Homebrew 40 000

edited 22 oktober 2007 17:58 in Warhammer 40k

Eftersom jag gärna vill se fler förslag och idéer, postar jag denna tråd här med (att få igång forumet är också bra).

Idén är att inom communityt sammanställa ett litet häfte i stil med IA som lägger till enheter och uppgraderingar. För jag tror nämligen att med rätt riktlinjer, hårt balanseringsarbete och entusiasm - kan man uppnå rätt bra resultat!

Ge gärna idéer och förslag på enheter samt utformningen av häftet. Nedan finner ni riktlinjer som jag tycker är vettiga.

  • Kvalitet över kvantitet
  • Underpowered hellre än overpowered
  • Nya enheterna ska fylla en funktion - spelmekaniskt eller fluffigt
  • Noga utval av innehåll
  • Hålla "x enhet fast med fearless för +1p och annat namn"-förslag långt borta.

Målet är att skapa en central källa för bra och balanserade hemmagjorda enheter som skall kunna användas i friendly games. Detta för att skapa mindre krångel vid skapandet av nya enheter/uppgraderingar och åstadkomma allmän acceptans för enheterna som finns med. Generellt sätt är detta till för att främja udda och varierade arméer och absolut inte skapa nya "hardhitters" så att säga.

«1

Kommentarer

  • Jag saknar möjligheten att ge ett ranger longrifle till en Eldar Autarch. Det skulle knappast vara bra, men grymt coolt att ha som komplement till ett power weapon.

  • Lite extra stuff till Necron Warriors vore inte dumt. Blir lite tråkigt att skriva armélistor när man inte har något att välja mellan.

    Skulle kanske funka med något typ av Special Weapon uppgradering...
  • edited 22 oktober 2007 20:59
    eller bara fler Core typer och alternativa lords. listan har färe alternativ en High Elfs
  • edited 22 oktober 2007 20:59

    NilssonHarHund: Noterat! Bra uppgradering då den knappast kan vara overpowered :) (nu jag är iofs inte så jättehaj på Eldar...)

    Dea: Man får kika på möjligheterna, då necrons inte ska vara speciellt unika.

  • Fler doktriner till Imperial Guard skulle inte skada ;P

    ALTERNATE REGIMENTAL ORGINISATIONS
    * Conscript army.
    Man får köpa in 0-3 Conscript Infantry Platoons utan att behöva köpa vanliga Infantry Platoons vid sidan av

    * Sentinel Support.
    Heavy Weapon Platoons får köpa in sentinel support squadrons enligt samma regler som HQ Support Squads

    SKILLS AND DRILLS
    * City/Desert/Wasteland/whatever fighters.
    Som det vanliga doktrinet Jungle Fighters (inklusive kostnaden), men det gäller istället andra typer av terräng. I allmän GW anda måste det dock tydligt framgå på modellerna vilken typ av terräng de trivs i.

    Och så ett par andra ideer...

    Stormtroopers får Deep Strike/Infiltrera för +1 pt per modell. Något liknande för Ogryns kanske? Svårt att se dem som Infiltrators, men 2-3 poäng per modell för Deep Strike?

    Ogryn Bone 'eads får inte utrustas med Power Fist, Men visst vore det trevligt?
  • Jag har ett annat Doctrine-förslag. Det nämns ibland i olika fluff-delar att Rough-riders-enheter kommer från rena kavalleri-regimenten, så varför finns det inte en kavalleri-doctrine? Mitt förslag:

    Alternate Regimental Organisations: Cavalry Regiment
    This regiment comes from a world of rich wildlife, and is specialised in training steeds to bring with them on the field of battle.
    Any Guard Infantry unit normally able to field special weapons must be mounted on steeds, giving them Beast movement. They may not include any heavy weapons, but a unit normally able to take heavy weapons may instead choose one extra Special Weapon. Any Cavalry model may substitute a lasgun for a Shotgun at no extra cost. Costs +2 points per model. May not be combined with Special Equipment: Warrior Weapons, Jungle Fighters or Light Infantry.

  • Tycker mig minnas att det fanns just en Rough-Rider lista i gammla IG codexet, varför det togs bort vet jag inte, även om jag tycker att det behövs nya modeller.

  • Hemlighållaren, bra att någon håller med mig, börjat utforma sådana regler redan. Enda krångliga jag försöker åtgärda är vissa riktigt bra assault-combos samt hur det funkar med advisors och heavy weapons. Sistnämnda går ju inte att ha på hästar och armén kan därmed förlora en hel del "punch" och att ge alla 2x spec weaps kan göra de för bra i assault.

