Borttagning av färg

edited 17 oktober 2008 23:16 in Figurmålning etc

Tjo!

Ska strippa en hel del modeller av färg. Vad rekommenderar ni för nått att lägga dem i? Det får gärna vara billigt att köpa och lätt att hitta :) Det flesta är plastmodeller!

«1

Kommentarer

  • då föreslår jag t-röd och en tandborste och om det är massor av färg på tenn så blir det nog bäst med aceton :)

  • Håller med pejdor, jag har provat det och det gick jätte bra.
  • edited 18 oktober 2008 13:17
    Använd bromsvätska. Det är troligen det bästa allroundmedlet för borttagning av färg på figurer. Det fungerar både på plast- och metallfigurer.

    T-röd, bensin, thinner och liknande tenderar att smälta alla plastfigurer du stoppar i vätskan.
  • Nån som vet vad Pinesol är?

    Jag har bara tagit bort färg från metall, använde T-röd.. Jag brukar inte vara så pigg på att skrubba figuren med borstar eller sånt, så jag brukar bara låta dem bada lite längre istället. Tills färgen har lossnat helt eller figuren bara behöver duschas i vatten istället.

    Har inte fått någon skada på metallfigurerna.
  • Tröd smälter INTE plastmodeller ( ~100 plastmodellers erfarenhet av detta) och funkar riktigt bra på både plast och metall. prova med det.
  • edited 18 oktober 2008 23:32

    Jag strippar inte så mycket modeller men. Det finns massa saker som funkar bra vet jag från internationella forum... men det är svårt med översättningar. Vissa typer av motoravfettningar funkar bra osv. Bromsvätska som redan sagts.

    Det jag använder på metall som också är biologiskt nedbrytbart (slänga det i vasken) är RemovAll. Finns på färgaffärer. Det tar bort ALL färg utan nästan någon skrubbning, det faller som av som ett skinn. Bara prövat en gång på plast och det funkade inte så bra eftersom ytskiktet skadades... men då hade jag nog i den lite för länge.. Jag ska göra ett nytt försök nån gång. Det är hundra gånger bättre än T-röd och bättre än aceton.

  • Tack för alla tips!

    Sven: Hur länge hade du i plastmodellen i removall när den låg "för länge"?

  • Jag vill starkt avråda från användning av bromsvätska av miljöskäl, om man inte tänkt lämna in alla rester till miljöstation. För visst, det fungerar alldeles utmärkt för färgborttagning, men det gör t-röd också.

    Det är inte bromsvätskan i sig som är miljöfarlig. De bakterier som tar hand om vårt avloppsvatten i reningsverken mår inte bra av olja (inte ens i små mängder) och deras förmåga att bryta ner andra ämnen försämras, bland annat sådana som orsakar övergödning. Bromsvätska är oljebaserad.

  • Om man vill vara riktigt miljövänlig så kan man använda flytande såpa (grön eller gul). Visst, det tar ett par dagar och man får vara beredd på att kanske behöva gå lös på figurerna med en tandborste eller något. Men såpa löser garanterat inte upp dina plastfigurer. Har till och med använt det för att rengöra en figur med ett tjockt lager härdat QuickShade.

    Finns på vilken matbutik som helst, självantänder inte, luktar inte, och kan blandas med vatten för att skura golv ;)

    Fick tipset av Klas (Hemlighållaren)
  • För tjocka lager färg är T-röd "the shit".

    Fungerar väldigt bra!
  • Jag är ingen miljönisse, så jag kör på med bromsvätska. ;D

  • edited 9 november 2008 19:41
    Vilket dundertips med såpa! Jag brukar ändå låta figurerna ligga länge, så trevligt att man effektivt kan ta bort gammal färg från plastfigurer nu också. =D

    Taskigt! herr_nilzzon jag ska säga åt Wood Elves..´
    Hm eller jag menar seriöst, jag ska säga åt en miljömedveten tjej, DÅ kommer du få det jobbigt!
  • edited 25 oktober 2008 00:15
    Det är nog bättre att inte köra med bromsolja, då det säkert är ett helvete att få bort från modellerna sen.

    Det där removeall känner jag igen, har hört det nån gång (Kommer från Klomster målarens erfarna liv)

    Färghandlare brukar vara miljömedvetna och försöker ta bort oljefärger ur sortimentet då dom inte håller samma klass som vattenbaserade färger gör nu för tiden.

    Och så kan man använda penslarna igen utan några problem om man använder vatten-bas. färg.
    Jag skulle säga t-röd eller den där remove all, låter billigare och miljövänligare!

    Och om du även kör med motor/bromsolja whatever och häller det i slasken då jag ser kan du nästan åka på en smäll.
    Jag kanske inte duschar kort och tänker på miljön hela tiden, men man ska fan inte göra direkt idiotiskt milöfarliga saker bara så där.
  • Faktiskt är att bromsvätska är bra på ett annat sätt som inte tagits upp i diskussionen.

    Aceton, T-röd m fl liknande produkter har jag upplevt högst uttorkande på händerna. Bromsvätska är inte det. Dessutom är det inget problem att få av figurerna. För övrigt vill jag säga att de ytterst små mängder som kommer ut när jag rengör figurer är försumbara. Det droppar lite bromsvätska av modellen efter man tagit upp den ur badet, men det rinner tillbaka ned i behållaren igen. Endast den lilla mängd som sitter kvar på figuren följer med vattnet ur vasken. Kanske en ½ cl per figur... om ens så mycket.

