Feedback

2

Kommentarer

  • Standarder är bra, så länge det inte finns mycket bättre alternativ. Valet av Vanilla är ytterst medvetet och genomtänkt. Jag tycker helt enkelt att fördelarna med Vanilla är så pass stora att de är värda att bryta standarder för. Vanilla bygger på helt andra principer än andra forum och kan ta en stund att vänja sig vid.

    Inom Vanillas gränser ser vi dock till att hålla forumstandarder så långt som möjligt.

    Några fördelar:

    • Minimalistiskt och med fokus på diskussionerna
    • Mycket lätt att modifiera efter behov (märker inte användarna av särskilt mycket dock)
    • Väldigt få klick och siduppdateringar krävs för att navigera och göra de vanligaste aktiviteterna (till exempel preview eller att bara skriva ett nytt inlägg).
    • Att kunna föra privata diskussioner (viskningar) inuti trådar är väldigt praktiskt jämfört med PM.

    Riktig startsida är på väg inom de närmaste dagarna. Den nuvarande är väldigt provisorisk för att kunna lägga ut intervjun med Gav och andra nyheter redan i inledningsskedet.

  • En sak som kan vara bra att ändra är att alla länkar öppnas i ett nytt fönster så slipper man backa hela tiden eller högerklicka på länkarna ;)
  • Tyvärr Tranquility, kommer inte att ändras.

  • skulle varit skoj med en kategorier för regel frågor....men det skulle väl bli sönder spammat :/

  • Jag vet inte om det är jag som bara är inkompetent och allmänt ovan, men i kategorierna till vänster saknar jag nästan en "Visa alla trådar", för efter att man skrivit i en tråd blir det som att man fastnar där och måste börja om från startsidan för att Alla trådar ska visas. Visst det går väl att backa men av min erfarenhet av forum brukar det betyda såväl dubbel som trippelinlägg.
  • "En sak som kan vara bra att ändra är att alla länkar öppnas i ett nytt fönster så slipper man backa hela tiden eller högerklicka på länkarna ;)"

    Hear hear!
  • Usch, pop-ups är illdåd som borde vara straffbara :) Ni har väl en mittenknapp på musen? Det eller CTRL + vänsterklick brukar öppna länkarna i en ny flik, i de flesta browsers.

  • edited 1 november 2007 10:18

    Phnom: prova att klicka på trådar-fliken igen så kommer du tillbaka till "alla trådar"

    För övrigt håller jag med Setomidor

  • En detalj jag stör mig på är att man i Firefox alltid kommer tillbaka längst upp på sidan man var på efter man klickat en länk el. dylikt och sedan trycker "bakåt".

    Angående Markdown, är det möjligt att länka en bild så att bilden syns direkt i forumet i mindre skala och även går att klicka så man får upp den i fullskala?
  • Dante82: En detalj jag stör mig på är att man i Firefox alltid kommer tillbaka längst upp på sidan man var på efter man klickat en länk el. dylikt och sedan trycker "bakåt".

    Märkte det först nu när du säger det. Vet inte vad det kan bero på.

    Dante82: Angående Markdown, är det möjligt att länka en bild så att bilden syns direkt i forumet i mindre skala och även går att klicka så man får upp den i fullskala?

    Nej, det går inte. I framtiden kan det hända att jag fixar något som klarar detta. Men det är lågprioriterat. Vill man visa stora bilder kan man länka till dem.

  • Div-problemet som jag nämnde tidigare behöver nästan åtgärdas på sidan för användarkonton, där ser det ganska underligt ut :)

  • Jag ska försöka ordna det till helgen Setomidor.

  • Om man vill göra thumbnails av bilder osv. går det att inkorporera vanlig html samtidigt som markdown? Det står nåt sånt i den engelska markdown genomgången. Jag har försökt men får det i varje fall inte att fungera. Kanske missat något väsentligt.

  • Sven: html fungerar i Markdown, men eftersom det skulle kunna skapa en del problem här på Stridshammaren när vi inte kan kontrollera allt som skrivs så är den möjligheten borttagen. Html är lite för kraftfullt för att kunna tillåtas rakt av. Ska se över möjligheterna att så småningom att bara stänga av vissa typer av taggar och attribut, dock. Borde kanske lägga till de här första raderna i min kortgenomgång.

