beklaga om lagkänslan inte infunnit sig hos alla. I min värld tillför lagspelet helt klart till totalkänslan av turneringen trots tidsbristen. Man gläds åt sina lagkompisars framgångar och kämpar på lite extra för att lyfta sig själv (i mitt fall från rollen som dragankare). Mer lagtävling I say! Go Medelålders plus!!

    Hoppas vi ses igen till hösten!
  • Jag gillade också scatter på objektiven, då hamnar dom inte alltid på dom "bra" platserna, man kanske inte kan stå i huset med 4+ cover och hålla objektivet utan måste springa ut och visa sig. Däremot tycker jag att det är helt ok att hålla flera objektiv med samma enhet i matcherna med många objektiv, har man en armé med dyra enheter har man fortfarande ha en vettig chans att vinna utan att behöva lägga alla poängen på troops. I övrigt mycket bra turnering som vanligt och tack till alla trevliga motståndare.

  • edited 26 april 2010 00:04

    Moderatormode: Låt den här diskussionen fortsätta utvärdera 40k och starta en ny för fantasy när det blir aktuellt. Kommer bli vansinnigt svårt att hålla reda på diskussionen annars.

    Diskussionen flyttad från allmänt till 40k

  • Toaletterna en våning ner var inte alls hemska, däremot så var det stopp i en på markplan redan timme ett.
  • Är inte lite av grejen med att spela objektiv att uppmana folk att spela mer troops? Man vill att arméerna ska bestå mer av de vanliga footsloggers än av överequipade dyra elitsaker eller stora monster.... Saker som uppmanar folk att bygga congalines känns fel.

    Scatter på objektiv är trevlig tycker jag. Kanske lite regler för vad som händer ifall de scattrar in i impassable terräng (eller övriga olämpliga stälen som inuti väggar/murar m.m.)

    En rolig fanatic, sämsta resultatet för mig hitills trots att armén enligt mig var bättre än tidigare.... Kanske mötte bättre motstånd helt enkelt ;). Mitt ständiga mål att vara i den bättre halvan bröts (plats 45 av 82 så inte alltför långt ifrån men men...)

    Bara trevligt motstånd, och relativt jämna matcher förutom match 3 där det blev en wipe till min fördel, även enda vinsten under turneringen :S

    Roligt med fler best painted att rösta på (kanske vara samma sak i höstas?). Kanske dags att dra av något från rösterna på de som vunnit tidigare? Eller sätta en cap på max 2 bäst målad vinster för en armé? Vet inte hur det ser ut att hålla koll på det men det borde väl gå? Sen är kanske frågan när något räknas som samma armé, ifall man målar om en kille i en nuit är det samma enligt mig, men om man byter ut halva listan t.ex är det en ny armé då? Eller om man målar om allt men har samma lista...
  • Tackar för en rolig turnering trots att det blev sämsta placeringen någonsin.

    Håller med om att det känns dåligt att en enhet kan hålla flra objektiv. I övrigt tycker jag alla scenarion var bra och roliga.

    Och jag håller även med om att det är trist att samma arméer alltid står på best painted.
  • Och jag håller även med om att det är trist att samma arméer alltid står på best painted.

    Det är ju knappast arrangörernas fel. Om fler målar snyggare blir nog dessa uttagna också. Jag tyckte det var en bra trend att hela åtta arméer platsade bland best painted. Målningsstandarden har helt klart gått upp senaste tiden efter några år med minst sagt tveksam standardnivå.

  • edited 20 december 2011 04:40

    [Lite bilder tagna av Jon Hallin](http://s82.photobucket.com/albums/j249/HeadWar/Tournaments/Fanatic Spring 2010)
    (mest 40k-relaterat)

  • edited 26 april 2010 15:52

    Och jag håller även med om att det är trist att samma arméer alltid står på best painted.

    Det här är en diskussion som dyker upp efter varje fanatic, och även om jag alldeles säkert är partisk (det är jag som har VC armén som vann i år och har vunnit tidigare med samma armé) så vill jag passa på att försvara det nuvarande formatet.

