Hopp om förändring i vår hobby

edited 27 oktober 2014 15:18 in Figurspel

https://www.change.org/p/games-workshop-limited-refocus-your-business-model-on-the-sale-of-a-game-and-support-of-a-gaming-community-vice-the-pure-sale-of-collectible-miniatures

Ovan hittar nu en länk till en petition gällande vår kära hobby (games workshop dvs). Den handlar om att försöka få GW att engagera sig mer i hobbyn på sociala medier, konvent och så vidare. Läs och skriv under om ni håller med

«1

Kommentarer

  • Och vem på GW skulle ens lyssna!? Dom har aldrig lyssnat på spelare eller på butikerna som säljer deras saker. Men det skulle vara ett dröm-scenario detta.

  • edited 27 oktober 2014 19:53

    Dom lär garanterat inte lyssna om dom inget får höra av oss. Kostar inte många knapptryck att joina så Do it .. Or don't. Your choice :D

  • Som butiksägare som säljer GW så kan jag inte hålla med. Vissa delar (hemsidan tex håller jag helt med om).

    Att man skulle vilja ha tillgång till alla Direct Sale i butik är bara dumt. Det är bara dom största återförsäljarna som skulle ha råd (och plats) med det och då pratar vi mest engelska internetbutiker (som dumpar priser och gör det jobbigt för mindre återförsäljare). Så helt klart bättre att dom ligger hos GW som beställningsvara, alla butiker kan ta hem dom till kunder med lite marginal.

    Är verkligen GW dyra? har ni jämfört PP, deras figurer kostar minst lika mycket. Skillnaden är att man spelar med lite färre modelleri dom flesta andra spelen. Men jag skulle inte vilja att 40K eller Fantasy gick mot skirmish spelen (alltså färre modeller).

    Att lyssna på spelare är ju inte dumt men vilka ska man lyssna på. Turneringsspelare eller fluffspelare, onekligen så tror turneringsspelarna att dom utgör stora massan men så uppfattar jag inte det (även om dom lever om mest). Men nog skulle jag gärna välja mer vad GW släpper men tror inte ETC lagen skulle gilla mitt upplägg.

    Med det här vill jag inte säga att GW gör allt perfekt, mycket kan bli bättre. Bättre support till butiker och möjlighet att få veta nyheter tidigare så man kan planera beställningar och evenemang (vilket skulle funka om alla slutade läcka som djävla såll).

    Att göra en mer informativ hemsida, ja tack.

  • Jag läste mest "Refocus your business model on the sale of a game and support of a gaming community vice the pure sale of collectible miniatures." Kan bara hålla med om det.

  • Jag spelar mest på turneringar och trodde till för några år sedan att de flesta andra också gjorde det. Sen pratade jag med olika butiksägare runt om i England och insåg att det fanns mängder av olika sorters spelare, samlare, målare och annat. Någon kund kanske köpte upp stora lass figurer men aldrig någon färg, för det kompisgänget tyckte det var lika kul med omålat. Någon annan tyckte att apocalypse med titans var det enda sanna sättet att spela. Andra ville helst tillbaka till 2nd ed och spelade nu bara skirmish med kill team regler. 40k sedan 6th ed fångar detta ganska bra, när det blivit mer av ett beer and pretzel-spel snarare än grand tournament vem-är-bäst.

    GW vet definitivt vilka sorters olika kunder de har. Så länge folk köper deras produkter kommer de inte ändra sin affärsmodell.

  • Kanske off topic, men jag som inte är så värst aktiv tycker att de nya släppen sker i en helt galen takt. Jag hinner inte med alls, och när jag väl spelar har jag egentligen ingen aning om vad den andras figurer gör för något längre. Men det är väl okej antar jag. Jag är som sagt inte den som varken gw eller dea bygger sin verksamhet runt.

