Utvärdering Flames of war kampanj

edited 9 juni 2008 16:10 in Figurspel
ja det är ju inte kul att behöva sluta med kampanjen men jag känner att det finns för lite tid just nu.
mitt hus samt att jag ska bli pappa snart tar all tid....

skriv gärna och tyck till om kampanjen om vad som varit bra och dåligt..
«1

Kommentarer

  • Lycka till på hemmafronten.

    På ostfronten då...

    Hmmm, vad lärde jag mig.

    Tim har mycket figurer, seijsing har mycket tur och jag är lika dålig på flames of war som 40k.
    Och om mapen som man ska köra på är plain så ska man inte skapa en stad där större än huvudstaden!
  • edited 9 juni 2008 18:34
    Ifall man ska ha en rutad/hexagonad karta så tycker jag att områdena ska ge olika bonusar, mer än de fortifikationer som fanns. Broar och järnvägar ska spela roll.
    Anfallare-försvare-systemet måsta ändras.

    I regelboken så finns det en kampanj, Anzio-kampanjen. Jag har inte läst igenom den ordentligt, men man kankse borde köra nåt åt det hållet.
    Det viktigaste är att alla spelare kan använda sina armeér och inte vara tvungna att låna. Detta innebär att det kanske inte går att spela en historisk kampanj, då både rysssar och amerikaner ska kunna vara med samtidigt.
  • edited 9 juni 2008 19:36
    både amerikaner och ryssar var ju i tyskland..... man kan ju göra en kampanj där dom allierade ska lyckas att dela tyskland i två.. :)

    på så vis kan både amerikaner och britter samt ryssar spela mot tyskar.

    sen tycker jag att man slår en tärning om vem som väljer mission inte som det var att anfallaren väljer..

    sen låter det ju kul att broar och järnvägar ska spela roll..
    man får göra kartan på lösa hexagon papper och måla dit vägar samt viktiga saker som flyg fält mm.
  • Är det någon som bara har ryssar. Tim har jänkare och du hade väl tyskar Zhukov. (vad säger NKVD om det?)

    Nackdelen med Anziokampanjen är att den är av ladder-typ. Det betyder att det blir svårt att få den att funka med mer än 2 spelare.

    Om vi ska använda en kartbaserad kampanj skulle man kanske kunna ha trupperna utmärkta på kartan så slipper man hoppande divisioner som ena matchen är på övre ändan av kartan och nästa match längst ner i motsatta hörnet.

    Begränsningar av flyg så att man får ett visst antal flygtärningar varje runda beroende på hur många flygfält som finns på de områden man kontrollerar är en variant på det seijsing sa om bonusar för områden.
  • edited 9 juni 2008 19:58
    "Om vi ska använda en kartbaserad kampanj skulle man kanske kunna ha trupperna utmärkta på kartan så slipper man hoppande divisioner som ena matchen är på övre ändan av kartan och nästa match längst ner i motsatta hörnet."

    problemet med din ide Hakkapelli blir att då får man ju bara spela mot samma person hela tiden och det är ju tråking... :(
  • Flyttar till FUSK-kategorin

    Jonke - stridshammaren crew

  • HUr blir det med dom mindre arméerna såsom Ungrarna, Rumänerna mm, med tanke på att dom var oftast enbart på en front och var med en mycket kortare tid, t.ex. Ungrarna som enbart krigade på Ostfront och drogs sig tillbaka hem efter Stalingrad.
  • småarméerna får tyvärr vänta tills vi spelar en kampanj under en tidsperiod där det finns regler för dem.
  • Det finns regler för att spela flera in en ladder kampanj. Man skulle ju kunna sätta upp en flerdelad ladder kampanj.

    Alltså man har typ berlin i mitten, sen så går en "ladder" västerut och en österut. Ifall de alliarede når Berlin på ett visst antal matcher så vinner dom. Ifall dom inte hinner över punkterna mitt på "laddern" så vinner Tyskarna. Typ.
    Annars så kan man typ ta kartan från axis-and-allies eller Risk.