    Till att börja med tvivlar jag på att begränsningar eller selektivt urval är en speciellt bra lösning. Skulle det verkligen vara motiverande att vinna bäst-målade-efter-de-arméer-som-var-snyggare-men-vunnit-förut priset? Ska man även ha trevligaste-spelaren-efter-de-som-är-ännu-trevligare-men-vunnit-förut priset?

    Det är naturligt att man tycker mer om en armé första gången man ser den (speciellt i mitt fall där första intrycket är halva armén), så det borde alltid vara lättare för en ny armé att vinna. Då tror jag istället mer på att införa fler pris kanske i olika kategorier (snyggast enskilda modell, snyggast display tray, bästa tema, osv.) för att ge en större spridning på priserna. Det har också skett förändringar i målningsbedömningen för att försöka underlätta för nya arméer att ta sig fram (exempelvis får man inte använda display trays längre), så det finns alla möjligheter att bubbla upp och knipa priset.

    Borde det inte också vara motiverande att se snygga arméer och sen anstränga sig för att knäcka dem? Att alla inte skulle kunna göra en lika bra armé tror jag verkligen inte på, utan jag tror snarare att det handlar om hur mycket tid och kraft man är beredd att lägga på målning och konvertering. Med hjälp av de "nya" washerna kan man dessutom måla en armé som håller best-painted standard på väldigt kort tid, och då handlar det mer om att hitta ett recept som fungerar och kanske prova något som inte gjorts förut (Blåa Space Marines? snyggt.). Ta herr MipCaps nya Taoarmé som exempel, han säger själv att det går ganska snabbt att måla, men jag sätter ändå en Oleary's-middag på att han vinner BP nästa år om han orkar måla klart, någon som håller emot?

    Även för oss vars arméer ofta blir uttagna att röstas på är det motiverande att kunna tävla mot alla arméer. Som exempel kan man ta den interna fighten mellan mig och herr barrskog. När jag vann BP med Vampyrarmén så målade han om HELA armén med nya highlights, nya baser samt konverterade flera nya karaktärer, och vann målningspriset nästa år. Givetvis lägger jag då på lite extra krut också då för att lägga till saker till armén som gör den snyggare, så att jag kan ta tillbaka priset! (Jag tar nästan alltid med enheter bara för att de ger mig en bättre chans i målningsracet och inte för att de är värda sina poäng).

    Så kort sagt, greppa penseln och se till att själv sikta på att hamna bland de uttagna arméerna. Om tiden är för kort till höstens FF får man sikta på vårens!

  • Håller med setomidor angående målningen, det handlar trots allt om vilken som är turneringens snyggaste armé och då ska man väl kunna rösta på den snyggaste oavsett om den vunnit förut. och är man less på att se samma arméer på best painted bordet får man väl se till att måla upp något som knuffar ner dem, för som setomidor säger det är mest en fråga om tid, energi och ett effektfullt målarschema.

  • Håller också med Setomidor, tyvärr kunde inte jag se några skillnader i era armeér mot
    förra året;)
    Däremot var det väldigt kul att så många blev utplockade till omröstningen, målningspoängen
    var uppenbarligen lite mindre generöst utdelade då t.ex bara två bidrag på Fantasy sidan fick fullt.
  • Håller med Setomidor men står ändå med ena foten på sidan som tycker att det känns så uttjatat att se samma sak over-and-over. Visst röstar jag på snyggaste armén för att det är det man ska göra. Men jag hör en liten röst i huvudet som nästan ber mig att inte göra det bara för att få fram en annan som vinnare. Men det är inte rättvist. Men anledningen att jag känner så är just för att jag likt Pannben inte ser någon som helst skillnad. Jag var inne på spåret att man kanske bör "tvingas" lägga till någon lite ögonbryns höjande förändring i armén för att få nomineras (en ny enhet eller liknande). Men det är inte upp till mig och ni målar väldigt snyggt och förtjänar att sitta på plats 1 och 2.

    Fantasia Fanatic i övrigt fick jag dock inte ta mycket del av. Jag var sjuk första dagen och deltog inte förrän dag 2 på de 2 sista matcherna. Och trots att jag kämpade mig upp förbi några som deltagit hela turneringen så fick jag ju inte ens en plats på listan (målningsbedömninge etc. som saknades antar jag?).