  • Hade GW kört på med samma fylliga codex som Eldar, Tau och SM hade man inte haft en suck men de senare är rätt strömlinjeformade och enkla att ta in. Hoppas bara på rättning i leden för samtliga Codex så är vi bog på en bra plats sedan.

  • Dea Intressant att höra från en försäljare och inte bara konsumenter. Helt klart andra prioriteringar.

    Jag medverkade i hopp om att GW iaf ska inse att det finns ett vitt spritt missnöje bland spelare. La också till en kort text om att det på senare år känns som att jag som kund behandlas som en fiende av GW.

    Säljmetoderna är svåra för mig att värdera men några saker är rätt tydliga. Double dipping med codex + supplement är avskytt av alla och oavsett om det är sant eller inte så är bilden av GW att det är väldigt dyrt.

    Alla oavsett spelstil har nytta av bra och noggrant testade regler. Gissar att kanske 5% av de som spelar Magic någonsin varit på en turnering men alla drar nytta av de balanserande åtgärder som tas från dem.

    Vem ska man lyssna på? Skulle säga alla. Starta upp egna forum och minea information från dem. Många frågar om en regel? Kanske inte var så välskriven då. Många klagar på en ras och försäljningen går dåligt? Dags för en balansrelease. Mycket prat och positiva recensioner på en turnerings regelpaket? Läs igenom och lägg in i nästa upplaga osv osv.

    Men det stora. Inse att GW är ett spelföretag som drar in majoriteten av pengarna på figurer och inte ett figurföretag som säljer ett spel vid sidan av. Bara för att OK drar in majoriteten av vinsten på att sälja korv innebär inte det att de kan strunta i bensinen.

  • "Double dipping med codex + supplement är avskytt av alla och oavsett om det är sant eller inte så är bilden av GW att det är väldigt dyrt." //Wavefire

    Är definitivt inte en av "alla", jag kan tycka att supplement kan begränsas på turneringar, då jag tycker att det går mycket tid till att läsa/få specialregler förklarat... men det är ju upp till Turneringsorganisatörerna (TO) och inte GWs fel. Angående priserna,.. naturligtvis skulle det vara trevligt med lägre priser, men med tanke på hur mycket tid/sysselsättning hobbyn ger per krona , så har jag svårt att se GWs spel som dyrare än andra hobbys (kan ju som exempel ta Häst, Hockey eller Paintball som garanterat kostar mer. eller prova lägga samma tid på Bio och DVDs så lär du komma upp i ganska stadiga summor väldigt snabbt.... just saying...

  • @Lost Du missuppfattar. Menar att först sälja codex och inom en vecka sälja ett supplement till samma pris (Champions of Fenris, DE coven) som är 10 sidor regler och resten fluff men innehåller den bra versionen av rasen. Allies osv gillar jag.

  • Är verkligen GW dyra?

    Jag tycker inte heller det. För 20 år sedan köpte man gladligen blisters med tre modeller för 75 kr. Nu gnälls det när 10 modeller kostar 300 kr. Samma pris som förr mao, exkl 20 års KPI-ökning.

  • Dessutom är de tio modellerna numera i skitsnygg multipart-plast till samma pris per modell som metallfigurer förr.

  • Menar att först sälja codex och inom en vecka sälja ett supplement till samma pris (Champions of Fenris, DE coven) som är 10 sidor regler och resten fluff men innehåller den bra versionen av rasen. Allies osv gillar jag.

    Tänk på att många (en klar majoritet en enligt mina 20 år i branchen) köper hellre en bok med mer fluff än regler- Så supplement böckerna är ju att slå huvudet på spiken, köp den om du gillar fluff annars skippa det. Har svårt att se problemen i att GW släpper massa nya coola leksaker.

    Och dyra?? måste vi inte jämföra med andra figurföretag? och där börjar de flesta ligga väldigt nära varandra. Ta och jämför Colossal modellerna från PP med tex en Wraithknight så ser du vad jag menar.

