BUBBLE 3 - Planeringstråd

2

Kommentarer

  • Låter bra, den 17:e, gärna kvällstid kl: 19+.
  • om kvällstid 19 så kan jag...före 17 : thats a no-go

  • Har vi en definitiv dagordning inför mötet?

  • Jag kommer att vara bortrest på söndag, så jag missar mötet :P Dock ska ni absolut köra ändå, jag kommer skriva lite tankar här innan jag åker.

    En mycket viktigare nyhet: BK Bärmacht är nu färdigmålade, Let the Spanking begin!
  • Låter som ett gäng vilseledda tyskar från andra världskriget...som hellre ville spela BB än att kriga

  • Har du målat dem i kamoflage, Seto? :)

  • Eller björnpäls.

  • Rustningarna av Papier-Maché är smyckade med en vacker, gäll lila färg som skär i ögonen. Sparkdräkten är en omfärgad och klorblek Volkswagen-overall.

    Jag är väldigt nöjd med andra ord. :)
  • edited 15 januari 2010 09:17

    Lite små tankar inför mötet på söndag (eftersom jag inte kommer kunna vara där :/ )

    • Jag gillar Kaptenens idé om att ha Fixed -> Turnering -> Open -> Slutspel. Speciellt tilltalar det mig att de som inte kan vara med i hela ligan pga. familj eller annat fortfarande kan spela turneringen. Om ni beslutar er för att köra på det:
      • Spelare som INTE spelar Fixed season måste få en liten bonus för att kunna tävla på mer lika vilkor, så jag föreslår något i stil med 30k, en MVP och ½ FF för varje match på fixed season. Med andra ord, om vi spelar fem matcher under fixed season så får "inhoppare" börja med 1150k, 5 MVP, 2 FF. Det är viktigt att bonusen är lite sämre än att faktiskt spela Fixed season, så att inte alla coacher väljer att starta om lagen inför turneringen. :)
      • Fundera på om en seger / bra placering i turneringen bör påverka ligan på något sätt, exempelvis genom extra winnings, FF och / eller SPPs. Man kan givetvis köra på något helt annat som en Magic Helmet eller Scroll of Resurrection.
      • Jag föreslår att ligalagen som är med i turneringen utvecklas som vanligt. Spelar man ligan men missar turneringen så får man helt enkelt vara mer aktiv i open season efteråt.
    • Jag tror på att försöka involvera fler spelare i arrangemanget av ligan. T.ex. skulle man kunna dela upp det såhär:
      • Allmän ligaadministration, inkl ligasystemet och anmälningar (Seto + NHH?)
      • Separat organisatör(er) för turneringen, inkl. anmälningar, regler, spelschema, priser, lottning.
      • Separat organisatör för slutspelet, bestämmer antal lag, hur slutspelet ska gå till etc.
      • Någon som fixar priser till ligan, och som även bestämmer vad som ska ge priser.
      • Huvuddomare.
    • Regelmässigt förerslår jag att vi tar bort No Big Deal av tekniska skäl, annars köra som förra året.
    • Försök spika sista anmälningsdag samt startdatum för ligan (och gärna någon dag där mellan så vi hinner göra lottningen). Även ett datum för Turneringen och slutspel om aktuellt / möjligt .

    Givetvis är det här bara mina ramblings, så i sann demokratisk anda kan ni ju ta hänsyn till dem eller skita i dem bäst ni vill :) Kom bara ihåg: Oavsett regler kommer BK Bärmacht att göra Apfelstrudel av era förhoppningar och planer!

  • Från och med säsong 3 kommer det finnas en officiell BUBBLE-logga. Denna har framställts i sann odemokratisk anda av nuvarade liga-administratörerna, helt utan insyn eller påverkansmöjligheter utifrån precis som sig bör. Vi kan ju inte ha en okunnig pöbel till att styra över så viktiga saker som ligans ansikte utåt.

