SSK 2008 - Stockholms Spelkonvent

imp
edited 7 augusti 2008 15:46 in Turneringar / konvent

SSK 2008 – anmälningsinfo

Vad: 40k turnering
Var: Stockholm
När: 10-12 oktober
Kostnad: 80kr (troligtvis) (betalas på plats till turneringsledningen) plus konventsavgift (betalas till konventet) Konventets hemsida för vägbeskrivning m.m.

Anmälning: Anmälning sker till d.tavast@telia.com . Senast 2008-09-29, observera att man kommer vara tvungen att anmäla sig till konventet (via hemsidan) och till turneringen (via ovanstående mailadress. I anmälan ska följande finnas:

  • Namn på spelare (gärna forums alias också)
  • En godtagbar armélista (som får ändras senast 2008-09-29). Armélistan ska också följa armélistemallen
  • Gärna mobilnummer (så att vi kan nå dig om du skulle bli lite försenad till turneringen)

Poäng: 1750

WYSIWYG: Allt måste vara WYSIWYG (poängavdrag kommer ges vid avvikande från WYSIWYG)

Baser: Baser bör anpassas efter vad den senaste släppta modellen av den typen kom med. Variationer tillåtna inom rimlighetens gränser. Uppenbart missbruk av avvikande basstorlek kommer straffas med poängavdrag.

Målning: Allt måste vara målat och basat , målningspoäng ingår i turneringspoängen med maximalt 75% av en massacer.

Komp: Subjektiv (För att ge dig som inte vat vad vi pratar om finns RT:s restriktionsmall som vägledning. En lista som är långt ifrån mallen kommer troligtvis få bra komp (destå fler restriktioner som bryts destå sämre komp. Har du en listan som bryter mallen mycket, men som du tycker är snäll så rådfråga tävlingsledningen.)

Missions: De kommer postas innan sista dag att ändra armélistan. Vi kommer köra en blandning av gamla och nya regler. Alltså kommer bara troops vara scoring i minst ett uppdrag och allt (som var scoring enligt 4th) kommer vara scoring i minst ett uppdrag.

Kommentarer

  • Låter kul jag är nog på:)
  • Det brukar vara kul. Info om anmälning kommer så snart det är klart. Så vitt jag vet är konventets info inte uppe än.
  • Varför blanda gamla och nya regler?
  • Kommer mallarna för komp att läggas upp på sidan?

  • @Falle: Vi ville ge spelarna en liten omställningsperiod från 4th (alla skall inte behöva måla upp massa nya element till sina arméer) samt testa hur olika scoringvarianter slår sig på turneringar för att kunna ha bättre varianter i framtiden.

    @Per Andersson: För att förtydliga så kommer restiktionsmallen bara att användas som riktlinje för de som inte riktigt vet hur vi brukar sätta komp, d.v.s. ju närmare man är att bryta en restriktion destå lägre komp kan man rent generellt räkna med. En ny version kommer som sagt ganska snart men den kommer inte att ha ändrat sig alltför mycket från den gamla.

  • Huga, så komplicerat.

  • Hoppas det blir kul :)

  • @Per Andersson: Det hoppas vi inte. Vill man ha en hum om vilken komp man kan hamna på; spana in mallen. Annars är det bara att skicka in en lista och se hur det går.

  • Uppdaterat.

    Nu kan man anmäla sig =)

    Länk till den nya versionen av restriktionsmallen (nästan inga ändringar). Observera att man alltså får bryta restriktionsmallen, den finns för att folk ska få ett hum om vad som ger kompavdrag.

  • Hur många matcher kommer att spelas?
  • Troligtvis 5 (inte färre)

    En på fredag kväll, typ 19-22 Tre på lördagen En på söndag fm

  • Ok ok tack för ett så snabbt svar.
  • Nu börjar anmälningarna trilla in...

  • Efter påtryckningar så har vi startat en förhandsbedömning utav kompen, finns här.

    /Arrangörerna

  • Haha skulle vilja se en ork arme med bara 3 Power Claws på 1750p. Men antar att det ska vara lika för alla så...
  • @Ghazkull: Tre enheter med Power Klaws faktiskt, och det skulle jag vilja påstå är runt standard för de Ork-arméer som bruka deltaga på våra turneringar, mall eller inte.

  • @katarsis, Jag måste fråga. Vem bestämmer mallen? Samt hur kan de avgöra vad som är vad, i GW´s "sten, sax och påse" jungel?

    I mina ögon ser en komp ut att begränsa vissa arméer, utan egentlig orsak. Speciellt under de nya reglerna.

    Har GW en egen komp lista som jag har missat, eller är det några få utvalda som tycker att de har rätt att bestämma vad som är ok, eller inte? (känns lite som katolska kyrkan... Du= helgon, du... ave marie.)
  • No one expects the spanish inquisition! (sorry, suttit och sett för mycket Monty Python på sistone)

  • edited 22 augusti 2008 21:39

    @Dreadnought: Det är en sammansättning utav RT'are, främst turneringsarrangörer, som har skapat mallen. Den är skapad efter de kriterier som vanligen finns i subjektiv kompbedömning men aldrig riktigt satts på papper. Och den är främst skapad efter det spelklimatklimat som råder på RT just nu och vi som arrangörer ansåg oss ha rätten att bestämma vilka arméer som skall få deltaga på våran turnering. Jag tänker för övrigt inte delta i en komp eller inte-tråd då detta sällan leder någonstans.

    @Moderatorer: Jag ser redan nu vart detta är på väg och skulle vilja ha en separat tråd med diskussionen angående kompens vara eller icke vara, tack.

    @Alla: Häng inte upp er på mallen; den är inför SSK bara ett medel som talar om hur vi kommer att tänka när vi sätter kompen. Arméer som bryter mot mallen kommer i vissa fall få vara med, i andra fall inte, och är det någon som är osäker så posta en lista i förhandsbedömningen, kommentarer kan ges vid efterfrågan. Det går alltid att ändra i listan efter förhandsbedömningen.

  • @katarsis Tack för ditt svar. Jag vill inte heller skapa en komp, eller ej tråd, Jag är mest själv nyfiken hur detta har uppstått. jag tycker att det är viktigare med folk som anordnar turneringar, än att det inte blir av, självklart är det eran fördel att välja.

    Kudos!
  • Dreadnought: Ja, GW har en egen komplista. De officiella codexarna och arméböckerna! Okompat = Apocalypse ;)

    Det räcker bra för mig (men jag vill inte heller göra det här till en kompdiskussion).
  • edited 23 augusti 2008 23:10

    Alla vidare inlägg som inte har med SSK att göra kommer att raderas.

    Om det är någon som vill diskutera komps vara eller ickevara så starta en egen tråd.

    mvh
    Jonke -stridshammaren crew

  • Ändrade texten om komp.

    (Mallen är till för att ge spelare ett hum om vad som ger dålig komp på turneringen, vilket kan vara trevligt om man inte brukar spela på våra turneringar)

Sign In or Register to comment.