40K regeltråd till Fantasia Fanatic 2008

dea
edited 15 januari 2008 15:46 in Turneringar / konvent

Här kan ni ställa frågor kring reglerna i Fantasia Fanatic 2008 (40K)

Tanken var att Dea och Dante82 ska svara på era regelfrågor, så vi ser gärna att ingen annan går in och svarar.

Mvh Andreas

«1

Kommentarer

  • Till 40k:

    Vad kommer ni köra med för terrängsystem? Tappade såklart ordet nu men vad är det som gäller?
    Kommer ni som arrangörer att märka upp terrängen vad som räknas som vad osv.. kort och gott:
    Hur kommer det bli med line of sight och terräng ? :)
  • Tycker det är bizzart när regeltolkningar ang terräng blir helt monogo, det borde vara solklart när man ska köra med area terrain och när man inte ska göra det - kanske ni som sagt kan märka upp vad ni rekommenderar att det är för terräng?

    typ "true LOS" eller "Area Terrain" - sen vad det är för cover å sånt får man väl komma överens om, samma ang. storleken på den....

    Sen att man inte får röra sig mer än 12" för att ta ett objective är skumt - tycker det borde vara att man inte får röra sig mer än 12" från sin förra punkt, dvs man kan springa, fleeta, assaulta och consolidera - bara man håller sig inom sina 12"... Iofs så kanske det blir mer regelbråk om detta än det andra systemet....

    Mission cards äger iaf, utöka detta systemet!
  • hahha, råkade posta som ridicule, den där posten är iaf min ^

  • Vi kommer att försöka göra riktlinjer i regelhäftet om hur terräng bör spelas. Det bör vara en blandning mellan area terrain och "vanlig" terräng.

    /andreas

  • jo, en sak som jag tänkte på är fairplay bedömmnigen.... Det måste finnas ett bättre sätt att göra detta på, eftersom dom som ger ut 5or är ju dom som är fair? =P

    Om det är en riktig powergamer man möter som verkligen inte vill att motståndaren vinner, så kanske han sätter en 3a på en eftersom... ja, han vill inte boosta nån annan?

    sen att 5a egentligen ska betyda "roligaste matchen jag nånsin spelat" är ju lite suspekt... Kanske man kunde göra så att man får max dela ut två femmor, tre fyror och oändligt med treor, tvåor och ettor - detta gör att man håller inte med femmorna eftersom det kanske kommer en match som just är asbäst, å då vill man först ge ut dom när man spelat en sådan?!?

    Problemet med detta är ju just administrationen, men å andra sidan så antar jag att ni gör ett excel-spreadsheet eller liknande i sekretariatet och då ser man ju om det är mer än 2 femmor från någon?

    Sen att folk ska förstå att man bara får sätta två femmor är ju också knepigt... även fast det finns ett regelhäfte så är det ju vissa som inte läser det genomgående... :o

    Oh well, oh well!

  • edited 16 januari 2008 10:27
    Att begränsa antalet 5:or till två får följande problem. Man har en jättebra match 1 och sätter en femma, och vet då inte om man ska sätta en femma i match 2, 3, och 4 för att man inte vet om en senare match blir ännu bättre. Sättet att motverka detta skulle vara att man bedömer alla matcher efter sista matchen vilket de flesta spelare inte skulle klara av att göra seriöst efter en lång helg. Båda systemen skulle dessutom vara en katastrof administrtivt.

    Sedan detta med bedömningsgrunder. Personligen tycker jag att en femma ska vara "en match mot en riktigt trevlig motståndare" och inte "den bästa matchen någonsin". Man kan försöka göra riktlinjer för detta men det hjälper oftast ganska lite, eftersom spelare har så vitt skjilda marginaler för vad som är en juste motståndare och inte. Många har dessutom svårt att inte låta matchresultatet styra detta omdöme också, för det är svårt att bedöma sin motståndare som glad och trevlig när han eller hon kör över dig totalt.
  • Gå max 12" för att få scora? Missioncards? Vart hittar ni all information? Är det från tidigare år eller? Finns det något datum satt för när infon för i år skall komma upp?
  • Gå max 12" för att få scora? Missioncards? Vart hittar ni all information? Är det från tidigare år eller? Finns det något datum satt för när infon för i år skall komma upp?

    Regelhäfte kommer om en dag eller två på www.fantasiaweb.se. Där bör du hitta de mesta svaren på dina frågor, resten får vi ta här sen.