  • Angående priser: Jag som kommer delta i TOXG-fantasy och dessutom aldrig kan bestämma mig har suttit och plitat med lite olika 2500p arméer. Jag har dessutom kollat vad de skulle kosta att beställa från GWs hemsida (och speltid.se) och, DE, Ogres och WE, vilka är de jag kollat hamnade alla runt ganska exakt 3500kr.

    Det tar 6 månader för mig att måla upp detta, vilket innebär 580kr i månaden. Visst det tillkommer lite färg men eftersom som de räcker långt längre än 6 mån så ids jag inte räkna med dem. 600kr i månaden, för denna hobby, det är faktiskt inte dyrt i min mening. Inte med vad jag får ut av det.

  • GW kompletterar en codex, genom DLC som gör att dom kan spelas på armé-typiska sätt. Men codex och supplement DLC samma dag typ, ger ju en känsla av - "borde inte det här ha varit i codexen?" Tror det är det som Wavefire menar, vilket jag kan hålla med om.

  • Hade det varit allt i samma bok hade det ju kostat där efter med. Med supplementen kan de som skiter i mer fördjupande fluff komma undan billigare och ändå spela armén. De som däremot ser fluff som halva spelet får sedan köpa en till bok, vilket t.ex. jag mer än gärna gör.

    Exempel: En Dark Eldar spelare har nu två codex att spela. Ett vanligt och ett supplement, vilket blir 380+380 (GWs hemsida). Om han högaktligen skiter i supplementet blir det bara 380. Hade de funnits i samma bok hade den boken då kostat 760 minus bindningen för en bok så typ 600-700. Är det då inte bättre att de som vill ha Coven får köpa den separat än att alla tvingas betala 600-700kr? Hur många tror du hade klagat på att de måste betala för något de inte vill ha?

    Hur GW än gör kommer det alltid finnas folk som klagar. Personligen tycker jag supplementen är en skitbra idé.

  • edited 31 oktober 2014 08:23

    Om det bara varit fluff så visst men nu är listalternativen i iaf CoF markant bättre. Detta ger att den som inte köper supplement har en konkurrensmässig nackdel. För de av oss som tycker det är roligare att vinna än att förlora så är supplementen ett måste att köpa. Just nu känns det som att jag köpte en bokhylla (codex) med bara en hylla och sen såldes de hyllplan (supplement) som krävdes för att den skulle fungera separat till samma pris.

    Angående priser på böcker så hade en tjockare bok kanske kostat 500 då priset inte stiger så kraftigt när man väl betalat för bindningen. Jämförbara böcker (rollspel) kostar ca 350kr för ca 300 sidor.

  • Rätta mig om jag har fel, men de flesta supplementen har väl ändå inte varit ett måste för de komparativa spelarna? Jag har 6st supplement med tillhörande codex i hyllan, dock inte CoF, och jag tycker inte något av det är överdrivet bra, bara annorlunda. Vem på top 10 använde supplement förra Fantasia Fanatic t.ex.?

    Angående rollspelsböckerna så är min erfarenhet helt annorlunda. De tilläggen som är runt 150 sidor kostar runt 350kr och de tjocka regelböckerna går på 400-500kr. Hur som helst tycker jag det är en dålig jämförelse då det är helt olika typer av spel. Typ som att jämföra bil och båt, båda har motorer och tar dig framåt, men det är också alla likheter.

  • Personligen tycker jag supplementen är en skitbra idé.

    Håller med, om man fått använda dom på FF... ^^

  • Just för CoF är det bara bonusen +1WS man är ute efter. Man kan spela det utan att äga boken. Jag tycker supplement är ok så länge de faktiskt tillför något nytt och inte är en idisling av Codexet.

  • Håller med, om man fått använda dom på FF... ^^

    Så länge vi får dom på papper så...både du och jag vet att vi är för gamla för läsplattor.-)

    Sen har du väl inte missat bilderna från nästa WD, lite efterlängtad kärlek

  • Fast de vore ju bra om dom kunde släppa det till alla plattformar, lite synd att dom bara stöder Apple och deras produkter.