    I artikelsystemet kan man däremot skriva hur mycket html-kod man vill. Men det som släpps igenom där har vi moderatorer stenkoll på. Har man någon bra artikelidé är det bara att höra av sig till oss moderatorer.

  • Nåt som borde tillägas är en del där man kan prata om lokala saker, typ dom på fusk kan snacka om vad kak-johan ska ha för fika nästa tisdag eller nån på ylva kan fråga om nån vill spela.

    Typ en flik med fusk trådar, en med Ylva trådar Etc. Etc.

    Och en senaste svar på dina poster vore andvändbart.

  • Klomster: Typ en flik med fusk trådar, en med Ylva trådar Etc. Etc.

    Det här har vi diskuterat mycket inom moderatorsgruppen. Det passar bättre med separata forum för enskilda föreningar där de kan skapa sina egna regler, moderera som de vill, ha interna diskussioner inom olika sub-grupper i föreningen och så vidare. Stridshammaren är en plats där vi diskuterar figurspel mer generellt, i allas intresse (nåja). Om varje förening skulle ha en flik/kategori här på Stridshammaren skulle det snabbt svämma över, med tanke på den mängd föreningar som finns ute i landet.

    Och jag vet att det rycker i fingrarna för er FUSKare som inte har något eget forum (än).

    Klomster: Och en senaste svar på dina poster vore andvändbart.

    Det kan däremot dyka upp någon gång.

  • NasNas
    edited 18 november 2007 12:09

    Jag vet att denna fråga ställts redan, men snälla, gör så att länkar öppnas i nytt fönster.

    Jag antar att det sitter i ryggraden på mig efter alla dessa år med IE, och av ren vana så klickar jag ner fönstret efter att ha tittat på bilden/länken. Vips så måste jag starta ett nytt fönster/flik i FF och logga in på stridshammaren på nytt. My bad, jag vet, men fortfarande är det så där I-landsproblem-irriterande. Fast å andra sidan kanske det är lika bra att jag lär mig trycka på scrollknappen någon gång... :D

    Sedan angående färgtemat, svart bakgrund är mycket mer behagligare att titta på än vit. You say potato...

  • Nej herregud, fyfan om allt öppnades i nya fönster - är fan svårare att stänga ner ett fönster än att mellanklicka för att få upp det i ny flik...

    Utöver det tycker jag det är ett härligt initiativ - dock känns det svartvita temat lite väl "n00b-igt", alla som gör en hemsida för första gången gör den svart-vit =) (Inge illa menat!)

    Tacka vet jag typ gräddvit med svart text eller liknande :)
  • Blir det nån funktion att viska till flera formmedlemmar samtidigt?
    Vore värdefullt nu när vi är 6 pers som drar igång en kampanj som behöver samordnas.. :)
  • edited 6 januari 2008 21:08

    Stefan Sagebro: Blir det nån funktion att viska till flera formmedlemmar samtidigt?

    Det finns inte och kommer inte att dyka upp inom överskådlig framtid, även om även jag gärna skulle vilja ha en sådan. Viskningarna är inte gjorda för att kunna läsas av flera (förutom av moderatorer som kan läsa alla).

    Men eftersom ni är umeåbor kan ni med fördel diskutera och planera i en "öppen" tråd i FUSK Umeå-kategorin. Annars går det utmärkt att kommunicera via vanlig mail också.

  • edited 7 januari 2008 10:05
    Jag har dock seet forum där denna funktion finns?
  • Ja, men de forumen är inte baserade på samma forum-grundstomme som Stridshammaren är. Viskningar fungerar inte som en sorts mail (som privata meddelanden eller PM gör i vissa andra system), utan som en särskild typ av trådinlägg. Det finns såklart fördelar och nackdelar med detta.

    Inget system är perfekt och när man väljer ett tappar man funktioner som finns i andra men får andra funktioner istället.