  • IG-kavalleri är skittufft. Särskilt med lasguns. Jobba vidare på den idén.

  • Tycker att ett Kavalleri vore riktigt tufft. Ett alternativ hade ju varit att göra som med Grenadiers fast du ges möjlighet att ta 0-3 enheter Rough Riders som troops istället.
  • Puddy: Jag tänkte att man helt enkelt kunde se vad som skiljer vanligt infanteri från Rough Riders och se vad man kan ge dem och vad man måste ta bort.
    Rough Riders (jämfört med Infantry Squads) har:

    1. Samma statline
      Vilket förenklar det hela.
    2. Gratis Närstridsvapen
      Detta är dock ingenting vi kan tillåta eftersom vi redan har en dyr doktrin för detta: Warrior Weapons.
    3. Gratis Shotguns
      Jag tycker inte att Shotguns är en obalanserad trade-off. De förlorar möjlighet att skjuta 24", men får charga. De är ju så svåra att få tag i iövrigt. Det är väl bara RR och Hard Veterans som har dem som grupp?
    4. Beast movement
      Det viktigaste.
    5. Ett extra Special weapon
      Specialvapen kan man få tag på ganska lätt i resten av listan iallafall. Stora mängder Plasmaguns kanske är ett problem, men det är de väl egentligen jämt? Normala Guard-arméer har motsvarande eldkraft, men kan använda den från större avstånd. Cavalry Regimentet måste komma nära fienden, vilket sällan brukar vara till IGs fördel.
    6. Inte tillgång till Heavy weapons
      Detta är ju ganska uppenbart, inga lascannons på hästarna!
    7. Inte tillgång till Frag grenades
      Denna är jag osäker på. RR har alltså inte Frags, men det vanliga infanteriet har det. Vad tycker ni om detta? Borde Guardsmen till häst förlora tillgången till Frags?
    8. Tillgång till Hunting Lances
      Lansar är nog lite för kraftiga för att man ska få ha mängder av dem, även om de kostar en del. Detta är nog anledningen till att jag inte vill använda samma system som Grenadiers.
    9. Tillgång till Melta-bombs
      Personligen tycker jag inte att Melta-bombs hör hemma på Troops. Behöver man knocka tanks får man köpa dem till sina Veteran Sergeanter.

    Allt detta får Rough Riders för 2 poäng. Det tycker jag låter som en vettig summa för allt en Garde-enhet skulle tjäna och förlora av att rida.

    Att enbart grupper som normalt kan ha Special Weapons får och måste vara mounted gör att man fortfarande kan använda Heavy Weapon squads. Detta kanske är för snällt? Jag har bara försökt minimera antalet strukna enheter så att man fortfarande kan använda sin Kavalleri-armé utan motståndarens samtycke (modell-mässigt alltså).

    Puddy: Jag har aldrig tänkt mig Imperial Guard som en armé med någon som helst potential för "riktigt bra assault-combos", så du får gärna berätta mer om de problem du hittat. Sedan vad gäller advisors så är jag lika vilsen som du. Att inte låta dem rida skulle uppmuntra till att inte ha med dem alls, och det är ju synd, men Commissars med 12" charge kanske skulle vara ganska farligt... Jag är för oerfaren för att veta.

  • edited 23 oktober 2007 22:19

    Jag vill faktiskt gärna se en begränsning av plasma guns, fast samtidigt känns det fult att införa restriktioner. Det är iaf fluffstöd på begränsat antal plasmaguns.

    I övrigt, skitbra inlägg och bra upplagt, tack för tipsen :)

  • Jag vill göra ett kavalleriregimente som ser ut som klassiska dragoner fast med lasguns. Det hade varit skitfräckt.

  • Måste bara få lägga mig i lite här... Ska ni göra hemkokta listor och codexar? Låter väl lite så där i mina öron. Tror inte att jag skulle uppskatta en egen lista som någon meckat ihop.
    Kanske kan vara kul på ett friendly game någon gång, men det känns inte riktigt som det är värt besväret. Näe köp codexar och gilla läget...
  • Puddy: Målet är att skapa en central källa för bra och balanserade hemmagjorda enheter som skall kunna användas i friendly games.

    Det var alltså aldrig tänkt att vara något annat än frivilliga tillägg för hemmabruk.

  • Tja, det var nog själva tanken med den här tråden. Jag tycker inte att man ska säga nej till kreativitet. Jag tror inte att någon här tror att möjliga regler vi hittar på här någonsin kommer att bli officiella eller användas någonannanstans än på ett friendly game någon gång.