    Tack ändå och till hösten ska jag se till att vara helt kry!
  • Helt enig ang målningsbedömningen. Det blev redan så att de två gamla armeerna fick mindre röster än de förtjänade. Barris 12 år av envist knotande med skogsalverna är bra mkt snyggare än mitt senaste Devlan mud projekt som ändå fick fler röster. Sluta klaga och börja måla. har man inget allvarligt synfel som ej kan avhjälpas med glasögon kan vem som helst få ihop en bäst målad bara man har en vettig ide och ids.

    Förresten, idé behöver man inte. Bara att titta på internet, eller vad säger Hr Henriksson.....

    Tack för en trevlig helg.

    Insikten att jag är sämst på det där jvla spelet kommer dock att ta en stund att smälta.
  • Några tankar kring fanatic

    Känns sjukt skönt att det finns folk som orkar dra lasset att hålla i en turnering som fanatic. En stor applåd till er ni vet vilka ni är.

    Det enda jag önskade man ändrade på är målningsbedömningen och då talar jag inte om best painted army utan att målningen kan ha en kraftig inverkan på själva tävlingen. Vet att det finns ett pris för bästa generalen men är det inte dags o slopa det priset? Jag kan förstå att det finns en tanke bakom det hela för att motivera folk att måla och det är roligare att ställa upp en samt att möta en arme som är målad. Men det är samtidigt tråkigt att se en duktig spelare torska top plaseringar för att han kanske fick 20 p och en annan fick 30 p.

    Jag vet personligen inte hur jag fick 26p tycker inte min arme är värd det utan max 20p så är väl bara bocka o buga men samtidigt känns det fel. Speciellt när man kollar på andra armer som fick 20p och är enligt mig extremt mycket snyggare. Men det är väl just det att allting är subjektivt och där i ligger problemet. En lösningen som även ser till att det är en normal standard på alla armer skulle vara att helt enkelt ge ut poängen 0 eller 20.

    Sen kan det vara en poäng att börja införa 10 p om man är i tid :) Man ska inte göra som jag och vara sen till första matchen dag två sådant är dåligt och ber om ursäkt för det.

    Men jag vill ändå att de har kvar best painted army och utökar med best painted modell etc detta kommer göra att det på ett naturligt sätt ändå blir många snygga armer som kommer till fanatic.

    Tack för en trevlig helg!
  • Först å främst - tack för att jag fick vara med å lira Dea & company =P! Lovar att anmäla mig lite tidigare till hösten.

    Rolig turnering som alltid, MEN är det bara jag som börjar få lite antiklimax-känsla på söndagen? Det känns som om det blir mycket dötid både före lunchen, samt mellan sista matchen och prisutdelningen. Ni tror inte att det är möjligt att drastiskt kunna korta ner lunchen å kunna klämma in en extra match, alternativt runda av tidigare?

    Ett tipps till sekretariatet; börja printa ut resultaten och be extrapersonalen i kiosken börja dela ut dem direkt efter prisutdelningen så blir ni av med den största flaskhalsen näst efter registreringen på lördagen.

    Toaletterna har nämnts tidigare, men redan efter match 1 på lördagen såg herrtoan på plan ett fan i mig värre ut än äckeltoaletterna på Cover Club kl 01:45 en löningslördag. WTF???

    Sedan till alla som satt med rumpan på händerna å tittade på när de andra bar stolar och bord; hjälp till nästa gång.

    Roligt med 8 nomineringar till bäst måladepriset!

  • edited 26 april 2010 23:49

    Det här är precis som restriktioner/komp en dikussion som återkommer lite nu och då. Håller med Setomidor om allt han säger kring målning.

    För min del tycker jag det är så pass mycket roligare att spela mot snygga arméer på snygga bord att det gott ska premieras. Mycket. Kanske utöka det hela och ge bonuspoäng till spelare som tar med sig egen terräng till turneringar, varför inte temad kring ens armé? Hatten av för Växjöfolket som utöver arméer tog med terräng 100+ mil i bil.