    Vidare hävdar Total Fussball Kickers att den traditionella Sauerkrautpuddingen är den bästa rätt som kan tillagas av andras förhoppningar och planer, snarare än något bakverk till Apfelstrudel.

  • Ifall jag inte kan komma på mötet (oklart i dagsläget) så håller jag med Seto på alla punkter. Utom Apfelstrudeln.

  • Jag föreslår tiden 20:00 söndag kväll på FUSK, eftersom flest verkar kunna kvällstid.

  • Vad tror folk om att viska anmälningarna till den eller de dom sköter anmäln? Då blir det ju et litet överaskningsmoment i och med att ligan startar. Dessutom så kan inte de som vill vara taktiska och anmäla sig sent, ha de tidigt anmälda lagens ras till grund för sitt lag bygge.... Troligtvis ganska liten risk, men nån form konspirationsteoretiker måste man väl vara?

  • OK, jag håller med om 20.00.

  • Emil: Lagen kommer att synas i OBBLM ändå (och de bör nog skapas innan första matchen), men däremot så kan man ju alltid skapa flera lag om man vill vara lurig (eller bara inte kan bestämma sig), och sedan viska vilket lag som vi ska ta med i ligan :)

    En sak jag just kom på är att det kommer bli svårare att byta / starta om sitt lag under ligans gång, men jag ska undersöka hur mycket jobb som krävs för att fixa det i OBBLM (det borde gå att ordna).

  • edited 17 januari 2010 23:42

    OKEJ, kvällens möte är nu avklarat och jag förde protokoll för alla som inte kunde komma.

    BUBBLE3 Ledningsmöte 17 Januari 2010

    Mötet började kl 20:20.
    Närvarande: NilssonHarHund, Hemlighållaren och KristofferMcSorley

    Diskussion:

    • No Big Deal - jobbigt rent administrativt och har liten inverkan.
    • Exakt 1000k starting value - Stunty-lag lever på inducements och många lag vill hellre spara in några poäng för att färdigställa sitt lag efter första matchen.
    • Minimala Winnings 30k - Förslag att skriva om regeln till att träda i kraft efter modifikationer av FAME eller vinst/oavgjort eftersom regeln är till för att göra förluster mindre svåra och inte för att ge vinnaren ännu en bonus (utöver reroll och +1).
    • MVP-utdelning - För mindre kontroll över hysséns lirare föreslogs att använda D4 istället för D3.
    • Skill restrictions - Förslag på införandet av regel som begränsar antalet gånger man får ge en spelare en viss skill till 5. Dock ansågs restriktioner onödiga på grund av ligans längd.

    Regelbeslut:

    • Ingen No Big Deal
    • Lag måste inte spendera hela sitt startkapital
    • Winnings under 30k efter eventuella bonusar räknas som 30k
    • MVP slumpas ut över tre (3) spelare

    Ligans upplägg:

    • Startdatum: 25 Januari 2010
    • Sista anmälningsdatum: 23 Januari 2010
    • Deltagaravgift: 50 kr, betalas vid anmälning på Fantasia
    • Schemalagd del: Mellan 25 Januari och 19 Februari spelas fem (5) lottade matcher.
    • Midseason Tourney: Helgen v.7 20-21 Februari spelas en turnering där vem som helst får vara med. Nystartade lag i turneringen börjar på 1150k med 5 slumpade MVPs och 2 Fan Factor. Matcher under turneringen påverkar inte ställningarna i ligan men räknas på alla andra sätt. Sista anmälningsdag för turneringen är 18 Februari. Turneringen arrangeras av Hemlighållaren och Odium_Khan.
    • Öppen del: Under de på turneringen följande sju (7) veckorna spelas ligan i öppet format, alltså mellan 22 Februari och 9 April. Nya coacher från turneringen kan fortsätta i ligan. Efter fem (5) matcher kan en Coach möta samma motståndare igen. Under den öppna säsongens sista vecka gäller inte denna regel, man får alltså möta vem man vill men inte samma två gånger.
    • Slutspel: Slutspelen spelas helgen vecka 14. Slutspelen arrangeras av Odium_Khan och Hemlighållaren och ett förslag på dess exakta utformning kommer att finnas tillgängligt vid turneringen och den slutgiltiga formen bestäms veckan efter (med erfarenheter från turneringen i åtanke). Ett förslag som framlagts är utslagsmatcher med återkval.
    • Priser: Vilka priser som kommer att delas ut bestäms innan ligans startdatum och ansvarig är NilssonHarHund med hjälp av Hemlighållaren.
    • Ledningsroller: Arrangörer turnering och slutspel - Hemlighållaren och Odium_Khan. Administratörer av OBBLM - Setomidor och NilssonHarHund. Ansvarig för priser och anmälningar - NilssonHarHund (och Hemlighållaren). Huvuddomare - Dante82 (om han kan).

