8th editionen, erfarenheter ?

edited 26 juni 2010 15:18 in Warhammer fantasy
Nu har ju rätt många fått möjlighet att testa nya fantasy reglerna. Vad tycker ni om förändringarna och hur tror ni att spelbalansen kommer att påverkas ?

Jag har själv spelat fyra matcher med mina darkelves. Infanteri känns som the shit nu. Jag spelade mot en o&g armé och under den matchen så dog inget infanteri block. Orcerna gjorde inte nog med skada då min motståndare körde hw/shield och jag lyckades inte döda nog många. Jag lyckades doc plocka en hel del poäng i karaktärer. Jag känner inte att det kommer att vara värt att spama gobbo heros då dom ger massor av poäng.

Jag har lirat en match mot ogräs. Listan var bara hastigt ihopskriven och han som spelade hadde knapt tittat i dom nya reglerna. Ograrna gick in och vann första närstridsrunderna marginelt. Mina infanterienheter var stubborn och jag nötte ner honnom andra rundan.


Jag har även spelat en match mot en lizardmen armé som kändes väldigt farlig. Min motståndare körde med en slaan med lore of life och alla roliga leksaker. Jag satsade allt på att få bort throne of wines då slanen blir crazy om den går igenom. Han kastade mycket hemsk magi men ingen av magierna kändes ott gateway style. Vi körde watchtower scenariot och jag lyckades hålla tornet med en stor spearmen enhet med stubborn kronan.


Sista matchen spelade jag mot empire igår. Min motspelare spelade med för lite poäng och hadde inte anpassat sin lista efter 8e men jag fick lära mig några läxor. Kanoner är våldsamma nuförtiden och svåra att gömma sig ifrån. Han spelade med två och det tror jag är ganska lagom. Spelar man med fler så har man massor av poäng som inte gör någo när det smäller mellan infanterienheterna (och det gör det väldigt tidigt nu).

Jag har tidigare haft ganska mycket infanteri så jag behövde inte skaffa så mycket nytt. Mörkeralverna känns väldig arga med tillgång till bra infanteri med högt initiativ samt hatered som blir betydligt bättre då antal attacker har ökat betydligt. Man behöver dessutom inte altid följa efter med hat nuförtiden. Jag tror doc att armén kommer att vara betydligt roligare för motståndaren nu då det har blivit svårare att redirecta och fula sig. Jag tror däremot inte att armén har blivit sämre. Jag tror att både daemons och odöda har blivit betydligt sämre då saker står längre i den här editionen. Den ökade mängnden attacker kommer att straffa daemons hårt då många attacker har varit tricket för att kicka demon rumpa. Warriors och chaos känns farliga, jag har en match mot dom nästa vecka och då får vi se. Lizardmen känns också elaka med stabil magi och hårt infanteri.
«1

Kommentarer

  • Det är jag som är Lizardmen spelaren Viggo pratar om och mina erfarenheter av 8e editionen fantasy har varit väldigt trevliga. Jag kör som sagt med en slann och försöker nu fundera ut vilken av de 8 lores som finns att välja mellan jag vill köra. Hitils har jag funnit att life är bäst i och med att den har vissa galana buff spells som flesh to stone, och även signatur spellen som ger reg.

    Det enda jag inte gillade med 8e är hur skirmishers nu är rankade och det känns som att det egentligen är ett annat infanteri block utan ranker i combat. Problemet de försökte lösa var ju troligen att få bort underliga redirects med typ harpies, där de i sjunde kunde få ett block att vända på fläcken och visa flanken. Men det har de utgärdat med det nya redirect systemet och jag tror att det hade räckt och att de skulle behålla gamla skirrmish formationen.

    Angående scenarios tycker jag att det är bra att det finns så många och att de är i vissa fall objective styrda. Det jag och viggo spelade Watchtower tyckte jag var ett roligt scenario men jag tror att det är alldeles för mycket slump för att det ska kunna bli ett lyckat turneringsscenario där random game length varierar mellan 4 och 9 rundor. En sista sak jag har märkt är att det finns bara seger, lika och förlust medan jag hade gärna sett en större skala av olika segrar och förluster.

    Överlag tror jag att 8e har snabbats upp och kommer att bli riktigt bra.