    Turneringar är inte till för att utse den spelskickligaste (då kan man spela mer balanserade spel), utan att ge utlopp för kreativitet och skicklighet i hobbyn som helhet. Det görs bra genom att folk blir inspirerade av varandra, om det så är av skön tillbakalutad inställning till kassa tärningsslag, coola hemmabyggen, nördig humor, snygga highlights eller bättre strategier/listor. Ta bort incitamentet till en av delarna och hobbyn är fattigare. Alla bör sträva efter att bli bättre på alla hobbyns delar. Får man dålig målningspoäng kan man ägna lite mer tid åt sin armé inför nästa turnering och man får då både bättre placeringar och fler komplimanger.

    Jag tycker GW-communityt fokuserar alldeles för mycket på optimala listor och metaspel kring dessa. Givetvis är jag själv en del av detta med en postad armélisteidé nu och då. Det vore dock så mycket roligare om vi kunde ha lika konstruktiva diskussioner kring målning och konvertering som vi har kring vilka restriktioner/komp-poäng som borde finnas och varför. (Tillägg: Ofta med vad som tycks vara inställningen att det är den bästa listan som alltid vinner per automatik och inte den bästa spelaren.)

  • edited 27 april 2010 01:09

    Jag hade en suverän upplevelse under den gångna helgen. Det enda lilla solket i bägaren var att Oskar Anderssons IG blåste bort ~750 poäng av mina järnkrigare i sista matchens första shooting phase! Det var en jäkligt rolig match trots det, för jag älskar utmaningar på spelbordet, men den hade nog varit ännu roligare om jag faktiskt hade haft en realistisk chans. Nu handlade det mest om att förlora med stil, eller i den bästa av världar komma undan med en Draw. ;)

    Men till själva turneringen; som Kaptenen säger så kunde det vara standard på scattrande objektiv, men jag tycker att 1D6" skulle räcka bra. Eventuellt kunde något scenario ha 2D6" scatter, men jag tycker att 1D6" är tillräckligt för att spica upp den delen av matchen och göra den lite mindre förutsägbar.

    Eventuellt kanske man inte borde kunna hålla flera objektiv med en och samma enhet, men det är inget som gav mig huvudbry i de här fem matcherna åtminstone. Men det är en avvikelse från tidigare turneringar (eller hur? Minnet...) och man undrar ju varför det blev så?

    Lagtävlingen fungerade väl ok, men jag skulle vilja se resultaten av den efteråt så att man kan se vilket gäng som fick ihop mest spelpoäng, målarpoäng (både för lagens arméer och speedpaintingen), quizpoäng, osv. och även se hur ens eget lag står sig mot dom andra. I dagsläget har man ingen aning förutom att man vet att man inte vann, vilket är tråkigt. Det vore väl en ganska enkel grej att sammanställa som skulle ge lagtävlingen lite mer uppmärksamhet?

    Kaptenens förslag på att kunna byta motståndare med en lagkamrat låter också roligt, men jag misstänker att det kan utnyttjas lite väl enkelt av skrupellösa turneringstaktiker. Möjligen skulle man kunna ge varje lag chansen till ETT sådant byte under turneringens gång. Men oavsett så är jag på om majoriteten tycker att det vore en rolig idé, men jag misstänker att det är något som de flesta känner är mer lämpat för mindre tävlingsinriktade event såsom Fancy Fanatic? En regel kring det vore dock om man gav den här möjligheten till spelare inom samma lag som befinner sig på ett visst antal bord (t. ex. den undre halvan. Dvs. av ex. 40 bord skulle två lagkamrater på bord 21-40 kunna byta motståndare med varandra. Eventuellt också efter ett visst antal matcher?) just av den anledningen som Kaptenen skriver; att man kan ge dom som ändå inte konkurrerar om topplaceringarna möjligheten att få en helg värd att minnas för annat än det enformiga motståndet.

