Borttagning av färg

2»

Kommentarer

  • Ne kanske inte har så mycket med hur tjock den är, men hade nån ganska dålig som var rätt tunn, funkade inte lika bra som den som var tjockare, är ingen expert på ämnet, men grumme verkar fungera bäst (efter egna experiment)

    grumme

    Cheers

  • det finns ju små hinkar med såpa som är som gelé också

  • Kan tillägga att det var ett tag sen mina såp-kunskaper var på topp, och eftersom såpa framställs från oljor och kan kanske framställas på lite varierade sätt så vet jag inte om vissa kan bli naturligt tjockare utan tillsatser.
    Men som jag tidigare sa så ska tjockhet -> kvalitet inte ha något samband, så jag ville bara inflika det så att det inte användes som en värdemätare.

  • Uppfattat, såp-mästarn! :P

  • Är man inte rädd om sig själv eller miljön så borde Xylen (dimetylbensen) fungera.
    Men bara på metallfigurer!
    Det äter nämligen hjärnceller, plast, gummi, metalloxider, lim, greenstuff och vatten/oljebaserad färg samt pulverlack.
    Bör dock användas i dragskåp och är cancerframkallande.
  • @Animal: haha tack för tipset.

    Jag ska göra ett nytt plastförsök med RemovAll snart :) En ork ska få smaka på sörjan.

  • Animal, det låter som att Xylen är väldigt olagligt haha. Men perfekt ifall det löser bort greenstuff! Aceton gör inte det, vilket är väldans dumt :/

  • Heja Xylen!... och ändå klagas det på mitt användande av bromsvätska. Det äter varken metall eller plast.... eller hjärnceller.

  • alltså, påtal om bortagning av färg... greenstuff påverkas väl inte? lr?
  • Greenstuffet kan lossna under själva skrubbningen men då är det bara att limma fast det igen...
  • edited 2 februari 2009 02:36
    Xylen är idag olagligt i sverige :( Finns inget bättre för vandalisering än gamla goda xylen flow-pennor :) kan även användas för att etsning i glas vid tillräckligt hög koncentration
  • "Thevillagebon alltså, påtal om bortagning av färg... greenstuff påverkas väl inte? lr?"

    vid användning av celulosa tinner på metallfiurer så släpper GSet utan större problem då det är ganska starkt, men det går ibland att återanvända och limma fast igen. På plast modeller har jag ganska dålig erfarenhet vad gäller borttagning av färg men jag kan tänka mig att det inte ska vara några problem.

  • okej, ny fråga; plats figurer med greenstuff:
    vad ska jag lägga/borstsa dom i`?
  • Vill du ta bort färg, men behålla GS funkar nog T-röd. Lägg/häll alltsammans i en plastbehållare, förslut med lock. Vänta 24 timmar, ta ur figurerna & tandborstskrubba/skölj dem i vatten.

  • Det räcker oftast med några timmar i t-röd. Borsta och låt torka. Borsta igen med torr borste när allt är torrt för att få bort eventuella färgflagor som hålls fast av lite fukt.

  • Såpa asså... måste provas. Vad kostar en flarra såpa? Hur länge kan man använda den?

    En halvliter DOT4 (bromsvätska) kostar 77 pengar på OK. Den kan man använda länge länge, även fast den är alldeles skitig.

    T-röd är både billigt och mångsidigt, även om jag är lite skeptisk till att det kan funka bra på gammal akrylfärg.

    Vad kostar aceton? Är det så kostnadseffektivt i sammanhanget?
  • @ Falle
    Xylen finns på mitt civila jobb.. I 20L hinkar.
    Inget jag skulle använda frivilligt dock.
Sign In or Register to comment.