  • edited 7 november 2014 13:02

    Så länge vi får dom på papper så...både du och jag vet att vi är för gamla för läsplattor.-)

    Man fick ju läsa nån motståndares armélista på iPad ändå, på förra FF. Jag hörde ingen som hade något större problem med det. Jag har inga problem med att ta med jättefina pdf:s till mina motståndare om nu läsplattor ska bannas :)

    Sen har du väl inte missat bilderna från nästa WD, lite efterlängtad kärlek.

    Skoja inte, höll på få en stroke av lycka! Trött idag, satt uppe länge igår och läste. Har du funderat nåt mer på dubbel-CAD eller self-allying dea?

  • Nää så fult citat. Markdown är prutt.

  • dea, 11th company tournament vanns nyligen av Nids, som använde Death Leaper assassin formation :) Och extra Lictors! Haha, hur är det inte kul? Spore mines/Mawlocs galore!

    X2 flyrants X3 lictors 3 ripper swarms 3x5 genestealers 2x5 spore mines X3 mawloc Bastion, comms relay Death leaper assassin formation Death leaper X5 lictors

  • Herrejösses va Lictors...

  • X2 flyrants X3 lictors 3 ripper swarms 3x5 genestealers 2x5 spore mines X3 mawloc Bastion, comms relay Death leaper assassin formation Death leaper X5 lictors

    Kanske måste sätta lite restriktioner på Lictors och Stealers. Verkar ju lite knäckebrutet

  • Nu har jag satt mig ner och läst igenom vad som faktiskt skrivits i petitionen och jag måste erkänna att jag inte håller med om allt.

    I första punkten, att det ska vara mer fokus på turneringar med bättre regler. Jag håller med om att reglerna ibland är tvetydiga och nu och då dyker det upp regler som motsäger varandra eller är helt overksamma spelmekaniskt. Men säg att GW städar upp reglerna något. Det kommer ALLTID att vara ett liv fram och tillbaka om regler för en specifik turnering. Amerikanerna är riktigt högljudda och är otroligt duktiga på att hitta minsta lilla felaktiga stavelse i regelboken som de kan utnyttja för att vinna. Inget som kommer att ändras om GW skulle snäppa upp reglernas kvalitet. Kanske att det tar dem en kvart till att hitta kryphålet.

    Punkt tre, priserna. Ser man historiskt så tror jag faktiskt det var ännu dyrare att spela för 20 år sedan då jag började. 3 modeller för 75 spänn om det inte var ännu mer, för att inte tala om de stora monstren för tiden. Skulle vilja se ett räkneexempel men jag tror inte ens GW har följt inflationen över åren.

    GW har absolut gjort ett par val som jag inte är överens med dem om men jag väljer att gilla läget och fortsätta spela spelet jag älskar oavsett hur det ser ut. GW kommer alltid att kasta oss kurvbollar, alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag tycker GW har hittat ett bra spår sista månaderna och jag hoppas de fortsätter lite på en inslagna linjen med reducerat dåligt producerat digitalt nonsens (digitalt går bara fint men se till att det är genomarbetat och inte Codex: Legion of the Damned).

    Men sedan en petition med 10,000 personer som signat, absolut det är många spelare, MEN, 9 998 av de spelarna som signat upp sig kommer att fortsätta köpa GW-modeller oavsett om GW tar till sig eller inte. Vill man ha effekt skulle 10,000 personer slutat köpa GW-produkter tills man ser en förändring. Vi är världsbäst på att vara jävligt högljudda i våra åsikter men likvärdigt kassa på att faktiskt göra något åt vår egen situation och ex. prova ett annat spel eller aktivt avstå från att köpa de produkter som vi så högljutt klagar på.

Sign In or Register to comment.