    /andreas

  • edited 16 januari 2008 20:36
    2000 p på en och en halv skiva kommer bli lite tajt med plats.

    (kanske off topic)
  • edited 17 januari 2008 19:34

    WTF!?!?!? Nu blev jag lite negativ må jag säga: "I år kommer vi inte att tillåta att arméer ställs ut på ett display tray eftersom vi anser att det gynnar de lokala spelarna"

    Inte tillåta display-trays pga att det gynnar lokala spelare? Jag kan förstå argumentet, men herregud! Jag är inte en lokal spelare (även fast jag har någorlunda lätt att komma till fanatic då jag har bil) Men att dra ner stor del av tjusningen med målartävlingen pga detta låter ju bizzart!

    Inte nog med att display tray ökar nöjet med att visa upp sin armé så blir det ju fan så mkt roligare att titta på en väl gjord temaarmé där displaytrayen faktiskt ingår och modellerna är i sitt rätta element gentemot när ens vintermiljö-armé står bland necronterräng! Eller ännu värre, ett träbord.

    Och sen, det känns ju djävligt skumt att sabba för en 80% av turneringsdeltagarna för att två-tre personer inte orkar lösa logistikproblemet att ta med sig en displaytray!

    Om det nu är en sån big deal, låt displaytrayen leva kvar och separera målatävlingen från resten av turneringen - då blir det inga ojustheter i turneringen och målartävlingensdelen består i det ultimata skick den är i nu.

    Btw, bara en och en halv skiva? Har du bara guardplutoner eller?

    Moh Pilen

  • Vi kanske ska förtydliga oss när det gäller displaytray. Självklart får man ta med sig ett sådant och ställa sin armé på under lunchen dag ett och även under målarbedömningen (men vi kommer inte att ta hänsyn till den när det kommer till målarpoängen).

    Däremot kommer man inte att få använda displaytray när det blir röstning till bäst målad armé, eftersom det lätt blir att morgontrötta människor röstar på trayet mer än armén.

    Har själv åkt tåg till ett par turneringar och det är nästan omöjligt att få med sig ett tray. Sen går det ju inte att komma ifrån att man ökar sina chanser att vinna och det ansåg vi inte vara rättvist.

    /andreas

  • 2000 p på en och en halv skiva kommer bli lite tajt med plats.

    Vi spelade med 2000 poäng i höstas på samma antal skivor och det verkar ha funkat bra, inga klagomål i efterhand

    /andreas

  • edited 17 januari 2008 21:51

    Hm... förvisso...

    Jag är ändå skeptisk, men jag ska inte ge min slutgiltiga åsikt innan jag sett hur det blir (som med allt) - men å andra sidan så är ju arbetet på en displaytray lika tidskrävande som att måla figurer, så om man inte kan ta med sig en display tray pga logistik så kan man lägga tiden vi andra spenderar på att göra displaytrays till att måla lite bättre... Sen är det iofs en väldig impact på hur snygg armén är.... Men ja... Nått positivt måste man ju få med tanke på hur "få" turneringar det går här uppe =)

    åter igen, jag får se

  • edited 18 januari 2008 15:56
    Antar att det står fel på scenario 4 angående BA-Chaplanen, han är väll ingen egen enhet (han var ju inte ens det i förra reglerna).

    Kommer markörerna att ställas ut efter något slags rutmönster eller liknande (samma för alla bord) eller kommer de att individuellt placeras så att de passar den specifika terränguppbyggnaden på varje bord. Kommer terrängen föresten att standardiseras (typ två skogar, två area, en impassible)? Eller kommer det att variera något från bord till bord?
  • Och föresten: hur ställer ni er till GW's senaste FaQ:er? Mäter man range från pipan på ett fordornsvapen. Måste man chargea in i terräng om man har en möjlighet att nå? Etc?

    Och Monoliten? Används reglerna i first eller second printing (eller vilken printing det nu blir)? D.v.s. "vi ändrar stort på reglerna utan att berätta det för spelarna"-idiotin?
  • Antar att det står fel på scenario 4 angående BA-Chaplanen, han är väll ingen egen enhet (han var ju inte ens det i förra reglerna).

    Det ska fixas i regelhäftet

    Kommer markörerna att ställas ut efter något slags rutmönster eller liknande (samma för alla bord) eller kommer de att individuellt placeras så att de passar den specifika terränguppbyggnaden på varje bord. Kommer terrängen föresten att standardiseras (typ två skogar, två area, en impassible)? Eller kommer det att variera något från bord till bord?

