A Tale of Historical Gamers

edited 3 augusti 2008 01:29 in Figurspel

Erik Petterssons parlamenttrupper från det engelska inbördeskriget tände en gnista som kom att sätta igång en större eld. Då intresset av historia och figurspel agerade näver som lätt tog eld, så samlades en skara på FUSK. Där talades det om antikens rom, trettioåriga kriget, korstågen och mycket mer.

Till slut kom vi fram till ett gemensamt intresse av korstågen. Så då ställde vi oss frågan: Vilka figurer? Och svaren blev:

Bra figurer, kristna, såväl som muslimska; Bysantiner, spanjorer, morer, ökenfolk, både tidiga och sena korstågens soldater och Islams arméer. Gripping beast har snygga modeller och ett stort urval! Gripping Beast

Kvalitetsfigurer från Perrybröderna, både korsfarare och araber. Perry Miniatures

De företagen är vad jag skulle rekommendera, men om andra har tips om fler producenter, skriv gärna i tråden!

Så, vi vet vilka figurer och vilken era vi ska spela i. Right. Men vilka ska spela vad? Jo!

Anders Agdahl - Muslimer, förmodligen inriktad på Saladin och hans arméer.

Erik Pettersson - Korsfarare, Normander.

Johannes Boo - Spanjorer

Robin Mannberg(rätt?) - Korsfarare, inriktat på någon riddarorden.

Johan Sandström - Korsfarare, Franker/Normander.

Per Johansson - Bysantiner.

Tanken med detta projekt är att skapa historiska arméer, måla dem, och spela med dem. Vi kommer till största säkerhet spela med Warhammer: Historical regler, eftersom att dessa är rätt vettiga.Vi vill öppna dörrar för andra spel på FUSK, och i Umeå, där stora spel som Warhammer Fantasy och 40 000 dominerar.

Alla som vill deltaga är hjärtinnerligt välkomna! Skriv i den här tråden om ni har frågor, vill vara med eller om ni har andra tankar.

«13

Kommentarer

  • Jag skulle nog kunna tänka mig att vara på och då som muslimer.

  • edited 4 augusti 2008 13:15

    Så bra! Då är vi en till. Bra att du valde muslimer, ett tag såg det ut som om det bara vore jag som skulle försvara det heliga landet.

    Anders Agdahl (MördarAnders)- Muslimer, förmodligen inriktad på Saladin och hans arméer.

    Anders Agdahl d.ä.(KingKoopa) - Musilmer, morer/berber

    Erik Pettersson - Korsfarare, Normander.

    Johannes Boo - Spanjorer

    Robin Mannberg(rätt?) - Korsfarare, inriktat på någon riddarorden.

    Johan Sandström - Korsfarare, Franker/Normander.

    Per Johansson - Bysantiner.

  • Blir Moorer ifrån Artizan bilder.

    Jag har några reservationer emot att använda warhammer historical reglerna och tycker att vi ska titta runt på dom olika altenativen före bi bestämmer oss för nåt.

  • Vad är det för fel på WAB reglerna? Har inte sett så noga på dem men jag tyckte de såg ganska vettiga ut.
  • En idé är ju att spela med lord of the rings-reglerna tills man får upp en armé, som man då kan passa in i WAB. Det kan ju vara en idé. Vad säger ni andra?

  • Det blir nog en beställning från både Gripping Beast och Perry Miniatures. Förmodligen nästa vecka, eller veckan efter det. Bara så att alla vet.

  • Jag har inga stålar före den 25e, men då kan jag vara med på en beställning.

    Anders; Kan jag köpa några av dina perry pikar? De jag fick från Bicorne var inte bra. Figurerna var dock över förväntan. Hög kvalité.

  • Här är en till viktig länk! De har bla svin coola hästar som man kan köpa löst. Mirliton

  • edited 11 augusti 2008 17:05

    Oj nu skrev jag ett onödigt inlägg, går de inte att delete:a?

  • Om ni gillade Crusader miniatures länken, kolla in denna killes galleri.

    Länk

  • Det ser ut som om vi ska beställa nu i slutet av augusti. Efter den 25e kommer vi försöka sända iväg en beställning från Gripping Beast och Perry Miniatures.

    Det jag vill är att vi här i tråden sammanställer vad man vill ha genom att tex länka till den produkt man ska ha och skriver även ned produkten och kostnaden.