    Det viktigaste är i alla fall att alla spelare kan vara med.
  • edited 11 juni 2008 16:41
    man kan ju köra en sen mid war kampanj typ 1943.. dom allierade i italien och ryssen på östfronten då får ju prins termos spela sina ungrare :)

    jag tror på någon sorts karta inte en ladder kampanj för att då kan man ju bara anfalla ett förutbestämt ställe och det är ju trist.. :(

    den sida som har mest victory points efter ett förut bestämt antal strider vinner per front avsnitt vinner.

    arme poängen per sida och strid får spelarna bestämma hur mycket dom vill spela med, men man kan ju endå föra statestik över hur mycket varje spelare har förlorat... :)
  • Alltså att ha en karta eller en linje spelar inte så stor roll. Man spelar en match och den som vinner kommer ett steg närmare slutgiltig seger. Fördelen med ladder är att alla matcher påverkar ställningen, ifall man har en karta så kommer det att finnas en massa onödiga områden. Ifall man gör en karta där alla områden är mer eller mindre viktiga så blir det dock lite roligare.
  • Man kan göra ladder kampanjer som är rätt intressanta även på kampanj nivå, inte bara själva matcherna. man har lika många linjer smo man har spelare på båda sidorna. Före varje omgång skriver båda sidorna ner vilka spelare som ska "använda" vilken linje. Skillnaden mellan en kart kampanj och en ladder är inte så stor som det verkar då en ladder egentligen är en karta slimmad till ett minimum av områden.

    MvH Anders V

  • Håller med om ladder kampanj den borde funka helt okej faktiskt och så kanske vi ska test lite andra uppdrag än Free for all för att bryta detta uppdrags dominans Eller?
  • Jo. Man borde spela fler typer av uppdrag, och banna tank company.
  • tråkigt att möta då det bara blir tanks on tanks istället för inf med understöd av Tanks
  • Tank company mot tank company fungerar bra, det kan jag och klomster intyga. Men tank company mot infantry company är inte roligt.
  • Aha, ok, ja jag fick en del german infantry och cannons.

    SÅ JAG HAR EGNA MODELLER!!!

    Helt sick, jag vet bara inte hur dom ska sitta ihop!
  • Jag tycker att vi borde göra en inventering på vad folk har för armeér. Så att man vet det ifall man ska planera kampanjer.
    Jag har 1500 poäng Afrika-Britter.
    500 poäng ostfront-ryssar.
    Har börjat bygga på en tysk armé.

    Det vore bra om alla kunde skriva in vad dom har för grejer så att alla vet.
  • edited 24 juni 2008 07:50
    Ööööh, typ, några kanoner, och en massa tyska soldater, och lite vapen, sen har jag 5 rso traktorer.

    Ingen aning hur mycket det är!
  • jag har ca 6000 poäng ryssar mid och late

    samt ca 3000 poäng tyskar mid och late
  • 1000p Afrikapanzer grenadiers (Fråga mig inte hur det stavas) som ska bli 1500

  • Ca 1500p motoriserade Britter, 8th army.
  • edited 24 juni 2008 12:41
    På tok för mycket (4 till 5 tusen poäng ) Tyskar (Grenadiers) som tappert försöker göra nåt på den episkt leriga och snöiga ostfronten kommer att köpa lite mer leksaker till dom innan jag börjar med en ny styrka den här gången en allierad med mycket stjärnor eller en som gillar att dricka te och äta curry i mängder :).

    Klomster jag tror att det du har blir väl under 1000 poäng runt 800 eller 900 men det är bara från minnet av vad jag såg din syrras kille ge dig så jag vet inte precis.
  • ~1000p brittish infantry (afrika) 1000p+ Italian bergsegliere (afrika) ~1000p ska bli 1500 panzergrenadiers (afrika)

  • Så jag har ca +/- 1000pts tyskt infanteri.

    Helt galet va, inte massa panzers!
  • 600 poäng ungerskt infanteri

  • Bara en fråga Prins Termos Har du lyckats vinna med dem än eller?
  • edited 26 juni 2008 12:38
    jag har väl över 2000 pts finska jalkaväki, 1500 pts LW 2. SS 'Das Reich'-panzergrenadiere samt MW motoriserade panzergrenadiers, 2 kompanier+support=många pts.

    Vi kanske kunde köra ett slag på battalionsnivå någon gång, eller brigadnivå som ryssen säger.
    ca 10 000 pts /sida med batalionsreglerna från regelboken. Kanske att varje kompani styrs av en egen befälhavare med en överbefälhavare som styr battalions, regementes och divisionssupportet

    'Edit' Eftersom Per har en batalion och jag har en till blir det snarare tysken som kör brigadnivå. Ryssen kommer nog upp i nära en hel division.
  • Det verkar finnas gott om armeér på axelmakternas sida men deras motståndare är uppdelade mellan ostfronten och Afrika.
    Så som det verkar nu så måste vi köra en kampanj som kombinerar Afrika och Östfronten.

    hmm...

    Ifall man kör en ladder-kampanj så kan man ha en ladder som går söderut och en som går österut.
Sign In or Register to comment.