    Framtiden:

    • Slutspelen spelas två veckor efter Fancy Fanatic och två veckor före Fanatic så vi bör undvika Fanatic-droppen från BUBBLE1.
    • BUBBLE4 kommer att planeras under Fanatic-tider och tros sätta igång ungefär 2-3 veckor efter Fanatic.
    • Det kan finnas intresse i att hålla fler liga-möten eller bara bestämma en weekly Blood Bowl-dag på FUSK.

    Justerat - NilssonHarHund

  • Justerat och klart, men såhär i efterhand, när jag detaljgranskar kalendern kan jag gott tycka att fyra matcher innan turneringen vore rimligare på de 25 dagar som den lottade delen spelas.

  • Jag håller med NHH, 4 är rätt lagom, med 120K och 4 MVP's till eftersläntrarna. Men är det spikat så är det spikat.
  • BUBBLE4 kommer att planeras under Fanatic-tider och tros sätta igång ungefär 2-3 veckor efter Fanatic.

    I like!

  • Låter perfekt, förutom att jag kommer missa turneringen p.g.a. bröllop (dock inte mitt eget). :\

  • Låter mycket bra. Denna tråd borde nästan ligga i FUSK-kategorin?

    Klas: ska vi ta ett snack någon dag snart angående turneringarna?

  • Vi resonerade att planeringstråden bör ligga under allmänt för att även nya kan komma åt infon.

    Vi bör absolut ta och snacka om turneringar snart.

  • edited 20 januari 2010 09:36

    Det är bara tre dagar kvar under vilka man kan anmäla sig till ligan! Det är nog hög tid för en Info-tråd! Och kanske en lapp på fantasia vore bra?

  • Håller med, risken finns ju att med så kort varsel tappa potentiella nya spelare, dvs. dem som inte varit med tidigare men funderat på det/inte vetat om det.
  • Är det vettigt att försöka skjuta på allt en vecka, eller kommer BB abstinensen att få överhanden?

  • Jag kommer att stå över denna säsong du jag inte har något sug för tillfället men jag kommer att följa utvecklingen av ligan ändå via forumet så jag kan ta regelfrågorna iallafall.

  • Bra Dante, då är du dessutom mer opartisk!

  • edited 20 januari 2010 16:51

    Jag tycker att vi kan skjuta upp startdatum genom att dra in en vecka från den schemalagda perioden och dra ned antalet matcher till 3 eller 4 (över bara tre veckor). Nytt startdatum blir alltså 1 Februari och sista anmälningsdag är 30 Januari.

    Vi kan inte skjuta på alla datum en vecka för då kan vilka krockar som helst uppstå.

  • Det skulle verkligen behövts mer folk på planeringsmötet i söndags, så att sådana här misstag kunnat åtgärdas redan då. För att få ungefär lika lång lottad som öppen säsong är mitt förslag till ändring:

    • Flytta start till 1 februari
    • Halvvägsturnering helgen 6-7 mars (två veckor senare än planerat)
    • Fem lottade matcher på dessa fem veckor
  • Fem veckor schema, turnering, fem veckor öppet, slutspel. Låter bra.

Sign In or Register to comment.