  • Jag anser fortfarande att den största tydliga bristen just nu är det krångliga sättet att kunna formulera texten i meddelanden. Jag måste säga att jag tror detta är det första forum jag sett som inte har enkla "kursiv, fet, färg, storlek, citat, länk, etc."-knappar?

    Att gå in på en tråd och läsa sig till hur man gör ett citat är inte ett användarvänligt sätt.
  • Nej, det är det inte och det ska förbättras. Tyvärr är inte heller bbcode, som är standard på många andra forum (om än med knappar brevid textfältet) särskilt användarvänligt. Särskilt eftersom det trots att man använder knapparna ändå ofta blir fel. Man måste alltså fortfarande kunna förstå och "se" var i koden det blivit fel. Därför tycker jag Markdown är bra, eftersom det är lättare att lära sig "läsa" och går lättare att använda utan knappar som hjälp.

    Stridshammaren är inte färdigt och mycket kommer förbättras med tiden, en knapprad för att infoga markdown-kommandon är något som kommer dyka upp. Vi uppskattar fortfarande alla tips om vad som kan bli bättre. Tyvärr går inte alla tips att genomföra på kort tid och att de inte är genomförda betyder inte att vi har ignorerat dem.

  • Det tror jag inte tror heller, så du behöver inte försvara någonting :) Vi ger ju bara förslag och våra argument.
  • Jag vet att ni inte vill att länkar ska öppnas i nya fönster men skulle det inte vara möjligt att låta det vara ett alternativ under forumsinställningar för varje användarkonto. Jag tycker det är så sjukt irriterande när jag kollar i era rätt tuffa figurmålningstrådar att jag lämnar ert forum om jag klickar på en länk. När jag sedan trycker tillbaka så kommer jag högst upp i tråden igen. Det är ett tillvägagångssätt som inte passar mig och jag har helt enkelt slutat kolla i trådarna så mycket. Om ni vill ha ett välbesökt forum så tror jag att det är en bra idé att anpassa sig efter användarna. Det är ju inte bara jag som verkar tycka det är störande. Kan iofs inget om datorer osv men det borde väl gå att låta varje användare bestämma hur länkar ska behandlas.
  • Lando: i de flesta webbläsare kan du genom att ctrl-klicka på länkar öppna dem i nya fönster/flikar. På så sätt kan varje användare själv bestämma hur de vill öppna sina länkar.

  • edited 10 januari 2008 08:24
    Att klicka mushjulet funkar också i firefox vilket jag antar att du använder eftersom du har problemet med att du kommer tillbaka längst upp på sidorna. Om du använder explorer istället så slipper du detta problem och kommer tillbaka på samma ställe som var innan om du trycker bakåt om du hellre vill fortsätta vänsterklicka.

    På en annan punkt, är det bara jag som har problemet att det ibland inte går att ansluta till denna sida helt plötsligt? Detta håller då i sig i ca 1-2 minuter, sedan funkar det igen.
  • edited 10 januari 2008 08:28

    På en annan punkt, är det bara jag som har problemet att det ibland inte går att ansluta till denna sida helt plötsligt? Detta håller då i sig i ca 1-2 minuter, sedan funkar det igen.

    Nej, det är rätt vanligt. Servern som Stridshammaren ligger på håller inte riktigt måttet. Den blir för lätt överbelastad. Återstår att se när vi flyttar på grund av detta.

    Att klicka mushjulet funkar också i firefox vilket jag antar att du använder eftersom du har problemet med att du kommer tillbaka längst upp på sidorna.

    Att klicka på uppdatera efter att man klickat bakåt fungerar också för att hamna längst ner på sidan. Lite jobbigt, men det går.

  • edited 10 januari 2008 09:26

    Att klicka på uppdatera efter att man klickat bakåt fungerar också för att hamna längst ner på sidan. Lite jobbigt, men det går.

    Jo, men bara om du är på sista sidan i en tråd, vilket man ju för det mesta är, men inte alltid. Det är dessutom inte alltid man är ute efter att komma längst ner, exempelvis om man går igenom en tråd med många poster.

Sign In or Register to comment.