Fantasy regeltråd till Fantasia Fanatic 2008

dea
edited 15 januari 2008 15:47 in Turneringar / konvent

Här kan ni ställa frågor kring reglerna i Fantasia Fanatic 2008 (Fantasy)

Tanken var att Dea och Dante82 ska svara på era regelfrågor, så vi ser gärna att ingen annan går in och svarar.

Mvh Andreas

«134

Kommentarer

  • edited 16 januari 2008 16:22

    Hur funkar det med bound spells och remains in play? Om man kastar en bound spell cancellerar man då sina RiPs? Om en ärke-lektor på altare kastar en RiP prayer och sedan kastar med altaret cancellas då RiP prayern?

    Får man välja om man vill använda ward saves?

    Hur fördelas victory points för dragon mage?

    Hur funkar Talisman of Loec? Ska alla tärningar re-rollas eller bara de man vill? Om man re-rollar to hit måste man då re-rolla to wound?

    Föjler Repeating pistol vanliga pistolens regler vad gäller to hit-modifiers och stand and shoot?

    Kan en wardancer karaktär ta ett great weapon? Får han då fortfarande utnyttja wardancer weapons regeln (dvs. s 7 på chargen)?

    Har tree singing som kastas för att göra skada 18" räckvidd och kräver line of sight?

  • Kan man neka en challenge så länge man har modeller som inte är i btb med fiender, även om dom modellerna står i första ranken? (Fiendens enhet är alltså inte lika bred som din enhet).

  • Svar kommer under helgen

  • Jag har en fråga:

    Taktikkort, kort 3:
    "Du får ... negera effekten av en irresisteble force (spellen lyckas fortfarande men du kan försöka att dispella den)".

    Min fråga är: Vilket tärningsslag behöver man för att skingra besvärjelsen?
    Ska man alltså i det här fallet räkna som om besvärjelsen lagts med styrka 12? Vore tacksam för svar.
  • edited 17 januari 2008 21:58
    lägg ihop alla tärningar som vanligt... så slår han 6-6-4-1- så blir det 17 du ska slå. (Eller dra ett dispel scroll)
  • Från regelhäftet: "Om du står inom 6” från flera objektiv håller du objektivet som har flest modeller inom 6”. Går det inte att avgöra får ni slå en tärning."

    Ang flest modeller inom 6": Om en enhet med 20modeller försöker ta ett objectiv, och halv enheten är inom 6", räknas det då som om 10modeller håller objectivet eller 20?

  • Observera att vissa av dessa regeltolkningar kan tänkas ändras innan turneringen:

    Hur funkar det med bound spells och remains in play? Om man kastar en bound spell cancellerar man då sina RiPs? Om en ärke-lektor på altare kastar en RiP prayer och sedan kastar med altaret cancellas då RiP prayern?

    Bound Spells cancellerar inte RiP magier.

    Får man välja om man vill använda ward saves?

    Nej, måste användas

    Hur fördelas victory points för dragon mage?

    Måste återkomma med svaret på denna, lite lurig

    Hur funkar Talisman of Loec? Ska alla tärningar re-rollas eller bara de man vill? Om man re-rollar to hit måste man då re-rolla to wound?

    Skulle säga att man får välja vad man ska rerolla, men kan inte garantera nu att den kommer att spelas så.

    Föjler Repeating pistol vanliga pistolens regler vad gäller to hit-modifiers och stand and shoot?

    Den följer vanliga pistol regler.

    Kan en wardancer karaktär ta ett great weapon? Får han då fortfarande utnyttja wardancer weapons regeln (dvs. s 7 på chargen)?

    Jag skulle säga att han inte kan göra det.

    Har tree singing som kastas för att göra skada 18" räckvidd och kräver line of sight?

    Nej, den behöver inte Line of Sight

    Kan man neka en challenge så länge man har modeller som inte är i btb med fiender, även om dom modellerna står i första ranken? (Fiendens enhet är alltså inte lika bred som din enhet).

    Ja det kan man

    Taktikkort, kort 3: "Du får ... negera effekten av en irresisteble force (spellen lyckas fortfarande men du kan försöka att dispella den)". Min fråga är: Vilket tärningsslag behöver man för att skingra besvärjelsen? Ska man alltså i det här fallet räkna som om besvärjelsen lagts med styrka 12? Vore tacksam för svar.

    Som Setomidor svarar så är det resultat av tärningsslaget som räknas.

    Från regelhäftet: "Om du står inom 6” från flera objektiv håller du objektivet som har flest modeller inom 6”. Går det inte att avgöra får ni slå en tärning." Ang flest modeller inom 6": Om en enhet med 20modeller försöker ta ett objectiv, och halv enheten är inom 6", räknas det då som om 10modeller håller objectivet eller 20?

    Det räcker att en modell är inom 6" för att du ska få räkna hela enheten. Man mäter bara exakt hur många modeller som är inom 6" om man är nära två objektiv, för att se vem man ska hålla. När man väl sett vilket objektiv som enheten ska hålla så räknar man alla modeller i enheten.