    Kommer att variera från bord till bord, både terräng och markers

    Och föresten: hur ställer ni er till GW's senaste FaQ:er? Mäter man range från pipan på ett fordornsvapen. Måste man chargea in i terräng om man har en möjlighet att nå? Etc? Och Monoliten? Används reglerna i first eller second printing (eller vilken printing det nu blir)? D.v.s. "vi ändrar stort på reglerna utan att berätta det för spelarna"-idiotin?

    Vi kommer att använda GW´s FAQ´s, även om delar i dom kan verka konstiga.

    /andreas

  • edited 21 januari 2008 17:21
    Ok, tackar.

    Och Homolithen? First eller Second printing? Fortfarande få som ens vet om att reglerna har ändrats.
  • edited 21 januari 2008 15:46

    En liten fundering bara. Om två spelare får samma poäng för Fair-play priset, vem vinner? Förra gången tror jag bestämt att det var den spelare med lägre turnerings-resultat, men nu verkar det vara tvärt om? Har ni ändrat er och varför i så fall?

    Edit: En till. På uppdraget Recon, gäller det att ens enheter ska vara levande vid spelets slut för de extra poängen eller räcker det med att bara springa in med dem en gång under spelets gång för att casha in dem?

  • Om två spelare får samma poäng för Fair-play priset, vem vinner? Förra gången tror jag bestämt att det var den spelare med lägre turnerings-resultat, men nu verkar det vara tvärt om? Har ni ändrat er och varför i så fall?

    Det är den med det lägre resultatet som får priset, det står fel i häftet.

    På uppdraget Recon, gäller det att ens enheter ska vara levande vid spelets slut för de extra poängen eller räcker det med att bara springa in med dem en gång under spelets gång för att casha in dem?

    Om inte annat nämnts så är det i slutet av matchen VP-villkor skall uppfyllas, så den ska vara scoring vid spelets slut.

  • edited 22 januari 2008 05:23

    Ja hur ska ni göra med mongolithen?, Regeländringen från first print och second är väl att man inte får åka med den sen teleportera necrons och därefter göra en move med dem? Utan om man åkt så får man bara teleportera men inte flytta efter det? Eller är det någe mer ändring som jag missat? Sorry om jag kapat tråden men man blir ju lite nyfiken? Kan ju passa på att fråga om WYSIWYG, de nya SM och CSM codexarna gör ju gällande att de flesta har boltpistol och bolter, betyder det att man måste ha dessa på modellerna för att få full pott på WYSIWYG? (I så fall har jag jäkligt många Bp hölster att måla ;-)

  • Regeln om att Monolithen räknas som stationär hela tiden är bara puts väck, ställer till det en hel del vid teleporteringar.
  • Angående Monolithen och Necrons rullar vi på FAQ som finns på GW´s hemsida nu.

    Kan ju passa på att fråga om WYSIWYG, de nya SM och CSM codexarna gör ju gällande att de flesta har boltpistol och bolter, betyder det att man måste ha dessa på modellerna för att få full pott på WYSIWYG? (I så fall har jag jäkligt många Bp hölster att måla ;-)

    Man behöver inte ha Bolt Pistols för att få full WYSIWYG (dom har väl stoppat dom i kallingarna)

    /dea

  • Fråga på assassinate, vad händer om två HQ kostar lika mycket? (Skulle kanske vara bra att skriva in att man inte får använda bionic, regeneration efter sista rundan).
    När man ska ta objective, räcker det med att en gubbe i enheten är inom åtta tum ?
    (på tal om att röra sig mer än tolv tum, vad händer om man står på objektivet i början av sista rundan och sedan springer några varv runt det och slutar sin movement på samma punkt som man startade?)

    På tal om fairplay så vet jag att det finns väldigt många olika tolkningar om vad de olika poängen betyder, skulle kunna vara bra att "förtydliga" vad "som gäller".
  • Fråga på assassinate, vad händer om två HQ kostar lika mycket? (Skulle kanske vara bra att skriva in att man inte får använda bionic, regeneration efter sista rundan).

    Kostar det lika mycket så slumpar man innan matchen vem som räknas. Får man använda reg. när matchen är slut?

