Slaget om Härnösand 13-14 Feb 2010

135

Kommentarer

  • Att testa nya ETC gör mig väldigt sugen på att att komma och spela även om jag inte är så imponerad av lösningen med poängen.

    Frågor om Native Characters.
    Vem styr karaktären och när ?
    Vad har karaktären för stat line ?
  • På vår svartbygge-hemsida finns en lista på några Native Characters!
    Där står bland annat hur olika karaktärer rör sig och vilka stats de har :)
  • Snabb fråga, är det där regelhäftet uppdaterat? Kommer Dark Elfs att komma med 2250p? Verkar konstigt.
  • Regelhäftet är rätt version! :) Anledningen till att DE får 2250pts är att dessa scenarion inte direkt gynnar de hemskaste Dark-Elves-buildsen.
  • Okej, ingen som är orolig över att det inte kommer spela någon roll att det finns ett scenario med då DE bara wipar dig från brädet? :) DE med enda restriktion att pendant räknas som hero samt max 10 shades i armén känns helt brutet.
  • jimma:
    Man vinner inte turneringar på en match.
  • Viggo det har du helt rätt i.

    Jag kanske bara är överdrivet orolig för hur listorna kan komma att se ut, men det ligger i min natur att förvänta sig det värsta ^^
  • Måste hålla med om att darkelves borde ha mindre poäng.
    Oavsett scenario kan man inte vinna om man inte har någon armé kvar.
  • Måste bara fråga varför skavens weapon teams inte räknas mot warmachines.

    T.ex att efter den tredje så räknas de till warmachines.
    Blir lite svettigt att möta t.ex 5weaponteams warplightning cannon, doomweel och 20jezzeils
  • Tror enligt Etc mallen så är var tredje weaponteam/jezzail en warmachine, eller är det bara jag som kommer ihåg fel?
  • Hmm, nu när du säger det så börjar det att snurra några kuggar i bakhuvet om att det kan vara så. Får kolla upp det innan jag klagar mer :D
  • edited 9 december 2009 13:13
    Ser inte ut att vara så i senaste etc tyvärr så jag står för mitt gnäll:P
  • Min klubbkamrat kommer med en DE lista som får en att gråta en skvätt, det är helt fel att man inte kan grisa till en lista från botten av helvetet på 2250.

    Ser vi till ETC så käkade 2250p DE allt utom VC med Wraiths så vi får väl se... :)

    Titta bara på de omarbetade ETC reglerna som ska gälla inför 2010 så ser ni snabbt deras egen slutsats.

    Mvh
    Hampus
  • Om jag inte misstar mig så har väl arrangören sagt att eventuella ändringar kan ske. Så passa er som gjort färdiga listor eller ni andra som är missnöjda fortsätt att gnälla så kanske ni lyckas gnälla till er förändring.

  • Själv så ska jag inte säga allt för mycket, för jag brukar ha en tendens att grisa på till max med det jag har. Så det blir väl att folk gnäller på mig istället, och jag hade även planer att köra DE till denna turneringen. Men nu så efter ett löfte på QFA så blir det Beasts of Chaos för mig de närmaste 3 turneringarna. Ska bli spännande.

  • Fast de är klart nu när jag är i Kategor C träsket så lägger jag en röst för att just den gruppen skall kunna göra som de vill, att de inte behöver några restriktioner som de övriga skall ha

  • edited 9 december 2009 14:50
    Angående Skaven: De kommer få mer restriktioner när det uppdaterade regelhäftet kommer ut, då det finns mer att gå på. Men Warmachines kommer nog tillhöra det som får restriktioner mot sig.

    Angående Dark Elves: Det är självklart väldigt tveksamt om inte DE ska ha mindre poäng. Anledningen till att de ligger på 2250 finns helt enkelt på resultatlistan från senaste Fantasia Fanatic. Den enda
    DE-listan som verkligen lyckades placera sig får man inte bygga med våra restriktioner.
  • Jo, men det var väl typ bara 4st som spelade dark elves med?

    Det gäller ju att klaga i tid så att ni hinner ändra:P
    Ska men gå efter det så måste ni nog stympa demoner mer de kom väl inte ens på nedre halvan av listan?

    Jag ser iaf fram mot turneringen. Har alltid varit en bra turnering.
  • Skönt Sajon att du är en hedersknyffel och verkligen står för det du lovat: Beasts of chaos på de 3 närmast kommande turneringarna.

    Bara för att vara säker: Du vet att BoC inte har Wraiths va?
  • Näe så sant så att Wraiths vore ju himla bra att ha i en BoC armé. Skulle ge rejäll punch. Men det blir monsters FTW istället ;) mängder o åter mängder.

  • Förlåt om detta låter kaxigt men....
    Någon sa ovan att DE ligger på 2250 då man kan kolla på listan på Fanatic och utgå ifrån att då enbart en DE kom i toppen och det med en arme som ej går att bygga med nuvarandre restriktioner...

