Slaget om Härnösand 13-14 Feb 2010

245

Kommentarer

  • bra att du tar kommandot 10:13! super visa lite macho man i dig ;)

  • edited 2 november 2009 01:16

    Försök hålla diskussionen i trevlig ton och på ämnet, Slaget om Härnösand.

    vänligen
    Jonas
    stridshammaren crew

  • Skriv upp Christian Wennberg med.

    Har ni nått tidschema på regelpacket?
  • Inget exakt, men inom kort ska det komma ut!
  • Har ni någon max antal som kan komma, i så fall bör du inom kort skriva att det finns.

  • Det är väl lika bra att man anmäler sig. : )

    Oscar Edenström - Skaven
  • Regelfråga:

    Visst får väl ogre kingdoms använda rhinox riders?
  • edited 8 november 2009 23:05

    Har ni någon max antal som kan komma, i så fall bör du inom kort skriva att det finns.

    Nja, vi har inget bestämt max, det blir aktuellt först om väldigt många fler skulle anmäla sig!

    Visst får väl ogre kingdoms använda rhinox riders?

    Jo! det får dom :)

  • Jag älskar dig 10:13!

    Du ska tamefan få en kram när vi ses i Februari! ;-)
  • Jag, ska ta och anmäla mig.

    Viktor Jakobsson Goblins

  • Ni som ändå bor i krokarna måste ju bara kolla in bilden på sida 28-29 i sundsvalls tidning idag tisdag 17/11.

    Tänk er den på vardagsrumsväggen!

    (För er som inte har mörjlighet att läsa sundsvalls tidning kan jag skvallra om att det är en bild på en regissör som posar med ett förstorat high elf dragon huvud på 1,5 meter! Det är tydligen så att stockholms stadsteater spelar just nu bröderna lejonhjärta och kostymdesignern har snott GWs drake rakt av och använder den som Katla!)
  • Finns det nån möjlighet att ni postar vilka armeer som finns i vilka kategorier samt restriktionerna så man kan fundera lite... :)
  • Jag arbetar på regelhäftet just nu, men det som är färdigt är att det kommer vara samma poänggränser som ETC.
    Annars kommer det vara ETC-restriktioner med några mindre undantag, typ det som står i posten överst, plus lite andra små ändringar i scenarion, för att fixa lite smågrejer :)
    Men som sagt är regelhäftet under arbete, så fullständiga restriktioner kommer finnas ute om inte allt för länge :)
  • Om jag får komma med ett förslag så tycker jag en föredelning kan se ut såhär:

    Kategori A: 1999pts
    kategori B: 2250pts
    kategori C: 2500pts
    Ogre kingdoms: 7500pts

    Bara ett förslag! ;-)
  • sandpeople, hinner du måla upp så mycket Ogres? för du vet, du måste ha minst 7500pts annars så får du inte spela ;) annars så gillar jag ditt förslag

  • Upp med reglerna nu så man kan börja värva lite folk till denna turnering. Har nämnt det till några polare men alla efterfrågar exakta regler. Vissa har aldrig kört ETC och de gamla Fanatic reglerna ligger ej uppe längre (så vitt jag vet). Hoppas på se dem innan veckan är slut :)
  • jag har tjatat på arrangören rätt så ofta. Och jag har fått lovat att det ska komma upp innan månadens slut. Så lite mindre än en vecka kvar.

  • Intressant hittade de nya gränserna för respektive arme för ETC 2010.
    Kan ju vara en ide att testa o köra samma på slaget i hörnesand.

    Army restriction
    No army can be doubled, no SOC allowed.

    Army size: 2000/2100/2250/2700 points (depending on category, see below) with semi-secret rosters.

    General composition rules

    - Armies are 2000/2100/2250/2700 points.
    - No characters that are: special, named or Albion
    - No DoW or RoR in non-DoW armies .

    - Rare choices may not be repeated, except for HE, where they can be repeated once for each choice.
    - Max. 2 of the same Special choice.
    - Max. 3 of the same Core choice, except ranked infantry without missile weapons and beast herds.
    - Max. 3 units of chariots (incl. characters).
    - Max. 9 PD/10DD in an army *
    - Max. 3 units of flyers (incl. characters)
    - Max. 45 models with missile weapons with a range of 20”+ (not incl. war machines, characters and chariots).
    - Max. 5 warmachines.

    *Magic description
    You can use a maximum of 9 power dice in each magic phase. Each bound spell you use count as 1 power dice, all following bound spells used in the same turn counts as 2 power dice.

    Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.

    All dice you would not normally generate, such as Focused Rumination Slann free dice, Skaven warpstones, night goblin mushrooms, power of darkness etc., also count in the total number of dice you can use in a magic phase.

    Tomb Kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice total. They can not chose not to use all the dice when casting an incantation, for example a Liche Priest can’t choose only to use 1 dice on a spell. You can how ever choose not to cast a spell with a model. The 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.

    Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army counts as 1 dispel dice, in EACH magic phase. The second and all other scrolls, counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count in this maximum. Being allowed to reroll your dispel dice every turn counts as 1 dispel dice.

    Dice removed by the Chaos Dwarf Chalice of Darkness count as dice used. You remove 3 power dice, you can use only 6 more in your magic phase.