    Överlag en riktigt skön helg iaf. Kanske den roligaste hittills (Fancy ej medräknat!) trots att jag gjorde mitt sämsta resultat vad jag kan minnas. Bara en hedrande 39:e plats. Jag skyller på Oskar och Seijsing som båda sopade banan med mig på söndagen. ;)

    Målarbedömningen verkade ju fungera ungefär som brukligt och jag tycker att det funkar. Roligt att antalet utvalda arméer ökat så att fler fick en chans i strålkastarljuset, även om det oftast är ganska uppenbart vilka två-tre som faktiskt slåss om priset.

    Kul att Fair Play-priset återkommit, och att priset faktiskt var mer än symboliskt. 500 spänn på Fantasia är inget att fnysa åt, och det är helt i sin ordning när det gäller ett sådant pris.

  • Eventuellt kanske man inte borde kunna hålla flera objektiv med en och samma enhet, men det är inget som gav mig huvudbry i de här fem matcherna åtminstone. Men det är en avvikelse från tidigare turneringar (eller hur? Minnet...) och man undrar ju varför det blev så?

    Det är ju faktiskt grundreglerna ;0)

  • Vill börja med att säga att det här var en riktigt rolig turnering. Detta är min första Fanatic och jag är väldigt imponerad. Bra gjort.

    Nu till saker som jag tycker behöver kritiseras. Först och främst målarbedömningen. Från våran klubb är vi två personer som åkte med armér som tidigare besökt Fanatic. Den ena har båda gångerna tidigare fått 30/30 Målningspoäng och har sedan dess blivit ännu mer förbättrad. Den andra är min egen som har varit på turneringen tidigare med en annan spelare och då landar på 29 men nu droppar till 23. Det finns andra armér som klart kommer med sämre målningsstandard och hamnar högre än riktigt snygga listor jag såg under turneringen. Jag vet att det är subjektivt men det är nog bara inte jag som fått känslan av att namnbrickan framför armén spelar större roll än vad den borde.

    Dötid tycker jag det fanns gott om. Ifall det går att tighta ihop schemat något ytterligare så skulle det vara fantastiskt.

    Flera av regelbedömningarna under turneringen kändes väldigt suspekta. Jag förstår att det inte är lätt att hitta domare som vill ta på sig tjänsten men det vore optimalt då vissa tolkningar var bland det värsta jag hört.

    Besides that så var allt gott. Jag fick spela fem matcher mot fem mycket trevliga motståndare. Kanske lite mycket Lizardmen fick man möta då det var tre stycken jag matchades mot men det var jag knappast ensam om. Trots allt tummen upp.

    Jimmy Berg
  • edited 27 april 2010 13:50

    Trukson: Men fortfarande en avvikelse från tidigare turneringar, eller hur?

    Angående målningsbedömningen (och uttagning till best painted) så vore det kanske en idé att ta in två-tre personer som kan sin målning för att sköta den biten. Det skulle avlasta sekretariatet och kunde dessutom påbörjas, åtminstone för att få en uppfattning, redan under matcherna. (Man ser ju ganska snabbt på vilken nivå en armé ligger när man går omkring och tittar som åskådare, även om armén är "in action" med en stor hög med döda modeller på sidan av.)

    Skulle jag inte spela själv skulle jag inte ha något emot att, tillsammans med en person till, ta på mig det jobbet.

  • Jag ska svara mer utförligt på alla er åsikter (som vi uppskattar, alltid bra att veta vad man ska göra bättre).

    Men jag måste få säga en sak kring målningen. Vem som målat armén har aldrig och kommer aldrig att påverka våra poäng. Jag säger inte att poängen alltid blir "rätt", absolut inte. Men blir nästa upprörd om ni tror att vi är partisk vid bedömningen. Tror ni att det är våra "kompisar" som får högre poäng eller dom som hotat oss med stryk om de inte får bättre poäng. Ingen av oss målardomare umgås privat och har inget gemensamt agenda mot vissa spelare. Att umespelare skulle få bättre poäng går ju bort om ni kollar på 40K där göteborgarna plockade bra mycket poäng.

    Att man får mindre poäng mellan olika turneringar (även om man bättrat på armén) finns det massor av anledningar till, tex olika domare som tycker olika.