    /Johan
  • Låter intressant!
    Sedan så är det inget som säger att man inte kan behålla det gamla uträkningssystemet för W/D/T ifall man vill. Tror knappast att turneringar kommer att övergå till den nya systemet.

    Hur många poäng spelade ni med?
  • När jag spelade så hade vi 2 500 poäng var, inget ladder system innan vi vet hur spelbalansen fungerar.
  • Nu har jag fått möjligheten att få provspela ytterligare två matcher, mot dark elves och wood elves. Jag har försökt att spela med så hårda (grisiga) arméer som möjligt för att ta reda på vad som kommer att behöva göras för att spela en balanserad och rolig turnering.

    Om man börjar med att se till de scenarios som finns i boken så tror jag att det är 4 av 6 där man vinner på victory points (pitched battle), och 1 av 6 där man skall hålla ett torn i mitten där det inte finns någon anledning att stoppa typ allt hårt man har.

    I pitched battle så är tror jag definitivt point denial kommer att vara ett problem. Nu när man inte får poäng för halverade enheter. I 7e editionen var det ett fåtal arméer som kunde bygga riktigt bra dödsstjärnor typ VC och DE, nu I 8e för att alla arméer ska kunna bygga sig en egen dödstjärna så har GW lagt in fantastiskt bra items i grundboken som stubborn kronan och det vikbara slottet. Om man tar dessa två items och sätter de i en riktigt stor enhet, och en lvl 4 så har alla arméer utom dvärgar och demoner sin egna lilla dödsstjärna där man kan pumpa i stort sett hela armén. Det här är uppenbarligen ett problem som troligen ger sega matcher.

    Det jag ser som lösning är liknande scenarios som vi har sett på de senaste Fanatics i umeå. Om man har 2 eller 3 objektives så får man bort genast bort monster dödsstjärnan. Det finns vissa arméer som fortfarande skulle kunna bygga 2 dödsstjärnor men vid 3 objektives så blir det svårt att hänga med och man tvingas till att sprida ut poäng. Jag skulle förslå att man håller objektives med mest dominion points och inte flest modeller. För då går det att köra två 100goblin block som är stubborn och kommer alltid vara flest. Dominion points från Fanatic fungerade så att infanteri var två, skirmishers och kavalleri var 1, fast cav var noll poäng, och man fick + ett poäng om man hade flagga.

    Jag citerar trollapan
    ” Osammanhängande och knappt så att det förstås? Thats how my mind works ha ha.”

    Vad tror ni om den här ”theory hammern” och vad tror ni är lösningen på point denial.

    /Johan
  • Jag har inte hunnit spela någon större match, men jag tror säkert du har rätt. Om man nu inte får poäng för halverad enhet så gynnas dödsstjärnor rejält. Dessutom blir det svårare att marchblocka enheter samt att redirecta bort dem. Lägg därtill att man får reforma istället för att göra overrun om man wipar enheten på charge..

    Jag hade hoppats att de scenarios som följde med regelboken var lite mer vågade än att 4/6 handlar om victory points. Det hade kunnat göra dödsstjärnor mindre bra.. men som du säger så går det lätt att lösa via FF scenarion :)

  • Någon som har några funderingar eller rykten om att arméstorleken kommer öka på turneringar.
    T.ex 2500 eller tom mer nu när GW verkar vilja att enheterna ska bli större?
  • Jag tror att de kommer öka eftersom jag tror att spelet kommer fortare att spela. Dels pga. större enheter (det tar ju lika länge att flytta / deploya en liten som en stor enhet), dels för att saker kommer att dö i större utsträckning (så att matchens senare rundor blir snabbare), men också för att reglerna känns rakare och snabbare.

  • Spelade klart första matchen idag, 2500p mot DE med mina TK och det gick rätt fort om man bortser från alla diskussioner om nya regler och åsikter och allt möjligt prat :) Rätt jämt men mina TK segrade tillslut. Magi övertaget var nog den avgörande faktorn tror jag.