    Puddy: Vad gäller Plasmaguns så kanske man skulle kunna formulera sig så här: Any Cavalry squad normally able to include a Heavy Weapon team can upgrade a single Guardsman to carry a meltagun at +10 points, a grenade-launcher at +8 points or a flamer at +6 points.
    Istället att bara ge dem ett extra special-vapen. På så vis behåller vi Plasma-balansen men ger alternativ till de större omöjliga bössorna.
    Och angående Advisors så kanske man helt enkelt kan säga att Independent Characters och Advisors betalar 5 eller 4 poäng och får bara Beast Movement rakt av.

    NilsonHarHund: Det skulle jag också gärna vilja se.

  • Hemlighållaren: Any Cavalry squad normally able to include a Heavy Weapon team can upgrade a single Guardsman to carry a meltagun at +10 points, a grenade-launcher at +8 points or a flamer at +6 points.

    Kanske ännu bättre att sno systemet från Space Marines-traiten Honour your wargear (eller vad den nu heter), där ett extra specialvapen kostar som ett heavy weapon. Då blir det ännu mindre risk att det blir för bra.

  • Ah, läste just att advisors ingår i termen Guard Infantry unit. Enda gången det blir lite klurigt är alltså om man vill ha Independent Commissars.

  • edited 25 oktober 2007 10:57

    Solnamarine: Måste bara få lägga mig i lite här... Ska ni göra hemkokta listor och codexar? Låter väl lite så där i mina öron. Tror inte att jag skulle uppskatta en egen lista som någon meckat ihop. Kanske kan vara kul på ett friendly game någon gång, men det känns inte riktigt som det är värt >besväret. Näe köp codexar och gilla läget...

    Det är enstaka enheter som läggs till i nuvarande codexar, inget gamebreaking. Dessa skall absolut inte vara speciellt megabra utan alternativ för coola och fluffiga arméer/enheter (inte för att de ska vara särskilt dåliga heller ;))

    Här har vi det som nu ligger på designbordet, antingen för att stanna, omarbetas eller skrotas.

    Design Document: Potential Units/Upgrades

    Eldar

    Autarch
    The Autarch may now select the Ranger Long Rifle at a cost of +5 pts.

    Imperial Guard

    Grenadier Command Squad
    A Grenadier Command Squad that’s available when taking at least two grenadier squads. Note that the Command Squad does not use up a slot on the force organisation chart. Consists of one Junior Officer and four grenadiers. Has the same options as a regular command squad.

    Thorian Transport Truck
    Unarmoured truck used for towing and transporting up to 12 men to the frontlines. Not for use in direct fire situations. Low cost but non-existent combat ability.

    Nemean-pattern Chimera – (WIP name)
    An alternative pattern Chimera. It was made to be cheap and easy to produce. The Nemean-pattern Chimera has got a slightly weaker engine than the standard Chimera but compensates by being lighter. The vehicle has no turret and is therefore lowered in cost. It may be upgraded with a pintle-mounted weapon for no extra cost.

    Doctrines

    Alternate Regimental Organisations: Rapid Recruitment – (WIP name)
    This is taken to represent the regiment’s wide usage of Conscript Troops. This might be due to some unforeseen conflict that has arisen or just an army with focus on manpower.

    The army may take 0-3 Conscript Platoons without fulfilling the requirement of having one ordinary Infantry Platoon per Conscript Platoon. This doctrine requires Restricted Troops: Conscripts.

    May not be combined with -?-

    Alternate Regimental Organisations: Cavalry Regiment
    This regiment comes from a world of rich wildlife, and is specialised in training steeds or other beasts to bring with them on the field of battle.

    Any Guard Infantry unit may be mounted on steeds, giving them cavalry movement. They may not include any heavy weapons, but a unit normally able to take heavy weapons may instead choose a meltagun at +10 points, a grenade-launcher at +8 points or a flamer at +6 points. Any Cavalry model may substitute a lasgun for a Shotgun at no extra cost. Costs +2 points per model.

    May not be combined with Special Equipment: Warrior Weapons, Jungle Fighters or Light Infantry.

    Space Marines

    Scout Recon Leader
    This experienced veteran is clad in Scout Armour and spearheads dangerous stealth missions behind enemy lines. Occupies an HQ slot and when selected, the army may only select Scout-units and fast-moving vehicles. The Master Sergeant is a utility character and can rarely rely on sheer strength but instead uses his cunning and command to better direct his forces. Equipped with a bolter, that can be exchanged for a bolt pistol and close combat weapon, as well as a sniper rifle.