  • För att förtydliga min fråga så är enheten som vill neka challenge bara en rank djup, dom står alltså på en linje, även om någon modell i den linjen inte är i btb med fienden. Vet inte om det påverkar svaret?

  • För att förtydliga min fråga så är enheten som vill neka challenge bara en rank djup, dom står alltså på en linje, även om någon modell i den linjen inte är i btb med fienden. Vet inte om det påverkar svaret?

    Du kan neka en challenge om du kan flytta modellen så att den inte står i btb med en fiende modell

  • Najs.

    Taktikkort 4 verkar tillåta att en rerolla en reroll. Och om det inte gör det, så blir det den som skriker först som får använda kortet.

  • Taktikkort 4 verkar tillåta att en rerolla en reroll. Och om det inte gör det, så blir det den som skriker först som får använda kortet.

    Man får aldrig rerolla en reroll. Det står längst upp på sidan 8 i regelhäftet.

  • Angående kort 4 är det som dea säger, men som du också nämnde så är det ett kort där samma tärning kan påtvingas en re-roll av båda spelarna. Detta bör ju dock inte vara något problem eftersom om resultatet är dåligt för den ena bör det vara bra för den andra. Så jag har svårt att se att det problemet skulle uppstå.
  • Jo jag är medveten om det, en viss dvärgspelande kompis ville dock att jag skulle nämna att situationen kan uppstå : )

  • edited 19 januari 2008 03:00

    Jonke: Har tree singing som kastas för att göra skada 18" räckvidd och kräver line of sight?

    Dea: Nej, den behöver inte Line of Sight

    Undrar vart tusan jag fick line of sight ifrån. Men range då? Det är ju det som är frågan egentligen.

  • jag har en fråga.
    Kan man sätta Ogres på 50mm plattor? enligt regelboken står det att "ogre sized models on foot have 40/50mm base"
  • jag har en fråga. Kan man sätta Ogres på 50mm plattor? enligt regelboken står det att "ogre sized models on foot have 40/50mm base"

    Det är ok att sätta modeller på större bas, men inte mindre. Märker vi domare att detta utnyttjas kommer vi självklart att lösa det på plats

  • men det är väl inte att utnyttja om man vill ha sina ogre karaktärer på 50mm bas för att kunna göra bättre konverteringar.. snarare en nackdel för motståndarn får in 4 modeller istället för 3 mot den.

    men jag förstår hur det kan utnyttjas, men det är iaf inte min tanke.. jag vill göra en snygg arme med coola konverteringar på mina karaktärer.

    tack för svaret Dea
  • Måste bara kolla då angående basfrågan: är det okej att sätta en ny HE-drake/DoW-Giant på vanliga monsterbaser (50*50)? "Alla andra har ju det så varför får inte vi?"
  • edited 23 januari 2008 00:45

    Det är ok att sätta modeller på större bas, men inte mindre.

    Jag kommer med en Black Coach på 1-meter bred bas, om det är ok med er?

    garvar

  • Du är inte rolig!

  • edited 23 januari 2008 08:06

    Jag kommer med en Black Coach på 1-meter bred bas, om det är ok med er?

    Det är din movement / deployment phase...

  • Och det är min motståndares Terror-tests... ; )

    Skämt åsido, min poäng är bara att det går att utnyttja bas-storlek åt båda hållen, även om jag aldrig skulle göra det i syfte att skaffa mig en fördel spelmässigt. Har haft en diskussion om basstorlek på en Winged Nightmare, min egen kom förpackad med en 40mm bas, men vissa är helt fanatiska om att den ska stå på en 50mm, vad är det som gäller för den på FF (om dom nu finns kvar i nya boken)?

  • Eftersom det finns dåligt med fasta regler för baserna, skulle jag rekommendera att använda baserna som följer med.

    Vill ni köra med annan basstorlek och är osäker om det är ok, viska till mig här eller mail info@fantasiaweb.se för att se vad vi säger på FF (då slipper vi dränka den här tråden i basfrågor).

  • En till vidarebefodrad fråga: om en gubbe har stupidity och sen får frenzy genom en spell, förlorar han stupidity då?

  • Och ett par till - kan man via power stones använda mer än 10 pd/phase?

    Eller genom en Slann eller Dragonmage?

  • På schemat är det inplanerat 5 matcher, men i regelpacket så är det 6 scenarion och 6 strategikort. Vad gäller?
  • Det är och ska vara 6 strategikort, där man använder ett per match och får ett över. Det ska dock bara vara fem matcher, det har blivit ett för mycket i häftet så ett kommer att plockas bort.

  • 40k

    I uppdraget assassination, vad händer om två HQ kostar lika mycket poäng?
    I uppdrag där man ska ta objektiv, räcker det då med att en gubbe i enheten är inom 8 tum från objektivet, eller måste hela enheten vara inom åtta tum för att man ska kunna hålla objektivet?
  • Så det är alltså 5 fasta scenarion som gäller? (inget som spelarna påverkar menar jag)
  • Ännu en: Om en flygande karaktär joinar/har joinat en enhet som inte flyger, kan han då använda sin flygande movement om han vill förflytta sig med enheten?

Sign In or Register to comment.