    //Dea

  • Ang målningen tror jag att FF ligger lite lägre i målningspoäng än snittet i landet, vet inte om det stämmer.

    De listor jag lånat ut som använts på QFA har där fått 30/30, men i Umeå bara 20-28.

    Att målningsbedömningen är subjektiv går ju inte att komma ifrån. Dvärgarmen som blev uttagen till bäst målad har spleats på FF nu 4 gånger och jag tror poängsättningen har varit, 29, 20, 26, 28.

    Släpp den diskussionen och kom hellre med förslag på hur vi inför hösten ska klara att snörpa de numera alltför kaxiga stjärtgossarna. Hur kunde några knappt byxmyndiga småpojkar från den norrlänska glesbygden komma sig hem med
    -Best painted
    -Best general
    -Vinna turneringen
    -Vinna lagturneringen
    -Komma 2 i lagturneringen

    Jag blir matt... Att vi gubbar i 30+ inte hänger med är väl en sak. Men att resten av Sverige kommer på besök och lägger sig platt för deras otvättade fötter blir för mycket.
  • Återigen blev fantasia fanatic en mycket lyckad tillställning. Tack till arrangörer, lagkamrater, medspelare och kioskpersonal.

    Det positiva:
    + Bra tidsprioritering i schemalägginngen. Visst blev det tajt ibland med matcherna men det beror nog mest på min egen spelovana.
    + Bra lagtävling. Roliga moment och kul att kunna se listor över snittpoängen/runda några gånger under turneringen.
    + Fair play. Är tillbaka för att stanna hoppas jag. Inte för att jag personligen anser mig vara en fair play spelare men för att detr är ett eftersträvansvärt ideal.
    + Bra uppställd terräng. Varken för lite eller för mycket terräng på borden.
    + Scenarion. De fungerade mkt bra (igen). Nu håller vi tummarna för 8th ed.

    Det som kan förbättras:
    - Målningsbedömningen. Jag reagerade inte förra gången men blev denna gång litet besviken av att se hur min armé (som i alla fall inte blivit fulare) nu sänkts i målningspoäng två fanatic i rad (från 28 till 26 till 23). Kanske försvann armén i vimmlet av lizardmenarméer? Jag föreslår tydligare kriterier för vad som renderar poäng. Det fungerar i skolans värld och borde fungera även här.
    - Toaletterna. Dock är detta knappast arrangörernas fel. Jag vädjar till mina medspelare att vara något mer hygieniska nästa gång. Tänk att ni är gäster hos svärmor eller något liknande.

    Tack än en gång Dea, Dante and crew!
  • Vill bara tacka alla för en otroligt trevlig och rolig fanatic! spelade fantasy på riktigt för första gången det var annorlunda och roligt hoppas vi ses nästa år

  • Vill också instämma i berömmet för en väl genomförd turnering. Var första turneringen nånsin för mig och hade hemskt roligt.

    Positivt:
    Stämningen: Alla mina motspelare var trevliga bekantskaper, skulle bara önskat att jag kunnat rösta efter sista matchen då han definitivt var värd poäng.
    Kiosken: Skönt med lite urval, ett äpple var definitivt trevligare än en chipspåse.
    Terrängen: Bra terräng som inbjöd till taktiskt spel och belönade skill.

    Negativt:
    Schemat söndag: Blev lite onödigt sent för oss som hade långt att åka, kanske kan tightas upp lite?
    Målningsbedömningen: Inser att den är subjektiv och de två som på fantasysidan fick full poäng förtjänade det helt klart. Man ska heller inte behöva ta med en ny armé varje år. Är upp till alla andra att jobba ikapp men samtidigt så instämmer jag i kritiken mot luddigheten i bedömningen. Många som hoppat upp eller ner 5-7p utan någon förändring i armén. Det gör det svårt att veta vad man behöver jobba med, speciellt som målningspoängen är så avgörande för turneringen. I år hade vi ju en överlägsen och välförtjänt segrare men har ju varit mycket tightare tidigare år och då kan skillnaden mellan 23 och 30 vara ett oöverstigligt hinder. Skulle vara bättre om målning var separat och kunde gärna utökas med bästa modell, monster osv. Att ha målningsbedömning gör inte turnering mindre tävlingsinriktad, gör bara att en del vet redan innan att de inte kan vinna.
  • edited 27 april 2010 19:07
    kanon turnering som vanligt (bortsett från min placering), men det kan jag leva med, pga riktigt trevliga matcher.