    Måste då tyvärr säga att en del som spelar är faktiskt extremt dåliga/kassa/bedrövliga. När vi sedan har poäng från målning som ytterligare mörkar hur bra armeerna är om vi ska snegla på listorna, dvs en bra snubbe som e kass på måla får 10p och sjunker 10 placering på rankingen i turneringen...

    Sajon är ett exempel på en bra spelare som kan ta de flesta armeerna långt i en turnering. Så har vi 10 Sajon som lirar beast of chaos kanske vi då ska dunka ner dem till Kategori A till nästa turnering då vi genast lär få se 5 st beast of chaos i top 10?

    Min poäng är att utgå inte från vad en turnering visar och resultaten där (nu kommer någon att skrika "men titta på GT där är det bara demoner i toppen. Ja demoner är jävligt bra och ska ligga i kattegori A för även om du är en tomte kan du spela dem hyffsat enkelt som tex mig själv :) ) bara för att vi hade enbart en DE i toppen i senaste fanatic så är detta en farlig bok.

    För att bedömma var en arme ska ligga måste man nog kolla på många turneringar och i böckerna hur pass farliga de är, om det är böckerna som är farliga eller spelarna bakom som är extremt duktiga och sedan göra en värdering.

    Frågar ni mig hör DE hemma på samma poäng som Daemons.
  • Kan hålla med dej akerman till viss del, MEN...

    vi måste komma ihåg att böcker som beast of chaos och Ogre Kingdoms har ett par år på nacken och att de "försämras" för varje ny bra army book som kommer. Alltså, de nya böckerna blir bättre än de äldre upplagorna och i och med det blir de gamla böckerna sämre.

    Dessutom måste vi komma ihåg att Beasts of chaos är den bok som blivit hårdast straffad av alla böcker. Listan utformades för att kunna använda magiska föremål och enheter från Hordes of chaos boken. Utan den boken tappade plötsligt armén sin enda flygande enhet, en massa andra enheter som kompletterade armén och en hel del bra magiska items. Kvar blev en lista som nu har svårt, mycket svårt att vara med och tävla.
  • Och ÄNDÅ så blev det 20-0 med mina beasts emot en elak rhinx riders O.K lista spela av ingen mindre än dig själv. Men nu ska jag, jag och jag försöka inte vara så egocentrisk o högfärdig, det ska nog gå bra. Men jag har ju nu lovat att jag ska lira Beasts of Chaos i tre turneringar framöver, kommer bli VÄLDIGT intressant. Dock blir det skönt nog att nya boken kommit till Fanatic, men nu i härnösand så blir det tajt, men jag har ju blivit lovad dyrt och heligt att jag ska få spela med nya boken, även om så den skulle komma ut dagen innan.

  • "Sajon är ett exempel på en bra spelare som kan ta de flesta armeerna långt i en turnering."

    Jag trodde bara det var Moog eller Farmen som visat det ^^

    Håller med åkerman att DE i princip ligger på samma nivå som DoC, men enligt senaste ETC mallen så verkar dom ju dra upp DE till 2250pts igen. Konstigt tycker jag. Dock ska man komma ihåg att ETC är ett speciellt format där lag möter lag, så om alla lag innehåller Dark Elves (vilket de gör) så spelar det mindre roll om de spelar med 2250pts eller 2150pts då varje lag drabbas lika hårt.
  • Nu vart det dålig stämning här.
    Vi kanske ska undvika att nervärdera andra?
  • Nu är det ju bara vänta och se om det blir nya eller gamla beast-boken som kommer gälla på turneringen.

    Blir det gamla boken kan det bli lite kämpigare, gissar jag på. Även om mina ogres lär få tok-pisk av khorne minotaurer i drivor!

    Ser verkligen fram mot denna turnering! Sist var det ju skitbra!

    Angående dark elves: Hur många funderar på att lira DE? Ska ni spela Dark elves Barrskog och Mordian?
  • Klart jag inte ska!
    Det ingår inte i "the great plan"
  • Barrskog: enligt de senaste etc restriktionerna så kommer DE att ligga i samma kategori som demoner. Förstår inte var du får det ifrån att dom ska ha 2250p. Även om ETC är ett annat format och en lagtävling så känns det absurt att inte sätta dom på samma nivå som demoner. DE är fruktansvärt bra i händerna på en skicklig spelare, de är inte lika förlåtande som demoner men har potential att vara mycket starkare.

    Tycker det samtidigt är underhållande att se att man får max ha 45 modeller med båge, för DE är det knappast ett problem då man kan skjuta 90 pilar Per tur. Plus 10 PD, war hydra osv.

    Nej hoppas verkligen att något görs åt restriktionerna gällande DE. Kommer vara en mardröm att möta dem annars.

    Ni får ursäkta hur inlägget är skrivet men iphonen har sina begränsningar.
  • jimma: Från ETC AR draften inför 2010
  • Okej Mordian. Inga DE för dej.

    Barrskog då? DE på Slaget om H-sand?
Sign In or Register to comment.