    Har någon för övrigt funderat på miljöpåverkan av en massa akryl, metallpulver och annat som följer ned sköljvattnet ut när det byts inför varje målning? Eller de drivgaser som används när man sprejar figurerna. Återvinner ni verkligen tomma färgburkar, superlimbehållare osv? Eller tar och häller över metallfilspån, gjutskäggsrester och plastskrap från figurerna i sopsorteringen? Tvivlar starkt på någon total miljömedvetenhet bland figurspelarna, så den lilla bromsvätska jag läcker ut årligen berör inte mitt samvete det minsta.

  • Alltså.. det finns väl bara visst många färgborttagningsmedel? Det är väl bara att prova dessa ovannämnda nu. Det känns som att den här tråden har gått för långt.

    Varför diskutera miljö i en Figurmålningstråd? Och varför försvara sig och anklaga folk för miljöförstöring? Bli politisk istället! Skapa ett riktigt miljöparti eller något.

    Jaja, jag ska dra mig ur den här tråden nu, innan någonting farligt händer.

  • hae aldrig använt mig av T-röd för att få bort färg från plastfigurer... hur länge låter ni dom ligga innan färgen släpper? Vad händer med superlimmet,flock och sånt, släpper det oxå?
  • Incoming: Ha gärna såpan och figurerna i en burk med lock. Annars torkar såpan ihop till ett föga samarbetsvilligt block. Men det går att avhjälpa genom att tillsätta mer vatten igen.
  • Hur länge bör plast/resinmodeller ligga & dra i T-röd innan man effektivt kan starta borstandet?
  • har strippat 100tal moddeler också, tröd till plast, aceton till metall
  • Cedric: beror på hur tjockt lagret färg är. Jag brukar nöja mig med några timmar, eller några dygn om jag inte har så brottom.

  • Provat såpavatten nu, inte särskilt imponerad. Lät figurerna ligga flera dygn och fick inte bort allt.

    Ska testa t-röd istället. Är det ok att använda på resin??

  • Efter att precis ha prövat T-röd är jag mycket positivt överraskad.

    Plastmodellerna fick ligga i ca 20 timmar. Det mesta av färgen lossade utan problem vid tandborstning. En liten del finns kvar i recesser, men kan petas loss med nål. Modellytan känns en smula sträv i efterhand, men modellen & detaljerna förefaller oskadda.

    Plocka upp alla modellerna samtidigt & skölj av dem. Ställ bort/häll ut T-röden. Du vill inte fiska upp & borsta modellerna en & en med T-röden ångandes.

  • Yup T-röd funkar fint, jag skrubbade nyss några plastfiggar som legat i badet 48h, var inga problem att få bort färgen. plasten fick en svart ton, trots att all färg är borta, men det kvittar ju..

    cedric: vadå, lite spänning i tillvaron är väl aldrig fel

  • Jonke: Såpavatten? Blandade du ut såpan med vatten?
  • ja, borde jag haft ren såpa eller?

  • Jonke: Ja, det borde du.

  • gör om, gör rätt! alltså...

  • Yes, använder själv grönsåpa. Spädde ut en gång och det funkade sunkigt, såpan ska helst vara aaas tjock (av egen erfarenhet) för bästa resultat. Använde en budget variant senast, den var inte så tjock och det fungerade också dåligt =)

    Annars aceton, fungerar grymt, brukar låta de ligga några minuter bara, däremot har haft lite problems med reaper figurer och aceton... råkade lämna en figur i några dagar (de som målat reaper vet hur sköra och konstigt castade dom är, kan inte sätta fingret på det hehe) och den hade lösts upp nästan. Även haft nått knasigt med en foundry modell som jag tänkte fixa upp eftersom jag målat den alldeles för värdelöst för modellens standard, men färgen for inte bort, hade ett par GW i samtidigt som fungerade utmärkt... Well well... se bara till att tvätta händerna efter du använt Aceton, och se till att inget hamnar i toaletten då du använder såpa då grejjerna blir väldigt hala haha

  • Grönsåpa?? Måste det vara grön såpa? Jag använde gul och det funkade sådär. Vad är egentligen skillnaden på gul och grön såpa? Jag stod på affärn och den enda skillnaden jag kunde se var att den grafiska profilen på flaskorna gick i grönt respektive gult :)

  • edited 23 januari 2009 09:25

    Skillnaden på grön eller gul såpa är färgämnet :). Förut var gul såpa vegetabilisk och grön såpa animalisk men nu är så vitt jag vet båda vegetabiliska så varför det fortfarande finns två olika vet jag inte.
    Sedan hur tjock såpan är har ingenting att göra med hur bra den är. Såpa är inte trögflytande, den är lika lättflytande som vatten. Dock tror människor att dom bara fått rest-blask produkter om man säljer ren såpa så därför tillsätter man förtjockningsmedel. Det är därför det oftast blir en tjock gegga i botten på flaskorna när förtjockningsmedlet delvis skiktar sig. Naturligtvis finns det olika kvaliteter på såpa men hur tjock den är ska alltså inte ha något samband med hur bra den är.

Sign In or Register to comment.