    Wizarding hat är ett nytt favorit item iallafall :D Väldigt kul att kunna nyttja alla PD man genererar samt att man kan använda lite andra spells än bara incantations. Fick Bironas timewarp och valde Burning gaze istället för Light of battle. Hade föredragit en annan lore men rätt nice att kunna ge lite buffs och skjuta lite :)

  • Är det bara jag som ser skitterleap med 6 tärningar? *Gud är störst*
  • Sen undrar jag om det är någon som vet om de ska lägga in bonusar till alla lores? Inte bara de nya..
  • Det kommer kanske bonusar till kommande arméböcker, men de kommer inte att lägga till bonusar till t.ex. dagens High Elves eller Skaven.

  • Mina ogres mötte orcs & goblins på 2500 pts härom dagen. Orcs vann en solid seger och här är några tankar:

    50 Gnoblars (5 bred) höll upp ett gäng rankade boarboys med karaktär i tre-fyra turns. (Steadfast med generalen och bsb inom 12")

    Orcs vinner en hel del på att få ha dubbla rare-choices och kan därigenom utnyttja poängen bättre. Stubborn snotling pump-wagons på generalens ld är ju guld!

    Ogres har lågt initiativ :-(

    En slaughtermaster ska definitivt testas nästa gång. Tror det kan behövas med nya magisystemet.
  • Igår kväll mötte jag Vampyrer med mina Dvärgar. Jag spelade med en horde-enhet på 50 Hammerers, ett par block på 20 man och en massa War machines. Det hela såg till en början ut som att bli än ganska jämn match med de nya reglerna. Han tar dock första turen, flyger fram fram med sin vampyr på häst och ställer sig i flanken på min armé. I magifasen drar han fram en Power Scroll och får med enkelhet igenom The Purple sun of Xereus med Irresistible Force.

    Vortexen går bokstavligt talat igenom halva min armé och kristaliserar 38% av min armés modeller som har lite svårt att klara ett Initiative-test med Initiative 2. Det var 37 Hammerers, en Organ Gun, en kanon och några Warriors som rök.

    Därefter var det min första tur. Det var den matchen det...

    Min egen kommentar: Jag hoppas innerligt att man begränsar Power Scroll på kommande Fanatics ganska ordentligt för det känns som att den kan förstöra väldigt många roliga matcher. Igår var det iofs kul bara för att det var en sån bisarr match och därmed en match man kommer minnas med ett leende men det är inte något man lär göra om man råkar ut för samma sak på en turnering. Jag hade inte alls haft mycket emot att man förbjöd scrollen helt på kommande turneringar. Ett annat alternativ vore om man bara förbjöd den på en magiker som också är en Loremaster eller får välja sina spells.

  • Just det du nämner är ganska omdiskuterat på flera forum. Finns i princip inget att göra om motståndaren får första turen. Även om man inte har flying så är den livsfarlig - dra den mot motståndarens general/magiker enhet så har man en relativt bra chans att vinna matchen direkt.

    Man behöver inte ens loremaster för att få den spell man vill; tar man en lvl 2a med samma lore får man den spell man vill ha i 99% av gångerna, Jag ser även gärna att man begränsar power scroll.. känns som ett extremt tråkigt item.

    Jag hoppas också att jag slipper möta allt för många HE med book of hoeth >_<

  • Som barrskog säger så är det ett känt koncept och kan säkert bli ett problem, men jag skulle också vilja påpeka att effekten blir mycket större i one-off games än i turneringar. Eftersom olika lores är bra mot olika motståndare (och man måste ha samma lore genom en turnering) blir det en ganska stor chansning att satsa stenhård på t.ex. Purple Sun, då man riskerar möta Alver, Skaven eller något annat med bra initiativ.

    Det som folk verkar vara mest rädda för är en Slann med Comet of Cassadora (som är bra mot i stort sett alla arméer), men tar han kometen så får han inte möjlighet att köra med "Throne of Vines", som är otroligt bra just för slannen (för att undvika att blåsa bort sin egen unit vid en miscast om inte annat).

