Intervju med Jervis Johnson

dea
edited 22 oktober 2007 20:58 in Figurspel
Hallå alla glada

Nästa intervjuoffer på Stridshammaren kommer att vara Jervis Johnson.

Tänkte att ni i den här tråden skulle få komma med förslag till frågor. Vi kommer att undvika regelfrågor och "vad som kommer i framtiden" frågor. Fokus blir 40K och framförallt Apocalypsen (men annat kan vi också klämma in)

Tack för hjälpen

/andreas

Kommentarer

  • Om det går, fråga vad han tycker om Doctrines och behållandet av dessa. Är lite långt borta antar jag men kanske kan fråga hur han tycker dessa är i nuläget.

  • edited 23 oktober 2007 14:12

    Hur stort problem tycker han att otydligt skrivna regler är? Det finns ju ett och annat loophole här och var och det dyker upp nya i varenda codex/army book de släpper, är det för att de inte tycker att det är ett problem eller för att de helt enkelt är dåliga på att skriva regler?

    Finns det planer på att göra cut-out erratas igen? Jag tycker de var jättebra och skulle gärna se det komma till alla böcker som behöver det.

    Har dom lagt ner alternativa armélistor i white dwarf (typ army of the cairns, zombiepirates, clan moulder)?

    Är studion inriktade på att göra ett spel för turneringar eller för en spelgrupp som håller till hemma i vardagsrummet? På internetforum är det så gott som alltid turneringsspel (dvs 2000/1700 poäng, inga alternativa listor) som diskuteras, är det den största delen av hobbyn? Jag förstår det också som att i GWs egna butiker är det turneringsspel som gäller, alltså uppmuntras denna typ av spel även om det i white dwarf pratas om att det är hobbyisternas hobby, gör vad ni vill.

    Apocalypse verkar ju skitcoolt (har tyvärr inte fått se det i aktion), kommer det vara ett permanent tillägg till 40k med uppdateringar och t ex nya datasheets i white dwarf?

    Är det möjligt att fler släpande codexar kommer att få white dwarf-uppdateringar á la blood angels?

    Kan t o m listor som aldrig kommer att få något eget codex få en white dwarflista (t ex Farsights enklav, chaos space marine legioner)?

    Hur ser de på white dwarf, som ett komplett hobbymagasin eller som ett forum för att presentera nya produkter? Personligen saknar jag Mike Walkers krönikor, repotage från GTs med presentationer av intressanta arméer. Skulle gärna se white dwarf rep även från andra turneringar och konvent eller klubbar. Dvs inte bara studions arbete utan även vad som händer ute i verkligheten.

  • I Epic Armageddon är armélistorna väldigt specifika, medan de är väldigt generella i 40K. Varför är det olika mellan systemen och är det något som JJ skulle vilja åtgärda?

    Har Jervis någon favoritfaktion i Warhammer 40000 som han gärna skulle vilja skriva Codex till personligen?
  • Jonke: Är studion inriktade på att göra ett spel för turneringar eller för en spelgrupp som håller till hemma i vardagsrummet? På internetforum är det så gott som alltid turneringsspel (dvs 2000/1700 poäng, inga alternativa listor) som diskuteras, är det den största delen av hobbyn?

    Det svarade Gav Thorpe delvis på i intervjun vi gjorde med honom

    Gav: the best feedback we receive is from players dedicated to their army who play regularly against a variety if opponents, in a semi-competitive environment – that is to say, if you just play highly-charged tournaments or laid back ‘fluff bunny’ games, you’ll have a skewed version of how ‘good’ or ‘bad’ an army list is.

    Jag tolkar det som att GW försöker göra något mellanting mellan turneringsspel och hemmalir.

  • Jag tycker att en fråga borde innefatta: planeras det för - nya plastfordon till Tau (kanske flyg, orcas, mantor), jag menar, apokalyspen är här och Tau kan behöva lite större grejer. De lär väl inte vara så prioriterade kan jag tänka mig.

    Kan det komma "skapa egna fordon" till Apokalypsen?

    Jonke kanske nämnde det, men hur ofta kommer det nya datasheets?

    Ja, det är allt jag kan komma på nu, jag är så djävligt taggad på Tau i Apocalypse just nu så jag kan inte koncentrera mig.
  • Apocalypse verkar ju skitcoolt (har tyvärr inte fått se det i aktion), kommer det vara ett permanent tillägg till 40k med uppdateringar och t ex nya datasheets i white dwarf?

    Det kommer att vara en permanent uppdatering, apocalypsen finns så länge 40K finns.