    Den mesta kritiken/berömmet håller jag med om. Ang målning: att poäng varierar mellan turneringar är väl knappast konstigt då kvaliten på övriga armeer går upp och ner, för ni inser väl att armen jämförs med övriga? tänk även på att domarna hade ca 150 armeer att bedöma.

    @Jimma/Jimmy Berg:
    Att påstå att namnlappen vid Armen spelar in på bedömningen är inte bara gnälligt, utan också jävligt oförsämt. Jag tycker att du ska be Domarna om ursäkt och sen helt enkelt stanna hemma nästa gång, för den attityden uppskattas INTE...
  • Till att börja med, jättetrevligt som vanligt att få höra vad ni tycker. Nu ska jag försöka kommentera det ni tagit upp och vill påpeka att även om jag vänder mig emot delar av kritiken innebär det inte att jag inte uppskattar den och ändringar kan komma ur kritiken på lite olika sätt ändå eller komma med även om jag personligen inte tycker det är någonting som behöver ändras. Det är ju trots allt ni som ska få valuta för pengarna under helgen, inte jag :).
    Hur som helst, här kommer det en vägg av text.

    Ang lagtävlingen: Fantasia Fanatic kommer att vara en individuell tävling i första hand. Detta innebär att lagmomenten kommer att vara rätt undanskuffade för att inte stjäla speltid från matcherna. Våran uppfattning är att ganska många uppskattar den i sin nuvarande form, så den blir kvar ett tag till i alla fall. Den är ju dessutom frivillig, så om det inte passar går det bra att inte delta i den. Jag ska dock försöka förbättra uppdateringen och förhoppningsvis kunna visa upp en sorterad tabell direkt efter prisutdelningen.

    Angående målningsbedömningen, jag har full förståelse för era funderingar om att samma armé får olika poäng mellan olika gånger och det enda jag egentligen kan svara på den är att det är så otroligt svårt att göra en rättvis bedömning i den storlek som turneringen är uppe i nu. Vi tog med två turneringsdeltagare förra gången, det var Modrian och Sajon, som iallafall jag fick uppfattningen av att de trodde att målningsbedömningen skulle vara en hyffsad lätt uppgift. Jag är ganska säker på att de inte hade den inställningen längre efter den målningsbedömningen. Detta är dock som sagt min uppfattning av den händelsen och om Modrian eller Sajon tycker beskrivningen jag gjorde är inkorrekt, så ber jag om ursäkt.
    Vi som leder Fantasia Fanatic ska utvärdera helgen tillsammans kommande vecka, och målningsbedömningen kommer med största sannolikhet att gå igenom förändringar framöver, så mer information om detta kommer inom inte allt för avlägsen framtid. Målningen kommer dock att spela roll för utgången av turneringen i fortsättningen, åtminstone ett tag till, då i allafall jag anser det vara en del av hobbyn.

    Ang. best painted. Vi kommer aldrig diskvalificera arméer som varit med tidigare (om jag får bestämma), oavsett om de vunnit, varit nominerade x antal gånger eller for whatever reason. Största anledningen till att samma arméer varit framstående flera gånger i rad på fantasysidan imo är brist på konkurens, för det ligger i figurspelarens natur att imponeras mer av nya arméer, än de vi sett flera gånger tidigare. Setomidors armé vann denna gång med 32 av totalt ~130 röster. Första gången den var med vann den med (om jag minns rätt) 68 av ~100 röster. Kommer det fram ett nytt gäng figurer som lockar fram ett riktigt "wow" till de figurspelare som tittar på dem så kommer det gamla gardet inte ha någon större chans. Även eldararmén vann med betydligt mindre marginal, dock var det bättre motstånd för den denna gång så det gjorde naturligtvis sitt till.