  • Jag har inte alls hunnit spela ngn match men det ska bli kul att plocka fram Demonerna igen, fläskhundarna känns som att dom inte alls kommer att vara så bra längre t.ex
    Någon som har spelat med eller mot Demonerna?
    Personligen så tycker jag att en Lord of Tzeench med master of sorcery verkar som en bra kombination. Tror även att stora enheter med Horrors kommer att bli vanligare.
  • Spelade min första Edition 8 match idag. Och jag älskar det! Jag måste erkänna att när jag läste ryktena blev jag arg, sårad och avtänd. Jag var beredd att sluta med Fantasy helt. Men så gick det lite tid och jag bestämde mig för att ge det en chans. Såg en match spelas, blev pepp som fan, skaffade boken, spelade. Och jag erkänner med stolthet och glädje att jag hade fel, edition 8 är fruktansvärt roligt. Var länge sedan jag hade det här spelsuget som jag har nu. Det känns bra. :)
  • Jag har spelat demoner var faktiskt positivt för först känns de som bara de billiga units som har fått en stor boost å de billiga heroes, samt att stora monster gör inte lika mycket nu iaf emot infantri units som alltid e stubborn emot dem.
    Spelade emot brettonia hade 2 större units me bloodletters som gjorde bra ifrån sig sen en stor stygg keeper som är helt sjukt bra nu. Äter upp de mesta förutom infantri som sagt.

    Ända som har blivit sämre är nurgle units som bara får 1 save nu.
    Tänkte spela med en fet unit me horrors 36 st fast känns som bloodletters är bättre
  • Spelade igår 2 matcher med mina warriors.
    Jag hade 2x30 warriors med mark of khorn. 2hellcannons en lvl4 tzeentch.
    hero bsb med doom totem på demonicmount 3x5hundar, 3dragon ogres.

    Jag mötte skaven med 30 och 40 mannblock råttor ett doomwheel, wl-cannon och lite annat krafs.

    Hellcannon är elak mot infanteriblock runda ett och två försvann ca 60råttor enbart pga dem.
    Warriors kickade också ass.

    Sen var det mot empire med massa skytte bl.a 2mortars 2cannons rocketbattery, pistolersm.mm

    Hade istället 2 jättar fighting lord , lvl2a, inga DO eller hundar men 16marauders.

    Jättar suger tyvärr ganska hårt nu när så många kan slå tillbaka på dem. Känns väldigt trist när jag nu ville spela med två.

    Warriors briljerade igen. främst genom att vara skrämmande och inte dö.

    En fråga till er. Är chosen värda sina poäng enligt er eller ska man fortsätta med vanliga warriors?
  • Spelade en riktigt kul match nyss, TK mot TK lite mer än 1100p. Skulle egentligen spelat mot någon annan men det blev inte så, då delade jag upp min arme och mötte en annan som inte tog med sin arme. Bytte ut items på characters och balanserade upp enheterna så det blev en jämn match. Vi hade båda wizarding hat på generalen :D

    Fick lore of fire och drog iväg den bästa eldbollen på en enhet chariots, använde 5 tärningar och fick miscast, fick 3 så Tomb kingen och 15 skelett försvann direkt så blev en tung uppförsbacke från början. Rätt kul situation dock så alla fick sig ett gott skratt, eldbollen gjorde 7 wounds på chariot enheten som tröst iallafall :)

    Blev dock en draw efter att min icon bearer fick in ett fint killingblow på motståndarens tomb king i sista rundan :)

    Ska möta empire nästa vecka får ser hur det går då...

  • Mötte Empire idag, var död runda 3 :/

    Empire och skaven är helt klart de nya super lagen pga deras billiga stubborn enheter, bara att jämföra, ungefär 5 slaves per skeleton warrior, 110 slaves per bonegiant. Ungefär så mot empire. Helt enkelt så saknar jag kapacitet att döda så mkt :P

    En skaven arme kan ha 2 HPA, 300+ Ld10 slaves, bra magi, skytte osv ... Svårt att kunna tänka mig en build som slår detta :/

  • En skaven arme kan ha 2 HPA, 300+ Ld10 slaves, bra magi, skytte osv ... Svårt att kunna tänka mig en build som slår detta :/