  • edited 30 oktober 2007 12:17
    vad är det Jervis Johnson arbetar med ? Vilka ansvarsområden har han ?
  • Vi får se. Efter den här intervjun tänkte jag starta en ny tråd för att se vem folk vill se som nästa "offer".

  • edited 30 oktober 2007 16:03

    hehe dea jag viskade till dig. Även om det inte var hemligt. :) Men för att svaret ska bli begripligt för andra som inte ser mitt inlägg så frågade jag om ev. fler personer som skulle intervjuas och ville inte bli för off-topic.

  • Blir det nåt inquisition codex eller kommer dom skita i dom eftersom ingen spelar dom.......
    (Sarkasm om att ingen spelar inquisition dudes)

    Skulle vara kul om dom la till Death watch och gjorde Grey knights mer poängvärda och en brother-captain med 2 wounds.
    För det känns lite tråkigt att grey knight är dom där som är svindyra i poäng, knappt värda alls eftersom ingen har demoner och att bara jag spelar dom.

    På tal om det, nånting om demon-codexen. (Även om en sån bok resulterar i extrem övertid för mina knights så är det bättre än att aldrig mött en demon)
  • 1. Jag har funderat en del på vad development teamet kommer upp med för slags förslag på förändringar till nya utgåvor av saker och ting som INTE kommer med i den slutliga produkten och varför.

    T.ex: vad fanns det för idéer till Codex: Chaos Space Marines och Codex: Dark Angels som inte klarade sig till den färdiga produkten? Varför inte?

    2. En annan sak jag undrar är vad han tycker om att Epic (och kanske framför allt Epic 40000, som hela teamet verkade jobba stenhårt med och var jättenöjda över) inte blev någon större succé?

    3. En sån där tråkig fråga som man borde undvika men som ändå är för intressant för att förbli oställd: Blir det någon revision av Codex: Space Marines och hur långt borta är den?
  • Orkar inte läsa igenom alla, så jag hoppas inte att det är någon som redan har sagt det men:

    Hur skiljer sig communitien kring 40K-universumet idag jämfört med 15 år sedan? Vad tycker Jervis är det bästa resp sämsta förändringen (om det nu finns något)? För 40K har ju faktiskt gått från att vara något obskyrt till att bli, tja så gott som main stream. Många som inte håller på med själva hobbyn vet ju ändå vad en Space Marine är.

    När kommer filmen?

  • Jag undrar hur besluten går när det plötsligt ska komma en ny ras till 40K, såsom Dark eldar, Necrons och Tau (och Daemonerna om man kan kalla dem nya).

  • Jag undrar när Jervis och Gav Thorpe ska duellera i en battle report.. Det hade faktiskt kunnat vara riktigt kul att läsa, speciellt då om det inte skedde i samband med ett släpp av en armé utan bara två ärkeförlorare med varsin armé och ett helt vanligt scenario.
  • edited 20 november 2007 11:36
    Även fast det inte ska vara några planer-frågor så tänker jag slänga upp lite alla möjliga frågor jag har i hjärnan... :P Det är ju bara att inte ta med sånna frågor som inte bör frågas =)

    Några frågor:

    1) Arbetar GW för att apocalypse ska bli en integrerad del av 40k i framtiden? Dvs kanske codex adeptus mechanicus/super-heavys i codexar?

    2) Varför har dom valt att lägga upp apocalypseboken på det sättet som dom gjort? Varför inte ha _alla_ regler på ett ställe, istället för utspridda?

    3) Är Genestealer Cult något som kommer införas i t.ex codex ordo xenos/motsv. eller har dom gått ifrån idén med Genestealer Kulter?

    4) Finns planer på ett 40k spel i mer detalj - t.ex necromunda/gorkamorka fast med några av de raser man oftast ser i 40k, t.ex Imperial guard? Där fokus läggs på grupp/pluton-nivå (jmf. imperial guard)?

    5) Hur ser den fortsatta supporten på Epic:A ut? Är det dags att köpa på sig ett ordentligt lager epic-figurer eller kan man lugnt bygga på armén?

    6) Chanser att få återse GW's bästa spel: Space Hulk, i ny tappning? Speciellt med ökat stöd och mer avancerade regler för t.ex assault cannons, genestealer hybrids, airducts, kampanjer med experience/rosters/osv.?

    7) Planer på plastkit: Thunderhawk? Droppod? Stompa? Warhound?

    //OVER AND OUT!!!!1 *pssk*
  • dea
    edited 20 november 2007 15:39

    Tack för alla förslag.

    Nu är intervjun skriven och skickad till Jervis.

    Dea moderator Stridshammaren.se

Denna tråd är stängd.