    Scout Veterans
    Experienced scouts handpicked for special missions. They are masters of stealth and sabotage and are used to hit enemy weak points and seize objectives of utmost tactical importance. The Scout Veterans have access to special weaponry and they have also learnt to use their limited ammo supply with great accuracy and may therefore re-roll all “To hit”-dice in the shooting phase. They can however only be selected if a Scout Recon Leader is present.

  • Bumpar då edits inte förnyar tråden - och det var en rätt viktig edit.

  • Underbart!
    Vad blir nästa steg i utvecklandet då? Jag antar att vissa punkter behöver mer exakta regler, så att speltestandet kan börja?

  • Som ni säkert sett är det inget radbyte efter namnet. Jag har ingen aning om varför det blir så, för i redigerarläge så är det så.

    Nästa steg blir att fylla på listan och sedan diskutera vad som ska inkluderas och vad som inte skall. Först då börjar man utforma exakta regler.

  • Veteranscouterna känns inte särskilt fluffiga tycker jag. En scout hinner som jag förstår det aldrig bli veteran, antingen blir han marine eller så dör han och att då ha scouter som är bättre på att skjuta än fullvärdiga marines tycker jag är helt off. Jag skulle kunna tänka mig nåt slags scout-doktrin, typ scout som troops och kanske med tillgång special/heavy vapen, skulle vara passande för ett chapter som Crimson Fists som ju mer eller mindre fått alla marines dödade.

  • Tja, jag kan se problem med dem fluffmässigt, men att rerolla shooting är en ganska mäktig förmåga. Jag vet ingenting annat i hela spelet som får göra det. Om de fick en gratis Master-craft på sina bössor så hänger jag med (även om det blir lite konstigt på snipers). Det skulle dock antagligen bara bli jobbigt med MC på alla i en grupp, för man skulle bli tvungen att slå varje snubbe för sig om man har flera skott.

    Dock så finns det ju Scout veteran sergeanter redan, så varför skulle man inte kunna banda ihop en massa sådana till en samlad trupp? Jag tycker de skulle fylla en funktion i en scout-armé, men kanske inte annars. Skulle det inte passa att ge dem Terminator Honours och någon skill? Det är väl vad Space Marine Elites brukar ha?

  • Måste få säga att se en hästburen bataljon med commissiars i täten skulle se grymt häftigt ut. Eller om man kunde byta ut hästarna mot motorcycklar aka 30-40 tals stuk. "The emperor protects"

  • edited 29 oktober 2007 00:13

    Angående necrons så borde dom ha en walker enhet eller liknande i sin lista vad sägs om AV 13-12-11 living metal reglerna och möjlighet att välja 2 större vapen från en lista. Det andra dom saknar är någon sorts pansar förutom pyramiden då men den har allt och är faktiskt lite tråkig ? vad sägs om en skimmer av 12 living metal och 2-3 vapen system så att den kan följa med i en snabb arme. Spelar inte necrons och har inte codexen så vet inte så mycket om dom

  • Konversion Klinic eller vad de nu heter har väl gjort Cadia Rough Riders som cyklister? Så länge det är klart vad de ger så borde det inte vara några problem. Det skulle mycket riktigt vara grymt häftigt.

  • edited 31 oktober 2007 23:46
    Jag säger bara en sak, CHAOS Kultister.

    Detta är en enhet som jag hört många säga att de saknar.
    Min ide är en enhet som kostar väldigt lite poäng, är helt värdelösa men som får bonus om ett HQ är inom X antal tumm.

    Forts:
    Typ 2BS 3WS 2S 3T 1W 1A 6L 6+
    Laspistol och CCW
    Sen om ett hq är inom 6'' så får dom Feel no pain och fleet?( Dom måste ju visa upp sig för chefen )
    Eller kanske att dom skulle kunna funka lite som Grotts?

    Vad tror ni, kids?
  • Det enda jag oroar mig för angående kultister är hur de passar ihop med de supermäktiga Chaos Space Marines. Grejen som Alpha-legion hade förrut, att endast kultister kunde frammana Daemoner, eller liknande "nackdel" skulle göra det mer balanserat. Då blir de inte bara ett gäng cannonfodder-trupper som hjälper Marinerna för mycket. Det bör ju finnas en god anledning till varför CSM normalt inte använder Cultists i strid (då de inte finns med i deras codex).
    Kanske om de tog upp en Heavy support? De måste ju vara grymt omobila i jämförelse med Space Marines, så det kanske skulle passa. Någon sådan där "1-3 grupper för ett Choice"-sak.

    Hur som helst så håller jag med Falle om att Cultists måste vara med i häftet.

  • Varför inte en uppgradering på necron warriors så att 1/2 stycken kan ha gauss Wepons(samma som Destroyers har)
Sign In or Register to comment.