    Empire? ;D

  • Nu har jag spelat två matcher med Demonerna, den nya editionen är intressant måste jag säga.
    Demonerna är fortfarande bra men inte cp-bra längre.
    Jag är inte så imponerad av de scenarion som finns i boken, några varianter på pitched battle
    och ett take and hold.
    Den känsla jag fick från början var att dom hade tagit bort all cleaverness ur spelet och att
    det mest handlade om tur och vem som har bäst armé, jag har ändrat åsikt litegrann
    men det känns fortfarande som ett lite simplare spel.
    Några funderingar dyker upp, nu spelade jag aldrig med sirensong men när är man inom
    chargerange? Det står inget i Demon faqn så vitt jag vet.
    Magisystemet är väldigt slumpartat och grejer som ger mer power eller dispelldice är
    sjukt värda.
  • Håller med om magisystemet och PD/DD genererande saker. Personligen gillar jag att antalet PD är random, men tyvärr finns det saker som blir lite väl bra med ett sånt system (ex Slann extra PD). Slår man 4+3 på winds of magic kan en Slann i princip kasta igenom hela lore of Life medan motståndaren sitter på 4 dispeldices.

    Ang. Sirensong så kan man tvinga folk att charga sitt max distance, ie 4+2d6. Detta gör att den numera nog så ofta används för att få enheter att faila charges, och inte nödvändigtvis tvinga in dom i din enhet..

  • Spelade en match idag mot en väldigt magitung beastarmé. Jag överlevde fint trotts att jag varken hadde magiker eller ring of hotek. Magi är inte så obligatoriskt som folk verkar tycka. Jag var faktist lite av åsikten att det altid är värt med lvl 4 men jag börjar ändra mig.
  • Ang. Sirensong så var det en lite lustig vinkling, om jag inte minns fel så finns det en maxbegränsning på 20tum inskrivet i boken som jag antar fortfarande gäller?
    Håller med om att det är mindre viktigt med magiker nuförtiden men om man kan ha
    ett stenhårt monster som dessutom thunderstompar infanteri till småbitar som magiker
    så känns det ganska värt.
  • spelade första matchen, 2500 ödlor mot dito Chaoskrigare (draw, 95 poängs diff). Jag måste säga att jag inte spelat en sådan rolig warhammermatch på år och dar - jag ser verkligen fram emot nästa match, då jag hoppas att min Slann faktiskt ska få igenom nån djäfla spell nån gång.

    Good times, good times.

  • edited 9 augusti 2010 07:41

    Nu har jag spelat 3 fantasymatcher 2500 poäng och jag ser en risk att det kommer att ta lite väl lång tid för turneringen. Enheter flyttas mer än tidigare, fler tärningar slås i varje strid, saker och ting ska mätas i tid och otid.

    Första matchen slogs det friskt i reglerna, så det är förståeligt att den drog ut till 5 timmar.

    Andra matchen slogs det inte mycket alls och det tog över 4 timmar.

    Tredje matchen tog bara 3 timmar, men då förlorade jag över 1000 poäng i omgång två, så det blev inte mycket till match.

    Jag anser mig inte vara en långsam spelare och jag har tidigare inte haft några problem med tidsbegränsningarna i FF. Vad säger ni andra som spelat 8 ed-matcher på 2500 poäng?

  • Hur kan enheter flyttas mer än tidigare ? Varje enhet får flytta max en gång och arméerna brukar inehålla färra enheter. Dessutom så gör den förenklade chrge proceduren och den förenklade movementen spelet smidigare. Sen hur mycket som småmäts beror på spelarna. Ett tipps för att dra ner på speltiden kan vara att mäta när motståndaren gör sin runda.
  • ny formulering; fler enheter gör förflyttningar som måste tänkas igenom.

    Förr hade man ofta enheter som 1) stod vända åt fel håll pga charge-breakthrough eller 2) stod i någon slags mexican standoff kring en charge eller 3) hade rensat en flank och nu befanns sig helt själv ute på en ända av planen.

    De moves som dessa enheter gjorde var ofta väldigt enkla och gick snabbt att genomföra (reform för att vända sig om, gå max mot andra änden av spelplanen, etc).

    Nu kan man charga så långt (och i tidigare omöjliga vinklar) att enheter mycket lättare hamnar i strid - mer möda måste alltså läggas på att positionera enheter för/mot charge. När de sen vunnit så reformar de och står redo för nästa omgångs move/charge på ett helt annat sätt än tidigare.

    Min tes är alltså att enheter kommer att spendera mer tid i strid nuförtiden och det kommer att kräva mer tankemöda i movement phase.

    Ett motargument är förstås att man bara chargar allt i runda två och sen är det bra med det.

Sign In or Register to comment.