    När man ska ta objective, räcker det med att en gubbe i enheten är inom åtta tum ? (på tal om att röra sig mer än tolv tum, vad händer om man står på objektivet i början av sista rundan och sedan springer några varv runt det och slutar sin movement på samma punkt som man startade?)

    Det räcker med en modell inom 8".

    I det här häftet har vi inte kvar regeln om max 12" M. Får se om den dyker upp senare.

    På tal om fairplay så vet jag att det finns väldigt många olika tolkningar om vad de olika poängen betyder, skulle kunna vara bra att "förtydliga" vad "som gäller".

    Fair Play kommer alltid att vara en smaksak hur man ser på det. Svårt att göra några riktlinjer

    /andreas

  • Ang: Fairplay så vidhåller jag, fortfarande, efter några turneringar, både som deltagare och åskådare, att det är alldeles för frikostigt med 4-5:or. Har man en femgradig skala, så bör ju 3 vara normen, en bra match, de flesta jag spelat har varit "bra" matcher. 4:or bör ju vara "riktigt bra" och de är ju mer sällsynta än "bara" bra matcher. 5:or ska ju vara helt fantastiska, matcher man kommer ihåg långt efteråt, något att berätta för barnbarnen. Det delas ut, alldeles för slentrianmässigt, höga betyg, jag har säkert gjort det själv, så jag förstår att det är next to omöjligt att göra någon regel som reglerar det. Jag får knyta näven i fickan och acceptera det helt enkelt. Man hade ju kunnat vädja till deltagarnas moraliska rättesnöre, men eftersom alla inte kan ha min höga moral & etik så hade det ju blivit svårt. Kanske en liten förklaring till vad respektive betygsiffra är? "En 3:a är en bra match, du hade en trevlig stund" eller "en 1:a på betygskalan är en riktigt dålig match, rapportera till sekretariatet får att få adressen till din usla vessla till motståndare, för en post-fanatic hämndaktion". Det handlar väl i slutänden om folks uppfattning om vad som är bra, väldigt bra och riktigt uselt antar jag. Ohh well...
  • Kan hålla med lite om fairplay poängen, och att jag är en som är ganska generös med dom. Kanske att man skule skala upp skalan till 1-10 poäng iom att den ändå inte påverkar övriga poäng. På så sätt får man lite mer nyans, men det kanske är till nackdel här? Iaf, några mindre riktlinjer skulle alltså vara rätt trevligt att ha, lite i stil som dom Kpt vendetta nämner.
  • Fair play är lite onyansierat, om man möter en väldigt trevlig och hyvens motståndare som pedagogiskt förklarar sin armé och dylikt och är genomtrevlig hela matchen men som fullständigt krossar en, så tenderar man ju att ge denne någon lite lägre poäng. Fairplay är väl ändå inte hur rolig matchen var?. Utan hur man upplevde motståndaren och huruvida det var fair play eller inte Annars skulle man nog byta namn på hela grejjen? Jag tycker man skulle få rösta på EN motståndare efter alla spelade matcher. Tror man har koll på vem man tyckte gav bäst intryck och den man hade den roligaste och trevligaste matchen mot. Då får man i alla fall ett ärligt och schysst bedömande efter alla spelade matcher...

  • Dom testade ju köra med att enbart rösta på en snubbe förut, men det kan vara lite så att man kommer ju som bara bäst ihåg de senaste matcherna tyvärr. Men jag håller med, hur matchen gick och ur motståndaren var är två olika saker. Jag har mött killar som varit hur trevliga som helst även när det gått dåligt för dom och killar som varit otrevliga när det gått bra för dom. Vet inte riktigt hur man ska göra ett bra system för att rösta fram fairplay, men kanske den enklaste metoden är att man kör på röstning, sedan har man poängsystemet vid sidan om ifall det skulle bli lika antal röster på två stycken? Kan man också se vissa tendenser kanske?
  • Kör på 2 poäng till sin trevligaste motståndare och 1 poäng till näst trevligast motståndare. Ha det utanför turneringen så kommer folk ändå ha ett litet hum om hur trevliga de är mot andra spelare.

  • Vi förstår att det finns önskemål om att antingen sätta upp riktlinjer eller göra någon annan förändring av fair play systemet och vi ska titta över det. Vi behöver inga fler förslag eller kommentarer kring fair play i denna tråd, starta en separat tråd för det om ni känner er manade att tillföra mer inom det området.

Sign In or Register to comment.