    GO!
  • Sist att välja armé, först att skriva beställning

    Gripping Beast
    -Knight, couched lance (1) £ 2.50
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=523
    -Archers (4) £ 4.50
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=521
    -Armoured Infantry standing (4) £ 4.50
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=520
    Totalt: £ 11.50

    Perry Miniatures
    ECW8 Musceteers Firing £ 6
    ECW9 Musceteers Loading £ 6
    ECW18 Horse command, helmeted £ 7.50
    Totalt: £ 19.50 (£ 22.425 med frakt)

    Totalt: £ 41.925
  • här är min beställning

    gripping beast
    -LCF18 Teutonic foot Knight With great weapon 4.50£
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=1405
    -LCF19 Teutonic knight just standing, looking hard 4.50£
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=1478
    -LCF13 frankish crossbowmen shooting 4.50£
    http://www.grippingbeast.com/product.php?ItemID=468

    totalt 13.50£
    Tack för mig, robin out
  • Får nog skippa denna beställning på grund av viss penga brist men nästa kan jag vara med på ty då kommer CSN att ha skickat pengar till mig
  • Perry Miniatures

    MA9 Saljuq Turk horse archers (3)
    MA19 Arab Foot Command,standing (6)
    MA22 Arab Militia Spearmen, standing (6)

    Gripping Beast

    ISF07 Arabs Standing (4)
    MOR15 Moorish archers (4)

    Totalt: 28,5 pund eller 334,69kr
  • Jag uppmanar än en gång alla som skall beställa att skriva vad de vill ha i den här tråden! Det är viktigt om ni vill ha era figurer i första beställningen.
  • Perry Miniatures

    CU3 Knights, lance upright @7,50£
    CU19 Mailed Spearmen, advancing/attacking @6£
    CU23 Mailed Crossbowmen @6£
    CU1 Mounted Commanders @6£

    25.5£
  • edited 29 augusti 2008 14:21

    Jag beställde den 26:e från Gripping Beast

    CRU01 Dismounted knights in scale armour (4)£ 4.50£

    CRU03 Italo-Norman mercenaries (4) £ 4.50£

    NOM01 Armoured Command One (4) £ 4.50

    NOM02 Armoured Command Two (4) £ 4.50

    NOM04 Armoured Infantry Two (4) £ 4.50

    NEW KS(RIMLESS)02 - Battered £ 3.00

    NEW KS(RIMLESS)03 - Battered £ 3.00

    Har också köpt armyboken "Shieldwall".

    För den som undrar vad detta är så blir det typ 20 dismounted knights som passar till allt ifrån Hastings 1066 till first Crusade. Byter ut ett av commanden sen mot andra figurer. De sista två artikel nr är transferes för "kite-shields"

  • Bra, då ska vi se om det kommer några eftersläntrare! Erik, kan vi beställa via dig? Vi ger dig pengar och du skickar efter varorna?
  • What:) jag beställde för ett tag sedan för jag trodde ni redan beställt?? Nu missförstod jag ordentligt, typiskt. Kanske jag kan göra det endå fast vi kan väl vänta några dagar? och jag måste ha pengarna på kontot så det kan dras fråm kortet.

  • Som vanligt, men bara nån säger åt mig vad och vart så går det bra för mig.
  • edited 31 augusti 2008 21:59

    Den som ska "beställa" måste först få pengar och listor av alla (De finns ju här på tråden) Hinna gå på banken och sätta in och sen beställa från båda företagen. Om jag ska göra detta så bör vi bestämma en dag då jag kan hämta upp pengarna och noteringarna över "vem och vad" på föreningen.

    Det kommer att bli en del frakt också, jag förmodar att vi delar lika på den. Jobbigt att väga allas figurer. Jag hade ju beställt men jag kan beställa några extra packs också så jag är med och delar på frakten som alla andra.

    Jag föreslår att alla lämnar info samt pengar till någon på föreningen Tisdag klockan 18.00 (Eller före till någon som kan vara där då). Jag hämtar, fixar allt på onsdag. Kanske är det lite snabba ryck, men jag reser bort på torsdag och det är bra om allt är fixat till onsdag.

    P.S Det går också bra att vänta till nästa vecka, jag kommer hem på måndag.

  • Jag tolkar det som att imorgon är för tidigt:)

  • Det kanske är bäst om vi kör beställningen nästa vecka.
  • affirmative. Om ni vill att jag ska beställa så samla ihop stålarna och infon om vem som gett vad och vad ni vill ha så hämtar jag det så fort som möjligt ibörjan av nästa vecka. Om nån annan kan så vänta inte på mig utan kör, jag kan alltid beställa sen, jag har ju en del på väg redan från GB.

  • Ok, om det inte gått upp för er som ska vara med och beställa, hör upp!

    I början utav vecka 37, alltså måndag eller tisdag nu efter helgen skall Erik Pettersson aka Erik Petterson få pengarna som behövs för att han ska kunna beställa. De som inte kommer med i denna beställning är välkomna att hoppa på i och med nästa.

    Jag skulle föreslå att vi möts efter 16.00 någon av dessa dagar. Vad passar bäst?
  • Måndag eller tisdag spelar ingen roll för mig, så länge jag kommer ihåg det :P
Sign In or Register to comment.