    Ang. toaletterna, det finns fler att tillgå, vilket påtalades vid startinfon på lördagen, dock skyltades det inte för det. Vi ska göra det nästa gång.

    Ang dötid på söndagen: Ni får ursäkta ni som tycker det, men jag ser den inte. 10 till 50% av spelarna behöver fulla matchtiden, och de flesta finner det fruktansvärt störande att inte hinna klart matcherna, speciellt fjärde som ofta är den mest betydelsefulla omgången. Lunchen har vi under åren kommit fram till att vi behöver 1,5 timme för att alla ska ha en rimlig chans att äta. Och att få igång prisutdelningen fortare, om ni raggar tillräckligt många för att bilda en kedja runt sekretariatet efter sista resultatet är inne så att ingen kan störa oss så kommer den nog igång 5 minuter tidigare. Okej, sista meningen var inte inte så seriös men jag tror inte det finns så mycket tid att tjäna där hur som helst, men ni som tycker det är dötid på söndagen får gärna göra ett söndagsschema som ni skulle vilja ha det och posta det så vi får se vad ni tänkt.

    Angående hålla två objekt med samma squad. Vi har sen den nya editionen grundregler kom spelat efter regelbokens scenarios fram till denna gång, så det har alltid varit tillåtet att hålla flera objektiv med samma squad, även om det inte stått lika tydligt i regelboken som i våra scenarion i häftet. Scenariona kommer med största sannolikhet att få sig en stor ommöblering till nästa gång, vi får se om hålla två objektiv blir kvar eller inte.

    Sen skulle jag gärna vilja ha lite mer info av Jimma angående:

    Den ena har båda gångerna tidigare fått 30/30 Målningspoäng och har sedan dess blivit ännu mer förbättrad. Den andra är min egen som har varit på turneringen tidigare med en annan spelare och då landar på 29 men nu droppar till 23.

    Minns du vilken fanatic din armé var med tidigare?

    Flera av regelbedömningarna under turneringen kändes väldigt suspekta. Jag förstår att det inte är lätt att hitta domare som vill ta på sig tjänsten men det vore optimalt då vissa tolkningar var bland det värsta jag hört.

    Kan du ge ett konkret exempel på en regeltolkning som du fann vara helt uppåt väggarna?

    Det var vad jag hade att komma med nu, jag tar gärna in ännu fler åsikter om det finns fler därute som vill lämna dem.

    /Daniel

  • @Lost: Knappast oförskämt. Däremot kan jag inte säga att så är fallet men känslan kan finnas där trots allt. Jag själv skulle inte vara kapabel att göra en målningsbedömning ifall en turnering skulle hållas i staden där jag bor. Dels för att jag är fullkomligt värdelös på att måla själv. Sen för jag kan inte sätta poäng på bekantas armér då jag inte för ett ögonblick, någonsin i hela mitt liv kan hålla med folk som hävdar sig vara totalt objektiva oavsett de känner personer eller ej. Detta är absolut ingen personkritik till någon av dommarna utan snarare hur jag själv skulle fungera i det här fallet.

    Min kritik låg snarare vid att jag såg armér som var fantastiskt fina som hamnade på samma nivå som armér jag inte ens räknar till Table Top. Som sagt, jag kan ha fel det har hänt förut.

    (Glöm nu inte bort att fler poäng för min målning skulle inte ha någon betydelse, jag ligger där jag ligger och det är som det ska)

    @Dante82: Den första armén jag pratar om besökte Fanatic både 2008 och 2009 där den fick 30/30. Min egen armé var där 2007 eller 2008 kan inte säga säkert.

    En av regelbedömningarna jag var tveksam mot var när en enhet får "hard cover" när den har sprungit emot en kulle och enheten med skytte som står ovanpå kullen ska skjuta men får -2 to hit.

    Jag vet inte vem som gjorde bedömningen men det verkade märkligt.

    Glöm nu inte bort heller att turneringen var fantastisk. Otroligt skön stämning och glatt i luften. Trots allt är det väl det som räknas i slutändan.

    Varma hälsningar.
    Jimmy Berg
Sign In or Register to comment.