    Race specific:
    DAEMONS OF CHAOS - Bloodthirster with Immortal Fury, Keeper of Secrets with Siren Song and Lord of Change with Will of Tzeentch count as an additional hero choice; Herald BSB may take either daemonic gifts or a daemonic icon, not both; Daemonic Gifts may not be duplicated (except for Spellbreakers); Horrors are limited to 0-2.
    DARK ELVES - Ring of Hotek counts as 3 dispel dice each phase; every assassin after the first counts as a hero choice; Shades limited in unit size to max.10; Pendant of Khaleth counts as a hero choice.
    EMPIRE - Steam Tank counts as two Rare choices
    LIZARDMEN - Characters mounted on Stegadons also use the relevant special or rare slot; Max of 6 Terradons in army; discipline Becalming Cogitation count as 2 dispel dice. Max. 2 Stegadons of any type
    ORCS & GOBLINS - Max 6 goblin fanatics.
    VAMPIRE COUNTS - The Drakenhoff banner counts as an additional hero choice; Every +1 to cast in the army counts as 1 powerdice in each phase.
    WOOD ELVES - Treeman Ancient counts as Treeman.

    The ladder system:
    All armies are divided into four categories; A, B, C and D. Category A armies are limited to 2000pts, B to 2100pts, C to 2250pts and C to 2700pts.

    When calculating victory points at the end of the game, once you have the result, then add 10% to any category A army's losses rounding off as normal. Any category D army would conversely have its losses reduced by 20%

    Category A (2000pts)
    Demons of Chaos
    Dark Elves

    Category B (2100pts)
    Vampires
    Empire
    Lizardmen

    Category C (2250pts)
    Skaven (to be confirmed in February)
    Beastmen (to be confirmed in April)
    Bretonnia
    Chaos Dwarfs
    Dwarfs
    High Elves
    Warriors of Chaos
    Tomb Kings
    Wood Elves

    Category C (2700pts)
    Ogre Kingdoms
    Orcs & Goblins
    Dogs of War
  • 2700p! Hur ska jag hinna måla så många goblins :( och en praktisk fråga , hur ska de få plats i deployement zonen?

    För en lite mer seriös ton, jag tror inte att fler poäng är lösningen, scenariorna som var på senaste fanaticen gjorde mycket mer för att jämna ut det än vad mer trupper kan. Nu kommer nog bara de nya trupperna att bli ivägen.

  • kör hårt emot hårt då viktor. lägg dig i kategori B och sträck på dig :) hehe

  • Tycker de har tagit i lite väl mycket i poängväg.

    Tror inte en dvärg armé skulle kunna möta orcer med 450 poäng mer och spela pålika villkor.
  • såg det nu, har aldrig tyckt att empire är så bra så de hamnar i kategori b när de flesta hamnar i c. Visst popemobil stank listan är väll rätt så bra men endå, inte är de bättre en den grisigaste listan t.ex. high elves kan slänga fram.

  • Empire är en av de stabilaste buildsen på denna nivå, en High Elf arme har ingen chans alls mot en Empire lista.

    //Puritan
  • Jag (som grymt opartisk ogre-spelare, hehe) tycker att restriktionerna låter vettiga och är väl värda att prövas.

    Ogre sliter ont för att ens vara med på turneringar längre. Såg ingen på fanatic sist. Jag tror personligen att får slita mer och mer för varje ny bok som kommer,
    Målet måste väl ändå vara att alla arméer ska kunna vara med och tävla, inte bara vara med...
  • Jag har sett ogre listor på samma poäng som motståndet göra mycket bra ifrån sig på scenario baserade matcher. Det var inga med på FF senast, men de skulle ha klarat sig bra tror jag om det bara hade varit nån spelare som vågat.

  • Regelhäftet finns ute! Se översta posten :)

  • Du bör kanske begränsa weaponteams lite mer. Så att t.ex de räknas som warmachines.
    Eller är min herre måhända lite partisk i den frågan? :P
  • haha;) närå! ska vara brutalt rättvis!
    Tanken är att lite mer exakta restriktioner för Skaven kommer i det uppdaterade regelhäftet, det finns ju inte så hemskt mycket att gå på just nu;)
  • " Empire är en av de stabilaste buildsen på denna nivå, en High Elf arme har ingen chans alls mot en Empire lista."

    Jo, jag får faktiskt lov att hålla med Puritan om den saken. Efter att själv ha spelat med Empire på ett flertal större turneringar runtom i Sverige och faktiskt lyckats hyfsat bra(utan att för den skull vara en särskilt bra Warhammerspelare)måste jag erkänna att det går att grisa lite väl mycket med en viss typ av Empirelista. I okompade turneringar skulle nog(som Puritan sa)t.ex High Elves lida rätt mycket mot en grisig/optimerad Empire-armé. Tror faktiskt att jag var tvungen att ligga på så hög komp som 23 innan jag förlorade mot en komp 15 High Elf armé. Sedan kan det väl diskuteras hur kul det är att spela med en lågt kompad grisig Empirelista. Vissa slag jag spelade under QfA för ett par år sen var väldigt ensidiga(för att jag hade väldigt låg komp). Skäms faktiskt lite över det.

    Sen att hoppa upp typ 15 komp-poäng till nästa års QfA var kanske lite väl tilltaget....fick lida själv där, men hade å andra sidan roligare den gången om jag ska vara ärlig.

    Nåja, detta inlägg blev lite längre än jag tänkt mig och har väl kanske egentligen inte så mycket med den här tråden att göra. Kände bara att Empire i kategori B nog inte är så tokigt i alla fall.

    /Quizmaster
  • edited 2 december 2009 17:23

    Måste bara svara på föregående.

    Har alltid fått för mig att det är en bra men inte fantastisk lista, alltså i grad med många andra i C. Men du verkar ha mer erfarenhet än mig i frågan så jag köper ditt resonemang. Nu när jag tänker på det så ja, det går nog att göra riktigt elaka empire listor i okompade turneringar, dock så skulle det bli grymt ofluffiga och tråkiga listor, men det var ju inte det vi diskuterade. :)

Sign In or Register to comment.